poster

Juha

  • Finsko

    Juha

  • Slovensko

    Juha

Drama / Romantický

Finsko, 1999, 78 min

Režie:

Aki Kaurismäki

Předloha:

Juhani Aho (kniha)

Scénář:

Aki Kaurismäki

Kamera:

Timo Salminen

Hrají:

Sakari Kuosmanen, Kati Outinen, André Wilms, Markku Peltola, Elina Salo, Ona Kamu, Outi Mäenpää, Tuire Tuomisto, Tatiana Soloviova, Esko Nikkari, Jaakko Talaskivi, Eero Pekkonen, Sami Kuoppamäki, Juuso Nordlund, Anssi Tikanmäki, Jari Yliaho, Pekka Nikander, Carl-Erik Calamnius, Matti Hyvönen, Matti Heino, Anne Kumpulainen, Pertti Gebhart, Toshitake Shinohara, Keijo Nyrhinen, Jukka Rautiainen, Pekka Saarela, Helena Ilmonius, Atte Blom, Peter von Bagh, Irja Lötjönen, Antti Nurmi, Heli Heino, Henri Heino, Tomi Heino, Ilmi Lavonen, Väinö Vaherkoski, Tuuli Savela, Meri Savela, Salla Eronen, Pentti Auer, Akseli Pesä, Vesa Häkli, Anu Frosterus, Matti Rantanen, Erkki Lahti, Kari Pulkkinen, Pertti Nieminen, Clas-Ove Bruun, Sérgio Machado, Eetu Suomalainen, Ada Forsberg, Antti Ojalehto, Veli Laakkonen, Jarmo Malinen, Varpu Lundberg, Saana Sandholm, Tuija Riikonen, Kaarina Hilari, Pertti Dolck, Vesa Salminen, Mikael Streng, Erna Vasama, Paula Oinonen, Helka Viljanen, Erja Dammert, Lilja Helin, Marita Hytönen, Iiris Nieminen, Tuula Törmälä, Ilkka Mertsola, Timo Salminen, Irmeli Debarle, Marja-Leena Helin, Hellevi Grönholm-Rytkönen, Jaakko Palmunen, Taisto Vartiainen, Mikko Eronen

Producenti:

Aki Kaurismäki

Střih:

Aki Kaurismäki

Zvuk:

Jouko Lumme

Scénografie:

Markku Pätilä, Jukka Salmi

Masky:

Nadja Delcos

Kostýmy:

Marja-Leena Helin
(další profese)
  • Radyo
    ****

    Kaurismäki pojal Juhu opravdu po svém a dokázal jej natočit tak obdivuhodně, že divák chvílemi upadá v domnění, že sleduje skutečně nějaký starý němý film. Samotný přímočaře a černobíle (nejen vizuálně, ale i dějově) natočený příběh by ale nedokázal vyvolat u diváka správné dojmy a emoce, nebýt fantastické, dokonale přesné hudby. Ta u tohoto díla skutečně tvoří minimálně polovinu konečného výsledku.(10.2.2003)

  • zputnik
    *****

    Páni, tak tomuto říkám úctyhodně vzdaný hold němému a černobílému filmu. Krásně a minimalisticky zpracované, myšlenkově hluboké, perfektně zahrané. Kaurismäkiho snímek JUHA je pro diváka dostatečně "průhledný", nikoli však automaticky lehce stravitelný. Realističnost mnoha scén je do značné míry potlačena a snímek tak více vyznívá jako hluboké a citlivé podobenství/poselství o leckdy zvláštním světě či o životě a životních hodnotách leckterých lidí. Za zmínku stojí také vynikající, typicky "prkenné" herecké výkony "dvorních herců" Aki Kaurismäkiho - nemohu nezmínit alespoň Kati Outinen či Markku Peltola.(22.12.2003)

  • dwi
    ***

    Vytvořit film, který se diametrálně odlišuje od ostatních, ještě neznamená záruku kvality (originality možná). Aki Kaurismaki pojal Juhu jako černobílou němou výpověď, kterou však zbytečně znásilňuje občasnými reálnými zvuky (zavírání dveří, píseň zpěvačky, broušení sekery). To by se ještě dalo brát jako maličkost. Neodpustitelná je ale chladnost, jenž chtě nechtě vystupuje na povrch. Nezachrání ji ani hřejivá hudba, poetika některých scén, výkon Marji. Téma filmu režisér nepříliš šťastně přebírá z jiných snímků, nejspíše spoléhá na již zmiňovanou originalitu. Herci samotní podávají přesvědčivé výkony, ale chvilková naivita v jejich partech odkazuje na to, že si nejsou zcela jisti ve svých pozicích. Nechci jen kritizovat, protože některé scény stojí opravdu za to vidět. Přesto si myslím, že Kaurismaki má na víc.(22.12.2003)

  • Marigold
    ****

    Příběh je někde na úrovni kalendářových moralitek o svedených ženách, vilných buržujích a nevinném venkovu z 19. století (předloha Juhani Ahoa prý patří k finskému novoromantismu) , o to je krásnější pozorovat, jak se z naivity pod Akiho rukama rodí jakási zvláštní nemilosrdnost a tvrdost, která vrcholí krutou závěrečnou scénou. Je to zvláštní posun od ryzí optimistické naivity až po těžký pesimismus a odcizenost závěru. Na Juhovi je krásná jeho symbolická čitelnost, přepjatost a zvláštní napětí mezi archaickým etosem ztvárnění a ryze (stále) aktuálním tématem. Mimochodem, snad nejvíc ze všech filmů tu vyniká kaurismäkiovská desexualizace, jakoby muži a ženy fungovali především v kategorii nevinnosti x zkaženosti. Juha tak dokonale zapadá do Akiho světa, jen některé dříve skryté prvky úmyslně zvnějšňuje. Jako v němých filmech se tu nedělají gesta z důvodu pragmatických, ale jen a jen pro svou estetickou krásu. V tom je divácká zkušenost s Juhou zvláštně osvobozující, protože nás vyvazuje z nutnosti hledat pro tragické události kontext a sociální opodstatnění. Je to vyprávění pro radost z vyprávění. Film pro radost z filmu. Hořké pátrání po ztracené čistotě. Nic víc, nic míň.(24.12.2011)

  • sochoking
    *****

    Juha-čiernobiela nemá dráma, ktorá je perfektne doladená a vyfarbená hudbou. ' Human trafficking' v nemom filme :) Prostredie deja vsadené do čias majora Zemana... Starí, slizkí, ulízaní oplzlíci, hnusné kurvy a chlapík so sekerkou. Je to síce len na jedno zhliadnutie, ale rozhodne nesklame. A tá hudba je skutočne fantastická!(19.2.2009)

  • - Film byl věnován památce herce Jaakko Talaskiviho. (Cheeker)

  • - Aki Kaurismäki se rozhodl udělat film němým poté, co si uvědomil, že André Wilms, který byl jedinou volbou do role Shemeikka, neumí finsky. (Cheeker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace