Reklama

Reklama

Je léto a čtrnáctiletá Blaženka Borová (M. Šafránková) tráví s několika kamarádkami bezstarostné prázdniny na táboře, když je její pobyt nečekaně ukončen. Tatínek (P. Kostka), který si pro ni přijel, nese radostnou novinu – narodil se jí bráška Petřík. Jenže vzápětí se Bláža dovídá, že maminka bohužel zaplatila cenu nejvyšší. Život jde i přes nesmírný zármutek dál: Petřík zatím zůstává v kojeneckém ústavu, táta pokračuje ve své profesi taxikáře a náhle dospělá Blaženka přebírá maminčinu roli v domácnosti. Učí se vařit, prát, nakupovat. Najednou jí připadá spousta věcí neznámá, nepřátelská, a tak si vytvoří svůj imaginární svět osamělého Robinsona Crusoa, který jí pomáhá tyto překážky zdolat. A vedle chápavého taťky je tady i hodná a milá sousedka Tonička (J. Obermaierová), která jí podá pomocnou ruku a pomáhá jí v domácnosti. I spolužák Jarda (V. Dlouhý) si všimne, jak to Blažence sluší, a velmi rád ji učí jezdit na kole, které se teď stává dívčiným toužebným, ale nedostupným přáním. Měsíce ubíhají a je tu předvánoční čas, první bez maminky. Blaženka navíc velmi onemocní. Nakonec se ale vše v dobré obrátí… (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Miroslava Šafránková je stejně působivá jako její starší sestra a Robinsonka je proto stoprocentně její film. Na ní stojí, padá, baví, smutní...ale i přes to všechno působí dost naivně. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Robinsonku jsem měl na ZŠ jako povinnou četbu a pamatuju si, že mě ta knížka vůbec nebavila. Filmový zpracování mě taky moc nebavilo, ale zvládnul jsem to dokoukat. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na první polovinu 70. let - tedy období znormalizovaného blbství - a vzhledem k předloze slušně natočený televizní snímek pro mládež, který stojí na citlivé režii Karla Kachyni a hereckém talentu mladičké Mirky Šafránkové. Celkový dojem 55 %. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jak jsem již seznala u originální verze, tento remake považuji za vydařenější, ačkoli na poli výpravy zůstal stejně nedotažený. V této verzi ale jednoznačně spatřuji plus v přirozené a životem překypující kreaci Miroslavy Šafránkové. Konečně i trio Kostka-Obermaierová-Dlouhý lépe zapadá do aktualizace příběhu, kde se v pustý ostrov metaforou mění domácnost ovdovělého taxikáře. Pešek-Havelková-Jelínek byly příliš poplatní lyričností přepálenému vidění druhé půle 50. let. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Kachyňova režie, ať už kýmkoli sledována či korigována, nepřestane být citlivou a svým způsobem geniální, lidskou, přirozenou... Jeden z nejlepších českých filmových režisérů nám servíruje známý literární kus, který nikdy nebyl "na štíru" s minulým režimem, ba naopak, ale moc hezky. Výkon mladičké paní Šafránkové je skvostný.. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Oprostím-li se od předlohy arcikomunistky, kterou jsem samozřejmě coby dítko školou povinné tenkrát musel číst, pak se jedná o celkem citlivě natočený snímek o dospívající dívce, která velmi brzy ztrácí matku. Břemeno domácnosti tak náhle padá na ni, protože otec pracuje coby taxikář. Je chvilku po krizi a s prací ani výdělkem to není nic moc. Bláža si svůj náročný úděl na který nebyla připravena zlepšuje představami kdy sebe samu vidí jako hrdinku z románu o Robinsonovi Crusoe. Roli nesamostatného táty se zhostil sympatický Kostka a opravdu jsem mu jeho hraní věřil. Samozřejmě celý film stojí na herectví mladinké M. Šafránkové, která se role zhostila na jedničku. Jsem si jist, že netřímat taktovku Kachyňa, mohlo to celé dopadnout mnohem hůře. Stejně jako jsem to psal v Zakázaném výletu, i zde je velmim pěkně zpracována meziválečná Praha s jízdou vlevo atd... Robinsonku je třeba nahlížet jinak, než že se jedná o zfilmovanou povinnou četbu komunistické spisovatelky. A zvlášťě tento remake. A pokud jste také velmi brzy přišli o některého z rodičů a najednou zjistili, že jste to najednou VY na koho se spoléhá, že jste to VY kdo musí vydržet, protože na VÁS jsou ti ostatní závyslí...pochopíte mnohem více. Po dnešku přidávám hvězdu navíc, od teď to mám za 4 krajíce chleba se strouhaným parmazánem. * * * * ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Těžko porovnávat s literární předlohou, ale film se dá v pohodě zhlédnout. Dělí se však na dobré a nudné úseky bez života. Větší tempo by filmu taky neškodilo. Hlavní devízou je jednoznačně herecké duo Šafránková a Kostka. S nimi se tak nějak daly překlenout například nudně snové pasáže. 50% ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Chudina neměla boháče nikdy v lásce. Boháči věděli, že je chudina nenávidí. A tak se na nenávisti a závisti chudiny pásli. Nová verze Robinsonky je o tom, jak se dá i bez maminky slušně žít. Děvče se rychleji naučí vařit, starat o domácnost, nakládat s penízky, a petr kostk byl moc dobře vybrát na roli tatínka, který ví, jak správně děvče vychovávat. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Trosečnice Bláža uprostřed meziválečné doby zasažené hospodařskou krizí, v úzkém rodinném kruhu zasaženém maminčinou smrtí, zdolává nástrahy na trati dospívání a cestě k samostatnosti... Po třech letech jsem si Robinsonku zopakoval a udělala na mne stejně silný dojem jako tenkrát. Jednoduchý příběh dal pod Kachyňovým uměleckým vedením vzniknout emočně působivému prožitku, v němž trápení se skloubí s něžností, poezií a vnitřní touhou po dobrodružství. Výrazný podíl na tom má excelentní 16-tiletá Miroslava Šafránková, která si ve svém hereckém debutu odbyla svůj životní výkon. ,,Ty jsi nádherný taťka! Ten skromný titul guvernéra je tě nehoden." Krásný, přenádherný film s dětskou duší. 95% ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Tento film jsem neviděl dvacet let, ale svého času na mě působil dosti sïlně. Přestože jistě jde o agitku "pranýřující nespravedlnost kapitalistické společnosti", podařilo se Kachyňovi i z této problematické látky vykřesat silný, sychravý, komorní příběh jehož shlédnutí snad má smysl i dnes. ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Kachyňovi se podařila stylizace prvorepublikového období. Samotný příběh kromě sociální otázky klade důraz na Blážinu samostatnost. Ta se snaží s problémy vyrovnat pomocí hry, citace z Robinsona i scénky s tatínkem, nebo kamarádem vhodně zakomponovány. Pěkný motiv kola - jízdy (krasojízda s V. Dlouhým působila jako profi), vytouženého dárku. Zajímavá role Marie Horákové - do postavy Růženky se pořádně změnila, zatímco Miroslava Šafránková si svůj dívčí půvab uchovala nejen v 80. letech (Básníci), ale i v 90. letech (Arabela, Co teď a co potom?). ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Vcelku působivé československé drama, které stojí převážně na dobrém výkonu Miroslavy Šafránkové a charismatickém Petru Kostkovi. Mladá dívka je vytržena z dětského tábora (mimochodem čumím, že v té době prošly cenzurou záběry mladých dívek v prosvítajících plavkách - no spíš košilkách…) a je nucena se postavit čelem ke ztrátě své matky a péči o domácnost…Pro někoho možná nudná záležitost, ale i vzhledem ke krátké stopáži a samotnému scénáři se to dá přežít vcelku v pohodě. Originální starou verzi jsem však dosud neviděl, takže nemohu posuzovat a srovnávat… ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Filmové pohlazení Karla Kachyni, cítila jsem tu něžnost i křehkost mladinké dívčí duše, přitom s obrovským odhodláním žít a touhou po životě.. Petr Kostka v roli tatínka úžasný, půvab Miroslavy Šafránkové je podmanivý a roli Blaženky zvládla na výbornou, líbila se mi i Jaroslava Obermaierová a Vladimír Dlouhý, prostě velice příjemný herecký ansámbl.. Vyhýbala jsem se tomuto snímku, bála jsem se, že bude příliš smutný, moje chyba i omyl.. ()

roswelll 

všechny recenze uživatele

Paní Miroslava Šafránková ve své nejkrásnější roli. Vtiskla Blažence kouzlo dívky, která se dokázala poprat se svým osudem po té, co ji umřela maminka. S počátečními potížemi ve vaření se vyrovnává s humorem, její dětské srdce navíc hřeje i sympatický mladík v podání Vladimíra Dlouhého, který ji učí jezdi na kole. Přestože je film zařazen do kategorie drama, myslím, že nakonec končí velice hezky. ()

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Nejsem si jistá, zda jsem viděla i tu starší Robinsonku, ale tahle s "Arabelou a Petrem" mě zaujala svou barevností, zasazením do 50. (?) let, téměř optimistickým pojetím (říkám téměř, scénu z pohřbu jsem samozřejmě nepřehlédla) i rokem svého vzniku. Ale vraťme se zpátky k tématu robinsonády, kterou se ve filmu snažil Karel Kachyňa zachytit. Blažena tráví léto na letním táboře, kde se tak trochu vymyká svým vrstevnicím: nezajímají ji příliš chlapci, ale raději si listuje ve své oblíbené knížce, kterou není nic jiného než Robinson Crusoe. A jak to tak bývá, okolnosti ji donutí k útěku do světa snů a fantazie, kde se cítí v bezpečí a má pocit, že se jí vnější svět netýká. Miroslavě Štěpánkové jsem její smutek moc nevěřila (viz výše), a to je chyba, protože právě ona má být tou, která nás svým příběhem (potažmo filmem, který se odehrává právě z Blaženina pohledu) provede. Vše ostatní bylo skvělé, jen ústřední hrdinka na mě zkrátka nefungovala. ()

Reklama

Reklama