Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (CinemArt)

(více)

Recenze (561)

Matty 

všechny recenze uživatele

Teroristka v sobě nese potenciál velmi dobré a provokativní tragikomedie. Jenomže jej zabíjí dramaturgickými přehmaty, nezvládnutými změnami tónu a myšlenkově pokřiveným vyzněním. Přestože jsem v kinematografii zvyklý na všelijaké extrémy, dlouho jsem neviděl film, který by mě úplně rozhodil tím, čím (a jak) se diváky snaží pobavit. Bezelstnost, s jakou Teroristka tvrdí, že je v pořádku prosazovat své zájmy brokovnicí, mi přijde mnohem víc znepokojující než všichni Machové světa. Podrobně tady. 50% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

S přibývajícími minutami čím dál víc nelogický, absurdnější a obludnější příběh. Film je rozdělen na třetiny - ta první, expozice, ještě docela ušla, byť je, jak je u Bajgara zvykem, plná klišé a rádoby pravd o tom, jak to ve společnosti fuguje nebo by aspoň fungovat mělo. Druhá třetina, kdy se obyčejná, středostavovská učitelka připravuje na svůj čin, už začíná povážlivě skřípat. Že by si Marie neuvědomovala, že se určitým činem začne podobat zlu, které chce sama vymýtit? Třetina poslední je naprosto neuvěřitelnou eskalací samoúčelných jatek, u kterých nevíte, zda se jim smát, nebo u nich plakat. Netuším, zdali se scénárista a režisér inspiroval QT, ale u něj je násilí hodně často prostředkem k tomu, aby nám ukázal, jak jsou postavy směšné. Píšu to po několikáté, ale jeden z hlavních autorů bulvárního pořadu "Na vlastní oči" nemá na to, aby udělal černou komedii pořádně odvázanou a vyrobil násilí, které je prospěšné vyprávění. V podstastě jen díky hercům jsem film neposlal nemilosrdně do odpadu. Kvůli hereckému umění Ivě Janžurové, která svoji jednorozměrnou roli dokáže zahrát poměrně přesvědčivě, Martinu Hofmannovi, který prostě záporáky umí, MOST neMOST (ale bojím se, aby se časem zbytečně nezaškatulkoval do typově podobných rolí, stejně jako svého času Jiří Macháček) a poměrně civilnímu Pavlu Liškovi se dalo vše slušně přežít. Mladší ženské postavy byly víceméně odsouzeny do pozic stafáže se sexuálním podtextem. Tomu říkám úspěch! 10%. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Přiznám se, že jsem to čekal lepší. O mnoho lepší. Takhle vlastně nevím, co to vůbec bylo. Komedie? Drama? Martin Hofmann hraje sebe...což je super. Pavel Liška hraje taky sebe...což je taky super. Holky jsou tu od té emotivnější stránky, což je taky fajn, ale výsledek? Scénáristicky tak trošku úlet, ne? Bylo to chvílemi tak moc dramatické, až jsem ztrácel pojem o tom, kdy se vlastně můžu a nemůžu smát. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $1,411,402▐ Taký úlet, ktorý pasuje na dnešnú vo veľkom skorumpovanú až priblblú mobilnú dobu. /55%/ ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Celkem zajímavé (a místy i závažné) téma naprosto devalvované pojetím i obsazením české mainstreamové komedie. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,KDYŽ POTKÁTE ZLO, JE VAŠÍ POVINNOSTÍ HO ZASTAVIT!.…“ /// Takovej je život… (jakože jsou fakt důchodci beztrestní?). Začalo to jako krávovina a nakonec se z toho vyklubala dost dobrá ironická a černá komedie. Já se tak smál! A přitom je to jen dobře vygradovaná historka s trochou toho divadla v závěrečný třetině, ve který vynikne i to perfektní obsazení. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Proč mám mít jako pravidlo č.1 – nepodceňovat starý lidi. 2.) Mámě vždycky musím připomenou, že nemá nikoho zavraždit. A že má přijít včas domů. /// PŘÍBĚH *** HUMOR **** AKCE ne NAPĚTÍ * ()

