• NinonL
    ****

    Další ideologická dokonalost. Zblízka a na tělo popsané osudy lidí, žijících v pohraničí 50. let. Bažiny, ilegální převaděči, zločinní emigranti, kterým se stýská, podivní muzikanti, podivný hřbitov. Naproti tomu neohrožení muži v uniformách, krásná žena na rozcestí, zakázaná láska, to vše podkreslené drsnou přírodou a zablácenými cestami. Nakonec všechno dobře dopadne, ale ne zase tak dobře, aby nezůstala slza v oku. Když si všechen ten balast odmyslíte, stále zbývají skutečné osudy lidí, jejich životní podmínky i spousta otázek, které si kladli a nikdy nedostali odpověď. Proto téměř plné hodnocení.(22.6.2011)

  • Thomassi
    ****

    Český film Karla Kachyni popisující dění na Šumavě v roce 1948. Komunisté se ujali moci a za každou cenu chtěli zabránit přechodu na stranu Západu. Je to příběh točený na Kvildě, kde působili pohraničníci, kteří stáli proti převaděčům přes Šumavu do amerického sektoru. Na dobu, ve které film vznikl, jsem byl hodně překvapen, že ideologie typu "Jedině Sovětský svaz" tady není vůbec cítit. Samozřejmě, že převaděči jsou zde vylíčeni jako nepřátelé a proto se střílelo i na české občany, kteří chtěli opustit nenáviděný režim. Ale taková byla doba, pohraničníci plnili jen rozkazy, protože jinak by byli právě oni odsouzeni. Pan Kachyňa se s tím ale vypořádal bravurně i bez zbytečné a slizké komunistické propagandy. Herci jsou výborní, hlavně Radovan Lukavský, nebo třeba i mladý Vadimír Menšík. A ta atmosféra, mlha, močály. Rozhodně stojí za vidění.(2.8.2010)

  • blackrain
    ****

    Černobílá kamera dotváří ponurost filmu. Pravdivý příběh o poválečném prostředí na hranicích odehrávající se na Šumavě. Drsné podnebí, drsní lidé. Převaděči proti pohraničníkům. Na Šumavě ( a nejen tam) byli převaděči v každé době. Každá doba měla své hrdiny. Ať už to byli pohraničníci, převaděči nebo lidi, co chtěli jít za svobodou. Karel Kachyňa předvedl výbornou práci. Radovan Lukavský je nezapomenutelný.(26.11.2008)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    "Na koho tu vlastně číháme? Na Krále Šumavy? Toho už jsem jednou dostal. Kolik jich tu ještě bude?" U Krále Šumavy jsem jako dítě míval strach a jako dospělý se tomu moc nedivím. Kdybych totiž dostal od strany a vlády za úkol při službě vlasti dva roky chránit státní hranici u tohoto šumavského močálu, tak bych se vrátil jako jiný člověk. Pokud by mě tedy dříve nezastřelil diverzant nebo mi prokurátor nenavrhl trest smrti za to, že jsem nezastřelil diverzanta. Za mě je to velmi dobrý film, který dost vypovídá o své době. A pokud v něm někdo vidí jen komunistickou agitku, tak si dovolím poťouchle argumentovat tím, že poměrně výraznou roli zde sehrál saxofon a ten byl v té době označován za buržoazní nástroj. Že by rebelie?(4.12.2018)

  • Gemini
    ****

    Je samozřejmě otázka, nakolik si můžeme dovolit bagatelizovat jednoznačné ideologické pozadí filmového Krále Šumavy. Klíčovou roli v tom ovšem má ono slovo "pozadí" - Krále Šumavy jsem totiž i četl, a jakkoliv je oběma jeho podobám společná věrohodná kresba ne úplně jednoduchých postav, knihu stíhá přízrak lidovědemokratické propagandy daleko krutěji a především až trapně názorně (hlavně při zadržení skutečného agenta chodce a jeho následném striktně podle předpisů a civilizačních zásad vedeném výslechu, kde se odkrývá jeho morální zkaženost). Ve filmu jde "jen" o zasazení a jakousi samozřejmou hrdinskost a pevnost charakteru, které samozřejmě nejvíc symbolizuje Radovan Lukavský jako velitel jednotky pohraničníků Kot. Znám řadu daleko naivnějších a větší zlo o několik řádů ostentativněji legitimizujících filmů, a je nutno říct, že žádný z nich nemá takové filmařské kvality jako právě Král Šumavy. Film-noir ze šumavských lesů - že je to k smíchu? Tak to je omyl, vážení. Naopak je to nepříjemné žití, které je až hmatatelné především díky vytříbené práci s kamerou, a leckdy nepříjemné až téměř fyzicky "díky" hudbě Miloše Vacka (alespoň už vím, proč mi podkres Krtečka přišel vždycky něčím divný:)). Lesy a blata, které neustále bičuje vítr a déšť, a halí lezavá mlha, polovina filmu odehrávající se v noci - při představě jak náročné muselo být tohle natočit s technikou konce padesátých let, mě jímá závrať. Takže abych to nějak shrnul. Veďte v patrnosti, že se díváte na film vyprávěný z pohledu "té špatné" strany (jako když ve válečných strategiích hrajete za Říši;)), a nehrozí vám žádná ideologická újma. Ten zbytek za to rozhodně stojí, a je to záležitost skutečně pamětihodná, po zásluze patřící do zlatého fondu české kinematografie. A kolegové právníci mohou vzpomenout na obdobně kontroverzní kapitolu právní vědy, jakou je legendární prof. JUDr. Viktor Knapp. Ať byl jaký byl, jeho teoretickoprávní publikace jsou prostě kvalitní. 80%(31.7.2014)

  • - Karel Kachyňa neměl maličkou, ale ikonickou roli pašeráka Kilána obsazenou žádným hercem. Když dojeli se štábem na Šumavu, zaujala ho tvář jednoho muže z filmového štábu, kterého neznal a řekl mu: „Ty budeš hrát Kilána.“ Dotyčný se usmál a odvětil: „Víte kdo já sem?“ „To je mi jedno odvětil režisér.“ „Já jsem tu jako dozor ze Státní bezpečnosti.“ Kachyňovi se přesto podařilo důstojníka bezpečnosti ukecat a roli mu opravu odehrál. Pokud zkoušíte pátrat po jménu herce onoho důstojníka, nebudete úspěšní. Film překvapivě neuvádí role u jmen herců a dokonce ani specializované filmové periodikum
    Filmový přehled roli Kiliána neuvádí. (sator)

  • - V době uvedení film zhlédly rekordní čtyři milióny diváků. (Silencia90)

  • - Restaurace, kam chodili vojáci, se nachází na Kvildě, do stejné restaurace chodil pro pivo Vena (Tomáš Holý) ve filmu Za trnkovým keřem (1980). (M.B)