poster

Čtverec

  • Švédsko

    The Square

  • Německo

    The Square

  • Francie

    The Square

  • Dánsko

    The Square

  • Slovensko

    Štvorec

  • Nový Zéland

    The Square

  • USA

    The Square

  • Velká Británie

    The Square

  • Kanada

    The Square

  • Nizozemsko

    The Square

  • Austrálie

    The Square

  • Irsko

    The Square

Drama / Komedie

Švédsko / Německo / Francie / Dánsko, 2017, 142 min

Režie:

Ruben Östlund

Scénář:

Ruben Östlund

Kamera:

Fredrik Wenzel
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (87)

  • POMO
    ****

    Pozoruhodné zrkadlo súčasnej západoeurópskej spoločnosti s jej pokrytectvom a súčasne snahou o maximálnu korektnosť. Veľa výborných, originálnych a trefných scén pri ktorých divák nedýcha, ale tiež veľa scén, ktoré film zbytočne naťahú na prehnanú stopáž. Možno to bol Östlundov zámer (“Stane sa tento objekt umením, keď ho umiestnime do priestorov múzea?”), ale ak ano, nemusel film spomalovať, mal ho iba doplniť naznačením druhého plánu. Menej by bolo viac. Každopádne rovnocenný brat Hanekeho Happy Endu, ktorý je na podobnú tému.(5.2.2018)

  • Tosim
    ****

    Tak jako je život (či v presskitu zmiňovaná současná Evropa) často o všem a o ničem, je o tom i tenhle film. Snímek je nejenom obrazem doby, ale i výtvorem lidí, kteří v ní žijí. Östlund mě začal velice zajímat a to poslední dobou stíhám jen mainstream.(24.9.2018)

  • Marigold
    ***

    Film přetékající významy a podněty k zamyšlení - od komické postavy liberála a egoisty, přes satirický obraz institucionalizovaného umění až po širokou metaforu společnosti zmítané mezi sobectvím a altruismem. Co je Östlundova síla je ale i jeho slabost. Narozdíl od uceleného konceptu Hry a soustředěné vztahové studie Vyšší moc ve Čtverci Švéd těká, hledá přesný timing scén i zneklidňující moment, kdy se díky jejich trvání láme význam. Má to pár skvělých momentů, ale jako 142 minut dlouhý film to funguje spíš jako pásmo k polemice a reflexi. Takže důležité téma, které hledá optimální filmový tvar. Jako Zlatá palma - zajímavá, ne úplně konvenční volba. Cením si zápas, který jsem s tím svedl. Ale předchozí dva Rubenovy filmy mám výš.(29.5.2017)

  • Radek99
    ****

    Po svém předchozím výtečném vztahovém dramatu Vyšší moc, kterým si Ruben Östlund udělal jméno ve světě, přichází švédský režisér s dalším snímkem reflektujícím současnou západní společnost. Čtverec je hodně silný film o tom, jak si ta šťastnější většina z nás žije v až nechutném blahobytu a nechce se dělit, což ovšem pokrytecky maskuje charitativními večírky a donátorskými dary, k čemuž tvůrci ještě trochu podvratně přidali satirický podtón tepající přehnaně korektní švédskou (západní) společnost...přičemž dobře vystihli fakt, že politická korektnost je mor dnešní doby... Jasným minusem díla je ovšem jeho přehnaná stopáž, respektive fakt, že Östlund nedokáže udržet vysokou míru divácké pozornosti během celého filmu, ke konci už mi jeho snímek připadal poněkud rozředěný. PS: Nejsem si jist, jestli Zlatá palma z Cannes není výrazem totožného pokrytectví, na které poukazují tvůrci ve filmu, namísto charitativního večírku udělíme cenu filmu, který našemu světu nastavuje nelichotivé zrcadlo, a pak nasedneme do svých Tesel a jede se nerušeně dál...(31.5.2018)

  • emma53
    ***

    Ústřední myšlenka čtverce 4 x 4metry byla výborná, jinak se ztotožňuji s evulenkou3 a klidně to mohlo být kratší. JitkaCardová má zajímavý komentář, ale já nepatřím mezi ty, kteří by Čtverec dokázali takto rozpitvat, jakkoli může být pravdivý a zajímavý. Asi jsem očekávala něco jiného.(1.4.2018)

  • charlosina
    *****

    Film roku! // Víc než kousavá ironie do uměleckého světa/byznysu je Čtverec ostrou kritikou (zejména švédské) “korektní” společnosti. A to na výbornou. Co situace, to libůstka. Navíc hlavní představitel je nepokrytý pokrytec, o to víc je film sympatický. // Viděno dvakrát, přičemž druhá verze byla výrazně prostříhána (cca o 30 min. kratší). Tu nebrat. //(25.3.2018)

  • xxmartinxx
    ***

    Film, který chce být všechno, o všem a nad vším, ale v důsledku je hlavně upachtěný a nudný.(21.3.2018)

  • FlyBoy
    ****

    [SFF 2017, Sydney](18.6.2017)

  • Pepinec
    ***

    Přes dvě hodiny v bludném čtverci. Hodně dobrá satira moderního umění, spousta zajímavých scén žijících si vlastním životem, skvělý Bobby McFerrin a zhruba šestnáct variací Ave Maria, ale ve výsledku se mi to všechno nikde nepropojilo. Musel bych se v tom chtít hodně šťourat a na to já moc nejsem.(12.11.2017)

  • Disk
    ****

    Je to výborné, ale trvalo mi dost dlouho, než jsem tomu přišel na chuť. 7/10(16.10.2017)

  • JitkaCardova
    *****

    Kdepak, nevěřte rozmělňovačům a mlžičům, tohle je velice přesně natočený, přímočarý a vyybroušený film, nepříjemně a sžíravě ostře a mrazivě ironicky, až cynicky komunikující velice jednoduché sdělení - leží mu v žaludku konkrétní rys naprosté většiny lidí v dnešní společnosti: ztráta lidských instinktů, intuice, orientace, vlastního smyslu, sebeúcty. Předvádí zamlženost, mřenkovitost dezorientovaných, spících panen, každodenní roztěkanost, absenci sebereflexe a jistoty vědomí lidí o základních hodnotách, o tom, kým jsou a co mají správně a včas v každé své situaci udělat - komunikuje základní ztrátu orientace lidí pohybujících se "postmoderní" dobou od úkolu k úkolu, od směrnice k směrnici, od jedné zdánlivě banální, nalinkované situace do druhé, bez základních instinktů o tom, proč to přesně dělají, co je správné a jak je nutné se zachovat, aby si sami sebe aktivně a jasnozřivě zachovali, namísto toho se ztrácejících v plytkosti, nezřetelnosti, zamlženém povědomí. A zvláště ti, kdo vypdají jako nejúspěšnější profesionálové. Jakmile jsou konfrontováni s otázkou po povaze té či oné situace, důvodů svého chování v ní a smyslu, jaký v tom nalézají, znejistí, zaskočeni, nerozumějí, klopí oči, ošívají se. Film předvádí, že lidé už nechápou svůj svět, že zapomněli pravý smysl svého konání v něm a fungují ze zástupných a pltkých důvodů. A ironicky trefně komunikuje i rozmazanou, individuální hranici, za níž lze chování takto neporozumivých lidí považovat za amorální, ubližující, patologické, neúnosné, zlé - a takto fim ohledává i okoralost a ztrátu citlivosti a dobrých instinktů i u diváků - co jim ještě bude na chování postav k sobě navzájem připadat normální, co běžně omluvitelné, blízké, co je bude iritovat, co odmítnou jako nepřípustné? Diváci galerie i diváci filmu. Kolik pohledu na nelidskosti snesou, než se v nich probudí lidskost a oni zasáhnou, zachovají se správně, změní situaci? Zachrání špinavou plačící holčičku, obdarují bezdomovce, odpoví na zoufalé volání HELP!? Protože to tak cítí? Nebo - film je místy zcela cynický, protože se to hodí sobecky jim, aby se zbavili jiného pálení? Kámen úrazu je ale především v tom, že stejně jako postavy filmu ani diváci nejsou zhusta schopni přesně určit, co je tak pálí na scénách, na chování postav, na filmu samotném. Protože se s postavami - dlouho zdánlivě poměrně sympatickými a přitažlivými - jsou hezcí, pracují v oblasti umění, mají moc - a jejich situacemi dovedou ztotožnit. A potom znejistí, když přituhuje, a ošívají se spolu s hrdiny, a spolu s nimi vlastně tak úplně nechápou proč, jen se z té tísnivosti chtějí vymanit. A jak vidno z četných reakcí i tu - mnozí budou vinit i sám film, že není dotažený, že je nejasný, "interpretačně otevřený" - ale ne, je to film, který ve všech ohledech nedotaženost předvádí - pasivní odevzdanost lidí, kteří ztratili přirozený instinkt k lidskosti - skoro všech dnešních lidí kolem nás. ***** Bonus: film má výbornou (vtipnou) kameru (např. nedůležitost novinářky, která přišla dělat rozhovor s uměleckým šéfem galerie, je jemně naznačena uříznutou hlavou, která není v první chvíli ani v záběru) a naprosto skvělý zvuk.(17.10.2017)

  • WillBlake
    *****

    Östlund toho měl hodně na srdci, důsledkem čehož možná (stejně jako divák) ztrácí chvílemi pozornost, přesto za mě i napotřetí sociálně naprosto exceluje. Square je provokativní, inteligentní film, o kterém se možná bude říkat, že je zajímavější pro to, o čem všem vypovídá, než pro výsledný zážitek z něj, ale já si tuhle sviňskou sondu do švédské společnosti opřenou o vyhrocené umělecké manýry, režijní naschvály a nemálo geniálních scén (díky nichž je to pořád Film a ne jen jakási sociologická úvaha) vyžral moc rád. Östlund je zkrátka frajer a poslední tři filmy jej katapultovaly mezi mé nejoblíbenější režiséry současnosti. 4x4 je pak lehce kontroverzní počin se vším dobrým i špatným, co k takovému počinu patří.(16.10.2017)

  • evulienka3
    ***

    Boli momenty, kedy som film hltala a bavil ma a tie sa pravidelne striedali s momentami, keď ma nudil a vyslovene otravoval. Týchto striedajúcich sa "momentov" bolo však nakoniec toľko, že neprevážil ani jeden. Vo výsledku je to potom síce určite miestami zamysleniahodné no napriek tomu málo presvedčivé dielo.(24.2.2018)

  • eLeR
    ****

    Zvláštny film. Možno príliš dlhý, ale mňa bavil. Rubenovi sa podarilo podať svoju myšlienku zaujímavým spôsobom. Jednotlivé scény fantastické, dohromady to trošku škrípe. Ako vždy má jeho film parádny vizuál, a tentokrát zvládol aj muziku na jednotku. Pomôžeš, a si okradnutý. Nepomôžeš, a práve vtedy bola tvoja pomoc potrebná. Ale nie vždy je to tak. Niektorí ľudia pomáhajú aj bez toho pomyselného štvorca, niektorým nepomôže ani ten štvorec, nepomôžu nikdy. 4,5* Videné v rámci 30 dní so svetovou kinematografiou (marec 2018)(7.4.2018)

  • poz3n
    ****

    Né vždycky příjemné a celkem dlouhé pokoukání, které mi nejvíc přípomínalo průsečík Velké nádhery a Toniho Erdmanna. Östlund se totiž jednak pohybuje na té tenké hraně mezi kritikou a adorací snobského a povrchního života a umění a jednak také vystavuje své postavy značně trapným sociálním situacím. Obojí navíc zvládá docela s přehledem. Skvělou, pedantskou filmařinou estetizuje a podrývá vše potřebné, všechny ty hraniční momenty má skvěle odpozorované a s potěšením často ulpívá v situaci o něco déle, než je divákovi při sledování příjemné. Je pravda, že má trochu tendenci přebíhat od jednoho ke druhému, ale celkový zážitek z filmu mi to nijak dramaticky nezničilo. 7/10(27.2.2018)

  • Deschain
    *****

    Cristian je na prvý pohľad charizmatický sympaťák, ktorý sa postupne prejaví ako privilegovaný hajzel s mnohými nepríjemnými vlastnosťami. Interakcia s chlapcom na schodoch bola veľmi napínavá a dramatická. Napriek stopáži som sa nenudila ani chvíľu. Od Östlunda som videla len Vyššiu moc, Štvorec mi sadol viac. A dosť som sa nasmiala, hoci asi ako jediná v tej minisále asi s dvanástimi divákmi. (Lumiere - 17.5.2018)(28.5.2018)

  • Dzeyna
    ****

    Tohle není film, ale umělecké dílo.(9.2.2018)

  • dopitak
    ****

    Geniálně poskládané linky tvořící jeden příběh kolem Christiana. Je to děsně dlouhé, a pokud nejste intelektuálové, milovníci vytříbených technických filmových složek (skvělá hudba, trefná kamera) nebo nejste trpěliví, líbit se vám to ani náhodou nebude. Na tom zrcadle společnosti něco bude. Možná to není moc vidět s těmi žebráky (protože si myslím, že každý bohatý stát by dokázal vymyslet a promyslet systém, jak se s tímto problémem vypořádat), ale hodně je to vidět na té vernisáži z pravěkým člověkem. Na začátku tolik reakcí, pohybů celého těla a hlavy, a na konci strnulý pohled skloněných hlav, a kdyby tam nebylo pár lidí se selským rozumem, tak tu madam klidně vojede. Dost dobře ad absurdum hnané téma, které ale hyperkorektní společnost nepromíjí. Asi bych vyhodil toho malého kluka, a jinak to bylo dobré.(9.3.2018)

  • jhrasko
    ***

    Östlund má neuveriteľnú fantáziu. 4 x 4 je fascinujúci, ale i banálny zároveň. Chvíľami akoby politická objednávka zobrazenia súčasnej Európy...(10.10.2017)

  • mm13
    ****

    Triafa sa to do dávno rozstrieľaných terčov. Presne, s gráciou, nezriedka priam nevídanou, ale aby to pohlo hranicami, zasiahlo cieľ, ktorý si doteraz nikto nevšimol, vnieslo do svojej výpovede nečakaný postreh či dokonca načrtlo nové perspektívy, tak na čosi také si to stále nedočiahne. Máme teda čo dočinenia s iba ojedinelým výkonom, ale nakoniec vďaka aj za ten.(17.4.2018)

