• Snorlax
    ****

    Film doplácí na stupiditu distributora a především jeho nohsleda, který spatlal obsah. O tom, co píše distributor, film samozřejmě není. Je to krásný Kachyňovský snímek plný pochopení pro dětskou duši, jež přestává být dětskou. Kachyňa si uměl vybírat kameramany, takže se jeho filmy vždy mohly pochlubit mimořádnou prací v této oblasti. Ale tentokrát se povedlo něco navíc, takhle hravá kamera se jen tak nevidí. Kombinace hravosti a suverénní profesionality mě nikdy nepřestanou udivovat. Podhled na odjíždějící výtah bude určitě jedním z důvodů, proč si někdy v budoucnu tento film pustím znovu.(19.5.2015)

  • argenson
    **

    Škoda sympatickýho Luboše Knytla, kterej si zahrál jenom tady a pak už nikdy víc. Škoda i tohohle filmu, protože občas zajiskří dobrým nápadem, pěknou kamerou a nezklamávajícím Somrem. Naopak to pohřbívá celková deprese sedmdesátek a soudruh profesor Satoranský. A úplnej průser je hudba Zdeňka Lišky, ta už tak po čtvrthodině začne bejt neskutečně vysírací.(6.4.2016)

  • vypravěč
    **

    Poslední vzdechy šedesátých let se snaží nafouknout skrovný balónek puberty. Síla Liškovy hudby ani moc Kučerovy kamery nebo Kachyňovy režie však nedokáží odolat slepotě a hluchotě životního slohu, který zobrazují a který sebepopřením ducha národa i člověka v devětašedesátém definitivně ponížil život (tedy jeho představu) na standardní projev hmoty, nedotknutelné etikou ani časem, zato však odevzdané své nevíře ve – spásnou – putrefakci. Strach z much je raným projevem obavy z pomíjení a zakouší jej i hrdina, který suverénně svým teleobjektivem postřehuje vedle smyslových zón štěstí i kritické křivky devastace. Kachyňova normalizační Zvětšenina žel na rozdíl od té Antioniho nevidí, ale jen šmíruje. A takový je i její happyend.(3.3.2017)

  • DoneyGal
    *****

    Především je třeba konstatovat, že zde uvedený oficiální text distributora nevhodnými a sugestivně volenými výrazy zcela nepatřičně mystifikuje potencionálního diváka. Režizér Kachyňa zde - tak jako mnohokrát - projevil své téměř nadpřirozené schopnosti vytvořit dokonalou a místy až mrazivou sondu do psychiky dospívajících středoškolských studentů. "Chorobný strach z much ", tak jak nám jej předkládá text distributora, je ovšem až druhoplánové a vlastně okrajové téma. Film v základním schématu řeší problematiku jakéhosi českého "Absolventa" a nutno říci, že 17ti letý Milan se v mnoha směrech skutečně Benjaminu Braddockovi nápadně podobá. Svou nejistotou co dál se svým životem, svými vnitřními konflikty s milujícími a pečujícími rodiči, svou rozpolcenou láskou ke zidealizované Magdaleně (Jana Pehrová), která ho střídavě svádí a odmítá, aby nakonec stejně jako Hoffmanův Ben podlehl svodům okouzlující sousedky paní Kodetové v podání Mileny Dvorské. Z řemeslného hlediska, což u Kachyni ovšem nepřekvapuje, film vyniká i po realizační stránce. Na prvním místě je to hudba Zdeňka Lišky, který se zejména u Kachyňových filmů propracoval do světové filmově-hudební extratřídy. Také výborným způsobem vybrané kladenské exteriéry se staly jedním z dalších klíčových protagonistů tohoto filmu. K zajímavým postavám příběhu patřil především do té doby (ale i potom) neznámý Luboš Knytl (Milan), který se navzdory popularitě snímku stal úspěšným pražským architektem. Z dalších herců zaujaly Jana Pehrová- Krausová a Miroslava Šafránková, výborný byl také Jaroslav Satoranský v roli profesora Votruby, postavu "záporňáka" Honzy, Milanova spolužáka svým standardním způsobem zahrál Otakar Brousek mladší. Filmu snad lze vytknout jediný, spíše ale okrajový moment a to několik scén až příliš akcentujících ochranu životního prostředí, které poněkud narušily jinak kompaktní zážitek z tohoto neprávem opomíjeného filmu z poloviny 70. let, tedy z doby, kdy se česká kinematografie právem nacházela na světovém filmovém výsluní.(9.4.2012)

  • dobytek
    **

    V 70. letech pravděpodobně Kachyňa experimentoval s omamnejma látkama, takže pod jeho taktovkou vznikaly filmy jako Láska a nebo právě Smrt mouchy. Pravou známku punku tomu ještě dodává Liškova psycho-hudba, Joudoslav Satoranský v roli ochránce přírody a ekologickýho aktivisty v kožený bundě a dost ujetá scéna s odvozem mrtvýho a těžce zranenýho v nákladovym prostoru Barkase. Přestože má film 86 minut, tak já ho sledoval s přestávkama asi 4 hodiny a neustále jsem u toho chlastal lahváče, takže jak stoupala hladina alkoholu v krvi, začal jsem v tom pomalu nacházet jakýsi zalíbení. Ale ve střízlivym stavu bych to asi nedal.(6.4.2012)

  • - Filmový debut Jiřího Schwarze a Marie Sýkorové. (M.B)

  • - Filmovanie prebiehalo v Prahe a Kladne. (dyfur)

  • - Snímek se natáčel na chatě Lukáše Vaculíka, který jej označil za odrazový můstek k rozhodnutí stát se hercem. (sator)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace