Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Recenze (369)

verbal 

všechny recenze uživatele

Zdař soudruch Buch! Taki fajer v ďuře, to není žadna hola řyť, a vi to dobře předevšeckym každy bulač, co se v sedmej třydě zedeeški mudře rozhodnul něbyť jakymsi tym skurvenym ynžinyrkem a pod heslem „Jak chceš poznať spravny smněr, tuš rob učňa v OKaeR“ zarabi jak pořadny chlop, a ni jak jakasi buzna v kvadru. Jak to raz blafně, v ty pjaty cela grunntštreka ganc plna kuřa, zrazu vedro jak přy prvni dupačce a jeden može enem tak krutiť pajšel a chrchlať brykety, něž dosmerfuju lapiduši z HaBeZetki a daju mu počuchať kyslika. Tagže jak tam něvystrčitě kopyta, je to taka mila pauza, jeden němusi v jednym kuse rubať jak chuj, no ni? Na Dukle to ale bylo tak na pyču, že potym v Haviřově vyletělo plošne Ikve jak Gagaryn v Migu 15. No tragedyja jak cyp! Tuten Ondřyček je syce fajny režyser, dramatyčně znakomity, aji popyči kulisy s atmosferu umi dať do kupy, ale, KURWA!!!, jak robim autentyčny dobovy film, natřyskam ho našyncami, a ni partyjou vyjebanych pražskich pajtašu, bo to je pak pro ucha šlonske parodyja jak cyp! Cosy take, jak dyby stě měli v rubani na předku za řyťu přytepleneho štajgra, kery by na vas přes zapnuty borhamer zgňapal: „Helééé, pííííčo, kopéééj to volééé pořááádně, nebo mě vomejou!“ Chapu teš, že Marta beztak fajně kuři a cela je taka dajna, no jak hubu otevře, chyta vas apetyt struhnuť ju po pysku a zajebať uhlem jak Magdonovu vdovu. A k temu všeckemu už aji teho Mikluša v te pražacke hogofogo kuchyni tak dokurvili, že ma přyzvuk, jak dyby čobol žižkovsku fiflenu za cycki tahal. Tuš tak, něbyť to nadabovane v buzerantske bhutanštině, kera z teho něchcačky robi tak trochu švidratu komedyju, je to na bednu gryfna robota, kere bysem normalně aji pjet puchyřu přymrdal, dyby mi to uši něrvalo. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Zajímavé zpracování událostí, které se už tak často nepřipomínají. Na dialekt herců, u kterých bych to nečekal, jsem si překvapivě rychle zvykl (hráli ale i herci tam narození), nejvíc mě dostalo, jak sama tragédie nebyla žádný velký "výbuch," ale pomalé, plíživé nebezpečí smrtícího kouře. A herci ve vedlejších rolích byli často lepší než ti hlavní (Robert Mikluš!) Jako zobrazení reálsocialismu, jeho nejprotěžovanějšího průmyslového odvětví na přelomu nejhnusnějšího a nejnadějnějšího desetiletí dostačující. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Poctivá práce, na mnoha frontách. Rodinná linie jde Ondříčkovi od ruky, protože ho drží slušní herci a sociální drama se vejde do stísněného havířského bytu (Oskar Hes!). Samotné doly pak tepou temným životem, v němž vládně čerň a minimum světla. Dvořákova kamera skvěle koresponduje s barvami a náladou, která dává tušit, kam se vše zákonitě musí ubírat. Tragédie, která za sebou zanechá 108 životů, přichází pozvolna a působí až nepatřičně, jakoby z jiného světa. Ondříček šponuje tenzi tím, že drží otěže tempa pevně utažené. Škoda, že je popouští jenom tehdy, když zatouží po melodramatické vsuvce, kdy je potřeba pronést poslední slova, nebo zpomaleně padnout. Na úkor upozaděných manželek, čekajících u brány dolu, bych očekával více střídmosti v kýči a důslednější postoj k chytřejšímu diváku. Ale i tak je to oddřená paráda, vzdávající hold i držící tichou pietu. Produkční proces nebyl žádný med. A že o tom od své (tehdy už těhotné) ženy vím dost. 4 a ½. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Divácky velmi atraktivní téma o práci o které zde 99% uživatelů nemá ani šajnu. Dobře zpracované, místy rozvleklé, jak se děj poslal do bytu Šlachtů, evokovalo to ve mně socialistické seriály, ale jak se šlo pod zem, tak seriál je nesmírně silnej. Jenom tak přemýšlím, když tvůrci zachovali moravskoslezský dialekt, proč si zvali herce z Prahy ? Myslím si, že region má dostatek kvalitních herců co by zvládli i hlavní role. Langoš mluvil jak Donutil v Tankovým praporu a Issová přehrává. Jsem velmi zvědav na druhý díl, zatím to vidím na tři, ale věřím, že finiš to posune nahoru. Druhý díl už určitě rozveklý nebyl, naopak tady mě přišlo že byl zase příliš zkratkovitý, ale nechci být za citron. České televizi palec nahoru za zvolené téma, které tento týden díky Dukle 61 ovládlo mainstream media a samozřejmě za filmařskou práci. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Česká televize opět udeřila kvalitním tématem a perfektním zpracováním. Pravda sice je, že první díl byl trošku rozvleklejší, ale být musel. Vytvořil totiž emotivní část filmu, která je založená na seznamování s místními rodinami havířů. S jejich přístupem k životu, který se rozhodně vymykal od zajetého komunistického standardu tehdejší doby. A je pravda, že i přes onu vleklost a občasnou nudu, si mě tvůrci získali precizně ztvárněnou atmosférou tehdejší doby, která vhodně nalákala na druhý díl. No a druhý díl? To byla jedna velká emotivní smršť, která nebrala konce. Závěrečný pohled Roberta Mikluše mě utvrdil v tom, že za komunistů havíři sice umírali, ale havířina stále pokračovala vpřed. Dukla 61 je perfektní filmařský počin, kterému jsem přes jazykovou bariéru havířského slangu sem tam vůbec nerozuměl, ale stejně mi to bylo jedno. Užíval jsem si filmařský zážitek, který mi opět připravila Česká televize a já ji za to děkuji. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Opravdu skvělý televizní film! David Ondříček staví na hlavu všechny teorie o tom, že to v českém filmu nejde... Ostravský region mi doposud vinou volebních výsledků a identity jménem Ruda z Ostravy nebyl moc sympatický, ale tady jeho zašlá sláva povstala v plné síle! Ondříček bravurně pracuje s herci, co třeba vyždímal z Marthy Issové, kterou obsadil zcela mimo její zavedenou typovou škatulku, tomu se ani nechce věřit, vlastně poprvé jsem z ní měl pocit, že je skutečně dobrá herečka, stejně tak skvěle postavil před diváka svůj záměr ukázat havířinu jako tvrdou dřinu pouze pro skutečné chlapy...a tenhle tah vyzněl znamenitě, zvláště v dnešní divné době, kdy je tvrdá manuální práce ostrakizovaná a považovaná za cosi podřadného... Suma sumarum - skvělý scénář, skvělé civilní herecké výkony, vynikající režie - a televizní Dukla 61 coby skutečně důstojná pocta oněm 108 zahynuvším horníkům... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Je paradoxní, že zrovna film o havířích klouže po povrchu a zneužívá veškerá klišé a kýč katastrofických filmů. Ovšem to tomu nohy nepodkopává, i tak je to dobré a v rámci žánru zdařilé, dobu to zachycuje solidně, stejně jako specifičnost havířského povolání. Snad jen tam nemuselo být tolik rodinné vaty a víc syrovosti by také jenom prospělo. Co to ovšem činí takřka nesledovatelným je práce s dialektem. Pokud chtěli české herce, prosím, ale nenutím je do něčeho, co jim nejde přirozeně z huby, což muselo být na place jasné během první klapky. A nebo (což by bylo logičtější) obsadím herce moravskoslezského původu. Ovšem zdejší kakofonie dialektů, kdy v rámci jedné scény na sebe mluví postavy každá po svém, to je na zabití. Speciálně když jejich výkony jsou jinak vynikající. A tak Issová se snaží držet dialekt, ale je slyšet, že je to chtěné a ne přirozené, Taclík mluví po svém a jen si každou třetí čtvrtou větu vzpomene že by neměl, do toho zcela směšný Langmajer (což mohl být záměr, ale nepovedl se) a aby to do uší bilo o to více, tak se to trumfne obsazením vedlejších rolí „rodáky“. Kdo tohle vymyslel… Každopádně však Dukla 61 za vidění stojí, to zase ne že ne. Za slyšení však ne. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„V NAŠEM DOLE DUKLA DOŠLO K TRAGEDII“… /// Téměř dokonalej scénář plnej špinavejch chlapů, zvuků sbíječky a haviřskyho dialektu. Kurva… tohle navíc psal sám život! Ty rodinný etudy tomu sedí jak hrnec na prdel. Když pak začne trága, je to fakt dramatickej majštryk. Jednak haviřske paničky… ale hlavně ti dole. Kdy by to byl řekl, že (MOŽNÁ) nejlepším letošním českým filmem bude televizní drama. I když… Ondříček (i Podzimek) prostě umí! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen kusy podle skutečnosti. 2.) Nevím, jak se běžela nejdelší havířská stovka. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ** ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je to velmi konzervativní, přímočarý film, který za prvních deset minut stihne použít všechny expoziční klišé, co jsou, a ve stejném duchu pokračuje. Neschopnost najít pro situaci unikátní řešení vyplývající ze specifik námětu a místo toho volení nejtypičtějších postupů je tu všudypřítomná. Ale nakonec asi i díky tomu ten film na základní rovině funguje a zjevně svou zprůměrovanou kvalitou oslovuje velké množství diváků, což je nakonec vždy to jediné, o co Česká televize usiluje. Jasně - mohlo by to být syrovější, mohlo by to odhodit rodinnou linku, mohlo by to udělat hodně věcí, aby z toho nebyl jen film dobrý na ČT - ale to se nikomu nechtělo. Další fádní spotřební zboží, jehož bezobsažnost je nakonec nejintenzivnějším dojmem. Nejsem naladěný na notu "Buďme rádi, že to vzniklo." Naopak - že vzniká tahle imitace kvality pro nenáročné publikum je důvodem, proč Česká televize coby producent a koproducent táhne kvalitu tuzemské tvorby kontinuálně dolů. 55 %. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Kde se nedbá na bezpečnost práce, tam se brzy něco šeredně posmolí.. Syrové sociální drama na pozadí důlní tragédie, kterému náramně prospělo konvenční pojetí a autorská odpovědnost vůči prostředí a námětu. Sitcomový Langmajer sice chvílemi působil, že si z havířovského zimního stadionu odskočil do štoly, ale to jsou jen také drobné cypoviny, které nemohou poškodit jinak dobrý dojem z Ondříčkovy poctivé práce. Zdař bůh a soudruhům na vedoucích pozicích věčný klid.. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Já myslela, že mě nemáte ráda.“ - „Slova se mluvi a čas plyne.“ Od poslední Ondříčkovy pecky Ve stínu uplynulo dlouhých 6 let, přesto jsem se má vysoká očekávání snažil krotit, co to šlo. I kvůli faktu, že jde „jen“ o TV film, navíc rozmělněný do dvou dílů. Skryté obavy z nezáživného retra se naštěstí velmi rychle rozplynuly, stejně tak ze specifického akcentu herců, se kterým jsem též neměl nejmenší problém (snad proto, že nejsem z regionu…ti, co jsou, to možná neskousnou tak snadno, pokud vůbec). Základem úspěchu bylo, že jsem si rychle oblíbil postavy a začal jim fandit. A to včetně mladého páru, jehož naivita, nezralost a určitá nevýraznost byla jen ku prospěchu věci, jak se nádherně ukázalo u pořádně tvrdého probuzení do skutečného života místních. Jak děj plynul, stával se příběh čím dál víc napínavým, vtahujícím a ke konci emocionálně velmi silným. Snad jen ty promluvy pamětníků byly paradoxně tak nějak navíc, nepasovaly mi tam a navíc jsem z nich ze strany tvůrců cítil určitý kalkul. Podtrženo sečteno silné 4*. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

