Režie:
Karel KachyňaKamera:
Josef IllíkHudba:
Miloš VacekHrají:
Radovan Lukavský, Jiří Vala, Jiřina Švorcová, Jaroslav Marvan, Vladimír Menšík, Stanislav Remunda, Miloslav Holub, Jiří Holý, Ilja Prachař, Eva Jiroušková (více)Obsahy(1)
Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)
(více)Recenze (302)
Je to zvláštní a ty co mne znají to jistě udiví, ale Krále Šumavy jsem dnes viděl poprvé. A to si libuji ve filmech z padesátých let. Je to asi podobné jako kdyby milovník komedií viděl až nyní Marečku podejte mi pero. No, je to tak. Čekal jsem všelicos a dostalo se mi více než koukatelného filmu. Samozřejmě může za to Kachyňa i děsuplné ztvárnění Šumavy. Ta opravdu umí být taková, s hustými mlhami, rašeliništi, polorozpadlými hřbitovy i opuštěnými hamry. Sám ji dobře takovou znám. A co teprve tenkrát! Po divokých odsunech Němců, kdy zahrady zarůstaly, domy a samoty pustly a vše si brala příroda zpět. Do toho všeho vsadil režim příběh o agentech a převaděčích, bývalých pašerácích. A o naší chrabré pohraniční stráži bránící republiku lidu, který si v roce 1948 jako jedinou vůdčí stranu zvolil KSČ. Skutečnost byla samozřejmě jiná. Samosebou divoké hvozdy Šumavy byly jedním z posledních míst, kudy se dala rudým morem naplno zasažená republika opustit. Nejden z našich letců, duchovních či naše inteligence tudy prchala do spásné náruče svobodného světa. To se soudruhům nelíbilo a tak museli zdůraznit jak to s přecházejícími je a západní agent, to je na lid dobrý strašák! Jednu falešnou hranici dokonce postavili sami! Prchající tak tu skutečnou ani nepřeběhli. Mne však udivuje, že tato dosti tendeční zápletka byla točena až tak pozdě. Rok 1959 je totiž už daleko za dobou budovatelských filmů plných rozjařeného nadšení, pětiletek a honu na všelikajé zakuklené tovární a západní agenty. Udělat z agentů ,,jen'' pašeráky, oprostit jej od ideologie, mohl to být hodně dobrý film. Já chápu, že zadání bylo jasné a tak Kachyňa dělal co uměl a udělal to slušně. A koneckonců kdo o tom nic neví, té propagandy si tam možná ani nevšimne... Herci hráli výborně, hlavně Lukavský, Vala a po hříchu i soudružka Švorcová. Dávám za tři šlépěje v rašeliništi! * * * ()
Doba vzniku filmu sebou nesla do jisté míry od tvůrců jistou dávku řekněme "loajálnosti" vůči režimu. To platilo beze zbytku pro každého, kdo chtěl alespoň něco tvořit, bez ohledu v jaké oblasti kultury působil. Nevyhlo se to samozřejmě ani Karlu Kachyňovi. V tomto případě se mu ale podařilo umě skloubit charakter kriminálky s politickou ideologií tak, že je dnešní společností ještě přijatelná. Charakter kriminálního žánru dostatečně převládá nad socialistickými ideologickými myšlenkami a bravurní zvládnutí hlavních rolí, především Radovanem Lukavským, řadí tento film k nezapomenutelným dílům režiséra Karla Kachyně. ()
Když ještě Šumava neznala Schengen, aneb rybičky, rybičky, esenbáci jedou! Mlha, blata, déšť a skvostná kamera „od pasu“ Josefa Illíka pohrávající si s odrazy vodní hladiny i okenních tabulí, jenže.. Když vám někdo znásilní ženu, vezmete jej na milost, protože si k tomu zapálil svíčky a pustil romantickou hudbu? ()
Už si nepamatuji, kdy jsem vlastně naposled Krále Šumavy viděl, dříve v dobách mých středoškolských let jsem ho příliš v oblibě neměl, dokonce jsem se pak na základě něj dlouhodobě vyhýbal válečným filmům. Ironií je, že se to za války vlastně vůbec neodehrává... i když skrze neustálé střílení to mír příliš též nepřipomíná, dobrovolní strážmistři se svým nadřízeným při svých akcích riskují mnohdy vlastní životy stejně jako za války. Asi takhle to v pohraničí mohlo tenkrát vypadat, vyčerpávějící služba na pokraji ohrožení života a rozhodně příčinou nebyli jen v prologu uvádění banderovci. Příběh mimo jiné o tom, kam až fanatismus (také v politice) může zajít... Ač je film často označován za propagandistický, myslím, že dnes již není problém dívat se na obsah i s otevřeným kritickým úsudkem nad chytáním agentů a úprchlíků, kteří prostě pro tehdejší systém znamenali klidně stejné zlo jako ti banderovští diverzanti. Nad filmařským mistrovstvím ze strany Karla Kachyni (ve znamenité spolupráci s kameramanem Illíkem) se asi není třeba zvlášť zastavovat. Budování napětí (často i skrze náznaky beze slova) a atmosféra prostředí "na konci světa" vyznívají ohromně působivě, Radovan Lukavský předvedl coby zásadový poručík Kot jednu ze svých nezapomenutelných hereckých kreací (z něj ten fanatismus i ohromné zanícení zbraněmi přímo dýchá). Výborné zpracování látky, působivá výpověď doby – s odstupem času skvělý zážitek. Zlatý fond československé kinematografie, reprizy nutné! 90% ()
Jestli to byla propaganda, pak byla geniální. Ani slovo o historické úloze dělnické třídy, ani náznak třídního boje. Všichni zlí jsou v podstatě pachatelé obecné kriminality; bylo by to úplně stejné, pokud by to bylo posazeno o dvacet let dřív a financové honili pašeráky. --- Dost pochybuji, že se našel politruk, který pochopil, že takhle může glorifikovat strážce hranic nejúspěšněji. Spíš si to vykládám tak, že Kachyňa měl objednávku a dokázal ji zručně vyřídit, aniž by divákovi před očima šermoval srpem a kladivem. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (28)
- Ve filmu dotvářel atmosféru starý hamr (mlýn), který bylo nutno postavit přímo na místě natáčení. (M.B)
- Restaurace, kam chodili vojáci, se nachází na Kvildě, do stejné restaurace chodil pro pivo Vena (Tomáš Holý) ve filmu Za trnkovým keřem (1980). (M.B)
- V roce 1948, kdy se příběh odehrává, ještě žádná vojska pohraniční stráže neexistovala. Hranice byla hlídána jen jednotkami SNB, a to velmi špatně vyzbrojenými. Teprve po roce 1950 jim začíná pomáhat armáda. Dne 11. července 1951 schválilo Národní shromáždění zákon č. 69/1951 Sb., o ochraně státních hranic, který svěřil ochranu státní hranice do působnosti Pohraniční stráže. (sator)
Reklama