Reklama

Reklama

První člověk

  • USA First Man (více)
Trailer 6

Obsahy(1)

Před padesáti lety se půl miliardy lidí mačkalo u televizí, aby v přímém přenosu sledovali přistání posádky Apolla 11 na Měsíci. Krátce nato pronesl astronaut Neil Armstrong slavnou větu „Je to malý krok pro člověka, obrovský skok pro lidstvo,“ a počin, který se stal možná nejodvážnější výpravou od plavby Kryštofa Kolumba, byl tímto úspěšně završen. Stejně fascinující ale byla éra, která tomuto letu předcházela, a životní příběh člověka, jenž dostal to privilegium udělat na Měsíci první „lidský“ krok. Příběh Prvního člověka začíná v roce 1962, kdy začal pracovat jako pilot pro NASA a kdy se musel vyrovnat s osobní tragédií, smrtí dvouleté dcery na nevyléčitelnou nemoc. Pro práci, která představovala permanentní koketování se smrtí si těžko mohli v NASA vybrat vhodnějšího aspiranta. Armstrong (Ryan Gosling) není vesmírný kovboj, který by riziko podstupoval dobrovolně a s frajerským nadhledem, na druhou stranu ani nepanikaří v situacích, kdy mu jde o život. Jeho základním charakterovým rysem je klid. Klid ve chvíli, kdy se ve zkušebním modulu řítí k zemi volným pádem, klid, když odpovídá synovi na otázku, zda se z mise vrátí, klid ve chvíli, kdy dělá onen historický první krok. Protiváhou tomuto klidu je pak absolutní neklid jeho ženy (Claire Foy) a její vnitřní drama, s jakou prožívá jeho každý úspěch, a možnost, že se už nikdy nevrátí. (CinemArt)

(více)

Recenze (805)

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Decentní, místy až úsporné, ve finále přesto velmi působivé. Chazelle pojal tenhle film přesně v tomhle stylu. Úplně jinak, než by to uchopila asi většina jiných režisérů. A to velmi kvituji, protože ač sleduju skoro  všechno, jednou za čas je potřeba kouknout se na něco, co je natočeno takovýmto způsobem. Bez zbytečného patosu a klišé, velkých a laciných gest, které jsou tak často viděny v jiných, podobných filmech. ()

Ant 

všechny recenze uživatele

First Man je jednoduše krásný film. Dojemný, zničující, plný naděje. Bravůrně natočený a zahraný všemi zúčastněnými. Nicméně Ryan Gosling je ten, co mě odrovnal nejvíce. Dost možná předvádí nejlepší výkon své kariéry. Role, která přišla v perfektní dobu. Hloubka jeho smutku a strachu mě několikrát dohnala k slzám. Nadchlo mě, co Chazelle s tak známým příběhem dokázal. Životopisný film beze špetky jeho klasických neduhů. Právě naopak. Ukázka toho, jak má vypadat osobní příběh s pozadím tak velké historické události. First Man nikdy nezapomene, o kom je ten příběh především. Proto je Neilovo soukromí snímáno 16mm kamerou a vesmír Imax kamerou. Některé scény na Měsíci asi nikdy nezapomenu. Hurwitz má dalšího Oscara v kapse. Jeho hudba je něco nádherného. Masterclass filmařiny s duší. Chazellovi je, prosím, 33 let. Přeju mu Scorseseho životnost. ()

Zodd 

všechny recenze uživatele

Když jsem v závěrečných titulcích viděl Spielbergovo jméno, potvrdilo mi to, že skutečnost je tady asi hodně zabarvená, ale kvůli mé lásce k vesmíru přestanu být objektivní. Kéž by bylo v novějších generacích Hollywoodu více herců jako je právě Ryan Gosling. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Chazellov film považujem za pozoruhodný a napriek tomu chápem, že pre "bežných ľudí" je každý štátny výdavok, ktorý nesmeruje k ich plným  žalúdkom zbytočný a priam škodlivý. Som pamätník udalosti, ktorou sa naplnila vízia prezidenta Kennedyho. Ide o zvláštny film. Je hraný a často som mal pocit, že sledujem dokument. Je o ceste na Mesiac a značný priestor je venovaný životu Armstrongovej rodiny. Ústrednou postavou je Neil Armstrong, ale ak je na scéne jeho manželka, pozornosť sa presunie k nej. Nie je to hudobný film, ale vynikajúca Hurwitzova hudba je trvale prítomná. A okrem hudby ma zaujali aj netypické zvuky, akými boli vŕzganie, škripot a ďalšie. Je to americký film a vlajky v ňom povievali, k Trumpovej zlosti, iba občas. Chazellovi sa pravdepodobne nepodarilo zmeniť iba presvedčenie konšpirátorov, že celá cesta na Mesiac vznikla v utajenom filmovom štúdiu. ()

silentname 

všechny recenze uživatele

"First Man" bolo pre mňa veľkým filmovým očakávaním roku 2018. V prvom rade tu máme skvelého mladého režiséra Damiena Chazelle a do hlavnej role sa dostal Ryan Gosling, ktorý je obrovským hereckým talentom. A to všetko ma navnadilo na to, aby som tento film hneď ako bude možné videl na veľkom plátne. A musím povedať, že v rámci réžie, v rámci výkonov, technických aspektov, hudby a vizuálov ma tento film absolútne nesklamal. Myslím si, že všetci tu odviedli vynikajúcu robotu a je to nádherne vyzerajúci film. Sú tu krásne scénky, na ktoré nezabudnem a myslím si, že aj niektoré emócie, ktoré film dáva sú dobre spracované. No na druhú stranu mám trošku problém s tým ako je ten film napísaný. Josh Singer je skvelý scenárista a napísal jeden z mojich najobľúbenejších filmov posledných rokov "Spotlight". Lenže mám pocit, že tu sa toho pokúsil do filmu vtesnať strašne moc. A hoci mám pocit, že všetko, čo nám podáva sú zaujímavé veci a určite mali vplyv na Neila a jeho mentálne rozpoloženie, tak emocionálne nepôsobili tak, ako by mali. Pretože často sme nemali čas spoznať veľmi tieto postavy a vzťahy, ktoré mali medzi sebou. Výnimkou bol asi iba vzťah medzi Armstrongom a Whitom. Ale aj ten mohol byť spracovaný o niečo silnejšie. Sú tu skvelé scénky ako keď si Neil balí kufor, ako keď tancuje so svojou manželkou, alebo len občas pozerá na mesiac, alebo si zraní ruku po tom, čo dostane zlú správu. Všetky nám dávajú podnety na to, aby v nás niečo vyvolali. No film sa veľmi sústredí na hlavného hrdinu (koniec koncov je to film o ňom), ale nemáme čas poznať všetkých ostatných okolo jeho a ako ich vníma. Preto občas niektoré scénky nezapôsobia tak, ako by možno chceli. Celkovo som s filmom spokojný, ale musím priznať, že Chazellove dva predošlé filmy hodnotím silnejšie. Hodnotenie: B+ ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Životopisné drama rozkročené přes celá šedesátá léta nám dává nakouknout do amerického kosmického programu v době, kdy zoufale prohrával se Sovětským svazem na všech frontách. Takže jediné prvenství, které bylo možné, byl Měsíc. Ryan Gosling je jako Neil Armstrong tak dokonalý, až to je paradoxně trochu na škodu. Kolik filmů už se asi na tuhle roli připravoval? To už je zajímavější Claire Foy v roli jeho manželky. Naprosto však nefunguje závěrečný pokus o ždímání emocí. Armstrong na Měsíci náhle vzpomíná na svou zemřelou dcerku? Poté, co už se přes hodinu filmového času choval jako robot, takřka bez emocí? To si mohl Damien Chazelle odpustit. Technicky dokonalé a obzvlášť zvuk dokazuje, že Dolby Atmos má občas smysl. ()

