poster

Western

  • Německo

    Western

  • Rakousko

    Western

  • Slovensko

    Western

  • Velká Británie

    Western

Drama

Německo / Bulharsko / Rakousko, 2017, 119 min

Scénář:

Valeska Grisebach

Kamera:

Bernhard Keller
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    Hezká práce s dějovými motivy, vyprávěcími vzorci a ikonografií westernu, jehož romantismus se zde střetává s nesentimentálně vykreslenou sociální realitou současné Evropy, kde se opět vytyčují kdysi zbourané hranice. Namísto kovbojů dobývajících indiánské území parta německých dělníků kolonizujících bulharskou vesnici (vyvěšení vlajky, osedlání cizího koně, sblížení s místní ženou). Téma střetu dvou kultur je klíčové, jenom jde ve větší míře o střet východu a západu než civilizace a divočiny. Příslušníci obou subsvětů, mezi nimiž se pohybuje protagonista, si ve skutečnosti rozumí méně, než jak se navenek tváří. Nejednoznačný samotářský hrdina, pro kterého je svoboda zjevně důležitější než rodinné zázemí. Přesto ale zřejmě chce někam patřit, být přijímán druhými (těžko ale říct, po čem přesně touží, neboť skrývání emocí je součástí jeho povahy). Na můj vkus ale přebývaly náladotvorné záběry bloumajícího hrdiny s cigaretou v ruce, jejichž četnost zřejmě souvisí i s volnější strukturou příběhu, která jako kdyby vznikala teprve „za běhu“. Stylem i strukturou vyprávění mi film dost připomínal dlouhou řadu jiných festivalových dramat (veristické snímání, závěrečný násilný střet následovaný katarzí) a téma expanze západních firem (a majetnického způsobu myšlení) do „rozvojových“ zemí východní Evropy výstižněji zpracovala Maren Ade v Tonim Erdmannovi. 75%(2.11.2017)

  • Mara97
    **

    Film s pomalým plynutím děje, který sice neurazí, ale také nenadchne. Trošku mi přijde líto, že se navzdory narůstajícím problémům a neshodám nepodařilo využít plně potenciálu k vyobrazení pořádného konfliktu, pak by se bylo opravdu na co dívat. Na co se ovšem nedalo dívat, resp. co se nedalo poslouchat, byl poněkud zvláštní argot němčiny v dělnické podobě - kdy něco jako artikulace je cizí slovo. Proto jsem v mnoha případech titulky uvítal, bez nich by to bylo celkem i náročný.(13.7.2017)

  • PEZ
    *****

    Vynikajúca záležitosť - jeden z najlepších filmov na tohtoročnom bratislavskom festivale. Komplexná sociálna štúdia zameriavajúca sa na predsudky, nacionalizmus, sebeckosť a malosť v nás. Zároveň aj ukážka, že nie je ľahké ísť proti prúdu. Meinhard Neumann zahral svoju postavu neskutočne. Dokonca ani neviem, či je regulérnym hercom, pretože som v jeho bibliografii nenašiel iný film a to má už týpek okolo päťdesiatky. Mimochodom, Valeska Grisebach získala na tohtoročnom Art Film festivale u nás cenu za Najlepšiu réžiu. V Cannes nomináciu na Un Certain Regard Award. Film zadotoval Európsky parlament a spravil dobre - toto je jeden z najlepších filmov tento rok. (IFF Bratislava 2017)(17.12.2017)

  • Radek99
    *****

    Nádherný film o střetu dvou kultur a zároveň dvou principů k přístupu k druhým/cizím napříč těmi kulturami...a zároveň o vyděděnosti a neschopnosti někam patřit... Film vyznívající velmi civilně, ale zároveň hodně poeticky. Poezie všedního dne i romantika ještě stále panenského východu. Snímek o bariérách - kulturních, jazykových, ale též psychických. Snímek plný sociálního napětí. Western - eastern. Film silně dvojznačný...postupně se rovněž vynořuje znepokojující myšlenka inspirovaná názvem (a jím obsaženým žánrovým ukotvením), že možná západní zkrocení divoké země, s mýtickými vizemi kovbojů, nebylo tak ušlechtilé a neškodné, jak jsme si mysleli. Film s nejednoznačně konotovaným hlavním hrdinou - Meinhard se v průběhu děje stává stále více záhadným - Byl to voják? Či nebyl? Mluví pravdu? Je to lhář? Co vlastně chce? Ve výsledku hluboký film o solitérství. Co tady vlastně hledáš?(8.4.2020)

  • Sarkastic
    ****

    „Co tady vlastně hledáš?“ Klíčová otázka. Německá tvůrkyně Valeska Grisebach mě zaujala. Western toho má v sobě hodně, i když to tak na první pohled nemusí vypadat. Těch témat je několik, od samoty (ústřední motiv) přes sounáležitost, (ne)porozumění (zdaleka nejen to jazykové, právě naopak) střet kultur, názorů, charakterů, životních stylů…navíc se za vydatné pomoci hlavního představitele Meinharda Neumanna podařilo stvořit velmi zajímavou a zvláštní postavu. Tichý pozorovatel, který vše jen sleduje zpovzdálí, příliš nepřipomínkuje, přitom umí přiložit ruku k dílu. Každou minutou si získával mé stále větší sympatie. Jeho samotář si postupně lépe rozumí s cizinci než s krajany, jako jediný chápe, že v jejich situaci je lepší spolupracovat a odhodit ostych, předsudky či nedůvěru. Jenže jak to tak bývá, pokud chcete být zadobře s 2 různými skupinami, které se navíc nesnášejí, nakonec vám to dají sežrat obě strany (tohle mi přišlo až nepříjemně známé). A na závěr to Meinhardovo zjištění…Celkem dávám solidní 4*, velká spokojenost.(3.2.2019)