  • Anderton
    ****

    Kto má rád interpretačne otvorené filmy, kde každý záber môže mať komplikovaný metaforický význam, alebo vôbec žiadny, ten si príde na svoje. Štvorec je tak akosi menej ucelenejší ako komorná hra so štyrmi postavami vo Vyššej moci, zato ide o úplne odlišný film, čo je myslím v prípade dvoch nasledujúcich filmov jedného výrazného autora minimálne chvályhodné. Ak položíme ľubovoľný predmet bez umeleckej hodnoty do vitríny v múzeu, stane sa umeleckým dielom? Ak prídeme s filmom na festival, stáva sa z neho umenie? Prvá otázka je z filmu, druhá napadla iba mňa. Povinnosť pre milovníkov konceptuálneho umenia.(7.10.2017)

  • Hoyt
    ****

    Na Čtverec jsem vyrazil do Pardubického filmového klubu hlavně ze zvědavosti, abych viděl film, který ovládl letošní Cannes. A musím říct, že moc nevím jak to mám hodnotit. Za celou dlouhou stopáž jsem tomu nemohl přijít tak úplně na chuť a i když si čím dál tím víc po konci filmu uvědomuji na co se Östlund snaží narážet, stále se mi tam toho spoustu zdálo zbytečného a mnoho scén vyznívá do ztracena, to ovšem neplatí o scéně v níž exceluje Terry Notary. Jinak je to řemeslně skvělé a Claes Bang v roli Cristiana je pro mě velice příjemné překvapení. Slaboučké 4*.(20.11.2017)

  • hygienik
    odpad!

    Zúfalo som na tom chcel nájsť pozitíva, ale celé mi to pripadalo rovnako prázdne, ako štvorec, o ktorý tam šlo. Prázdne boli všetky postavy, ale hlavne pózy hlavného hrdinu. Hudba bola neprimeraná. Celkovo hodnotím tvorbu Oestlunda na 20% a zaraďujem ho na zoznam režisérov, ktorých "nemusím".(27.1.2018)

  • kaylin
    ****

    Film o tom, jak je snadné něco ztratit a zkusit to zase najít. Ale především snímek o tom, co je všechno umění, kam až zasahuje a co můžeme jako umění vnímat. Je tady položeno docela dost dobrých otázek, ať už skutečně nebo metaforicky, které rozhodně stojí za zamyšlení. Umění a šílenství se dají zaměnit.(21.3.2018)

  • kajas
    ***

    "Čtverec" nabízí divákovi možná až příliš témat k přemýšlení a přiznám se bez mučení, že jako konzument převážně komerční, nikoli artové filmové produkce jsem úplně netušila, co si z příběhu mám odnést. Snažila jsem se snímek vnímat více jako komedii a několikrát jsem se od srdce zasmála (telefonát z Youtube a video s názvem Malá blonďatá žebračka rozmetaná na kusy - boží). Nenudila jsem se, ale jaksi nemám motivaci podívat se podruhé.(7.10.2017)

  • easaque
    ***

    -3* od zhlédnutí traileru jsem byl docela v očekávání, že by mohlo jít o kvalitní film a těšil jsem se, i když místní hodnocení k tomu nenabádalo. Ale teď už k samotnému filmu. Nestojí na žádném nosném příběhu a jde tu jen o sled událostí, které občas překvapí. Už při sledování jsem měl z něho rozporuplné pocity. Několik scén a dialogů je hodně podnětných a taky stylizace je zajímavá, ale bohužel toho balastu kolem a natahování bylo zbytečně moc, a to nudí a snižuje zážitek. Určitě je to zajímavá sonda do současné korektní a odsobněné společnosti a má to přesah, přesto ve výsledku zklamání a může být Östlund rád, že neklesl ke dvěma hvězdám. [ PŘÍBĚH: 0 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 0 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 2 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ](3.3.2018)

  • anicin
    ****

    Dobrý, dlouhý. Top scéna s kondomem.(6.10.2017)

  • mr.filo
    ***

    Nahlížení do švédského života překvapivě odráží smutné stereotypy lidského přístupu, současné nasměrování umění, rozpolcenost společnosti, předsudky i genderovost. Super osobně odosobnělá kamera, často se děj odehrává za rohem a mimo záběr.(8.4.2018)

  • silentname
    ***

    Na môj vkus je "The Square" veľmi divným filmom. A okrem toho veľmi dlhým. Má podľa mňa dobré momentky a myšlienky, ktoré z neho vedia pretrvať, no reálne je tu aj kopec scénok a divných momentiek, ktoré som absolútne nepochopil. Nebudem zachádzať do spoilerov, no poviem, že občas som jednotlivým metaforám vôbec nerozumel a to si myslím, že viem sledovať aj artové filmy. Je tu vidno skvelú prácu s kamerou, hlavný hrdina je podľa mňa celkom okey. Ostatné postavy už si také pozitívum neodnesú, lebo sú buď divné, alebo otravné, alebo o nich absolútne nič nevieme, čo by im dokázalo dať nejaký kredit. Film miestami skutočne tápa, lebo absolútne neviem, čo vlastne chce povedať a akosi hľadá, čo za myšlienky by do jednotlivých scénok dali. No reálne nemám pocit, že sa to nejako výrazne so spomínaným štvorcom prepája a takisto nemám pocit, že by všetky časti nejako výrazne pomáhali k tomu, aby nám podali myšlienku filmu. Myslím si, že ústrednou hlavnou líniou je realita, že sme veľmi ignorantskí voči ľuďom, ktorí nás prosia o pomoc, alebo skončili na ulici alebo podobne. A mali by sme si ich viac všímať a byť ochotnejší pomôcť. Pekná myšlienka, ale nevykreslená podľa mňa dostatočne realisticky. Koľkokrát sme boli takýmito ľuďmi doslova obťažovaní? Doslova sa nám vnucovali a nedali pokoj. Alebo nás boli schopní prenasledovať až domov a podobne. Máte také skúsenosti? Ja áno. A človek potom už radšej zámerne od nich bočí, lebo nechce byť otravovaný a súčasne nechce zase niekomu naletieť. Problém je, že potom na to vedia doplatiť ľudia, ktorí skutočne môžu potrebovať pomoc, no film to nevykresľuje dobre na to, aby som to dokázal prijať za fungujúcu myšlienku. Lebo dokážem voči tomu oponovať. Ako som povedal, je tu dobrá práca s kamerou, vizuálne to má pár momentov a snaží sa to niečo priniesť, no reálne nemám pocit, že by to bol výrazný film, ktorý by ma zasiahol. A takisto sa niektoré veci dali spraviť kratšie. Hodnotenie: C+(10.2.2018)

  • campix
    ***

    Kritika současné společnosti ve formě jednotlivých situací, které jsou více či méně zajímavé a propojuje je linka týkající se jednoho velkého muzea moderního umění. Některé situace byli dle mého gusta až příliš absurdní a celkově se mi film netrefil do vkusu, takže pro mě se jednalo o poměrně nezajímavou podívanou. Co musím uznat, tak toho člověka, který hrál lidskou opici v poměrně dlouhé scéně slavnostního otevření nové exhibice. Tady nezbývá než smeknout.(28.2.2018)

