Reklama

Reklama

Krvavá svatba

  • Španělsko Bodas de sangre (více)

Obsahy(1)

Úvodní díl volné baletní trilogie, v níž Saura navázal několikaletou spolupráci s vynikajícím choreografem a tanečníkem Antoniem Gadesem. Film představuje velice osobitý typ uměleckého dokumentu, který zachycuje vznik baletního představení, založeného na stejnojmenné lyrické tragédii Federica Garcíi Lorcy. Saura svůj film rozčlenil do dvou částí: dříve než se z pohybů a gest tanečníků, doprovázených sugestivním, elektrizujícím rytmem kytar, začne rodit drama vášně, žárlivosti a smrti během svatební hostiny, seznamuje nás s jeho představiteli v dokumentárním prologu. Celé představení natočil ve zkušebním sále, čímž dosáhl maximálního emocionálního vyznění samotného pohybu a hudby bez pomoci dalších inscenačních prostředků. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Absolutně kompaktní kousek, strhujícím způsobem adaptující Lorcovu dramatickou klasiku. Na první pohled zcizující podání příběhu jakoby až z druhé ruky pomůže zároveň s velmi účinným minimalistickým projevem a pečlivým navozením dokumentární atmosféry rozpoutat stále gradující hody vášně, žárlivosti a nefalšované tragédie. To nejlepší ze španělského tance, hudby, dramatu i filmu v nádherném baletním snímku. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

Ve Španělsku jsem nikdy nebyla, španělsky neumím, ale flamenco miluji ... Tímto temperamentním a ohnivým tancem se dá vyjádřit tolik!! emocí. Ten rytmus mi rozbuší srdce a já zůstávám fascinovaně hledět jak pouhým tleskáním vygraduje síla pohybu v gejzír strhující vášně. Vynikající Carlos Saura dokázal stvořit jedinečný filmový počin o tanečním souboru nacvičující nádherné představení zajatého ve víru španělského flamenca ... alespoň pro mě. Všechno to vypadalo jako zkouška - trénink, kdy se herci - tanečníci poctivě nalíčili, oblékli do kostýmů a po úvodním rozcvičení se pustili do příběhu. Člověk nemusí rozumět řeči, stačí k tomu poslouchat hudbu a vnímat drama nešťastné lásky ztvárněné živelným a nespoutaným tancem. ()

venus 

všechny recenze uživatele

Profesionální choreografie, procítěný tanec... To mě upoutalo jen na pár okamžiků a pak jsem jen čekala, kdy vše vygraduje do strhující scény. Ta ale nepřišla. Mě tam chyběla návnada, na kterou by se dal divák chytit. A pak jen škub! A propadl by filmu. Já jsem to vnímala jako surový materiál, jako neotesané dřevo, na kterém je ještě moc práce. Nudilo mě to. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Krvavá svadba je už siedmym filmom, ktorý od Carlosa Sauru poznám. To slovíčko "už" vyjadruje paradox medzi počtom filmov a mojou neobľúbenosťou režiséra a v podstate aj žánru, ktorý reprezentuje. Napriek tomu sa k menej ako trom hviezdičkám aj v jeho prípade uchyľujem iba zriedka, pretože som presvedčený, že pri filmoch, pri ktorých sledujem pomaly plynúci čas si množstvo iných divákov spokojne vrní. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Jen hrstka uživatelů zde netančí flamenco, jak vidno... nu, ani já se po tomto kousku nezačnu poohlížet po podobně zaměřeném tanečním kurzu, a nejen proto, že se mi nechce vyhledávat služby chiropraktika, leda bych trénovala pouze slow motion figury :-). A přiznejme si, že ani příběhově není Krvavá svatba žádné přetrhdílo.... Ještě mohu být nakonec ráda, že nedošlo na "duende", což je, cituji: ...syrový citový prožitek. Týká se především výkonu zpěváka, který se v tradičnějším pojetí pokouší o výkřiky na hranici lidských možností... Bože! ()

5150 

všechny recenze uživatele

Prolog baletní trilogie, kdy poprvé spojily své tvůrčí síly filmový režisér Carlos Saura a choreograf a tanečník Antonio Gades, při filmovém vyjádření baletní adaptace lyrické tragédie Federica Garcíi Lorcy. // Febiofest 2005 ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Despierte la novia, despierte... Nic moc originálního ze strany Lorcy, Saury ani Gadese, dojem ze vší tří dohromady ale dokonalý. Nejspíš proto, že ti tři dohromady byl pan Flamenco, na němž nikdy není nic nedokonalého. V roce 1988 jsem byl v Poznani na Dnech Federica Garcii Lorcy (mohlo to být v jiném roce, v jiném polském městě a mohlo se to i jinak jmenovat). Ten den se promítal film Lorca, muerte de un poeta. Od té doby je mi každé jeho dílo spojeno s jeho bídnou smrtí, tady dvojitou. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Ako nenavidim film NBK, tak rovnako aj to svinstvo o balete Billy Elliott. Tuna aj samotny Velmaestro Karlos Saura /Elisa vida mia, Cria Cuervos, Ana y los Lobos/ sliapol do hovna. Teda zase pardon, mne to uslo, chcel som napisat ze sa pomylil a natocil neskutocnu hlupost : 5 % ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Krvavá svatba Carlose Saury je filmovou adaptací baletního představení Antonia Gadese, jež bylo stvořeno podle stejnojmenné divadelní tragédie ve verších Federica Garcíy Lorcy z roku 1931 (a navíc jeho vraždou, spáchanou frankisty, víceméně započala španělská občanská válka). Premiéru měla Lorcova hra roku 1933, Gadesovo baletní představení roku 1974. Gadesovi se podařilo zachytit to podstatné z Lorcy: život, vášeň a smrt a magicko-náboženský význam symbolů. Ostatně, tanec v Gadesově pojetí - to značí balet vyvěrající ze zápalu a lásky flamenca - obsahuje výrazné magicko-rituální gesta a pohyby, uchvacuje a podmaňuje, a s obřadní důstojností vykonává potřebné úkony lidského života a smrti, touhy, pochybení a očištění, hříchu a jeho napravení. Kůň je mužskou sexualitou, nůž je předzvěstí smrti a tajemství podstaty Lorcovy tragédie se odhaluje ve slovech ukolébavky. Saura pojal adaptaci jako zkoušku a seznámení s flamecovou osobností největší velikosti, Antoniem Gadesem, jenž svět vlastně seznámil s vášnivým prožitkem flamenca. Taneční představení je působivé, společně se zpěvem odhaluje emoce, pudy, smyslnost, vroucnost, bezhlavou lásku a hrdost, jež touží být důstojností. Z představitelů zkoušky v tanečním studiu: tak vášnivě toužící Leonardo (vynikající Antonio Gades, vedoucí souboru), prudká a Leonardem náhle přitahovaná nevěsta (velmi dobrá Cristina Hoyos), přívětivější, přesto hrdý a energický ženich (dobrý Juan Antonio Jiménez), nože odmítající ženichova matka (Pilar Cárdenas), Leonardova manželka a sestřenice nevěsty (vynikající Carmen Villena), zpěvačka ukolébavky (Marisol, tehdejší Gadesova milenka), zpěváci ke svatbě zvoucí (José Mercé a Gómez de Jerez). Krvavá svatba je především baletním představením, vášnivým a důstojným, oslavujícím jak krásu lidského života, tak lidské emoce, a uhranutým smutkem smrti, to vše představuje flamenco v jeho slávě a magicko-náboženské obřadnosti. Film tady hraje jen nepatrnou úlohu, tanec si musí vystačit s minimem slov (prostřednictvím písní), jeho prostředkem je pohyb a výrazy gest i pohybu, neboť samotná existence je pohybem, kdy je znovuposvěcován lidský život. Pozoruhodný taneční požitek. ()

plechulka 

všechny recenze uživatele

Zjevení v kinech v osmdesátých letech, které pokračovalo dalším filmem "Carmen"... Saura a Antonio Gadéz s minimem slov dokázali stvořit Krásu a Vášeň, která člověka zahltila nejen přímo v sále při promítání. O tomhle podle mne filmy jsou - že sedíme ve tmě, husí kůži na těle a jenom zíráme - a kdyby se nás v tu chvíli někdo zeptal na jméno, bude nám to sakra dlouho trvat, než si vzpomeneme. Většinou nás do jiných dimenzí přenesou spíš science fiction nebo fantasy filmy, tohle je důkaz toho, že to lze dokázat i bez okázalých triků..... ()

Krasus 

všechny recenze uživatele

Úžasné,perfektní,dokonalé.Carlos saura natočil aboslutně unikátní film se skvělými herci,bezchybnou choreografií a okořenil hudbou,kterou jsem jen velmi těžce dostával ven z mé hlavy,prostě film,který vás dostane do varu i když máte zrovna špatnou náladu. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Nechci-li si hrát na snoba, musím dát jen tři hvězdičky. Je to příliš lyrické a příliš fádní; člověk by musel nejdřív znát předlohu, aby pochopil děj samotného baletu. Proto jsem nepochopil tu scénu s kolébkou, nalíčení baletek bylo takové, že všechny (tři? nebo jen dvě?) vypadaly stejně. Dlouho nebylo jasné, který z těch dvou kohoutů na jednom smetišti zhyne, nakonec se zapíchli oba dva. No, budiž. A nesporný klad: hudební, resp. zvuková stránka filmu. Klasický španělský balet mě bere mnohem víc než nějaká americká postmoderna. Prvky různých lidových tanců (zde především flamenca), v nichž se kromě kytar objevují jiné doprovodné nástroje jen sporadicky a kde velkou roli hrají prosté zvuky tvořené dupáním, tleskáním a louskáním prstů, to je ohromně živočišné a strhující. Toho shlédnutí nelituji. ()

ASPHALT 

všechny recenze uživatele

Hovadina na entou...Prvních 20 minut shlédnete jak se tanečníci líčí,dalších 20 minut jak dokolečka zkoušejí figury,a zbytek nezáživné zkoušky , kde polovinu doby čučí ostatní na jednu tanečnici, s konečnou zpomalenou pantomimou jak se dva sokové s kudlama v rukou navzájem zabijou,aniž by se dotkli jeden druhého...Tomuhle říkat film je zhovadilost...Teď už můžete po mne házet kameny...:-) ()

Jehan 

všechny recenze uživatele

O baletu nic nevím, flamenco bylo pro mě v roce 1981 spojeno jen s pár nahrávkami Paco de Lucii. Šel jsem do filmového klubu kvůli Saurovi. Úvod mě nudil. Pak se to rozjelo. Způsobem, který mě naprosto odrovnal. Na kytaru jsem pak asi měsíc nesáhl. Pocítil jsem intenzivní a přitom beznadějnou touhu umět tančit, hrát, zpívat jako aktéři filmu. A pak mi konečně došlo, že za to může ten prohnaný filmař Saura, kvůli kterému jsem na to šel... ()

old salt 

všechny recenze uživatele

saura. gades. hoyos. úchvatné bylo v osmdesátých letech a dechberoucí je i dnes. matrixovský závěrečný souboj je jedním z nej..., co kdy byly natočeny ... ()

SuzukiZ 

všechny recenze uživatele

Můj nejoblíbenější film od Saury - člověk jen sedí a srdce mu tepe v rytmu flamenca:) Gades a Hoyos jsou.. jedním slovem dokonalí:) ()

Související novinky

Zemřel režisér Carlos Saura

Zemřel režisér Carlos Saura

10.02.2023

Ve věku jednadevadesáti let zemřel jeden z nejvýznamnějších španělských filmových tvůrců historie, režisér a scenárista Carlos Saura. Sám přitom měl hned zítra obdržet na španělských národních cenách… (více)

Reklama

Reklama