Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)

(více)

Recenze (309)

topi 

všechny recenze uživatele

Ponuré hororové drama Karla Kachyni, které nastartovalo jeho uměleckou kariéru. Kameraman Josef Illík si záběry vyloženě užívá a mazlí se s nimi, na svou dobu sakra novátorská práce. Hudba Miloše Vacka řádí jako z amerických sci-fi hororů 50. let. Na nějakou ideologii se můžu vykašlat, žádná tam není, takhle to v pohraničí prostě fungovalo. Král Šumavy je spíš dobrodružné drama, ve kterém hlavní roli hraje chlapská odpovědnost. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Dokonale ponurá atmosféra plná deště a mlhy, která mění Šumavu v bezútěšnou pustinu plnou bláta a ruin. Syrový příběh bez naděje, ve kterém nezazní jediný optimistický tón, a jediná postava podaná jako stoprocentní klaďas schytá kulku. Výborně vykreslené postavy, civilně přirozené dialogy, uvěřitelné reakce, výborné herecké výkony a spousta filmařských parádiček dotvářejících atmosféru. Od detailů a pohledů přes odrazy ve sklech či loužích až po hru světel a stínů. Na svou dobu výborný film, který se, kupodivu, až na úvodní popisek uvádějící do děje, základní tematický syžet a zjednodušené dělení na dobré a zlé, vyhýbá rušivým prvkům propagandy. Žádná hesla, žádné velké ideové proklamace, a to, co se objeví, lze snadno dešifrovat a odfiltrovat. ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

Doba vzniku filmu sebou nesla do jisté míry od tvůrců jistou dávku řekněme "loajálnosti" vůči režimu. To platilo beze zbytku pro každého, kdo chtěl alespoň něco tvořit, bez ohledu v jaké oblasti kultury působil. Nevyhlo se to samozřejmě ani Karlu Kachyňovi. V tomto případě se mu ale podařilo umě skloubit charakter kriminálky s politickou ideologií tak, že je dnešní společností ještě přijatelná. Charakter kriminálního žánru dostatečně převládá nad socialistickými ideologickými myšlenkami a bravurní zvládnutí hlavních rolí, především Radovanem Lukavským, řadí tento film k nezapomenutelným dílům režiséra Karla Kachyně. ()

Thomassi 

všechny recenze uživatele

Český film Karla Kachyni popisující dění na Šumavě v roce 1948. Komunisté se ujali moci a za každou cenu chtěli zabránit přechodu na stranu Západu. Je to příběh točený na Kvildě, kde působili pohraničníci, kteří stáli proti převaděčům přes Šumavu do amerického sektoru. Na dobu, ve které film vznikl, jsem byl hodně překvapen, že ideologie typu "Jedině Sovětský svaz" tady není vůbec cítit. Samozřejmě, že převaděči jsou zde vylíčeni jako nepřátelé a proto se střílelo i na české občany, kteří chtěli opustit nenáviděný režim. Ale taková byla doba, pohraničníci plnili jen rozkazy, protože jinak by byli právě oni odsouzeni. Pan Kachyňa se s tím ale vypořádal bravurně i bez zbytečné a slizké komunistické propagandy. Herci jsou výborní, hlavně Radovan Lukavský, nebo třeba i mladý Vadimír Menšík. A ta atmosféra, mlha, močály. Rozhodně stojí za vidění. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Legenda. Kalčíkova šumavská adventura je nesporně bezcenný ideologický škvár, nad nímž se svého času tetelil blahem lecjaký pohraničník, a není zvlášť těžké jej vsadit na pomyslný pranýř hanby, kam nepochybně patří. Ale Kachyňa dokázal z nevděčného údělu vybruslit se ctí – minimálně tím, že filmu vtiskl společně se špičkovým technickým zázemím opravdovost a efektní působivost a vlastně jím definitivně potvrdil svou uměleckou vyzrálost. Vedle fantastického kameramanského umění Josefa Illíka a přiléhavého hudebního doprovodu, který je dílem dnes pozapomenutého Miloše Vacka, nelze neupozornit na špičkové herecké výkony Lukavského, Švorcové, Valy, Menšíka a Holého. Tvrdit, že Král Šumavy je kvalitní film určitě není omyl, protože tomu tak skutečně je. V rámci možností daných dobou (necelých deset let od prvních zinscenovaných trestů smrti) bylo dosaženo maxima a chápeme-li prezentované téma jako vděčnou příležitost, jak se vyrovnat s vlastní minulostí, nedává smysl vypalovat na zádech Kachyňova filmu symbolický cejch nežádoucí manipulace se skutečností. Těm, kteří se přes tuto pomíjivou zápornou hodnotu dokáží s nadhledem přenést je odměnou strhující drama o lidské slabosti, odvaze a strachu. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (28)

  • Při pohřbu pohraničníka „Mařenky“ Cigánka (Rudolf Jelínek) míjí smuteční průvod kostel sv. Štěpána na Kvildě. (Robbi)
  • V roce 1948, kdy se příběh odehrává, ještě žádná vojska pohraniční stráže neexistovala. Hranice byla hlídána jen jednotkami SNB, a to velmi špatně vyzbrojenými. Teprve po roce 1950 jim začíná pomáhat armáda. Dne 11. července 1951 schválilo Národní shromáždění zákon č. 69/1951 Sb., o ochraně státních hranic, který svěřil ochranu státní hranice do působnosti Pohraniční stráže. (sator)
  • Při scéně, kdy se filmová postava prodavačka Marie Rysová v podání herečky Jiřiny Švorcové topí v močálu, měla Jiřina Švorcová kolem sebe obmotaný provaz, za který jí filmaři stáhli, jak sama uvedla tak trochu proti její vůli, pod vodu. Jak sama tato herečka později řekla, byla to pro ní nejhorší natáčecí scéna z celého filmu, jelikož musela překonat velký odpor z potopení se pod hladinu. Vve skutečnosti se scéna nenatáčela v exteriérech, nýbrž ve filmovém ateliéru, kde byl v bazénu vytvořen umělý močál. (Lynette)

Reklama

Reklama