  • dubinak
    ***

    Já zas tak blbá nejsem, ale prosím vás, vysvětlete mi to někdo. Já ráda vytvářím u filmů, které nejsou k pochopení, různé teorie, ale v tomhle případě si to snad ani nemůžu dovolit, protože nevím, co tím chtěl básník říct a nedovolím si tady hanit něco, co se mi z poloviny líbilo i nelíbilo, ale vlastně nevím, proč se mi to líbilo a proč se mi to nelíbilo. Protože na kterékoliv adjektivum pomyslíte, to a tisíce dalších, vystihují tento film.(21.5.2018)

  • C0r0ner
    *

    Sice je to hezky udělané (jako zbytek cizojazyčných Oscarových nominací), ale zároveň je to totálně bez děje (jako zbytek cizojazyčných Oscarových nominací), takže člověk dvě a půl hodiny tupě čumí na hezké nic, které se před ním odehrává. Ve zkratce - bylo to úplně o hovně a k tomu prasácká EU agitka. 20%(17.2.2018)

  • classic
    ***

    Škandinávsky snímok, ktorý si zobral na paškál samotnú škandinávsku ( európsku ) spoločnosť, v neuveriteľných, i trochu zbytočných 2 a pol hodinách ide o prebytočne natiahnutý filmový čas, kde sú k dispozícii maximálne bizarné scény, najmä týkajúce sa Američanky s lingvistickým Dánom Christianom, a ten je i hlavnou postavou, egoistom aj narcistom, ktorého v jednom z úvodných záberov okradnú na akomsi, asi švédskom námestí, na ktorom istá žena vrieska, ako zmyslov zbavená, neznámy chlapík, akurát prechádzajúci sa medzi tými všetkými ľuďmi ponúkne svoju pomoc tej osobe, a taktiež osloví i Christiana, ktorý z toho množstva ignorantských jedincov, čo sú tam, sa podujme rýchlo a rázne zakročiť, a tým pádom čoskoro oľutuje tento moment, že chcel niekomu iba pomôcť... Onedlho sa zbadá, že nemá ani mobil, ba ani peňaženku, a keď prosí o to, aby si mohol z mobilu zavolať, zase panuje veľká neochota, nezáujem zo strany okolia. Mobil síce vypátra spolu s kolegom cez G.P.S. , vymyslia, že napíšu leták, vytlačia jeho kópie a roznesú ho v tej budove každému z jeho obyvateľov do schránok, aby sa ten dotyčný zľakol, pokakal sa, a vrátil, čo mu nepatrí... A to je prvotný reťazec udalostí, od ktorého je odvodený scenár. Inak, Christian je kurátorom múzea, ktoré pripravuje jednu netradičnú výstavu... / Hádam aj akýkoľvek človek z doby kamennej by pochopil, čo chcel svojim autorským filmom jeho režisér i scenárista vypovedať, pričom nerobí to úspornejším spôsobom, ale často tlačí na pílu, čo má až pomerne rušivý element, s príchodom emigrantského chalana sa táto myšlienka ešte viac prehĺbi, a samotný koniec vchádza do prázdna, je zvláštny, t. j. takéto nálady len tak neopadnú zo dňa na deň. / Postrehol som viacero „úsmevných scén” , ktoré prídu len tak z ničoho nič, sa vykryštalizujú, a vďaka tomu pôsobia uveriteľným dojmom. Claes Bang je ozaj výborný, pár prekvapení si tvorcovia prichystali takým tzv. lišiackym spôsobom, keď to vskutku od neho vôbec neočakávate. / Bohaté severské krajiny Európy sú v našich očiach nadmieru idealizované, keď skutočnosť nezodpovedá vsugerovanej predstavivosti, a o tom je aj Östlundov snímok. / K oscarom. Pozorujem to, čo som už postrehol na Erdmannovi, že sa taktiež jedná o dlhý film, s povestnými, absurdnými scénami, ale najmä s obsahom angličtiny, ktorá sa sem síce hodí, ale pre konečný dôsledok to bude pre ŠTVOREC znamenať neúspech na 90. udeľovaní zlatých plešivcov, pretože si na seba prilepil nálepku, ktorú má na čele i Toni...(22.2.2018)

  • Necrotongue
    *

    Vzhledem k tomu, kolik film nasbíral procent, jsem pochopil, že zřejmě nepatřím do jeho cílové skupiny. Jsem totiž typický buran, který v hromadě stavebního materiálu nedokáže vidět uměleckou instalaci, ale rozhlíží se odkud přijede pan Lorenc. Moderní umění jde zcela mimo mě, takže mě sáhodlouhé debaty na toto téma uspávaly, situaci nepomáhaly ani záběry bez jakéhokoli děje (a že jich bylo), a aby toho nebylo málo, ani tady jsem se nevyhnul tzv. politické korektnosti. Hvězdička za kontroverzní klip, Olegova primáta a tvrdě pracujícího uklízeče.(23.6.2018)

  • Marrdaa
    ***

    Řek bych, že ještě nikdo nezachytil tak fragmentovanou trapnost s řádnou dávkou humoru. Parodie na dnešní pseudoumění, kdy si lidi drandí nad věcma, který jim nic říkat nemůžou ale jsou si skálopevně jisti, že jim rozumí. Můžu uvést jen zástupce z kinematografie, protože umění jako zrakovému vjemu ve statických polohách se vyhýbám jako Babiš spravedlnosti. Takový artový hovadiny jako Zabití Posvátného jelena nebo poslední řada Twin Peaks sou přesně ty jmenovatele. Nicméně absence finiše v tomhle kousku mi říká, že když tomu dám víc než průměr, stanu se stejnym hipstersko-pokryteckym idiotem, na kterýho tenhle film ukazuje prstem. Kdyby trval dvě hodiny, ne prostřihaný,ale prostě jen dvě hodiny bez posledních 20i minut, bylo by to jiný pošušňání. Já už pak při rotování na židli v kině zapomněl o čem to vlastně bylo... 60%(20.11.2017)

  • Hamaradža
    *****

    Umenie vo svojej najkrajšej podobe, drsné, nekompromisné, k smiechu i plaču zároveň, neskutočne zábavné a pokladajúce desiatky otázok na ktoré si divák musí odpovedať sám. Zhliadnuté na festivale Be2Can 2017.(7.10.2017)

  • Elvisjagger
    **

    Velice autorský art, který sice má své světlé momenty, ale bude vás mučit svou nekonečnou stopáží a dějem vyvíjejícím se někam do prázdna.(13.10.2017)

  • vyfuk
    ***

    Smrt umění. Mise v české Mafii a taky dobrý popis pro tento film. Švédové toho tolik na světovém poli nepředvedou a když už se s něčím vytáhnou na Oscary, tak to vypadá takto. Zvláštně. Jednoduše zvláštně. Zkusme si zrekapitulovat o čem to vlastně bylo. Lidi udělali v muzeu něco nového z moderního umění. Před ním udělají svítící čtverec. 4x4, pozor. 4x4!!! Až se z toho čtyřtahové Škodovce Yetti zamlžují přední skla. No, co dál? Hlavní postavě někdo ukradne mobil. On vyhrožuje kvůli tomu půlce města. Pak má sex. No a to je tak nějak všechno. Nějak v tom figurují bezdomovci... a no, ehm. Nevím? To je vše? Takže o tom to bylo. Nemáte zač.(22.2.2018)

  • elektricic
    *****

    Pecka ze šuplíčku se Sorrentinem a Tomem Fordem(30.10.2017)

  • radecacek
    **

    Film Čtverec je pro mě stejně nechápavý jako moderní umění. Asi vím, co tím chtěl autor říct, asi to sdělil intelektuálně správně, ale mně to nebavilo. Pár zajímavých a úžasných scén nedokáže vynahradit tu nudu a artové pozlátko, které mi bohužel nic neřeklo.(4.3.2018)

  • HarryBlock
    *****

    Vo filme absentuje ucelený príbeh, dej sa rozpadá na niekoľko dôsledne uzavretých scén, ktoré dokopy tvoria naoko nekoherentný celok. Toto je filmu aj najčastejšie vytýkané, ale pre mňa je tam jedna spoločná téma, ktorá sa tiahne celým filmom a zjednocuje ho a to je téma ľudských inštinktov. Ostlund tu nadväzuje na svoj predošlí film Vyššia moc, kde tému inštinktov otvoril v úvodnej scéne s lavínou a záverečnej scéne s autobusom, ale tu ju demonštruje už v každej jednej scéne, ktorá by sama o sebe fungovala aj ako krátky film. Ostlund považuje za inštinkt aj základné atribúty ľudskosti ako súcit alebo zmysel pre rodinu, ktoré „hrdinovia“ vo filme nahradili egoizmom, hedonizmom a karierizmom. Dokonca ešte aj situácia na začiatku filmu, kedy hlavný hrdina dostane náhodou šancu pomôcť mladej žene, ktorá uteká pred násilníckym mužom, sa neskôr ukáže ako zinscenovaná, opili ho vlastným pocitom hrdinstva a urobili z neho hlupáka.(26.1.2018)

  • Ixbalanke
    *****

    Tolik nevyřčených podprahových náznaků v jednom filmu jsem dlouho neviděla. Jako by se na pozadí vizuálního děje stále dělo něco jiného. A nejsem si jistá, že jsem vše rozklíčovala...(20.4.2018)

  • Fary
    **

    Trochu samoúčelná volovina.(11.2.2018)

  • DavidS.
    ****

    Dekadence, slabost a rozpad současné západní civilizace...(27.2.2018)

  • Lovely.Bones
    ****

    I přesto, že se jedná o opravdu velmi dlouhý a často pomalý film, furt si myslím, že stojí za shlédnutí. Už jenom dějem je to hardcore intelektuální, proto neříkám, že jsem pochopil všechno, ale snažil jsem se. Dokud je tam Elisabeth Moss, určitě jde i o divácky přítažlivý snímek. Ta ale zhruba po hodině zmizí a tempo rapidně klesne. Nakopává to zase poslední půl hodina, při které budete mít otevřenou pusu úžasem, nebo budete točit hlavou, že vůbec netušíte, co se děje. Nebo usnete. I to je možné. Kritika dnešní společnosti, moderního umění a lidské mentality. Kam až je člověk schopen zajít? Kam až jednou zajde umění, které se vždy snaží být o krok napřed? Letošní švédský reprezentant na Oscary je odvážný výběr, o kterém si nejsem jistý, jestli se vyplatí, ale tak, držme palce. Rozhodně ne pro každého, natož pro běžného konzumenta. Lituji toho chudáka, který chodí do kina jednou za 2 měsíce a omylem zatoulá na Čtverec.(29.10.2017)

  • Devadesát Dva
    ****

    U mě především zabodovala desetiminutovka Terryho Notaryho, okolo kterého jsem čekal, že se bude film více točit (plakát), ale ona je to jen dost rozvleklá satira, točící se okolo kurátora galerie Christiana, kritika na současnou švédskou vyšší třídu, liberálnost a svobodu slova, zodpovědnost, kde všechno to snobství kontrastuje s chudobou žebráků, všechna prázdnota a pseudo-artovství muzeií, galerií a současného "umění", které je fundamentálně o ničem, kontrastuje s tím, jak je Notaryho opice naopak absolutně autentická. Určitě ne špatné, ale dost rozvleklé v tom, co chce říct.(17.3.2018)

  • Pevek2
    ***

    Nepochybne je to skvele zahrany, skvele nasviceny, skvele natoceny. A ma to vnitrni podmanivost, kvuli ktere bych to docela rad videl znovu. Ale... Ostlund me neskutecne irituje tim, jak funguje jeho fikcni svet. Uz v podstate prvni klicova scena, ve ktere je postava okradena, protoze se nekoho zastala. Nebo manipulativni zamer s ditetem na ruce muze pri porade. Anebo laciny humor na tema moderniho umeni. Z toho vseho by meli radost lidi jako Klaus, Jakl, Hajek, Robejsek a dalsi a mozna proto me to tak popuzuje. A uz vubec nemluvim o primitivnim pouziti "Ave, Maria". Rika se, ze velke filmy jsou stejne jako jejich vrcholna scena. Tady to plati take, i kdyz ta scena je pritazena a vlastne je to jen schvalnost. Problem u toho Ostlunda ale je v tom, ze to je tak vlastne vzdycky, ale zaroven tam vzdycky neco je, proc se to neda odmitnout.(3.10.2017)

  • leila22
    ****

    Štvorcu nemôžem uprieť, že ma zaujal. Zaujal ma od prvého momentu a aj napriek prepálenej dĺžke až do úplného konca. Tá nebesky čistá, no zároveň mierne znepokojujúca hudba mi znie v ušiach stále. Tak ako umenie samotné, aj Štvorec je kontroverzný, inovatívny a odvážny. Rieši témy, na ktoré sa možno dívať z rôznych uhlov. Navyše ma v ňom bavili spoločné prvky s inými minuloročnými titulmi, takže očividne niekoľko rôznych režisérov trápia podobné problémy (Zabitie posvätného jeleňa, Tri billboardy...). Na druhej strane, tak ako je umenie krehké, tak krehký je aj tento štvorec, ktorý ako celok nedrží pokope.Niektoré scény sú do deja vložené ako keby len tak mimovoľne, bez výraznejšieho zmyslu, iné ostávajú príliš otvorené. Režisér sa venuje niekoľkým dejovým líniám, ktoré dohromady tvoria nejednotné tvary a do štvorca sa nie a nie poskladať. Ruben Östlund nám arogantne predkladá svoje dielo a necháva na nás, ako sa s k nemu postavíme a čo všetko z neho prečítame.(12.3.2018)

  • Rockerman
    ***

    Chápu o čem ten film chce vyprávět. Je to o lhostejnosti, pokrytectví a o tom, že odmítáme nést zodpovědnost za své činy. Jsou tu silné momenty a dobré scény, jako např. ta, když se Elisabeth "Handmaid" Moss přetahuje s Christianem o prezervativ. Také to "vrcholné umění" v podobě hromádek štěrku nebo performance Opočlověka - Olega je síla! Celkově i kvůli dlouhé stopáži působí film nudným dojmem a já vím, že už jej víckrát neuvidím. P.S. Hodně se tady hraje na nevyváženost společnosti. Na jedné straně miliardáři a na druhé žebráci, kterých tady je spousta. Opět však je tady povzdech, že by ti bohatí všechny strasti života mohli vyřešit a to rychle. Ano, rozdělte se boháči, nasypte prachy mezi chudinu a všichni se budou mít dobře!!! Omyl tak to nefunguje!!!(23.5.2018)

  • Sakee
    ***

    Film v první polovině rozehraje několik zajímavých dějových partií, avšak bohužel žádnou z nich nedotáhne do konce. Škoda.(3.5.2018)

  • Porp
    ****

    Trochu som sa tohto filmu bál, ale nakoniec to nebolo až tak hrozné. Celkom vydarený satirický humor, no a scéna s opičím mužom - Uf! Veľmi silné a veľmi znepokojujúce. Už dlho som vo filme nezaznamenal niečo, čo by mnou tak otriaslo.(5.8.2018)

  • pushover
    ****

    Hodně dobrý, ale hodně dlouhý.(8.10.2017)

  • iz67
    *****

    Moc hezká metafora na dnešní všeho zmatení. Veselá a trochu surrealisticka taškařice se postupně začne menit v něco mnohem vaznejsiho. A uteče to jako voda.(12.12.2017)

  • boombang
    *****

    Umění a pseudoumění, humor a bizár, cynizmus, živelnost i nuda, satira a sofistikovanost sama. Tak trochu Toni Erdmann po švédsku. Radost sledovat.(6.3.2018)

  • Bozvav
    *

    Bizardní vidění světa v severském podání. Je až pozoruhodné, co seveřani vnímají jako komedii, nebo spíše tragikomedii Ne zcela nezajímavé, ale nudné, se spoustou rádoby filozofických přesahů. Největším záporem je stopáž, takto jsem se naposledy nudila snad jen u Titaniku. Doporučuji pouštět vězňům za trest v nápravných zařízeních, a kdo bude zlobit, bude se muset koukat dvakrát. 20%(3.9.2018)

  • rigby
    ***

    Hodně umělecky pojatý film z uměleckého prostředí. Některé scény působí silně avantgardně. Ale rozhodně je snímek naplněn zajímavými podněty, nad kterými stojí za to se pozastavit a popřemýšlet. Jen je trochu náročnější na sledování a jedno kouknutí zřejmě nepostačuje, aby si divák vychutnal a vstřebal všechny detaily. 3+(10.2.2018)

  • Kulda24
    *****

    Pro mě už je Ruben Östlund režisérská špička, tohohle borce neskutečně žeru a rozplývám se nad každým jeho filmem. I v tomto případě nám dává podmět k zamyšlení a tentokrát to je absurdita a satira moderního umění. Ve filmu pro mě vše působí skvěle ať už se jedná od kamery po scénář a i když má trochu delší stopáž neskutečně jsem se do toho zažral a nakonec mi to uteklo jako nic. Vše podtrhuje sekvence s opičím mužem, která trvá snad 15 minut a koukal jsem na ní s otevřenou pusou a žasl jsem nad jejím zpracováním. Pro mě asi nejpodivnější, ale zároveň nejlepší sekvence roku. 90%(5.3.2018)

  • Andreas17
    ****

    ***+(9.10.2017)

  • BarVo
    ***

    Hviezda dole za zbytočné naťahovanie filmu scénami, ktoré šli do stratena. Ku koncu som tak strácala chuť aj pozornosť, čo je škoda, lebo film je to vlastne dobrý. Ale neobišli ho ním samotným kritizované umelecké maniere, ktoré ho vzďaľujú od diváka. V tomto prípade by bolo menej viac. (Be2Can 2017)(11.10.2017)

  • Gregor_Samsa
    ****

    Extrémně mnohovrstevnatý film, extrémně myšleno v dobrém. Neartistní, silný, s otázkami i odpověďmi. „Zrcadlo společnosti“, říká se, a tady to opravdu platí: rozdíly mezi společenskými vrstvami; snobské umění a umění pro umění; virální světy sociálních sítí; rozpadlé vztahy; sex vzdálený lásce, stačí jen náznak okouzlení, aspoň chvilkového; a pak jeden kluk, kterému tohle zklamání zůstane na celý život... [80%; 2017-11-05 Kino Světozor](5.11.2017)

  • Grázl83
    *

    To jsem si zase na vecer vybral blbej film. Film dobrej mozna tak pro kritiky, ale 95 procent divaku se bude nudit. Shrnuti: Hrozna nuda, prepalena delka, nulovy dej, hloupe dialogy i chovani. Resit 4 minuty vyhozeni kondomu, to uz i v serialu Ulice se toho deje vic. Jednu hvezdicku davam za kvalitni rezii.(10.2.2018)

  • makakus
    **

    Magická prostota čtverce tvůrce bohužel neinspirovala, což je škoda, protože v jednoduchosti je síla a krása. Tady se však Östlund přímo vyžívá ve výstavbě komplikované a nepřehledné mozaiky motivů jako správný intelektuál. Mimo jiné v ní potřebuje prodat i malujícího šimpanze, vybuchujicí dítě, tarzana na banketu, vulgárního muže s Tourettovým syndromem (známe z Prostřeno)... To vše bohužel bez jakéhokoliv smyslu pro nadsázku a humor, bez emocí, sympatií a empatií, úmyslně odcizený koktejl studený jako psí čumák. Pokud takovéto intelektuální umělecké počiny mají "nastavovat zrcadlo", tak žiju naštěstí za zrcadlem.(16.2.2018)

  • ilias
    **

    Po Vyšší moci a slibných ohlasech z různých stran to bylo fakt velký zklamání. Pár vtipnejch a výstižnejch scén, který měly co říct k lidský povaze se tam našlo (nejlepší byl samozřejmě opičák na banketu), ale byly utopený v moři nesmyslně dlouhejch a neodůvodněnejch/nevysvětlenejch (a to ne pro radost z interpretační svobody, ale tak nějak odfláknutě a iritujícím způsobem) scén. Postavy se chovaly úplně nesmyslně - 1) Kterej zloděj by nevypnul gps v ukradeným telefonu nebo nevyhodil simku? 2) Kterej blouznivec by proboha šel hodit výhružnej dopis do 50 schránek, když mohl jít na policii a když mu muselo být jasný, že se dočká nějaký negativní odezvy a že nejspíš způsobí někomu větší potíže křivým obviněním? Hra "my víme, že jste to byli vy" je taky nesmyslná - někdo ze sousedů by si určitě navzájem na chodbě řekl, že má ve schránce divnej dopis, kýžený efekt by se na 95 % nedostavil. A moře dalších takovejch problémů. Dokoukat to bylo téměř fyzicky bolestivý...(5.3.2018)

  • klukluka
    ****

    Přijde mi to až mystický. Zrovna dnes má premiéru film Pepa, kde se hlavnímu hrdinovi - zpuchřélýmu volovi v podání Michala Suchánka- dějí různá “příkoří”. Bakalářský hovadiny, typický pro (nejen) malej čecháčkovskej, přízemní film. A pak uvidíte Čtverec a najednou zjistíte, jak může být de facto totožný téma ztvárněný naprosto, ale naprosto odlišně. Asi milionkrát rafinovaněji a miliardakrát nápaditěji. Odpovědi nedostáváte, ale sami si je máte šanci vytvořit a zformulovat. Ta jedna chybějící hvězda padla za oběť tomu, že jsem v téhle disciplíně ne úplně obstál. Některý věci jsem si vysvětlit nedokázal (rozplizlá linka s novinářkou Anne-např.). Režijní přístup byl ale neotřelý, odvážný a bravurní, nemalou odvahu prokázala i produkce. Bláznů, kteří dokážou ocenit filmy podobné Čtverci, po světě moc neběhá. To takovej Pepa se o sebe bát nemusí. A čím blbejší bude, tím to pro něj bude lepší. Jsem hroznej skeptik, já vím. Hrozně rád bych se mýlil. Leč...(31.3.2018)

  • smatana.sk
    *****

    JitkaCardova to zhrnula: https://www.csfd.cz/film/501386-ctverec/komentare/?comment=10779059(19.5.2018)

  • Dinoroth
    ****

    Pristihli ste sa niekedy v situácii, kedy mal náhodný cudzinec nejaký problém a vy ste radšej vyčkávali, kým pomôže niekto iný z davu? Prípadne ste sa až následne hrdo pridali a cítili sa na medailu za statočnosť? Pseudoznalecky ste ospevovali a nadhodnocovali v skutočnosti dosť priemerný kúsok "umenia" len preto, že vyhral prestížnu cenu? Alebo jednoducho preto, že bol uložený v múzeu alebo galérii a nie pohodený u niekoho v pivnici? Napísali ste niekedy niekomu zásadné vyznanie, ospravedlnenie alebo čokoľvek dôležité prostredníctvom internetu alebo cez telefón, aj keď ste mali chvíľu predtým možnosť to spraviť naživo, z očí do očí? Urobili ste alebo vytvorili ste niekedy niečo prvoplánovo šokujúce len preto, aby ste na seba upútali pozornosť? Potom to bol film aj o vás. A o nás. _____ Divák by si možno ešte viac užil, keby bol dopredu varovaný - skôr než bezducho hľadať hlavnú dejovú linku a snažiť sa nájsť v každej scéne nejaké prepojenie s inými sa oplatí vnímať čiastkové významy. Kritika je všadeprítomná - nechať si priestor na zamyslenie. Bol som niekoľkokrát konfrontovaný sám so sebou. Napriek tomu, že mi to prostredie bolo tak cudzie a tí hrajúci ľudia ma nikdy nevideli. A to je fajn (a nepríjemné zároveň). _____ Nie, už to pravdepodobne nikdy v živote nebudem potrebovať vidieť. Áno, myslím, že by to vedelo byť rovnako pôsobivé aj pri kratšej stopáži. Ak je legitímna kategória "feel-good" filmov, toto by som zaradil na vrcholné priečky mojich "feel-bad&disturbed" filmov. Áno, napriek tomu je to skvelé. Svojou špecifickou drásavosťou a absurditou pre mňa podobné filmom od Y. Lanthimosa. Narozdiel od jeho tvorby to ale ani nepotrebovalo žiadne nadprirodzeno. Ľudia vedia byť dostatočne desiví sami o sebe. _____ (film #808, komentár #2)(25.9.2018)

  • Jan XXIII
    odpad!

    Levicové hnusárny.(14.10.2017)

  • heger
    ***

    Dlho (naozaj veľmi dlho) sa to tvári ako satira modernej spoločnosti, predstieraného humanizmu, absurdnej politickej korektnosti, elitárskeho umenia, … Ale celé to akosi nedrží pokope a nakoniec z toho vyjde len zjednodušená moralita.(9.12.2017)

  • fikee
    ****

    Zajímavé a zručně natočené. Jenže to smrdí pokrytectvím. Ostlund sežene peníze, natočí film o absurditě hóch umění a odejde po červeném koberci přebrat ceny a zbaštit pár chlebíčků ve VIP salóncích. Tak tedy jo.(10.12.2017)

  • JeyeK
    ***

    Korunní snímek severských filmových festivalů je náhledem do specifického prostředí moderního umění - do všech těch expozic, o nichž zasvěcení pějí nekonečnou chválu a vyzdvihují přitom silné otázky, které prý dílo svou existencí vyvolává, zatímco běžná masa jen nevěřícně kouká a doufá, že to uklízečka večer pozamétá. Takový je však i snímek sám - moderní umělecky vybroušený skvost, se všemi klady i zápory, které s sebou moderní umění nese. 60 %(11.2.2018)

  • Maximilianus
    ****

    ¾ stopáže film skvele buduje atmosféru a ukazuje svet moderného umenia. V žiadnom filme mi nepripadali postavy také reálne, či už výzorom, prostredím, rozhovormi alebo konaním. Za vrchol filmu považujem scénu, kedy medzi "najvyššiu“ smotánku znalcov a obdivovateľov umenia pustili divoké zviera (poklona pánovi Notarymu, ktorý bol excelentý). Po tejto scéne, v poslednej polhodinke, film ako keby úplne zovšednel a prestal pôsobiť celistvo. Skôr mi to pripadalo, ako keby chcel režisér nejako to všetko ukončiť, čo sa aj tak v poslednej scéne nestalo. Každopádne súčasná spoločnosť je zobrazená veľmi presne. 7,8/10.(12.2.2018)

  • Vabr
    *

    Trailer na film vypadal dobře zajímavě a zvláštně(v dobrém).STOP!!!POZOR!!!STOP!!!Ne oni z toho udělali opravdu nudný film bez děje a o ničem. Film trvá 2 hodiny 30 minut. Celý film se točí okolo příšerně špatné výstavy, kluka, kterého naštval nějakým dopisem a opravdu zvláštní večeře, když myslím opravdu zvláštní, tak opravdu. Film byl nudný bez děje o životě malíře (což málo koho zajímá!) o výstavě a jeho rozmazlených dcerách, které si nechtějí kreslit a místo toho paří minecraft nebo jinou rakovinu. Do filmu pořád cpali bezdomovce bez nějakého významu. Film jsem občas přeskočil, ale nakonec po namáhavém koukání jsem se dostal na konec. Opravdu nedoporučuji.1 hvězdičku za dobré záběry a zpracování.(23.2.2018)

  • Terminer
    ****

    Film, který získal minimálně nominaci na většinu velkých filmových ocenění a nyní již chápu proč. Protože tento film je natočený určitým způsobem (nevím, jak jinak bych to popsal), a díky tomu se prostě kritikům zalíbí. Otázka zní: Zalíbí se i divákům?! Za sebe můžu říct, že s postupujícím dějem se film nějak vyvíjí, někam se posouvá. A podle toho, jakým směrem se děj zrovna ubírá, mění se i divákova nálada. Na začátku mi to trochu připomínalo Sázku na nejistotu, takže jsem se bál, že se film bude ubírat "podobným" směrem. Jsem rád, že to tak nakonec nedopadlo a film se poté začal ubírat mnoha různými směry. V závěru jsem cítil, jak film vyzařuje určitou naději. Skutečnou naději...(24.2.2018)

  • SAINTS
    ****

    Stvorec je slobodna zona,v ktorej vladne starostlivost o druhych a dôvera.Tu mame všetci rovnake prava a povinnosti. Jedinečny film osobiteho tvorcu ktory nema taku silu ako Play a ani nie je tak vycibreny .Ale stale je to vysoko nadpriemerny europsky film 8/10.(27.2.2018)

  • david666
    ****

    přesný obraz dnešní korektní společnosti-místy k smíchu, místy k pláči(5.3.2018)

  • Stoupa07
    ****

    Váhal jsem mezi čtyřma a pěti hvězdama. Nakonec čtyři, za zdlouhavou scénu s gorilákem. Jinak za mne dobrý. Nerad bych spadl do klišé, ale tento filmopravdu nastavuje zrdcadlo. Ale jen tomu, kdo to chce vidět. Slepý se nebude koukat ani minutu. Vtipné scénky se střídají s pomlaými pasážemi aby pak najednou absurdno vygradovalo. Holčička vahozená dovzduchu mi připomněla volební akci v Británii, kde se objevily antireklamy na premiéra, který sliboval, že zabije koťátko, pokud nebude zvolen. Samozřejmě to byl jen vtip. Pak scénka s uklizenými hromadami.... Doporučuji, ale je to film jen pro toho, kdo nené slepý a má chuť vidět.(19.3.2018)

  • wick
    *****

    Výborná satira na západní společnost...nenudí ani chvíli. Některé scény byly napínavější než v kdejakém thrilleru (roznášení dopisu do schránek).(21.3.2018)

  • Tomas_PO
    *****

    Famózny film s neuveriteľne dramatickou atmosérou, ktorá sa tiahne naprieč celým filmom. Miestami síce opadne, človek začne mať pocit príjemného prostredia, milých ľuďí, no vzápätí opäť, až hororovo spozornie. Jednotlivé scény sú dramaticky pútavé najmä svojou dokonalou, reálnosťou zosobnených malými nočnými morami: "presne toto sa mi môže stať/stalo." Prostredie Škandinávie je zobrazené rovnako dokonale, či už interiérmi, experiérmi, ale aj filozofiou a správaním postáv. Úžasne, fascinujúce. Na jednej strane nesmierne vyspelé (múzeum moderného umenia, komunikácia protagonistov), na strane druhej absurdne neosobné (šéfkuchár začne rozprávať čo pripravil na recepciu, no nikto ho nepočúva). No a scéna s opicou - tak to je bez komentára dychberúce.(3.4.2018)

  • Kortexo
    *****

    Melancholická vize o moderním umění a představení realnějšího pohledu na muzeum, jako funkční systém, který obnáší důležitost správné propagace umělců a jejich děl, a schopnosti pracovat s kritikou se strany médií a veřejnosti. Vyjímečný, je také pohled na roli kurátora muzea a jeho osobní odpovědnosti, která někdy dosahuje až bizardních rozměrů, ale stále v rovině logiky a reálného prostředí.Filosofická záležitost, kterou k dokonalosti dovádí a dějově zmirňuje, komediální složka...(20.7.2018)

  • bedsore
    ****

    Film plnej metafor. A nejen jich. Něco udeřilo přímo na solar plexus, něco jen škráblo nebo těsně minulo. Ale vzhledem ke stopáži to muselo mít něco do sebe, protože ani jednou jsem nevyhlížel konec.(9.3.2018)

  • Jurcekk
    ****

    Östlund je skvelý filmár. Vyhodil by som scénu s opičím mužom , tú ako sa hrabal v odpadkoch.... Reklamu s dievčaťom... film by bol skvelý aj bez tých preexponovaných oných. Nechápem, preço nezašiel k rodine toho chlapca s ospravedlnením... Nuż ja to stále hovorím. Život není peříčko...(29.3.2018)

  • Zdenek.D
    *

    Hyperkorektní Švédsko hledá volnou formu umění? Jedinou hvězdičku si film zaslouží za vynikající song Genesis - Justice, který zazní během jízdy Teslou pro ukradený Iphone. U zbytku už divák váhá, zdali se film bere vážně či sebeparoduje aktuální situaci. A to si myslím nezaslouží žádný divák! Už nikdy více.(31.3.2018)

  • kokofek
    *****

    Konečně film,který mi mluví z duše.Všechno ostatní je už zde vyjádřeno a tak necítím potřebu to opakovat.(8.4.2018)

  • nonick1
    *****

    Asi to opět nebude snímek pro každého, ale jde o opravdu m i m o ř á d n ý film, který ve vnímavém divákovi zanechá spoustu znepokojujících otázek, týkajících se osobní volby, předsudů, pokrytectví, zbabělosti či naopak odvahy. Mimochodem: vynikající a téměř nepostřehnutelná práce s filmovými efekty by si zasloužila samostatné ocenění.(8.4.2018)

  • Shitonit
    **

    To mě poser, zas mám kliku na melodramatický píčoviny?? Určitě pro někoho děsně zajímavej film plnej rozkvetlých frází a probarvenýho děje, mě to od začátku tak sralo, nebo ani ne že by vyloženě sralo... spíš tak nějak nijak nudilo až jsem to nevydržel, vzal jsem bouchačku, narval jsem si ji do pusy.. a pak jsem ji raději vyndal, a narval jsem si ji do prdele... no a pak jsem to ještě přemyslel, a narval jsem si ji znova do pusy,... no a pak to naštěstí skončilo, a já to nějakým zázrakem přežil, ale vo čem ta famózní sračka vlastně měla bejt, to netušim. Z celýho mi zbyl jen takovej ten divnej pocit, taková divná chuť, snad pachuť,.. v ústech..(11.5.2018)

  • lineker
    *****

    Po Vyšší moci, další Rubenův film, kde se režisér s lidmi vůbec nesere. Kecy o nastaveném zrcadle jsou sice notně provařený, tady na sebe ovšem koukáte z nějakých deseti centimetrů a ten dojem ve vás dokáže vyvolat pouze dávivý efekt. Po projekci máte touhu dát sám sobě pěkně po tlamě pouze za to, že jste jeden z nich. Kvantum zásadních otázek, myšlenek, které se Vám během filmů honí hlavou je důkazem toho, že se Švédovi opět podařilo zatnout sekeru do těch nejcitlivějších míst vašeho mozku. No.... snad to kurva s námi není až tak špatný. A pokud jo, patří nám to.(19.7.2018)

  • Kivis
    ***

    Film, který zdánlivě nedrží klasický postup vyprávění. Nesledujeme žádnou dramatickou zápletku, která by přes krizi vedla k rozuzlení a závěrečnému poučení. Až po skončení si člověk uvědomí, že tam všechny ty složky vlastně byly, ale vznikají v několika linkách nenápadně a jakoby mimoděk. Film se táhne jako ten nejvšednější lidský den, směřuje jakoby odnikud nikam. Během dlouhé stopáže se divák nenudí, ale ani nebaví. Čtverec je přehlídkou lidských vlastností, předsudků a ze všeho nejvíc asertivity a ignorace vůči dění v našem okolí. K tomu režisér využívá celé řady působivých i prachobyčejných scén i způsobů jejich pojetí. Velmi zvláštní, typicky festivalový, film. Pro mě na pomezí tří a čtyř hvězd. Nakonec zaokrouhluji dolů především kvůli velkolepé scéně u slavnostního banketu. Některé scény mi přišly prvoplánové a čistě na efekt. A tato je úplným vrcholem. Točila se čtyři dny, opičí muž předvedl úchvatný výkon, ale ta prvoplánovost z toho ve výsledku prostě čišela. Naopak třeba postelová scéna s následným dialogem patřila k jedněm z nejlepších.(15.9.2018)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace