poster

Five Came Back (TV seriál)

Dokumentární / Životopisný / Historický / Válečný

USA, 2017, 3 h 17 min (Minutáž: 3x60 min)

Scénář:

Mark Harris

Kamera:

Sean Kirby

Hudba:

Jeremy Turner
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tft
    *****

    Strhující vyprávění o pěti legendárních režisérech, kteří se velkým dílem zasloužili na výsledku druhé světové války (William Wyler, Frank Capra, George Stevens, John Ford a John Huston). Životní dílo každého z těchto režiséru představuje pět neméně úspěšných režisérů současnosti (Francis Ford Coppola, Guillermo del Toro, Paul Greengrass, Lawrence Kasdan, Steven Spielberg) a vypravěčem celého dokumentu je pak Meryl Streep, jejíž medový hlas tomu celému dodává onu třešničku na dortu. Výsledkem jsou tři hodiny přecpané informacemi, jsou naprosto skvělé a člověk si po dokukání bude připadat jako expert na téma: Filmaři druhé světové války. Dokázal bych si představit klidně i delší stopáž, při které by byla možnost i trochu zvolnit a u některých témat zůstat trochu déle. První dvě hodiny tímhle trpí nejvíc, přece jen 6 let narvat do tří hodin není nic lehkého, ovšem všechno je podáno srozumitelně, přehledně a poutavě natolik, abych tenhle informační kulomet dokázal přehlédnout a užil si to celé naplno. Nejsilnější částí je poslední hodina, která zobrazuje téma poválečné tvorby, která dala světu jedny z nejlepších filmů historie. Five Came Back je tak trochu sázka na jistotu, vyprávět totiž skrze oči legend o legendách je tak trochu podvod, Laurent Bouzereau navíc dokument s citem poskládal a nechal vygradovat, dal tak vzniknou naprosto skvělé podívané, která bere dech. Tihle páni obětovali všechno proto, aby mohli točit filmy a Five Came Back je skvělá pocta, kterou si právem zaslouží. 93%(8.10.2017)

  • Slasher
    ****

    "The weapon was the movies." --- Dokumentární minisérie o roli Hollywoodu, respektive pěti z jeho prominentních osobností (Ford, Capra, Stevens, Huston, Wyler), v dění/ propagandě největšího z dějinných konfliktů. Díky Netflix máte luxus projít si vše včetně analýz od špičkových moderních režisérů a s velkým množstvím krásných archivních záběrů. Je to informačně vyčerpávající lahoda jak pro cinefily, tak všechny geeky nad druhou světovou a určitě ty z vás, které zajímá americká reakce na nacistický "Triumf vůle". Fascinuje mě, co všechno se kdysi během těch několika let odehrálo a tohle je jen další z dimenzí. Určitě tu navíc kápnete -- jako já -- na řadu zajímavých starých titulů. (P.S. o Atomic age filmařině zde)(13.4.2017)

  • Isherwood
    *****

    Tři hodiny informačně vyčerpávající retrospektivy, v níž jedna slavná pětka okomentuje jedno unikátní filmařské období další slavné pětky. Od propagandy k sentimentu z toho, že někomu po válce bylo v Hollywoodu dopřáno, jinému už zase ne. Hltal jsem každé slovo a zároveň vypisoval asi metrový seznam toho, co musím okamžitě vidět. Takže nejpříjemnější na tom bylo, že ty nejpodstatnější filmy Netflix zařadil hned do závěsu.(14.4.2017)

  • Matty
    ****

    Bez účasti osobností jako Spielberg, del Toro nebo Streepová (která čte komentář) by tento pohled na druhou světovou válku očima pěti slavných hollywoodských režisérů snadno zapadl mezi tucty jiných válečných dokumentů pro military nadšence, které české televizní stanice se železnou pravidelností nasazují do svých programů. Bouzereau zvolil tu nejvšednější podobu výkladového modu - mluvící hlavy, archivní záběry, ukázky z hraných filmů, další mluvící hlavy, animované mapy... Za pozornost tudíž stojí obsah, nikoliv forma. Sérii by paradoxně přispělo, kdyby se tvůrci drželi faktograficky hutnější a kontext více zohledňující knižní předlohy a nesnažili se projektu dodat větší prestiž slavnými jmény (dotyční navíc s probíranými režiséry spojuje jen to, že k nim cítí úctu, nikoliv například to, že by je osobně znali - proto bych spíše chápal např. přítomnost Petera Bogdanoviche, který s Fordem dělal rozhovor). Pánové sice o svých filmařských vzorech povídají pěkně, ale moc přínosného ve výsledku neřeknou a jejich slova takřka nekritického obdivu jen zbytečně zabírají prostor, který by mohl být věnován něčemu objevnějšímu. Mnohem víc k věci (a bez oslavného patosu) v dříve pořízených rozhovorech nepřekvapivě mluví jejich kolegové, kteří válku zažili z první ruky. Fascinující je například přiblížení geneze konceptu Why We Fight samotným Frankem Caprou, kterého frustrace z vrcholného díla německé propagandy (Triumf vůle) dovedla k myšlence použít s jiným úmyslem právě tuto propagandu. Five Came Back chce bohužel vyprávět nejen o tom, jak za války probíhalo natáčení dokumentů s uměleckými ambicemi (vládou následně využitých k propagandě), ale také o válce jako takové, takže nabízí i velmi zjednodušené opáčko školního dějepisu. Stejným "letem světem" přístupem se vyznačuje celá série, která se snaží postihnout velké množství témat, kvůli čemuž nezbývá čas probrat alespoň některé z nich víc do hloubky. Předkládaný pohled na filmovou propagandu je vedený hlavně snahou zaujmout diváka a probudit v něm obdiv k hrdinství Capry, Forda, Hustona, Stevense a Wylera, nikoliv jej přimět klást si složitější otázky (v podstatě jsme vedeni k tomu, že německá propaganda byla špatná a americká, pracující mnohdy s podobnými rasovými a národnostními stereotypy, dobrá). Hlavně díky unikátním záběrům z válečných bojišť sice nejde o prohru, ale o nevyužitou příležitost rozhodně ano. 75%(15.7.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace