poster

Carmen

  • španělský

    Carmen

  • španělský

    Carmen: Inspirada en la novela de Merimée y la ópera de Bizet

  • slovenský

    Carmen

Drama / Muzikál

Španělsko, 1983, 102 min

Režie:

Carlos Saura

Předloha:

Prosper Mérimée (kniha)

Scénář:

Carlos Saura
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • (mOnkey)
    ****

    Při tanečních scénách čiší z protagonistů čistý temperament, u ústřední dvojice mi bohužel dost chyběl a především Antonio mi do celku typově příliš neseděl. Výstavba děje se odehrává především na parketě a Antoniovy city se průběhem času mění, jak na tanečním parketě do kroků Flamenca při zvuku libozvučné španělky, tak v soukromí. I proto se dá celkem snadno dovtípit závěru, který nad celým představením uzavírá oponu. 75%(22.12.2008)

  • dzej dzej
    ****

    Zatímco literární předloha Prospera Mériméa využívá ve své době velmi populární rámcové vyprávění, Saura se rozhodl klasický příběh Carmen aktualizovat využitím efektu divadla ve filmu. Přední španělští tanečníci (Antonio Gades, Cristina Hoyos) a hudebníci (Paco da Lucia) zkoušejí taneční představení Carmen, přičemž se literární příběh předlohy začíná probourávat do jejich životů. V osudovém rytmu flamenca, za zvuků castanět a hudby George Bizeta se tak tanečníci ze současnosti ženou vstříc staré známé tragédii… Saurova Carmen je postavena na tanci a jeho choreografii – pohyb a tanec se stává hlavním vyjadřovacím prostředkem nadřazeným i jazyku. Slovo tak ustupuje četným a dlouhým, pečlivě prokomponovaným tanečním scénám. Saurův film je minimálně stylizovaný, v lecčems blízký dokumentu (tento dojem posiluje i autentičnost hlavních představitelů), přesto se jedná o vrcholně dramatické, osudové a tragické dílo.(12.10.2006)

  • mortak
    *****

    Nejlepší tanečnice nemusí být Carmen - ta totiž je svou postavou, žije TEN příběh. Z toho vyplývá jeden z oblouků - stárnoucí dokonalá tanečnice musí naučit všechny své finesy nikoliv lepší, ale carmenovatější soupeřku. Souhlasím s Saurou, který ústy hlavního hrdiny odsuzuje tradiční ztvárnění Carmen v kostýmech ("Neumím dělat klasiku" - a odchází z podia, kde se producíruje tradiční kostýmovaná Carmen). Aby hra žila, potřebuje inovaci, převedení věčného tématu do současnosti, do reality - A to Saura zvládl dokonale. A dále z filmu čiší radost tvorby - radost umělce z vytváření nové interpretace. Kdo nezažil, nepochopí.(20.12.2008)

  • Ghoulman
    *****

    Muž a žena. Rozbouřené emoce, precizní taneční kroky, jiskřivé pohledy, pot. Pohyby plné něhy i vášně, elektrizující erotické napětí, protikladné náboje, co se přitahují. Horkokrevná španělská hudba, při níž přebíhá člověku mráz po zádech. A to vše podpořeno důmyslným a ambivalentním prolínáním se několika dějů, takže nejen divákovo srdce, ale i jeho mozek si přijde na své.(25.8.2016)

  • RHK
    ****

    Carmen od Carlose Saury - z filmu čiší nádherné španělské taneční kreace a rytmy, vášeň a kdesi v pozadí taneční zkušebny občas Bizetova a Luciova hudba. Chcete -li tradiční Carmen, zkuste raději Rosiho film "Georges Bizet: Carmen", já s ním byl spokojenější. To ale vůbec neznamená, že by byla Saurova Carmen zklamáním, jen jsem nečekal milostný příběh ze současnosti. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=NRogO9aaEyk(20.2.2012)