LIVINGDEAD 

všechny recenze uživatele

Martin Hofmann byl skvělý, bohužel, kde jsou ty časy, kdy Janžurka excelovala v komediích jako např. Zítra to roztočíme, drahoušku.... V 80 letech to byla hvězda... ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Ale ne všichny lidé jsou slušní.“ Nechápem, čo sa zas komu nepáči. Stále každý chce len kritizovať a frflať a keď nemá na čo, tak frfle len tak, aby frflal a pritom sa mu to vlastne možno aj páčilo, len to nie je ochotný priznať: či už sám sebe, alebo iným. Závidím každému, komu pripadá nereálna existencia skorumpovaných a mocných zmrdov bez funkcií (napr. politických), ktorí majú vďaka konexiám väčšiu moc, než ľudia s funkciami. Bez problémov nielenže dokážu ovplyvňovať dianie, ale to aj robia. Akonáhle im nevyhovujete, zničia vás. A zničia všetko, na čom vám záleží. Len aby si niečo dokázali. Aby vás zadupali do zeme. Aby sa vzrušili nad svojím egom, pretože sú to choromyseľní psychopati. A pravdaže aby ste im nezavadzali a aby mohli dosiahnuť to, po čom túžia (teda ešte väčšia moc a ešte viac peňazí). Takisto na svete existujú pošahaní náckovia s IQ húpacieho koníka, ktorým sa otvára nožík vo vrecku, ak vidia inú farbu pleti, hrajú sa na patriotov a pritom ani nepoznajú slová z hymny. Ak toto niekto pokladá za sci-fi, tak mu úprimne závidím nádherný, bezproblémový život plný dúhových jednorožcov. Pavel Liška je tu boží. Samozrejme aj Iva Janžurová. A vlastne všetci, vrátane Kristíny Svarinskej a Martina Hoffmana vo vďačno-nevďačnej úlohe. K tomu tona skvelých hlášok („To já bych mamince věřil.“, „To už nejde zastavit.“) a dialógov, ktoré je najmä v druhej polovici fakt radosť počúvať („Co to je?“ – „Vidíte přece.“). Pre tých, ktorým nevyhovuje žánrový mix, mám šokujúcu informáciu: existuje žáner, ktorý sa volá čierna komédia (prípadne melodráma). Inými slovami to, že sa v jednom filme mixuje viacero žánrov, nie je chyba. Chyba je blbý scenár alebo žalostné herecké výkony, to však nie je prípad Teroristky. Idylická výprava záhradkárskej osady poteší. Detto koniec (pokojne by som si daj dvojku na spôsob hixploitationu). „To jsou důchodci beztrestní?“ – „Konečně vám to došlo.“ ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

TERORISTKA? Probůh - další debilní, trapná agitka. Chudák Janžurová. Že se na to nevy. Ten Bajgar je idiot. Film pro kretény, škoda celuloidu. 1* jen za druhou půlku filmu, která byla sice taky nablbla ale místy aspoň trochu zábavná. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Bez kvalitního pokání nemůžeš dál páchat." Nemám rád arogantní zmrdy, kteří točí zeměkoulí, ale lokální zloduch Mach mě naprosto dostal. Ten byl prostě skvělej při uplácení, vyhrožování, slibování i schopnosti dostat každou do postele. Tam mi dal pocítit moje nedostatky. Mach na tu zábavu naštěstí není sám. Mě bavili v podstatě všichni bojovníci za klid - od učitelky s brokovnicí po partyzánku s lepidlem. A přestože jsem byl tradičně na straně odboje, o jehož beztrestnosti mám vážný pochyby, tak naprosto respektuju Machův motobiatlon jako základ obrany země. Má to sice nějaký ty mouchy, logika si občas zahapruje, ale mě absurdita celý tý situace hodně bavila. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Film, který v rozhodujících chvílích utíká k nadsázce jako k argumentu své neškodnosti, i když veškeré implikace jsou totalitárně děsivé. Táhnou to herci, kterým se občas povede vtip, ale je fakt strašidelné, jak moc se u toho lidi chtějí smát. Sice jsem z toho neměl morální kocovinu jako z Teorie tygra, to ale především proto, že mi nebylo jasné, co z filmu má přesně vyplývat. Jak moc se snaží vztahovat k našemu světu a jak moc chce čerpat z frustrace lidí? Protože to očividně dělá, ale v jaké míře a proč vlastně? Není nic horšího než představa "obyčejných slušných lidí, co berou spravedlnost do vlastní ruky", protože kam to může vést, jsme viděli nedávno, když se jiný senior stal prvním českým teroristou a málem to vedlo ke smrti desítek nevinných. Pán to taky myslel dobře a taky myslel na přežití svojí komunity, kterou je potřeba ochránit proti iluzorním a karikovaným "vetřelcům". Měl jsem možnost po filmu debatovat s diváky v rámci akce Bio skeptik Městské knihovny, kde se všichni hlásili k tomu, že 1) veškeré násilí ve filmu je nadsázka a nemá být bráno vážně a 2) poučení filmu je, že lidi musí dodržovat pospolitost a přiměřenými prostředky se bránit. Což je nesmírně bizarní, protože film nenabízí jediný "přiměřený prostředek" a veškerá řešení jsou založena na zcela nadměrném násilí (které podle diváků nic neznamená) nebo náhodě - a nikdo z přítomných nebyl schopný ten rozpor nějak komentovat. (Dál spolery.) Teroristka nabízí problém a protože nechce z Janžurové udělat vražedkyni, volí deus ex machinu, která vše vyřeší. To nechává konflikt v podstatě otevřený a odpověď nenabízí - a před titulky je naznačeno, že se systém uzavřel do nekonečného cyklu, kdy vyhrožovat násilím je jediné, co může alespoň hypoteticky vést ke zlepšení systému. Což by asi mohl být platný politický statement, kdyby si ho film uvědomoval. Jenže protože hranice nadsázky, parodie a výpovědi jsou (záměrně?) zcela zamlžené a neexistující (aby se filmu nedalo nic vytknout pod rizikem osočení z přílišně doslovného čtení?), nejde než pokrčit rameny. V důsledku film neříká nic o ničem, nicméně je svědectvím o paralyzovanosti a impotence "slušných Čechů", kteří své argumenty i řešení částečně vědomě směřují mimo realitu do světa nehmotné nadsázky, a pak se diví, že se jim nedaří navigovat v prostoru mimo svou hlavu. ()

Morien odpad!

všechny recenze uživatele

Jakmile se musím jít podívat na nějaké oficiální info, jestli je film zamýšlen jako komedie nebo ne, tak je jasné, že něco bude v nepořádku. A taky že jo. Řekla bych, že v tomhle případě kombinace komedie/drama prostě nedává smysl. Chudák Martin Hofmann, asi bude hrát ty smrady à la Babiš ještě nějakou řádku let. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Podivný mix lidové komedie a vigilantského filmu, který mi tím žánrovým rozkročením i hrdinou učitelem připomenul Bastardy. Humor mě spíš bolel než bavil, ať už šlo o trapné hlášky nebo šaškování místo hraní (Tatiana opět na facku), jako vigilanťák slabé. A herecky to držel jen Hofmann. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Komediální eastern se sociálním podtextem (?), který neví, co chce a dá pokoj, i když to nedostane.. Co-to-kurva scény jako třeba Koukalová a motobiatlon velkoryse přejdu, stejně tak nebudu úzkoprsý o pochybného morálního vyznění, nad kterým se dopředu zřejmě nikdo hluboce nezamýšlel. Spíš mně vadil způsob vedení herců, kteří vypadali, že každý hraje v něčem jiném. Od sitkomového Hofmanna, přes ostře se tvářící Svarinskou, až po ztřeštěně přehrávající Vilhelmovou. Snad jen mechanik Liška tady dostal účinnou přirozenost do komických poloh. Apropo, Janžurka s Desert Eaglem - to je stejný úkaz jako Statham s pletacími jehlicemi.. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Stařeckej třes. Vadí ti to nějak?“ - „No, když třeba držím…fén, třeba.“ - „Fén?“ - „No.“ - „A fénem se potřebuješ trefit do konkrétního vlasu?“ Kdyby šlo o vlas…Po Teorii tygra jsem čekal něco podobného a…to byl omyl. Nevadí mi plynulé přecházení mezi žánry, když funguje…ale Teroristce to moc nejde. Napsat, že jde o černou „revenge“ tragikomedii, tak stejně nevystihnu (nevyrovnaný) konečný výsledek. Důchodkyně vydávající se cestou samozvané spravedlnosti dlouho baví (a ta hudba k tomu perfektně sedne!), ale jen do momentu (zcela absurdní) „schůze“ u Macha. Pak začne být děj dost bezradný (Bajgar asi nevěděl, kam dál) a dialogy křečovité, stejně tak postavy (což zamrzí hlavně u do té chvíle výtečného Hoffmana…naopak např. Dykovou radši nekomentovat). Nadsázka je totiž pěkná věc, ale zas neunese úplně vše. Řešit pak u Teroristky „pokřivené vyznění“ je sice mimo, to ovšem neznamená, že se přenesu přes všechna ta hluchá místa (z nichž např. obsazení Koukalové je jen jednou z mnoha). Škoda, ale víc než 3* z toho nevykouzlím. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Překvapení. *** Do půlky se film tváří nevinně, jako další hořkoironický český rodinný snímek v řadě, nepříliš originální, žánrově i tematicky trochu se rozpadající, společenské a mezilidské soužití bezzubě bilancující hořkosmutná komedie, aby pak nečekaně a překvapivě nabral grády jako veskrze provinční a důchodcovsky didaktická a doslovná verze Tarantinových Osmi hrozných šmrncutých Jarmuschovými Hranicemi ovládání a Sedmilhářkami - a tahle na domácí poměry, kde není zvykem nakládat filmařsky se zlem a odplatou v kombinaci se vztahovým a společenským humorem zároveň takhle drsně a neuhlazeně, nezvyklá podívaná, s čitelnou nadsázkou se promítající i do práce s hudbou, střihem a kamerou, ve výsledku vlastně poskytuje podobnou katarzi, úlevu a rozjaření, jako když se se společenským zlem a bezprávím ve filmech vypořádávají právě Tarantino s Jarmuschem - jenže tady je to po lopatě pro české důchodce, a to včetně filmových odkazů. *** Není lehké hned uchopit, proč tahle banálními archetypy, klišé, frázemi a učebnicově názornými obrazy a dovětky přeplněná parabola o uchu, které se utrhne, o poslední kapce, kterou přeteče pohár a o jen zdánlivé nekonečné bezbrannosti "slabých kusů" vůči násilí a bezpráví, čili o momentu, kdy svědomí celoživotně dbalý občan nešťastně zjistí, ale zároveň lapidárně akceptuje, že nastal čas, aby místo novozákonního nastavování druhé tváře aplikoval podstatně krutější starozákonní přístup a sáhl k odplatě, funguje, ale částečně právě proto, že se tu všechna ta klišé, banality a archetypy a všechno to provinční společenské bahníčko zla připomíná a zrcadlí a proto, že se film zároveň vtipně vypořádává i s jeho bagatelizováním, humorizováním a ohlazující ironizací v českých rodinných snímcích, ke kterým se sám řadí jen z počátku a jen na oko, a protože zkrátka v nadsázce poskytuje svěží a neokoukanou katarzi a protože jedním zdrojem vtipu je tu stejně neotřele i právě ona didaktická doslovnost (film díky tomu v jedné rovině s nadsázkou zároveň působí jako pomalu čtený a dvakrát opakovaný návod pro důchodce, jak se bránit proti bezpráví, včetně pomalých a opakovaných záběrů na to, jak složit nebo rozložit střelnou zbraň, podle čeho si vybrat vhodný typ a jak si ho opatřit). *** Soudím, že to tenhle film schytá ze všech stran, že někomu nebude dost umělecký, někomu dost intelektuální, někomu naopak dost lidový a nabitý hláškami a někomu dost laskavý a morálně čistý, ale myslím, že neprávem a že jeho originalita i hodnota spočívají právě v tom, že šlo ve skutečnosti o ironický pokus zprostředkovat tarantinovskou katarzi společenského zla z pohledu sociálně slabého jedince v éře kapitalismu bez servítků - české důchodkyně s mravním zákonem v sobě - vtipně se maskující jako další typický rodinný snímek v řadě. Za mě velice svěží a pozoruhodný pokus. A jestli se fatálně pletu a režisér chtěl natočit další typický český rodinný snímek s hláškami v řadě a jenom se mu to vymklo z ruky, tak to tentokrát na půvabu filmu a mém upřímném a rozjařeném potěšení z té podívané nic nemění. ;) *~ () (méně) (více)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Martin Hofmann si toho arogantního neřáda neskutečně dává, nicméně ačkoliv příběh navenek snaží být vhledem do mysli nespokojeného občana jednoho zapadákova, postupem času se zvrhne do tak velké absurdity, že jsem až koulel očima a navíc mě to ani zas tak moc nebavilo. A ještě ke všemu nemám moc rád Janžurku...55% ()

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

Čeští filmaři si rozdělili peníze

Čeští filmaři si rozdělili peníze

15.06.2018

Státní fond kinematografie čerstvě rozdělil celkem 65 milionů mezi devítku vybraných filmových projektů. Největší částku 15 milionů korun obdržel chystaný snímek Davida Ondříčka (Ve stínu) Zátopek,… (více)

Reklama

Reklama