• MM_Ramone
    ***

    Filmový klenot alebo len lacný ideologistický brak? Neviem! Ani sa mi nechce nad tým polemizovať, proste tomu dám tri hviezdičky a zanôtim si spolu s kapelou Tři Sestry tú našu starú pašerácku odrhovačku: "Kompas mám po ruce měsíc svítí na cestu, les je napravo v močálu jsou kytky. Já jsem králem Šumavy, znám každý kmen i louku. Já jsem králem Šumavy, leč nepašuju mouku. Jsem pohledný blonďák ročník pětašedesát v kalhotách mám dělo ráže sedm pětašedesát. Živím starý rodiče a v Prachaticích holku, za sebou tři Ukrajince, Albánce a Polku. Když to dobře dopadne tak ve tři přejdu čáru, ráno budu ve vatě a kalit v českym báru nebo budu v Štýrskym Hradci padesát let po válce, sedět v koutě ustlanýho vězeňskýho kavalce..." ***(6.12.2018)

  • kingik
    *

    Téměř nedodívané, lépe řečeno myšlenkami jsem byl jinde a u současných filmů. Ani nevím, co mám o takových slátaninách psát. Pohraničníci, asexuální Švorcová, celkově takové táhlé a roztahané. A tam byla jako nějaká akce?! Mě by zajímalo, co se tam akčního odehrálo. Projití močálem, zamíření flintou nebo fakt nevím, co tam bylo akčního. Mně to přišlo celkově nudné, ozvučení jak z chrastítka, černobílý tmavý obraz, že jsem se domníval, jestli je to dinosaur nebo herec, přičemž z toho úděsného markýrovaného močálu mohlo vylézt cokoliv. Nuda non plus ultra plus cenzurovaný dohled nad tím, aby práce chrabrých mužů se psi nebyla hanobena. Pokud tady boduje tahle propagandistická blitka, pak se nebudu rozpakovat a dám dobré známky filmům, u kterých jsem se opravdu bavil, a ne filmům, které nikoho nebaví, ale jsou podsouvány divákům, kteří nevědí do čeho jdou. Šumící chujoviny s radostí přenechám jejich milovníkům a jen bych jim přál, aby si tenhle film pouštěli opakovaně. Jak rapidně by šli s hodnocením krásně dolů. A to neplatí jen o tomhle "uměleckém" a zfanatizovaném kousku. 20% a to ani nevím za co.(31.5.2012)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    "Na koho tu vlastně číháme? Na Krále Šumavy? Toho už jsem jednou dostal. Kolik jich tu ještě bude?" U Krále Šumavy jsem jako dítě míval strach a jako dospělý se tomu moc nedivím. Kdybych totiž dostal od strany a vlády za úkol při službě vlasti dva roky chránit státní hranici u tohoto šumavského močálu, tak bych se vrátil jako jiný člověk. Pokud by mě tedy dříve nezastřelil diverzant nebo mi prokurátor nenavrhl trest smrti za to, že jsem nezastřelil diverzanta. Za mě je to velmi dobrý film, který dost vypovídá o své době. A pokud v něm někdo vidí jen komunistickou agitku, tak si dovolím poťouchle argumentovat tím, že poměrně výraznou roli zde sehrál saxofon a ten byl v té době označován za buržoazní nástroj. Že by rebelie?(4.12.2018)

  • Lima
    **

    Jo, je to mistrovsky natočené, jo, má to působivou atmosféru a hrají tam skvělí herci, ale nad tím ideologickým marastem, kterým je celý film prostoupen, prostě oči zavřít nelze. Kdybych si měl vybrat, na čí straně budu stát, jestli na straně ozbrojených obránců komunistické klece, nebo na straně přeshraničních převaděčů lidí, kteří chtěli žít ve svobodě a slušné společnosti, zvolím ty druhé jmenované.(27.11.2005)

  • Marthos
    ****

    Většina zdejších respondentů, kteří tento reliéfní symbol komunistické filmové demagogie bez bližšího seznámení zařadila mezi absolutní šmíru tehdejší kinematografie, prozrazuje tímto aktem absolutní neznalost dobových kontextů. Žánr dobrodružných, respektive kriminálních filmů zažíval v padesátých letech svůj mohutný rozmach; téměř bez výjimky ideově zacílená témata bývala na druhé straně vykoupena více než příznivým diváckým ohlasem, který ostatně neminul ani Kachyňova Krále Šumavy. Samozřejmě, že původní námět Rudolfa Kalčíka, který svou šumavskou adventuru později transformoval i do románové podoby, je báchorečným mýtem, plně postižitelným rukopisem doby, v níž se dobro a zlo nalézá na dvou polaritních světech, mezi nimiž neexistuje nic dalšího. Kachyňova zásluha a do jisté míry i osobní očista nalézá své opodstatnění zejména v nemalých iniciativních změnách šablonovité látky, která podle původního plánu neměla vystoupit nad rámec politické objednávky (v tomto směru se pro srovnání nabízí paralelně vznikající Otčenáškův a Vávrův Občan Brych); zůstává otázkou nakolik mohl Kachyňa ovlivnit celkovou vizáž, ale minimálně filmu vtiskl společně se špičkovým technickým zázemím opravdovost a efektní působivost a vlastně jím definitivně potvrdil svou uměleckou vyzrálost. Nosnou konstrukci vedle atmosfericky dráždivého příběhu vytvářejí precizní herecké výkony; vedle Lukavského, ztvárňujícího v téměř milimetrové přesnosti člověka selhávajícího i vítězícího, je to především Valův zamilovaný strážmistr, ale také překvapivě velice kvalitní Jiřina Švorcová, v menších, ale výrazných rolích Menšík, Marvan, Holý, skvělý Miloslav Holub; osobně bych neopomíjel fantastickou kameramanskou práci Josefa Illíka a hudební kompozici Miloše Vacka. Tvrdit, že Král Šumavy je výborným filmem není určitě chybou ani trestem, protože tomu tak skutečně je. V rámci možností, daných dobou bylo v tomto směru dosaženo maxima a chápeme-li prezentované téma jako jednu z možných variant a jsme-li dostatečně obeznámeni s faktickým stavem věci, nevidím jedinou překážku, proč bychom měli z Kachyňova filmu vytvářet symbolickou ikonu totalitárního systému, který byl zrůdnější v daleko nebezpečnějších kalkulativních nuancích a to v jakékoli formě (tedy i ve filmu). Těm, kteří se přes tuto pomíjivou zápornou hodnotu dokáží s nadhledem přenést je odměnou strhující drama o lidské slabosti, odvaze a strachu.(31.3.2009)

  • - Při pohřbu pohraničníka „Mařenky“ Cigánka (Rudolf Jelínek) míjí smuteční průvod kostel sv. Štěpána na Kvildě. (Robbi)

  • - Král Šumavy, vlastním jménem Josef Hasil, nebyl polapen. Naopak se trvale usídlil na západě, konkrétně v USA ve městě Berwyn. (dusanmann)

  • - Rudolf Kalčík svůj příběh o Králi Šumavy zpracoval nejdříve jako scénář pro tento film, až později jej vydal jako knihu. (PanZahadnyCZ)