• genetique
    ****

    Celkom zvláštny pocit pustiť si tento film pri 70. výročí SNP. Film ako protest a kritika všetkých totalitných ideológií je o to dôležitejším a prelomovejším dielom, že bol natočený pod cenzárou jednej z nich. Veľmi silný zážitok, ktorý umocňuje mrazivá hudba a fenomenálne výkony Kaminskej a Kronera. Prostý, jednoduchý dej ako hodnoverný obraz doby, ktorý sa časom zmení na vynervovanú drámu s krutým koncom. 85%.(7.9.2014)

  • mchnk
    *****

    Snímků, které tak nějak rýpají do svědomí slovenského národa, je daleko více, ovšem celosvětový úspěch dělá své a neskutečně propastný rozdíl v počtu hodnocení oproti ostatním, je toho jasným důkazem. Film si to nepochybně zaslouží. Atmosféra Slovenské štátu, zachycená za dveřmi jednoho naprosto obyčejného, prastarého obchůdku, kde se zastavil čas. Společně s ním zastavila i stará paní Lautmannová. Jediné spojení s reálným časem je okno v obchodě. Okno do světa, který se mění. Uniformy jsou rozdané a sebevědomí těch, kteří si je oblékli, stoupá. Postavíme si tu monumentální připomenutí našeho pomatení, ať všichni vidí, že onu MOC máme. My jí máme, pro všechny, kteří nám budou vzdorovat "reč a krv nědáme...!" zpívají poslušní panáčci nastoleného režimu. Slušný člověk je zmatený a jen přihlíží příchodu uniformovaného muže. Jeho příchod je odporně sebevědomý a velkolepý, i když zapomněl na kaviár, v roce 1942, podotýkám. Je to nemilé, ale co, přináší přece dobré zprávy, co dobré, výborné "Tono, je z těba boháč...!". Popijeme si, nasytíme i trochu té pravdy hodíme na stůl. Zaslepený gardista nemá ani ponětí, jakým způsobem Tónu obohatil. Do krámku přichází arizátor, natáhnout hodiny zastaveného času. Hodný, slušný arizátor, tedy, jen když ho náhodou nekontroluje žena. Ovšem hodiny stále ne a ne se rozběhnout. Židovka nemá strach, z čeho také? Strach za ní má Tóna. Co strach, já jsem přeci arizátor, žádný exekutor, já jsem povolán říší, nejsem žádnej bílej žid...."musíš...musíš!!". Auta s nákladem již odjela, ovšem okno ukazuje něco zlého....nebezpečí, stále jde o život...."já sa nedám zastreliť! ". Židovka nevytáhla paty z domu, ne Fico a jeho posluhovači, ale osud jejího národa jí hledal. Dvojice Kadár-Klos se do nadprůměrné filmařiny odrazili již u filmu Tam na konečné. Odrazili se dost vysoko a divák jim úspěch tohoto filmu prostě musí přát. Naprosto precizní práce se vším všudy. Liškovo houslový ruch-tón mnou projel tak, až jsem se zasmál, a to nejen díky hudební geniálnosti mistra Lišky. Ve filmu je i naprosto přirozený a upřímný humor. Slovenští herci mají v sobě jistou dávku přirozenosti, možná to dělá ten jemný jazyk, nevím, ale nenašel jsem tu jediného herce, který by nějak vybočoval z řady nadprůměrného výkonu. Idu Kamińskou měl osobně na starost Juraj Herz, který zde působil jako asistent režie a na jejím neskutečném výkonu má velký podíl i on. A Króner. Kroner nehrál. ON prostě BYL. Měl to v sobě, věděl co dělá, a jak to má dělat. Lidsky i nelidsky otevřený film.(23.8.2013)

  • Beastmaster4
    *****

    Naprosto geniální válečné drama, které jsem objevil náhodou a jsem za to moc rád. Absolutně perfektní herecké výkony, zejména Jozefa Krónera, dávají filmu jedinečný náboj. Celkově na mě působí film dost melancholicky a pochmurně. Trošku bych to náladově přirovnal k jinému filmu s jiným obsahem, a to MARKETA LAZAROVÁ. Určitě doporučuji ke shlédnutí všem, kteří mají rádi filmy, kde na vás doslova dýchá atmosféra, plná lidských povah a máte rádi příběhy, které v sobě mají temné kouzlo doby a hrozných lidských osudů.(23.7.2017)

  • Webb
    ****

    [7/10] (Barrandov) (Čb. /// Scénář: Ladislav Grosman, Ján Kadár, Elmar Klos /// Oscar: Československo (nejlepší zahraniční film) /// Nominace na Oscara: Ida Kamińská (herečka) /// MFF v Cannes: Jozef Króner, Ida Kamińská (Zvláštní cena za herecký výkon)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](6.12.2008)

  • Renton
    *****

    Scénář: Ladislav Grosman, Ján Kadár, Elmar Klos .. Zlo vzniká ze strachu. Danajský to dar, taková prohitlerovská trafika. Navíc, když je i se starou bábou, která pranic nechápe princip arizace v hluboce fašistickém Slovensku. Fantastický Jozef Kroner a Ida Kaminska v hutném příběhu černé minulosti našich slovenských bratrů. Obchod na korze jest nelibý pohled do těchto dějin a na věčné časy bude připomínat lehkovážnost a fatálnost tehdejších rozhodnutí. Vyprávění začíná zlehka, prostupuje jím humorná lehkost ze života manželského páru, ale spád následných událostí, které prostého Tona Brtka cupují v jeho rozpolcenosti, dělá ze snímku zatraceně tragickou a velice působivou podívanou.(2.10.2007)

  • - Do záberov natáčaných na pouličnom trhu (pred arizovanou galantériou) neboli obsadené herečky, ale tvorcovia kvôli tomu dali doviesť dedinské ženy z okolia Michaloviec. Chceli tým vraj autentickejšie vystihnúť podstatu klasických dedinských tržníc spolu s nárečím, ktoré bolo pre daný kraj blízko pri poľských hraniciach typické. (Santino7)

  • - Film sa netočil pod záštitou bratislavskej Koliby, ale pod gesciou pražského Barrandova. Proti natočeniu filmu bol vtedy prvý tajomník KSS Alexander Dubček. Scenár síce schválila stranícka ideologická komisia, no Dubček bol z neho rozhorčený, podľa jeho názoru negoval Slovenské národné povstanie. Vedenie ateliérov Koliba ustúpilo politickému nátlaku komunistov a rozhodlo sa dať filmu stopku. (Raccoon.city)

  • - Film Obchod na Korze sa síce natáčal v Sabinove, ale v skutočnosti sa v románe dej odohráva v Humennom, odkiaľ pochádza aj autor knihy Ladislav Grosman. V čase natáčania bolo humenské "korzo", čiže centrum mesta nevhodné na natáčanie, pretože tam postavili nové "pokrokové" stavby, absolútne sa nehodiace nielen do filmu, ale aj architektonicky do centra mesta. (Cedenbal)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace