poster

Goya en Burdeos

  • Itálie

    Goya

  • anglický

    Goya in Bordeaux

Drama

Španělsko / Itálie, 1999, 106 min

Komentáře uživatelů k filmu (12)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby USA $635,361Tržby Celosvetovo $-(4.6.2009)

  • Radko
    ****

    Porážka kravy – purpurovo červené, ešte teplé mäso rozseknutého tela vnútrajšku sa premieňa na hlavu slávneho maliara. Ten prežíva záver života vo vyhnanstve. Možno šlo o symbol snahy národu umením sprostredkovať krásu života, zničenej v pretlaku tvorivej nutnosti vypovedať vo svojich dielach o hrôzach, ktoré sužovali rodné Španielsko. Šokantný úvod lemuje jedno z posledných diel slávneho režiséra Carlosa Sauru. Sčasti chaotické dielo, raz viac, raz menej vydarene popisujúce životné epizódy a horúčkovitú, zväčša nočnú tvorbu známeho umelca. Nedostatky zachraňuje kamera, verne zachytávajúca farebné odtienky Goyových diel. Atmosféra, ladenie deja, tiene a sfarbenie obrazu zodpovedá jednotlivým tvorivým obdobiam výtvarníka, o ktorom spisovateľ André Malraux vyhlásil, že ním začína moderné umenie. Francisco Rabal, po väčšinu času na plátne exceluje v postave hluchého maliara, ktorý trpel touto chorobou zhruba od svojej štyridsiatky a všetky vízie počuteľného sveta a milovanej španielskej hudby a tanca s klopkajúcimi opätkami si vytváral iba pomocou imaginácie. Zaujímavý film, ktorý možno odporučiť všetkým interesujúcim sa o výtvarno a rovnako záujemcom o život a dielo Francisca Goyu.(16.11.2004)

  • mat.ilda
    **

    Očekávaně artové zhmotnění představ znalců a obdivovatelů Goyova života, shrnuté do útržkovité symboliky před rozevírající se náručí smrti... Zkrátit vzdálenost, kterou jsme se s účinkem míjeli, se nezdařilo už ani nesporně působivému oživlému obrazu občanské války s kombinací vznešených smyčců... Jen mně tak přišlo do hlavy - ještě že svou neuměleckou duší neprožívám stejně jako Goya politiku doby, v níž žiji, vyhnu se tak míhání siluet u mého smrtelného lože - to by byly teprve přízraky!(19.6.2014)

  • DwayneJohnson
    ***

    Trošku jiný Goya, než jsem očekával. Je to spíše taková směs vzpomínek tohoto světoznáméno malíře, na sklonku jeho života. Největším kladem je zcela jistě podmanivá hudba, výtvarná stránka a také přesvědčivý výkon Francisco Rabala. Lepší trojka.(19.1.2015)

  • pevico
    ****

    Tak jako si malíř vyhrává se svým dílem, tak neskutečně si hraje i Carlos Saura..nepopsatelné pocity vyvolá zejména jeho práce se světlem, hudbou a Goyovy výjevy..(31.1.2011)

  • /Pablo
    ****

    Goyovy obrazy přenesené a rozpohybované na filmovém plátně. Lahůdka!(15.11.2010)

  • d-fens

    ocenenia : Montréal World Film Festival 1999 - nominácia na Grand Prix des Amériques, Najväčší umelecký prínos (Carlos Saura), Cena ekumenickej poroty(20.2.2010)

  • Martin741
    ****

    Vyborny film od Carlosa Sauru /Cria Cuervos, Flamenco/ o Franciskovi Gojovi /1746 - 1828/. Francisco Rabal v roli Goyu je vyborny a cely film sa nesie v duchu spomienok. 80 %(8.10.2016)

  • KanjiVital
    ****

    Režisér Saura pojal životopisný film o Goyovi skrz jeho uměleckou stránku a běsy, které ji doprovázely. Jedná se v tak, v tomto případě, o ty pravé "Goyovy přízraky".(28.7.2012)

  • troxor
    *****

    Máte rádi obrazy španělského malíře Goyi? Znáte dopodrobna všechny jeho životní peripetie? Potom je Goya v Bordeaux filmem přímo pro Vás. Film je směsicí vzpomínek, obrazů a snů/halucinací slavného kritika lidské hlouposti, autora slavných Capricios ("Spánek rozumu plodí příšery!") Zážitek podporují zajímavě provedená prostředí, výborné herecké výkony, nádherná hudba... Mnoho sekvencí je přímo převzato z jeho obrazů, které takto "ožívají" a dotvářejí jedinečnou atmosféru filmu. Myslím, že velice věrně a s notnou dávkou empatie je vystižena samotná povaha "posledního ze starých mistrů" a zároveň "otce moderního malířství" i pohnutá doba, ve které žil, která zvláště ve Španělsku nebyla na boje, zrady a zvraty chudá.(20.10.2007)

  • DaleCoper
    ***

    Zatímco s Goyou začalo moderní malířství tenhle film žádny zlom v dějinách filmu nejspíš nepřinese. Silně stylizované a manýristické připominající filmy Petera Greenewaye nebo Dereka Jarmana. Bohužel Jarmanův Caravaggio to není a i ten Goya Miloše Formana byl zpracován lépe.(21.11.2017)

  • Rathe
    *

    Většinou mě životopisné filmy vezmou za srdce. Vezmou mě na šílenou jízdu, kterou si užívám od začátku až do konce. A pak na film ještě několik hodin musím myslet. Zde se mi to ale z nevím jakých důvodů nestalo. Film naprosto nudný. Asi jsem kulturní barbar no.(9.2.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace