Reklama

Reklama

Únos

  • angličtina Kidnapped
Československo, 1952, 113 min

Kamera:

Rudolf Milič

Hudba:

Jiří Šust

Hrají:

Jiří Dohnal, Ladislav Pešek, Antonín Klimša, Jaroslav Mareš, Božena Obrová, Bohuš Záhorský, Miloš Kopecký, František Hanus, Rudolf Deyl ml. (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Odborník ing. Prokop a poslanec Horvát se nemohou shodnout na plánech další výstavby ve velkém průmyslovém závodu v Ostravě. Spor se má vyřešit na ministerstvu. Oba se proto vypraví letecky do Prahy. V tu dobu je zatčen Prokopův asistent Šimáček. Nikdo netušil, že je americkým agentem. Malé letadlo se zaplní pasažéry. Pouze dva členové posádky Grábner a Král a tři cestující - Grábnerova manželka, Řezníček a Rychman však vědí, že letadlo neskončí svůj let v Praze. Záškodníci se letadla zmocní a přistanou na americkém vojenském letišti u Mnichova. Američané jsou nespokojeni, když zjistí, že většina cestujících nežádá azyl, ale chce se vrátit domů. Podle původního plánu měli být v letadle jiní cestující, ale zatčený Šimáček nevyzvedl letenky, a ty byly dány do běžného prodeje. Ing. Prokop odmítne spolupráci s americkou špionáží. Cenné průmyslové plány zničí tajně jeho spolucestující. Také poslanec Horvát odmítne zradu. Po jednom výslechu se mu podaří uprchnout a s pomocí německých antifašistů a československého konzula dosáhne toho, že se zavlečení českoslovenští občané vrátí do vlasti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (93)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tradiční agitka, která zachovává běžná klišé: my jsme ti dobří, druzí jsou ti špatní. Když srovnám Únos s Přemluv bábu, tak nevidím rozdíl jen v metráži. Oba filmy jsou vlastně úplně stejné, jen to každý vidí z jiné strany. Kadár s Klosem ale zkrátka neuměli natočit vyloženě špatný film. Dokázali pracovat s herci tak, že v Únosu není špatný ani věčný Gottwald Dohnal (již za to by si K+K zasloužili Řád Bílého lva). Únosu neodpustím schematičnost a citové vydírání diváků. ()

Spinosaurus 

všechny recenze uživatele

Obdivuji ty, kteří tomu dávají průměrné hodnocení s tím, že je to dobře natočené. Takže kdybych "dobře" natočil film o záchraně velryb ze Sahary, tak bychom tomu taky dali dobré hodnocení? Tento film je totiž s přechozím zmiňovaným naprosto totožný. Je to čirá FIKCE. Není to překroucenost, není to zamlčení, je to prostě absolutní smyšlenost, takže odmítám brát v podtaz řeči typu "je to dobře natočené". Filmu dávám jednu hvězdičku pouze za občasné pobavení z toho, co všechno si ti komunisti dokázali vymyslet. Film je čistý odpad. ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Ach bože, unesli letadlo s pravověrnými komunisty na palubě, a rovnou do západního Německa, achich achich, věrní svazáci zpívají internacionálu... ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Vrcholná filmová propaganda. Překrucování československých dějin v rámci nehorázné manipulace s fakty, využívajíc k celé operaci skutečnou událost z března 1950, během které byla unesena tři česká letadla do německého západního sektoru. Filmový Únos Kadára a Klose, tehdy debutujícího režisérského tandemu, byl ovšem dokonalou agitkou socialistického realismu, nemajíc pranic společného s onou skutečností. Děj je prostý. Z Ostravy startuje letadlo, které podvratní piloti (jak jinak než bývalí příslušníci RAF) unesou do západního Německa. Většina cestujících se chce vrátit do náruče socialismu. Na první pohled je vidět, kdo je kdo. V popředí stojí kladní hrdinové: poslanec, dělníci, vojáci, z počátku váhavý vědec, který však včas "prohlédne". Jejich protihráči byli, jak StB trefně nazývala, "bývalí lidé": kavárník, český pilot britského letectva, kněz, jazzový hudebník (skvěle zahraný Milošem Kopeckým). Individua jimž v socialistické společnosti pšenka již nikdy nepokvete. Ponecháme-li stranou politické zabarvení snímku, šanci na ospravedlnění nenachází Únos ani po stránce scénáristické (absurdita dialogů je naprosto klíčová) a herecké (ubohé karikatury sebe sama). Účast v některých prvorepublikových operetách se s největší pravděpodobností stala záminkou k "napravení" padlých andělů, v tomto případě Ladislava Peška a Jiřího Dohnala, dosahujíc přitom šíleného výsledku (uf!). Lze Únos chápat jako inspirativní výukový materiál pro současný výklad politických dějin Československa? Ano. Je možné Únos pokládat za vrchol komunistické demagogie? Ano. Je tedy Únos dobrým filmem? Ne. Opravdu ne. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ladislav Pešek je jedným z mojich obľúbených československých hercov starých komédií. A možno aj z tých sympatií som v tomto filme nenašiel toľko tej komoušskej tlačenky ako bežne. Keď sa človek odosobní, je to celkom dobrá dráma. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Asi je nejlepší ten film brát dnes jako pohádku. Nebo řekněme politický thriller asi tak stejně reálný jako většina politických filmů jakékoliv doby a z jakékoliv země. Podobné agitky se točily i tehdy a za mccarthismu v USA jen v opačném gardu, kdy zase za všechno mohli ti zlí, zlovolní komunisté. Takže pravidla pohádky by film docela splňoval, dobro zvítězí nad zlem díky statečným rytířům z Československa, což se asi u filmu z 50. let dalo tak nějak čekat. Příběhově je prvních 30 minut fajn, ale pak se to rozdrolí na několik podpříběhů, přičemž ani jeden není tak silný, jak by mohl být, takže je pak poněkud nepohodlné film dokoukat, a zvláště nejtrapnější částí je zpěv Internacionály po bitce v baru s MP a zatčení. Herců je zde také příliš, aby ten příběh všichni utáhli a nedošlo ke ztrátě zájmu ze strany diváka. Ale zase na Boženu Obrovou se moc hezky kouká, to jo. Jinak film je z doby, kdy se v letadlech smělo kouřit a mít zavazadla na klíně, kdy Československo vzneslo žalobu k OSN, že USA tajně vyzbrojují německé vojáky (to se přece už dnes neděje, že?), a navíc je už tehdy OSN představena jako sbírka pitomců bez zájmu o skutečné dění. Ale jinak je to filmařsky slušné, se spoustou skvělých narážek a scén (moucha ve sklenici, politá americká vlajka, děs v očích Kopeckého trumpetisty v lágru apod.), ačkoliv ta politika a ideovost z toho teče skutečně proudem. ()

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Boží! Komunistická propaganda natočená podle vzorců, kterých se v Hollywoodu používá dodnes, a kupodivu - ono je to opravdu napínavé, ač při procesu ideologického dekódování poněkud úsměvné / odporné. Téměř každá scéna je nabita jasným (schematickým) ideologickým významem a na rozdíl od šíleností typu Cesta ke štěstí, Zítra se bude tančit všude nebo Výstraha se jedná o nanejvýš poučný dokument o Čechách 50. let, ač měl jistě ambice poněkud jiné (dokument o imperialistickém Německu). Kupodivu, při troše od-ideologizace, to funguje jako průměrný hollywoodský thriller, a když ne Dohnalovi (moc velký ,klaďas'), tak Peškovi se dá fandit. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Je to propaganda hrubého zrna - ale tento film není možno jedním šmahem zavrhnout. Jenom pár věcí: Americká zahraniční politika - o níž tento film (ve značně zkarikované podobě) pojednává - se přece v roce 1952 (ale bohužel ani v roce 2006) nedá označit jinak než jako imperialistická - jenže vtip je v tom, že stejně imperialistická byla i politika SSSR. Dále je třeba říci, že v Americe 50. let skutečně BYLA perzekuce levicově smýšlejících lidí (viz. zmínka o "neamerické činnosti" ve filmu) - jenže zase: vtip je v tom, že tato perzekuce, jakkoliv odporná, se nedá srovnat se zločiny, které se v té samé době děly v ČSR. Člověka úplně zamrazí, když ve filmu zazní: "Váš ostravský asistent byl špion. Tady máme jeho doznání i s podpisem." Protože rok 1952 byl právě rokem nechvalně proslulého monstr procesu s "vedením Slánského protistátního spikleneckého centra", v němž byli k smrti odsouzeni nevinní lidé pro svou údajnou špionážní činnost - a taky samozřejmě dali svá doznání i s podpisy. (Jde přitom jen o špičku ledovce.) - Jelikož byl Únos v době svého uvedení kritizován tiskem pro údajný "buržoazní objektivismus" (šlo samozřejmě o kritiku konstruktivní :o), nelze opomenout jeho formu - která je prostě solidní, to se nedá nic dělat:. K+K byli vždy profíci (a zráli jako víno). Je proto obtížné tento film, založený na nepravdách a zejména polopravdách, jednoznačně hodnotit. Tři hvězdičky, které jsem mu dal, je třeba brát jen jako hodnocení orientační. ()

Karrfik 

všechny recenze uživatele

Dávám jednu hvězdu. Přesto doporučuji zkouknout. Tento až zábavný příběh (přestože jde o drama) se mohl stát jenom v představách scénáristy, posléze na plátně díky režisérovi/rům. Rok výroby 1952 to částečně vysvětluje. ()

bouncer 

všechny recenze uživatele

V současné době vyznívá jako jeden z nejvtipnějších českých filmů. Takhle jsem už opravdu dlouho nezasmál, ale...poté si trpce uvědomíte, že autoři to mysleli vážně (stejně jako většina lidí na začátku padesátých). Přesto musíme obdivovat výkony herců a režisérskou práci pánů Kádara a Klose (ano TĚCH, kteří na točili jeden z nejlepších českých filmů Obchod na korze). Všechny ty detaily nádherně podporující ideologii filmu...Asi neuvěříte, jak se hrdí Čechové za totality usmívali ba dokonce samou radostí potentočkovali, když se konečně mohli vrátit ze západu na východ :-) ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Něco takového jsem ještě neviděl. Tendenční blbost. Formálně je to dobré, rukopis Kádára a Klose je tu poznat, ale obsahová stránka filmu mě nutí sáhnout k hodnocení, které používám poprvé. A velmi toho lituji. Oba režiséři a řada herců, kteří zde hráli (někdy i výborně), si trhli pěknou ostudu. ()

Sandiego odpad!

všechny recenze uživatele

Co to jako mělo bejt? Docela mě zaujal námět, ale skutečnost předčila ty nejděsivjší představy. Postavy chtějí působit hřejivě lidsky, ale mě připadaly, jako by měly úplně vymyté mozky. Když nadešla scéna se srpem a kladivem nakresleným na sklo auta, málem jsem spadl z křesla. Sice jde o technicky vyspělé dílo, ale ten obsah přece nikdo nemohl myslet vážně. Nedokáži si představit jestli to režiséři točili s normálním výrazem, já bych se nad tím scénářem potrhal smíchy... ()

fragre odpad!

všechny recenze uživatele

To je tak blbé, že je to až zábavné. Ouplně nejlepší jsou pasáže s ideologickým nahlodáváním amerického stážného. A vidět E. Kohouta jako zavilého amerického militaristu, toť sranda k popukání. A chraňte se jazzu! Jinak dopadnete bídně jak Miloš Kopecký!!! ()

Morloth 

všechny recenze uživatele

Únos je kvalitně natočený snímek. Oproti většině agitačních filmů, jež trpěla neumětelstvím svých tvůrců, již zde Kadár s Klosem ukazují své schopnosti. Nazvučení, kamera, hudba, vedení herců, to vše pracuje pro film a jeho myšlenky. Problémem únosu tedy je, že se mu nemůžeme vysmát za to, že je po filmařské stránce špatný. Na druhou stranu je ideologie, jíž snímek obsahuje, v dnešní době nepřijatelná, scénář je neuvěřitelný stejně jako jednotlivé postavy. Únos je samozřejmě ideologický paskvil a kvůli tomu, že jako film funguje, byl možná opravdu nebezpečný. Hodnotím s přihlédnutím ke kvalitám práce tvůrců a s ohledem na fakt, že v současnosti to k agitačním účelům těžko zneužijete. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Je to kontroverzní filmové dílo. Po profesní stránce se jedná o velmi nadprůměrný a poctivý film. Od kamery přes celkovou atmosféru až po vynikající herecké výkony. Kdyby nebylo toho poselství, šlo by o příjemný zážitek. A díky umně provedené práci je o to nebezpečnější. Ve své době to musela být velmi působivá komunistická propaganda. Poselství je zcela zřetelné od samotného počátku až po úplný závěr. Socialismus a komunisté jsou jedinou správnou volbou k životu. Navíc se vždy zdůrazňoval obyčejný pracující člověk. A imperialisté jsou zloději, podvodníci a lháři a staví pouze překážky přirozenému vývoji lidské společnosti. A ten nepatrný zbytek lidí, kteří socialismus odmítají, nejsou pro zdravou společnost žádným přínosem. Jejich útěk není ztrátou, neboť neustále a za každou cenu podkopávají funkčnost státu a vysmívají se vůli pracujícího lidu. Poselství filmu je obludné a zahazuje tím veškerou poctivou filmařskou práci do těžko stravitelného žaláře toužebného zapomnění. Hrdinou příběhu je československý komunistický poslanec Horvát (dobrý Jiří Dohnal), který překonává sám sebe a s nebývalou energií bojuje proti zahnilým vyděračským imperialistickým praktikám. Proti všem okolnostem, které se pokoušejí zdiskreditovat nechtěný únos a přinést spravedlivou svobodu veškerému poctivému českému lidu. Druhou nejvýraznější postavou je železárenský inženýr Prokop (skvělý Ladislav Pešek), který spoléhá na vrozenou lidskost v jednání s ostatními. Všichni ho považují za nerozhodného. On odolává všem svodům, překonává své válečné trauma a zapáleně se vrhá do budování a posilování socialismu. Nejvýraznější postavou na straně zla je americký plukovník Jacobs (příjemný Bedřich Karen) a jeho přátelské snahy o podplácení únosců. Tomu zdárně sekunduje americký major Morris (dobrý Miloš Nedbal) s krutějším postupem v zacházení s unesenými. Roztomilou postavou je jazzový hudebník Rychman (zajímavý Miloš Kopecký) a jeho přelétavost a nerozhodnost při posuzování emigrace a všech nabízených rozkoší zahnilého imperialismu. Z dalších rolí: jeden z nejaktivnějších a nejpokrokověji smýšlejících unesených Gerbec (Antonín Klimša), unesený novomanžel a komunistický idealista Toník (Jaroslav Mareš), Toníkova oddaná manželka Liduška (křehká Božena Obrová), unesený a ctihodný docent Ryšánek (Bohuš Záhorský), zištné plánující utečenec Řezníček (František Klika), mladý unesený socialistický boxer (František Peterka), plánovaná a rozhodná emigrantka Grábnerová (Soňa Červená), rozhořčený a bojující kapitán uneseného letadla Brázda (Oldřich Vykypěl), druhý pilot letadla a iniciátor únosu Grábner (sympatický Eduard Dubský), pomocník únosu a povrchní letecký mechanik Král (Rudolf Hrušínský), neúnavně po pravdě pátrající československý konzul v Mnichově (Ladislav Boháč), obratný československý delegát OSN (Mikuláš Huba), výřečný sovětský delegát OSN (Jaroslav Průcha), intrikánský zákulisní hráč a americký generál Carrigan (Eduard Kohout), čechoamerický vojenský dohlížitel nad unesenými Joe Havelka (Václav Irmanov), bývalý krutý gestapák ve službách americké armády Wanke (Josef Elsner), zapálený redaktor německých novin Rote Fahne Wünsch (Jan Skopeček), či zatčený diverzant a organizátor únosu a americký špión Šimáček (Miloslav Holub). Příznivcem a obdivovatelem tohoto filmu může být pouze skalní komunista, který si stále udržuje pravou víru o jediné možné cestě. Všechna ta vyobrazení Američanů k nacistům a podobná přirovnání je vysoce společensky nebezpečná a záměrná manipulace s prostým člověkem. () (méně) (více)

Elden75 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavé herecké obsazení, v pěkných vedlejších rolích zabodovali Miloš Kopecký a "Krakonoš" Franta Peterka. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Diky nametu a memu oblibenemu reziserskemu duu Kadar-Klos jsem se na tento film hodne tesil. Propaganda vice nez slusna:-). Skoda nekolika hluchych pasazi, ktere ubiraji na dramaticnosti. Technicky dobre odvedena prace. Myslim, ze i ti co dali filmu odpad si nemohou stezovat na to, ze film je nezajimavy... ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Dechberoucí výkon L.Peška ve filmu, který lze s ohledem na dobu vzniku a s otevřenýma očima vidět podobně nejednoznačně jako příhody Honzy Zemana. Krásný materiál pro úvahy o dobovém vztahu umění a režimu. Výsledkem je samozřejmě cíleně agitační berlička tehdejšího režimu. Filmařská kvalita je hodně vysoko nasazenou laťkou pro celá 50. a 60. léta ! Přehlídka filmových hvězd. ()

Reklama

Reklama