Reklama

Reklama

Těsnota

(festivalový název)
Trailer 1

Obsahy(1)

Ortodoxní židovská rodina dostane vzkaz, že její nejmladší syn a jeho snoubenka byli uneseni. Výkupné je tak vysoké, že musí prodat rodinný obchod a zajít ještě mnohem dál. Debut Kantemira Balagova zasazený do Ruska devadesátých let se vypořádává s náboženskými předsudky a nenávistí. (Febiofest)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (4)

Marze 

všechny recenze uživatele

Je to založeno na skutečném příběhu. Je to pohled na postsovětské období oživené zajímavýma herečkama. Je to film se syrovými obrazy a barvami. Je to přemýšlivé zkoumání náboženského dělení ,nesmyslného násilí a jaké to je být v takové společnosti ženouZmar a násilí je všude a ženy jen mlčí. Uprostřed násilí a nespravedlnosti je neočekávaná poezie. Scény z nočního klubu jsou úchvatné. ()

Daddko 

všechny recenze uživatele

Správny názov filmu je Blízkosť, ale Nočná mora by bol výstižnejší. Tomuto filmu do hĺbky porozumia asi len tí, čo sa zaujímajú o históriu Ruska, Židov a Kavkazských národov a bez titulkov v Ruštine. Nalčik je centrom Kabardinsko-Balkarsko republiky (pod Elbrusom) Ruskej Federácie, kde väčšinové náboženstvo je muslimské (suniti). Za ním nasleduje pravoslávie, ktoré sem prišlo s dobyvačnými vojnami Ruského impéria (cca 1820). Väčšina Židov v tejto oblasti sú tzv. Horský židia Perzkej vetvy (Irán) a v menšej miere Aškenézy. Keď napr. v obsahu sa píše že sú Ortodoxný tak tomu zďaleka nie je. Film sa odohráva v období medzi 1 a 2 Čečenskou vojnou, t.j. medzi 1996 – 1999. Film je pre našinca sondou do národov, národností, zvykov a religiózneho statusu Kabardinsko-Balkarsko republiky. Nalčik bol centrom Židov a mali svoju štvrť. Pokiaľ počas 2. svetovej vojny Karbadinci Židov chránili, po rozpade ZSSR dochádza k národnostnej a náboženskej nenávisti Kabardincov voči Rusom a Židom. Karbadinci sa nazývajú bratmi Čečencov. Chudoba a nezamestnanosť k tomu. Dej sa zameral na židovsku rodinu, manželia, staršia dcára a mladší syn. Žijú v prenajatom dome, majú garážový servis a čosi ako konzum. V deň zásnub syna nastáva pohroma,syn je unesený aj s budúcou nevestou. Na políciu sa v tomto kraji nechodí. Židovská komunita zozbierala peniaze ktoré postačujú len na výkupné dievčaťa (tá je podľa Tóry dôležitejšia pre pokračovanie rodu). Pre záchranu syna rodina predáva všetko a je úplne na dne. Čo je všetko za tým ma prekvapilo, žiadna pomoc bližnému, ale business a iné záujmy. Ďalšia rana pre rodinu je, že dcéra je zamilovaná do Karbadinca a stáva sa čiernou ovcou rodiny a židovskej komunity i keď to sama vyprovokovala. Záver je biblický, treba odísť z tohto kraja....tak ako to urobila väčšina ich súkmeňovcov - Izrael, USA. Niet sa čo čudovať. Silný, pár záberov až drsný film mladého, nádejného režiséra. ()

Reklama

Mulosz odpad!

všechny recenze uživatele

Zde popisované okolnosti mimo text samotného filmu jsou nesmírně zajímavé, hodnotím však film jako takový (scénář, režii, formální stránku) a ptám se, kdy si taky mohu natočit své domácí video a nechat ho promítnout v Cannes? ()

Silhouette 

všechny recenze uživatele

Režisér tohoto filmu, Kantemir Balagov, je absolventem ateliéru zřízeného Alexandrem Sokurovem ve městě Nalčik na severním Kavkaze (hlavní město autonomní republiky Kabardinsko-Balkarsko, která je součástí Ruské federace, a kde mimochodem promítání tohoto filmu je zakázáno). V tomto městě také probíhá děj filmu, proto souhra etnicko-náboženského napětí na pozadí války s blízkým Čečenskem tu hraje důležitou roli. Celé je to o to zamotanější, že příběh se odehrává v ortodoxní židovské rodině, přičemž jak se ví židé to nikdy neměli v Rusku snadné. Režie a kamera jsou stroze realistické, skoro dokumentární, úplně zde chybí hudba podkreslující děj. Kritika mluví o tomto filmu jako o největším překvapení a v podstatě filmu roku v Rusku, přičemž je zajímavé, že se tu analyzuje podobná problematika jako v dalším úspěšném filmu z tohoto roku a této země, a sice ve Zvjagincevových Nemilovaných. V několika desítkách kilometrů od Nalčiku v té době zuřila barbarská válka s čečenskými separatisty, kteří se čím dál tím víc se inspirovali islámistickou ideologií. Toto mrazivě děsivé historické pozadí je ve filmu podtrženo několika minutami řádně drastických autentických dobových záběrů vložených v podobě filmu ve filmu. Divák očekává klasický děj v duchu stmelení náboženské komunity a rodiny před ohrožením, avšak ono to dopadá tak nějak divně. Citové vazby mezi lidmi se rozpadají, všichni jsou nemilovaní. Dospívající děti žárlí a bouří se proti pravidlům a autoritám v nejnevhodnější chvíli, rodiče si navzájem nerozumějí, pomoc lze stěží čekat i od členů židovské komunity. Historie ustupuje před dramatem rodiny, mladí se snaží žít jako všichni normální mladí - vyřešit své vztahy s rodiči, získat konečně svoji samostatnost, chtějí milovat. Hlavní devizou filmu je herecký výkon Darji Žovner v hlavní roli, který je strhující. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (1)

  • Snímek vyvolal při uvedení v Cannes bouřlivé reakce kvůli údajně skutečným násilným záběrům. (Zdroj: Febiofest)

Související novinky

70. ročník MFF Cannes

70. ročník MFF Cannes

28.05.2017

Jubilejní 70. ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes byl završen vyhlášením nositelů prestižních ocenění v neděli 28.5. Na festivalovém plakátu je letos vyobrazena herečka Claudia… (více)

Reklama

Reklama