Happens 

všechny recenze uživatele

Nekonečně táhnoucí se nuda na 141 minutách filmu. Jakákoliv akce zde je utlumena a narvána do tak malé konzervy pocitů a roztahána přes celý film. Gosling se tu může přetrhnout, aby jeho za každou cenu bezeslovné pocitové výlevy udržely film. Celý film je o 60. letech a Amstrongově práci a rodině tak nudně podaný, že usnout je jediným vysvobozením. A ten měsíc? Boha jeho. Tak zabitý film s přehlídkou ztraceného času. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) ,,Od doby Julese Verna si člověk představoval cestu na Měsíc..." a věda s technikou už před 50ti lety pokročily až do stadia, kdy se tato dávná fantastická představa stává skutečností. Na současný americký film až překvapivě fascinující záležitost bez přehnaného tlačení na pílu a bez velkolepého vykreslení hlavního hrdinu za každou cenu. O to více překvapivé, jde-li o zfilmování významné události. Dokonce film několikrát nastaví i negativní zrcadlo, například ve scéně s protestním vystoupením o tom, že zatímco bílý člověk si lítá po měsíci (a mj. žena druhého kosmonauta posílá na Měsíc šperky), černoští obyvatelé si žijí dále v chudobě a nikdo jejich problémy neřeší. Stejně tak mne zaujal kritický pohled na neutíchající soutěživost Američanů, kteří se neuměli smířit s tím, že už několik mílniků v oblasti letu do vesmíru se událo v evropské krajině a ještě k tomu ve východním bloku (Sovětský svaz). První člověk někdy připomíná hraný dokument (a fascinující!) s uvedením přesných časových a místních reálií, ale ještě vedle toho navíc rozehráva silný příběh Neila Armstronga jako člověka milujícího svou ženu či postrádajícího rodinu během vykonávání náročné profese. Vizuálně s barvami ve stylu 60. let a obohaceno o krásnou hudbu (včetně Dvořákově Novosvětské) jsem si užil v kinu opakovaně tento film téměř bez výhrad. Neil Armstrong byl určitě borec a první let na Měsíc pozoruhodnou událostí, ale zde si hlavně tvůrci filmu zaslouží obrovskou pochvalu! (95%) ()

eLeR 

všechny recenze uživatele

Tento film nie je o krásnych vesmírnych záberoch, ale o tvrdej drine, úspechoch a neúspechoch, ktoré im predchádzajú. Nie je o tom malom kroku na Mesiac, ale o človeku, ktorý ho urobil. Je to úplne iné, ako býva zvykom .. bravó Damien! Skvelá hudba. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Scifíčka miluju, ale pokud mají atmosféru jako umírání Goslinovy filmové dcery a za hodinu se to nezlepší, patří k nemnoha filmům, které jsem prostě nedokoukal. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Čakal som omnoho viac. Rozpočet asi zhltli herci, pretože nejaké vizuálne parády sa tu nedejú, namiesto toho je Gosling pol filmu zadrbaný v plechovke, sem tam sa poriadne vyblije. Chcel som poriadny film o veľkom úspechu ľudstva, ktorý poteší aj zrak. Fakt by som skôr bral tú americkú pariotistickú verziu kľudne aj s vlajkou, ako strácať čas nad zbytočnými scénami z Armstrongovej rodiny. To mi bolo celkom ukradnuté. Hodnotím film ako taký, určite však nie som zástancom konšipračnej teórie, že Američania tam nikdy neboli. Už len to, že ak by to bol naozaj podvod, tak za tých 50 rokov by už Rusi takúto kartu radi vytiahli. Preto najlepšie takýchto psychopatov vystihuje výrok profesora Briana Coxa z Manchesterskej univerzity: "Ak si myslíte, že Apollo 11 na Mesiaci nepristálo, ste kolosálny hlupák a mali by ste si dať vymeniť mozog za nový.“ ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Žádné velkolepé efekty, nic přepjatého. Přednost má nálada celku. Díky materiálu dobová patina. Jsou zde i zábavné chvíle a ve vzduchu stále visí nevyslovená hrozba smrti. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Nejmladší současný talent Hollywoodu Damien Chazelle, který kvality prokázal výborným Whiplashem a trochu rozporuplným La La Landem, se podíval do historie na dobývání měsíce a udělal to po svém a podobně jako v La La Landu i zde došlo k rozdělení diváků na minimálně dva tábory. Chazelle je opravdu nesporný talent a tentokrát si bravurně poradil i s výrazně vyšším rozpočtem, přestože je film výrazně komornější než by se mohlo zdát. Bohužel jsem od filmu očekával trochu jiný pohled na dané téma a trochu naivně jsem očekával nového Rona Howarda. Přesto má film rozhodně co nabídnout a několik scén je vyloženě perfektních a snoubí se v nich jak profesionální režie, tak i vynikající hudba (přistání na měsíci je i přes sovu minimální okázalost, nejlepší scénou filmu). Do budoucna bych ale režisérovi doporučil, držet se s dalším tématem trochu při zemi. ()

Scalpelexis 

všechny recenze uživatele

Nepříjemná vnitřní oscilace mezi 3* a 4* nakonec převážilo k tomu slabšímu hodnocení a to jen z jediného pouhého důvodu: Nudil jsem se. Je tu nespočet skutečností, které Chazellovi nejde vytknout. Technicky a řemeslně je to umění každým coulem. Neměl jsem jediný pochyb, že se nacházím v 60. letech, kdy závod o vesmír mezi USA a Sovětským Svazem vrcholil, astrofyzici z NASA se potili, jak konečně ono velké K.O. zinscenovat a že oni nebeští piloti jsou nakonec jen lidi. Goslingova dlouhatánská rodinná linka je směřováním minimalistická jako jeho herecké etuda (už mě ale ta kamenitost a strnulost jeho výrazu začíná unavovat), šíleně (až otravně přespříliš) roztřesená ruční kamera navozuje feel dokumentu a popisuje nevšední profesní život budoucích astronautů až na úroveň podivinství. Co tumu vitálně chybí jsou emoce. Ano, první nešťastná událost nás vytrhne z komfortu, ale další už ne. Goslingovo trauma se tam ledabyle toulá a nakonec překvapivě vyšumí a když konečně má dojít dni D, tak pro filmovou pásku je to malý krok, ale pro divákovo pochopení je to obrovský, nepochopitelný skok skrz nevysvětlenou prázdnotu. Jako utěšení je nám dán dokonalý zážitek z přistání na Měsíci, ale úplně inertní zakončení všechno nadšení vrátí směr lednice. Damiene, já jsem obyčejný laik a divák. Ano, milovníka vesmíru si podáš a obtočís v hrsti tak, že ti bude skákat salta, ale já ti tenhle příběh nesezobu. Chladný jak vesmír mám rád osvěžení v létě, ne očekávaný biják na podzim. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Když uvážíme, že Miloš Kopecký lítal na Měsíc na dělové kouli... Damiena mám jako režiséra velmi ráda, ale tady to měl nějaké rozhárané. Gosling mě nikdy nebavil méně. Však bylo v tom několik momentů, které stály za to. A jako vždy: nádherná hudba. Ryan, kamenný ksicht, byl únavně nudný, strnulý jako na fotce, dále: hodně blbá, roztřesená kamera, na velkém plátně otravná. Po druhé projekci, v útulném domácím prostředí, zvedám hodnocení na 4. Na telce kamera zdaleka tolik nerušila a protože se člověk válí na pohodlném gauči, ani ta stopáž nepůsobila přepáleně. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Rozmýšľam, že už na nový film od mladého ucha Damiena Chazelleho radšej nepôjdem, aby som sa vyvaroval od ďalšieho výrazného naládového extrému, keď vychádzam z kina !? Nechcel sa zrejme stále opakovať, že by do tretice vkročil do „hudobných vôd” , ale z totálne najznámejších - ARMSTRONGOVCOV, by si poriadny životopisný snímok nezaslúžil podvodnícky cyklista Lance, ba ani diskutabilný astronaut Neil, ale bez akýchkoľvek diskusii sa mal skôr venovať bravúrnemu černošskému trubkárovi, spevákovi a skladateľovi- Louisovi_ Jednoducho nemôžem takémuto filmu s čistým svedomím udeliť plný počet hviezdičiek, keď sa okolo kontroverznej Misie Apolla 11 pohybuje toľko kontroverzných otáznikov. Predstavuje reálne jestvujúceho človeka, ktorého pozoruje aj dosť často, pravidelne z domáceho, rodinného zákulisia, kedy to po istom čase začína byť strašne vyčerpávajúce, trocha i otravné, zato vesmírny program z NASA je väčšinou perfektný, jednoznačne MISIA GEMINI 8 je mojim absolútnym vrcholom filmu, keď všetky technické aspekty, od kamery Švéda Sandgrena, od strihu Crossa, či od chlapcov z vizuálnych efektov a zvuku, až po zdramatizovanú Chazelleho réžiu, ktorou pridáva na intenzívnej dynamike, je táto sekvencia kozmického letu dostatočne vynaliezavá, zaujímavá, ale predovšetkým-extrémne strhujúca !!! Normálne som si myslel, že sa surovo povraciam ?! I konečne „vytúžený” záver sa dostaví, ktorý ešte snáď aj dva, tri krát prekonáva moju obľúbenú pasáž, ale je to zase tak “americké” , patriotické, že sa mi normálne zdvíhal žalúdok_ Herecké výkony nie sú extra ničím nadštandardné, Gosling sa ksichtí stále rovnako, Foy bola pre mňa najrušivejším elementom na filme ! Vôbec, ich „rodinný portrét” ma významnejšie neinteresoval, a to je to isté, akoby som videl skákať sprostých harantov na hociktorej trampolíne. Vystupuje tu množstvo známych hercov, na ktorých som si nikdy nenašiel viac času_ Film mal byť spracovaný na spôsob Správnej posádky, doplnenej o vizuál Gravitácie a Interstellaru, t.j. kamera, strih, vizuálne efekty a zvuk by tu mali svoje nespochybnitelné zastúpenie. Namiesto toho ma tento mladý režisér ničím „neposadil na zadok” , z čoho by som mal ešte práve teraz problém postaviť sa opätovne na nohy... ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Přestože dávám plný počet, klidně bych půlhvězdu ubral, a to především za kameru. Sice si na kamerové hrátky člověk u Chazella zvykne, ale tady bylo to ruční roztřesení na mě prostě moc. Ale jinak? Obrovská spokojenost. Ať už s příběhem, který vychází spíš z postavy Armstronga jako člověka (manžela a otce) než vesmírného hrdinu, stejně civilně pojatý patos (trocha ho tam je, ale jen tak akorát), důraz na důležitost posouvání lidského poznání, tradičně skvělou Hurwitzovou hudbou nebo rozmáchle pojatým přehledem vývoje programu Gemini a Apollo. Dovedu si představit, že se u té "technické" části bude někdo nudit, ale třeba mě to bavilo nejvíc. A k tomu Ryan Gosling - už po La La Landu jsem ho vzal na milost, a v Prvním člověku je bezchybnej. Naprosto. Pokud mu loni Oscara sebral Casey Affleck, za půl roku si pro něj Gosling dojde, neumím si představit, že by se tak nestalo. Navíc ten retro feeling mu hodně pomáhá. Samozřejmě v tom není sám, skvělá je i Claire Foy nebo mě hodně bavil Jason Clarke jako chudák Ed White, ale Gosling si je strká do kapsy všechny. A úplně nejlepší? Samotné zpracování přistání na Měsíci. Chazelle je génius. Dokonale propojil obrazové a zvukové výrazové prostředky v naprosto dechberoucí okamžik, kdy se otevřou dveře lunárního modulu a před Armstrongem a diváky je měsíční krajina... ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Možno najnudnejší film ( čo do dĺžky ) s podobnou tématikou. Posledná polhodina je uchvacujúca, podporená krásnym hudobným motívom. Všetko predtým je zdĺhavý proces o skúšobných letoch a vysporiadaní sa s rodinnou tragédiou, všetko pomocou tekavej kamery, aj tam, kde sa tento moderný výstrelok nevyžaduje. ()

BMW12 

všechny recenze uživatele

Režisér Damien Chazelle doposud natočil samé skvělé filmy, ale tento mu až tolik nevyšel. Je to hodně zdlouhavé, spousta dlouhých, nepotřebných záběrů a scén. Být to o hodinu kratší a mít to sviznější tempo, bylo by to daleko lepší. ()

Související novinky

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

29.12.2019

S blížícím se Silvestrem vám tradičně přinášíme hlasování TOP uživatelů ČSFD.cz za nej filmy a seriály uplynulého roku. Jaké jsou jejich "topky" i s krátkým shrnutím názoru můžete vidět níže. Z filmů… (více)

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Nový film Aarona Sorkina narazil

Nový film Aarona Sorkina narazil

15.12.2018

Práce na The Trial of Chicago 7, novém snímku Aarona Sorkina (Velká hra), byly dočasně ukončeny. Dlouho chystané politické drama o událostech v Chicagu z let 1968 a 1969 muselo být odloženo, kvůli… (více)

Ryan Gosling to znovu zkusí za kamerou

Ryan Gosling to znovu zkusí za kamerou

19.09.2018

Ryan Gosling (Blade Runner 2049, La La Land) si momentálně užívá press tour ke snímku První člověk, u kterého si zopakoval spolupráci s režisérem Damienem Chazellem (Whiplash), a který podle kladných… (více)

Reklama

Reklama