Tak kura tu se kdejaka cypovina rozděluje na časti a dvoudilny film ne? No nic, chapu, že je fuška rozdělit to na polovicu oproti takemu kratkemu Tak ide čas. Nicmeně ja včil ohodnotim prvni čast, bo na druhu mi nězbyva čas, rano musim do rachoty. Hned začatek mě dost znechutil, bo slyšet Pražaky mluvit po našymu je děs. Kupřikladu Martička ... herecky dokonala, ale s Langošem si možu podat ruce. Uši mi to trhalo! Nechapu, jaky měl režiser problem angažovat ostravske herce, keři by mohli mluvit tak, jak jim zobak narost. Co ma Ondřiček proti Ostravakum? Tu sa, dopyče, rodi same talenty! Vadilo mi tu teš použiti někerych ostravskych hlašek, opsanych ze slovnika. Chlupy se mi zježily, bo jsem si hned vybavila Kameňak a modlila se, aby tam na mňa něhuknul Troška zpoza uhla. Jinak zatim tleskam Oskarovi. Z něho roste Pan herec, dufam, že je synek z Ostravy. Jemu to věřim, jako by se tu narodil! Zatim hodnotim *** a pul a uvidim co mi zitra nabidně dvojka. ...................................................................................................................................................................................................... Tak jo, dneska je už zítra a musím uznat, že kdyby nebylo zbytečně obsáhlé rodinné omáčky kolem, ale jen čistě okrajově a kdyby se film věnoval hlavně životu a práci horníků na Jámě Dukla, byla by to možná aj pětihvězda. A s tou ostravštinou chuj s tym. Jakmile se děj ve druhém filmu konečně přehoupl do napínavé části, která popisuje samotnou tragédii, přestala jsem dýchat a ke konci jsem cítila nejen vztek z bezmoci, ale i slzu jsem stlačila. Langoš byl tak skvělý záporák, že bych mu taku jednu liščila po pyščisku, až by brýle sbíral po place! Komančům tehdy prošlo očividně všechno! Očitá svědectví pamětníků je velké plus celého filmu. Z jejich vyprávění tuhne krev. ()

castor 

všechny recenze uživatele

David Ondříček umí. Pro televizní minisérii mu posloužila skutečná tragédie v dole Dukla, při které našlo smrt 108 horníků. Ondříčkův zájem se točí okolo rodiny mezi ostatními uznávaného horníka, který tam dole zná každou uličku. Má doma ráznou ženu a synka, který má velké oči, a po rodinné hádce skončí v Dukle také. Všichni doufají, že nevydrží a vrátí se ke studiu. Jenže... mužský svět zosobňuje šachta plná umazaných a tvrdě fárajících chlapů, jejich hecování a jízlivost i povinnou bitkou v hospodě po výplatě. Doma je čeká horká polévka a manželský sex, kdy on chce a ona ho nějak přetrpí. Ondříček nevydírá, netlačí na pilu a je znovu velmi přesný po řemeslné stránce. Marek Taclík a šéf dolu Jiří Langmajer (i přes všechny ty kraviny, pro které se upíše, stále umí) jsou výteční, herecká kreace Marthy Issové ještě lepší. Všichni vědí, co mají hrát, Ondříček nad výsledkem přemýšlí, nejde na to podbízivě ani polopaticky. A těžkou práci horníků uctívá s velkým přehledem. Poctivé čtyři hvězdy. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Zatím co v současné české kinamatografii se moc nezapomenutelných filmů netočí, televizní tvorba naopak kvete. Dvoudílná zpracování nějakých událostí je rodí jako houby po dešti a mají většinou velice dobrou úroveň. Vnímám rozdíl mezi televizní a filmovou tvorbou a nepovažuji se za znalce a milovníka té televizní. Z mého pohledu by se našlo několik věcí, které by stály za zmínku. Hodně záleží na zadání. Pokud bylo účelem přiblížit veřejmosti událost z roku 1961, to se myslím podařilo. Nemyslím si, že by bylo pro příběh stěžejní herecké obsazení. Uvedení dokumentu Černé zlato ve stejnou dobu hodnotím kladně. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

"Baník je najhlúpejší človek na svete. Pán Boh mu schoval robotu pod zem, no on ju aj tak našiel". Neskutočne realisticky poňatý snímok, ktorý najmä v prvej polovici dokonale vystihuje "tamtú" dobu, v "tamtom" zamestnaní, s "tamtými" robotníkmi, ľuďmi. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Vesměs takové jaké jsem to čekal. Mohli ubrat trochu toho vyhroceného rodinného dramatu a přidat víc katastrofických prvků nemluvě, že konec je předvídatelný v duchu všech žánrových klišé, ale zase uznávám, že na TV film to má opravdu podmanivé zpracování i když souhlasím, že konec trochu vyšuměl do ztracena a ta rádoby Ostravština i mě trhala uši. V našich luzích a hájích film působí jako zjevení, ale za mě jen lepší 3*65% ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Výborná televizní práce, kterou brzdí jen nesoulad mezi dramatem o důlním neštěstí a sociální sondou do reálně socialistické havířské domácnosti. Osobně bych byl za to, kdyby se většina děje "z domova" prostříhala na minimum, které by pomohlo navázat vztah k hlavním postavám, ale mnohem větší důraz klást na důl, kde excelují herci (Robert Mikluš mitt uns!) a atmosféra plná hluku, mouru, tmy a pach chlastu ze střízlivějících havířů. Fakt výborná práce a mrzí mě, že se nesestřihal jeden dvouhodinový kinofilm, jednak by odpadla vata, druhak by silněji dopadli emoce (které i tak fungují na jedničku, což je režisérky docela náročné, pokud je hlavním viníkem důlního neštěstí jedovatý kouř). ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Havíř je nejhloupější člověk na světe. Pán Búh mu schoval robotu pod zem a aj tam ju našel..." Toš já sú Slovák, ale toto bolo skvelé. Mnohým vadia herci z Prahy, ktorý nemajú v krvi tú moravácko-ostravskú mluvu, ale ja som sa skvele bavil. Vulgarizmy lietajú z každej strany, ale výborne dopĺňajú atmosféru, vôbec nepoburujú ani neurážajú jednoducho ich beriete ako súčasť rozhovorov, pretože oni takto, v skutočnosti ešte horšie naozaj rozprávajú. Herci vybratý výborne, peter Nádasdi v roli Kovácsa neustále bavil, hlášky sypal jedna radosť. Atmosféru má film takú, akú mu môžu závidieť i filmy tlačené do kín. Po nedávnom skvelom Metanole je tu ďalší tv film, ktorý dáva poriadne na prdel všetkým kinofilmom. V miestach kde hudba nehrá, vôbec nechýba a užívate si zvuky podzemia a keď zaznie, tak jemne dopĺňa dej, je príjemná a neruší. Hodnotím plným počtom , pretože ma prvý diel nadchol tak, že ani druhý, prípadne slabší diel by to neovplivnil. Verím, že i ten druhý diel bude minimálne za 4 hviezdy. "Vy chuji !!! kto tam načmáral ty nápisy na vozíky, co??" 100%. ()

Vitex

všechny recenze uživatele

Udrželo to mou pozornost přesně 18 minut a 19 vteřin. Během té doby jsem neustále myslel jen na to, že se herci z Prahy snaží mluvit a "působit" ostravsky, ale je to marný boj, a že v té dnešní zlaté éře seriálů plýtvá časem už i film rozdělený jenom na dva díly - těch 18 minut by se dalo lehce sestříhat na polovic a nikdo by si nevšiml, tzn. nenarušilo by se nic jako "rytmus filmu", protože tam žádný zatím nebyl. Dostal jsem strach, že to bude další z těch děl (většinou seriálů), u kterých je množství zabitého času považováno za hodnotu, a vypnul jsem to - což neznamená, že zbývajících 135 minut nebylo třeba totálně geniálních a já to jenom vzdal moc brzo. To se už ale nedozvím. ()

Ampi 

všechny recenze uživatele

Díky tomuto televiznímu filmu výraz hrdina od Dukly dostává trochu jiný význam nespojený s 2. světovou válkou a karpatsko-dukelskou operaci. I když by se dalo napsat místo od Dukly - z Dukly (a ne sportovní). Navíc hrdinou z Dukly je zde Marek Taclík, který herecký přesvědčit i své nepříznivce. Scénář dobře napsaný a kvalitně zahraný. Atmosféra a prostředí vyhovující. Havířov je Havířov. ()

Reklama

Reklama