Reklama

Reklama

Balada o pilotovi

(TV film)
  • Slovensko Balada o pilotovi (více)
TV spot

Obsahy(1)

Vrátili se domů, do Československa, a věřili, že přijde tolik vytoužený mír. Historie ale rozhodla jinak. Přes dva a půl tisíce pilotů sloužilo v uniformách britského královského letectva. Pro Brity hrdinové, kteří spolurozhodli o výsledku války, u nás po válce souzeni za velezradu... Balada o pilotovi se odehrává na sklonku léta 1945 a na počátku roku 1946, tedy v době plné euforie z nově nabytého míru, kdy se válkou zborcená síť mezilidských vztahů začala znovu utvářet. Zprvu se mělo za to, že vládu přebírá prvorepubliková demokracie, ale osud Československé republiky byl jiný – komunistické síly se pomalu, ale jistě infiltrovaly do všech společenských oblastí. Jejich obětí se stal i příslušník RAF, kapitán Emil Malík, který se se svými kolegy vrátil domů, k rodině do Prahy. Reálným předobrazem kapitána Malíka byl Karel Balík, tchán autora námětu a scenáristy Jiřího Stránského... Před válkou byl Emil Malík slavným pilotem. Na začátku války odešel ze země přes Polsko v domnění, že bude moci bojovat proti Hitlerovi, ale Sověti jej zavřeli do gulagu. Odtamtud vysvobodil československé zajatce generál Píka, jenže Stalin cizí letce na svém území nestrpěl, a tak se piloti dostali lodí kolem světa až do Anglie. Tam Malík spolupracoval s vojenskými spojeneckými špičkami, vezl Beneše do Moskvy za Stalinem k podpisu spojenecké smlouvy, létal s Churchillem i s holandskou královnou Vilemínou... Ústřední linkou Malíkova příběhu je i jeho vztah s manželkou Karlou, na němž se podepsalo šest válečných let. Jako manželka zahraničního vojáka zažila tři roky v koncentračním táboře ve Svatobořicích a o jejich děti se musela postarat její sestra... Balada o pilotovi zaznamenává nejen dramatické akce Malíka a jeho kolegů z RAF, ale i nátlakové akce sovětské NKVD, Lidového komisariátu pro vnitřní záležitosti, který se snažil získat jeho spolupráci za každou cenu... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (103)

Zazie 

všechny recenze uživatele

Filmu bych vyčetla jen jeho poněkud těžkopádný rozjezd, minimálně od poloviny už to byl ale silný příběh, který má spád, grády a myšlenku. Vůbec mi nevadila ta kritizovaná vztahová linie. Naopak krásně ukazovala, že návrat z války neznamenal jen "hurá, máme zpátky tatínka". Vracejí se k sobě částečně odcizení lidé, kteří si za těch pár let něčím prošli a musí se znovu učit spolu žít. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Na tuzemské poměry skutečně skvěle natočený televizní film. Jeho největší chybou je to, že se neinformovaný divák v tom příběhu bude nutně dosti ztrácet. Vysvětlit tehdejší složitou situaci je ale asi nad možnosti hraného filmu. Pomohlo by snad jedině vkládání vysvětlujících mezititulků. Možná je ale nepřehlednost děje signifikantní. Přesně takhle zmateně a se spoustou šumů totiž vnímali tehdejší situaci i běžní lidé, tedy pokud se k nim nějaké zprávy o Reicinovi, NKVD a obecně o tom, jak se Rusové postupně v Československu stále více chápou moci, vůbec donesly. Většina si nevšimla ničeho. Byla nadšena "návratem svobody" a bodře tleskala SSSR i "soudruhu Stalinovi". Žádné "osvobození". Jedna krutá totalita jen vystřídala druhou... Celkový dojem: 80% Zajímavé komentáře: sportovec, Radek99 ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Posledních pět minut je včetně závěrečné scény s deskou a telefonem výborných, škoda jen, že se naléhavost tématu utopila ve fádním podání rodinného dramatu a přesvícených záběrech. Apropo, dvě ze tří zásad rozsévačů rudého moru by měly platit i v našem současném postoji směrem k němu. Nezapomenout. Neodpustit. Na trpělivost už dávno není místo.. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Jiří Stránský opět sepsal příběh československých pilotů po 2. světové válce, kteří v její době létali ve Velké Británii. Ovšem tentokrát jej sepsal trošku jinak, než jsme zvyklí z ZDIVOČELÉ ZEMĚ či filmu BUMERANG. Tentokrát je to příběh pilota Malíka (ve skutečnosti se jmenoval Balík), který se odehrává od léta 1945 do ledna 1946, tedy ještě něco přes dva roky do doby, kdy se moci ujali komunisté. Ovšem komunisté si už cestu k moci a nastolení totality připravovali a jedním z prvních, kdo měl padnout za oběť komunismu byl právě pilot Malík... Je to silné téma, hodné ke zfilmování. Jenže je to téma, kterého by se měl ujat skutečný pan režisér jako byl Hynek Bočan se svojí ZDIVOČELOU ZEMÍ a ne Ján Sebechlebský, režisér ORDINACE V RŮŽOVÉ ZAHRADĚ a různých seriálových kriminálek. Pak bych si z tohoto filmu spíš pamatoval postavu pilota Malíka a ne jeho psychicky nevyrovnané manželky. [1531. hodnocení, 90. komentář, 67%] ()

bearmeedek 

všechny recenze uživatele

Začátek vypadal velice slibně. Dobré kostýmně i zpracováním doby. Pak ale chybělo větší napětí a ponurost doby. Jenže to možná bylo tím, že ještě neproběhnul únor 1948. Ovšem ten ruský (pardon – sovětský) parchant stál za to i v době poválečné „svobody“. Hlavně na konci. Ten jeho pohyb rukou byl drsný. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (16)

  • Film je natočen podle skutečné události. [Zdroj: Týdeník Televize] (M.B)
  • Scéna, kdy příslušník Veřejné bezpečnosti vede Emila Malíka (David Švehlík) za majorem Bedřichem Reicinem (Jan Hájek) z Hlavní správy obranného zpravodajství, se natáčela v interiéru někdejšího sídla ÚV KSČ (dnešní budovy Ministerstva dopravy). (HonzaBez)
  • Jiří Dvořák (plukovník Šeba) měl k letectví blízko, sbíral v mládí knížky o letadlech, kterých měl několik metrů. [Zdroj: Týdeník Televize] (M.B)

Reklama

Reklama