Reklama

Reklama

Bylo jich pět

(seriál)
  • USA Five Came Back
Trailer

VOD (1)

Epizody(3)

Obsahy(1)

Pět současných režisérů vypráví příběh pěti hollywoodských legend, které se za druhé světové války daly k armádě. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (7)

Tft 

všechny recenze uživatele

Strhující vyprávění o pěti legendárních režisérech, kteří se velkým dílem zasloužili na výsledku druhé světové války (William Wyler, Frank Capra, George Stevens, John Ford a John Huston). Životní dílo každého z těchto režiséru představuje pět neméně úspěšných režisérů současnosti (Francis Ford Coppola, Guillermo del Toro, Paul Greengrass, Lawrence Kasdan, Steven Spielberg) a vypravěčem celého dokumentu je pak Meryl Streep, jejíž medový hlas tomu celému dodává onu třešničku na dortu. Výsledkem jsou tři hodiny přecpané informacemi, jsou naprosto skvělé a člověk si po dokukání bude připadat jako expert na téma: Filmaři druhé světové války. Dokázal bych si představit klidně i delší stopáž, při které by byla možnost i trochu zvolnit a u některých témat zůstat trochu déle. První dvě hodiny tímhle trpí nejvíc, přece jen 6 let narvat do tří hodin není nic lehkého, ovšem všechno je podáno srozumitelně, přehledně a poutavě natolik, abych tenhle informační kulomet dokázal přehlédnout a užil si to celé naplno. Nejsilnější částí je poslední hodina, která zobrazuje téma poválečné tvorby, která dala světu jedny z nejlepších filmů historie. Five Came Back je tak trochu sázka na jistotu, vyprávět totiž skrze oči legend o legendách je tak trochu podvod, Laurent Bouzereau navíc dokument s citem poskládal a nechal vygradovat, dal tak vzniknou naprosto skvělé podívané, která bere dech. Tihle páni obětovali všechno proto, aby mohli točit filmy a Five Came Back je skvělá pocta, kterou si právem zaslouží. 93% ()

Bogrant 

všechny recenze uživatele

Silný dokument o tom, že nie všetky filmy z obdobia druhej svetovej vojny, sú iba "filmami" a fikciou, ale že mnohé z nich sú až nebezpečne skutočné, a by bol hriech to o nich nevedieť. Preto by si Five Came Back zaslúžilo určite viac pozornosti, nakoľko je účelne prepojené s minulosťou i dneškom, Hollywoodom i vojnou a bohate nasiaknuté informáciami, ktoré ani nejde za tie tri hodiny všetky pozbierať. Nečakane úderný miniseriál. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Bez účasti osobností jako Spielberg, del Toro nebo Streepová (která čte komentář) by tento pohled na druhou světovou válku očima pěti slavných hollywoodských režisérů snadno zapadl mezi tucty jiných válečných dokumentů pro military nadšence, které české televizní stanice se železnou pravidelností nasazují do svých programů. Bouzereau zvolil tu nejvšednější podobu výkladového modu - mluvící hlavy, archivní záběry, ukázky z hraných filmů, další mluvící hlavy, animované mapy... Za pozornost tudíž stojí obsah, nikoliv forma. Sérii by paradoxně přispělo, kdyby se tvůrci drželi faktograficky hutnější a kontext více zohledňující knižní předlohy a nesnažili se projektu dodat větší prestiž slavnými jmény (dotyční navíc s probíranými režiséry spojuje jen to, že k nim cítí úctu, nikoliv například to, že by je osobně znali - proto bych spíše chápal např. přítomnost Petera Bogdanoviche, který s Fordem dělal rozhovor). Pánové sice o svých filmařských vzorech povídají pěkně, ale moc přínosného ve výsledku neřeknou a jejich slova takřka nekritického obdivu jen zbytečně zabírají prostor, který by mohl být věnován něčemu objevnějšímu. Mnohem víc k věci (a bez oslavného patosu) v dříve pořízených rozhovorech nepřekvapivě mluví jejich kolegové, kteří válku zažili z první ruky. Fascinující je například přiblížení geneze konceptu Why We Fight samotným Frankem Caprou, kterého frustrace z vrcholného díla německé propagandy (Triumf vůle) dovedla k myšlence použít s jiným úmyslem právě tuto propagandu. Five Came Back chce bohužel vyprávět nejen o tom, jak za války probíhalo natáčení dokumentů s uměleckými ambicemi (vládou následně využitých k propagandě), ale také o válce jako takové, takže nabízí i velmi zjednodušené opáčko školního dějepisu. Stejným "letem světem" přístupem se vyznačuje celá série, která se snaží postihnout velké množství témat, kvůli čemuž nezbývá čas probrat alespoň některé z nich víc do hloubky. Předkládaný pohled na filmovou propagandu je vedený hlavně snahou zaujmout diváka a probudit v něm obdiv k hrdinství Capry, Forda, Hustona, Stevense a Wylera, nikoliv jej přimět klást si složitější otázky (v podstatě jsme vedeni k tomu, že německá propaganda byla špatná a americká, pracující mnohdy s podobnými rasovými a národnostními stereotypy, dobrá). Hlavně díky unikátním záběrům z válečných bojišť sice nejde o prohru, ale o nevyužitou příležitost rozhodně ano. 75% ()

KM Phoenix 

všechny recenze uživatele

V záplavě televizního a filmového materiálu značně různorodé kvality věnovanému druhoválečným událostem, kterému jsme všichni vystaveni je toto svým pojetím skvělá výjimka. Navzdory několika faktickým chybám (např. mluví se o bombardéru B-25 Mitchell a na záznamu ukazují B-24 Liberator) se jedná o velmi zajímavý dokument, který mi rozšířil seznam filmů, které rozhodně musím vidět. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Tři hodiny informačně vyčerpávající retrospektivy, v níž jedna slavná pětka okomentuje jedno unikátní filmařské období další slavné pětky. Od propagandy k sentimentu z toho, že někomu po válce bylo v Hollywoodu dopřáno, jinému už zase ne. Hltal jsem každé slovo a zároveň vypisoval asi metrový seznam toho, co musím okamžitě vidět. Takže nejpříjemnější na tom bylo, že ty nejpodstatnější filmy Netflix zařadil hned do závěsu. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (2)

  • V momentě, kdy je pasáž o Mylhúzách, rodišti Williama Wylera, vypravěčka zmiňuje, že se jedná o město, které Německo získalo po první světové válce. Ve skutečnosti Mylhúzy získalo Německo po prusko-francouzské válce 1870/1871 a přišlo o ně po kapitulaci v roce 1918. (KM Phoenix)
  • Během části, kdy zmiňují, že William Wyler přišel o sluch během letu v bombardéru B-25 (dvoumotorový B-25 Mitchell), ve skutečnosti ukazují čtyřmotorový bombardér B-24 Liberator. (KM Phoenix)

Reklama

Reklama