poster

Kráska a psi

  • Tunisko

    Aala Kaf Ifrit

  • Tunisko

    على كف عفريت

  • Francie

    La Belle et la meute

  • Švédsko

    Skönheten och odjuren

Drama / Krimi

Tunisko / Francie / Švédsko, 2017, 100 min

Scénář:

Kaouther Ben Hania

Kamera:

Johan Holmquist

Hudba:

Amin Bouhafa
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Malarkey
    *****

    Překvapuje mě, že si v mém případě další pětihvězdu vysloužil zrovna tuniský film. Vlastně nevím, jestli tohle není můj první tuniský film, který jsem kdy viděl. Téma je hodně aktuální a háže na Tunisko jako takové odlesk temnoty. Pokud je ale divák inteligentní, tak mu musí být jasné, že tohle není jenom o Tunisku, jako spíše o celé Severní Africe. Téma více než aktuální. Ze začátku se mi líbilo, jak na mě tuniští mladí působí západně, aby mě pak zpražil zásadní moment celého příběhu - znásilnění. Následně jsem nestíhal zírat nad v podstatě jakýmikoliv státními autoritami. Občas si říkám, že v těchto zemích v současnosti člověk nemá nárok na právo. No a pokud jste žena, tak hůř pro Vás.(18.11.2018)

  • sochoking
    ***

    Noc plná neuveriteľných situácií. Miestami až tak absurdných, že som si pomyslel, že musí ísť o prehmaty v scenári. Akokoľvek bol film napínavý, konanie niektorých zúčastnených postáv bolo až moc neuveriteľné a vymykajúce sa akejkoľvek logike. Preto iba tri hviezdičky za mňa.(18.11.2018)

  • MickeyStuma
    *****

    Název snímku je doslovný a plně naznačuje, o co tady jde. Příběh na základě skutečné události z roku 2014, kdy se jedné noci mladá policisty znásilněná žena Mariam snaží domoct spravedlnosti. Vše se odehrává v Tunisku, kde je politická situace jednoznačná. Na vjem ohledně muslimské komunity se netlačí, ale zmínka o Koránu tu samozřejmě nechybí. Jedná se o naprosto vyčerpávající, velice silný film. Dějství je rozděleno do několika kapitol a co kapitola, to ohromné zoufalství, hrůza a beznaděj. Kromě první, neboť v té se ukazuje obyčejný studentský večírek, kde se všichni jen baví. Vše začíná kapitolou druhou, kdy každý divák začne nechápajíc kroutit hlavou nad všudypřítomnou byrokracií. Znásilněnou Mariam už na pohotovosti prostě neušetří, a to jenom proto, že nemá u sebe doklady, které k její smůle zůstaly v policejním autě násilníků. A tak si jí začnou různí lidé předhazovat jako horký brambor, až nakonec skončí na policejní stanici. Ano, zrovna v té, kde ti násilníci jsou. A právě tam se teprve začnou dít věci hrůzné a šokující. Pro umělecký dojem a zvýraznění reálnosti, je každá kapitola v jednom jediném záběru. A každá má v průměru asi 10 minut. Jedná se tak o ohromný herecký výkon všech protagonistů. Centrem pozornosti je však Mariam Al Ferjani v hlavní roli, která je přítomna v každé scéně. Na to, že se jedná o její první film a zrovna takto pojatý, její herecký výkon je obdivuhodný a skutečně zralý na ocenění. Uvěřitelnost je skutečně vysoká, čímž emoční pocity dostávají setsakramentsky zabrat. Marianina bojovná nátura s nemalou inteligencí souběžně se svým vnitřním bojem dodává sílu a inspiraci všem dalším mladým ženám. O znásilnění bylo natočeno už mnoho filmů, ale málo který má tak hluboký dopad jako tento. Samotná scéna znásilnění tu sice není, ale vlivem všeho být ani nemusí. Bezmocnost boje proti systému a zavedeným metodám je po psychologické stránce daleko hrůznější situace Ve všem je politika a v Tunisku obzvlášť. I když se jedná o zemi Středního východu, ve které se přijetím nového zákona o domácím zneužívání začala podporovat práva žen. Jenomže jak už to tak bývá, může se objevit mezera mezi zákonem a mezi tím, co se děje v praxi. Mariam svá práva zná a dokonce je podporována mladým mužem Youssefem, u kterého je později prozrazeno, že v minulosti protestoval proti porušování lidských práv. Mluvit o znásilnění je obtížné pro každého. O to horší je, když se oběť setká s nelogickým postojem už u zdravotnického personálu a posléze i policistů, jak je zde ukázáno. Tento film se prostě musí vidět a to jak z mravních, tak z politických důvodů.(29.8.2019)