Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Zatím nejosobnější projekt oscarového režiséra a scenáristy Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí, Mexická jízda), film Roma, sleduje dívku Cleo (Yalitza Aparicio), která pracuje v domácnosti středostavovské rodiny ve čtvrti Roma v Mexico City. Jako v propracovaném psaníčku ženám, které ho vychovaly, vzpomíná Cuarón na vlastní dětství a vytváří živý a procítěný portrét domácích konfliktů a společenské hierarchie v politickém chaosu 70. let. (Netflix)

(více)

Recenze (371)

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Zvukomalba. Nebo snad sonorama světa Cuarónova dětství. Po úspěchu Gravitace mohl natočit cokoliv jen chtěl - a taky natočil. ___ Skromné a zasněné vzpomínání na malou velkou hrdinku. Vrátil se, vzdal jí hold a natočil velký film, který se neomezuje jen na vlastní příběh, ale nabízí unikátní estetický zážitek a také reflexi nerovností a jiných bolestí světa, který s nimi ale nepřestává být krásný. Co záběr, to radost. Klid, který nepozorovaně a pravidelně přechází v bouři - jako nepředvídatelný oceán (což je slovní obrat, který je snad odpustitelný jen pro jeho odkaz na konkrétní scénu snímku). __ Vrátit se do dětství a vzpomínat na stáří. Poslouchat zvuky sousedství, města, luk. Vyzrálá a nikam nespěchající nostalgie jako prase. Dík. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Nejkrásnější film co jsem kdy viděl, extrémně precizní řemeslo, neskutečně pohlcující audiovizuální magie, esence filmový poezie, absolutní magnum opus Alfonse Cuaróna, a v neposlední řadě redefinice všeho co na kinematografii tak miluju – a celkově vzato i nejlepší film, co jsem kdy viděl. Absolutní gamechanger vizuálního story-tellingu. Širokoúhlá nádhera; vlhkej sen pro cinefily; povinná četba pro všechny filmokluky a filmoholky.... Film s velkým F. Tečka. 🇲🇽 ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Roma nevcucne a nesežvejká, nedonutí diváka, aby si napětím okousával nehty, ani nepřipomene ten stejný humánní žalozpěv, s jakým se nešťastní hrdinové protloukali například ve Zlodějích kol. A přesto je krásná... Film o pocitech tak skutečných, že mě v kině štípaly do zadku, kdykoli jsem si pomyslel, že sleduji jenom film. Procítěné pomalé vyprávění, kde nejsou tak důležité následky, jako prožívání přítomnosti a empatie k hlavní postavě. A tomu odpovídá i styl - do dlouhých záběrů a do výrazné hloubky komponované scény, jejichž inscenace a ozvučení nechávají diváka putovat prostorem společně s aktéry, popřípadě dosyta vychutnávat emoce, které narace pečlivě připravuje a předznamenává (závěrečná mořská očista). Přestože jsem nepociťoval vytoužené cinefilní políbení, Romu jsem si veskrze zamiloval pro původní znázornění lidské sounáležitosti a pro její svět, který umí být stejně nehostinný, nevypočitatelný i láskyplný najednou. Režie i kamera fenomenální. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Alfonso Cuarón je rozhodně jeden z nejtalentovanějších filmařů této doby- I přesto, že mám Vězně z Azkabanu jako nejméně oblíbený díl Harryho Pottera (pokud nepočítáme druhá Fantastická zvířata) ho mám rád a spíše než s Cuaronóvym skvělým vizuálním dílem mám problém s jistými dějovými prvky, což ale není Cuarónova chyba a jako režisér svým vizuálem pořád natočil parádní film, který je zároveň jedním z těch, který utvářel mé filmové dětství. V roce 2013 poté nabídl Gravitaci, která byla neskutečným nářezem a dodnes je pravděpodobně jedním z mých nejlepších kino zážitků a to jsem si ani Gravitaci nedal v IMAXU. Cuarón za Gravitaci dokonce dostal Oscara za nejlepší režii a měl tak velice široce otevřené dveře. Cuarón však odmítl všechny ty velké zakázky- Warneři se ho pokoušeli opět nalákat do světa Harryho Pottera s prvními Fantastickými zvířaty a Cuarón je odmítl, odmítl dokonce i režii Star Wars: Epizody VIII- a místo toho natočil snímek, který chtěl už dlouho natočit: Chtěl se vrátit do Mexika, natočit film s menšími biografickými prvky (děj je zasazený do 70. let, tedy do let Cuarónova mládí, ze kterého Cuarón v Romě vychází), chtěl to celé natočit černobíle, chtěl na to mít neomezený čas, celé to chtěl natočit na lokacích bez ateliéru a dokonce Cuarón zašel tak daleko a celá Roma je natočena chronologicky od začátku do konce podle scénáře. Cuarón to přitom ale ani se svým režijním statusem neměl jednoduché a jediný kdo mu poskytl finance a zázemí (i přes to, že Roma ve finále stála pouze relativně směšných 15 milionů dolarů) je Netflix. Právě účast Netflixu mi ve finále na celé Romě smrděla nejvíce- Netflix v poslední době totiž skupuje co může a kupuje buďto látky, které by nikdo financovat nechtěl nebo to dokonce zajde tak daleko a zakoupí nějaký dotočený snímek u kterého se studia bojí, že skončí průserem (Anihilace, Extinction, Titan, Mowgli) a uvede ho rovnou na svou platformu. Netflix se sice chlácholí, že svým tvůrcům dává co největší volnou ruku a mají velkou kreativní svobodu, i to ale ve finále není úplně pravda (Netflix se například zasadil o to aby byl Outlaw King sestříhán z původního 140- minutového materiálu na pouhé 2 hodiny) a většinou to dopadá tak, že je z Netflix filmů solidní průšvih. Proto se neskutečně bojím jak dopadne Irishman od Scorseseho a bál jsem se jak dopadne Roma od Cuaróna. Cuarón to ale opravdu zázrakem dokázal- natočil film, který je autorský až na kost a je naprosto vidět, že měl totální volnou ruku a povedlo se mu natočit zatím nejlepší film v Netflix produkci! Omlouvám se, ale tohle je prostě látka co patří na plátno! S Netflixem jsem měl dlouhou dobu problém, že zničil spoustu potencionálních kvalitních kino zážitků (věřím, že i to digitální peklo jménem Mowgli nemuselo být na velkém plátně vůbec tak marný jako na malé obrazovce), tady ale pochopitelně ucítili oscarové želízko v ohni ale pokud Netflix chtěl aby Roma opravdu napadla Oscary, musela být promítaná alespoň v pár kinech. A Netflix tak učinil. Alfonso Cuarón byl po Vězni z Azkabanu a Gravitaci v statusu člověka, kterému se každý pokusil nacpat blockbuster jelikož doufal, že v Cuarónových rukách vzniknou perfektní díla. Kdo by si taky nenechal líbit nové Star Wars nebo klidně nového Batmana od Cuaróna? Jediný Netflix ale Cuarónovi řekl, ať si prostě natočí co chce a nesliboval něco za něco. Například Warneři by pravděpodobně Romu zajistili ale chtěli by za to na oplátku aby jim Cuarón natočil nějaký větší blockbuster typu sólovky Flashe nebo Muže z oceli 2 (Ptáčci jarabáčci cvrlikají, že Christopher Nolan dostal peníze na Počátek, protože Warnerům slíbil, že natočí Temného rytíře povstal). Netflixu totiž především jde o dobrou reklamu a to jim u Romy vyšlo, jelikož názory jsou nadšené a ty Oscary reálně opravdu hrozí. Cuarón si opravdu doslova natočil přesně co chtěl. Na Romě je opravdu vidět, že nikdo se do Cuarónova řemesla nepletl a že měl Cuarón neomezený čas. Všichni kromě Netflixu by pravděpodobně měli problém s tím, že Cuarón natočil 135 minut dlouhý černobílý film kde jsou navíc všichni herci reálně neherci. A já nemůžu ve výsledku říct nic jiného, než že Roma je opravdu kvalitní řemeslo. Roma je opravdu kvalitní řemeslo, ale ne každý bude schopný její esenci vstřebat. Roma požaduje trpělivost a především tu správnou náladu. V celkovém součtu je především závěrečná třetina jedna depresivní podívaná a ne každý bude dle mně schopný film psychicky vstřebat. Zároveň se dle mně jedná o film, který je stvořen přímo pro kina. Není to ten typ filmu, který si z plezíru pustíme na počítači, protože prostě nemáte nic lepšího na práci. Zároveň to dle mého názoru je film, který prostě nemůže na internetu působit tak perfektně jako na plátně. Čím lepší zvuk a čím lepší obraz tím lépe! Problém co mám je možná s postavami. A tím nemyslím herecké výkony- jak jsem již říkal, všichni členové hereckého štábu jsou neherci a nikdo mi nevadil, nikdo mi nepřišel jako špatný a u některých bych možná ani nebyl schopen poznat, že jde o neherce, například představitelka hlavní hrdiny Cleii Yalitza Aparicio hraje velice přirozeně. Problém je s tím, že téměř s žádnou postavou není schopné se ztotožnit a jednoduše ne tím, že by byli špatně napsány ale pouze tím, že si k ním divák nějak nenajde cestu, s výjimkou hlavní hrdinky. Cuarón sice velice zdařile a přirozeně vtahuje diváky do jejich příběhu, sympatie a důvod oblíbit si je ale nepřičaruje a většina postav mi kromě hlavní hrdinky bylo dosti nesympatických, především co se týče dětských představitelů. Zábavnou věci je ale sledovat jak Cuarón vymýšlí různé části filmu co se týče kamery: Kamera je základním kamenem Romy, Cuarón dokáže každý záběr udělat nějak zajímavý a to ať kamerou točí o 360° nebo jen pomalu přibližuje. Různě přemýšlí kam kameru nastavit a nikdy během filmu nemáte pocit Déjá Vu. Bohužel příběh není moc komplikovaný a díky tomu není scénář výjimečný. Emoce poté nefungují až do té závěrečné třetiny, kde se najednou všechno nabalí do sebe a dojde k jednomu šokujícímu zvratu u kterého jsem nečekal, že na něj bude mít Cuarón odvahu ale o to více jsem byl příjemně překvapený. Emocionálně zasažený ale příjemně překvapený. Problém přitom není v délce, černobílém formátu nebo nenáročném tématu. Problém je jednoduše v řídkosti děje a celou dobu jsem si říkal, jak byl poté vlastně Cuarón schopen dojít k perfektní poslední třetině. Jádro pudla asi stojí v tom, že je Cuarón jednoduše perfektní umělec, kterému nedělá problém měnit žánr či styl a člověk by ho nejradši viděl u všech možných i nemožných projektů. Cuarón jinak u Romy stojí za režií, scénářem, kamerou a i střihem, takže se opravdu dá říct, ŽE JE TO VYMODLENÝ SNÍMEK ALFONSE CUARÓNA. Teď jen doufám, že příště půjde o další změnu žánru a od Cuaróna bych si dal líbit třeba nějaký Western a klidně i žánrový návrat k Tenkrát na Západě, jestli na to někdo má tak právě Cuarón. Nekompromisní autorský film, který možná u mně i časem vyzraje, rozhodně ale musím film označit za kvalitní řemeslo. Ne perfektní řemeslo, ale kvalitní řemeslo. Není to sice film pro všechny, ale všichni by ho vidět měli. Rozhodně se zatím jedná o nejlepší Netflix film (i když laťka nebyla nastavena příliš vysoko) a jestli to za měsíc fakt posbírá několik nominací (jakože posbírá) a dokonce by to nakonec vyhrálo cenu za nejlepší film roku vůbec s tím nemám problém. Tento rok sice dle mého názoru vznikli filmy, které si to zaslouží víc (Zrodila se hvězda, Bohemian Rhapsody, BlacKkKlansman...), pořád se ale jedná o perfektní ukázku toho co to znamená autorský film. Skládám ti poklonu Alfonso Cuaróne a přeju ti Good Luck, Oscara za kameru máš jistou! () (méně) (více)

Beckett51 

všechny recenze uživatele

Zmatek života Alfonse Cuaróna a jeho úchylky na preciznost každý vteřiny jednotlivých záběrů. A že se to sakra vyplácí. ()

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Čakal som veľa a dostal som tak akurát. V prípade Romy (aspoň z môjho uhľa pohľadu) vyhráva (skvelá) forma nad (slušným) obsahom. Filmársky je snímka natočená na jednotku, ale život chudobnej slúžky Cleo ma nevedel ohúriť natoľko, aby som jej príbeh žral od začiatku do konca. Kým som sa do celej situácie s hlavnou postavou naozaj ponoril, bola už polovice stopáže preč. A možno som len práve dnes nebol naladený na pomalejšie tempo snímky. V každom prípade ale Cuarón zas a znova dokázal, že je borec. ()

Rominator 

všechny recenze uživatele

U snímku Roma (2018) se čas doslova vleče a scény auta parkujícího v chodbě plné psích výkalů nemusí sednout každému. Divák si z filmu odnese hlavně to, že rodina je nadevše a muži jsou darebáci, protože opuští manželky s dětmi a těhotné přítelkyně. Oscara by měla vyhrát Zelená kniha nebo Bohemian Rhapsody. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Roma je výborný film vynikajícího tvůrce, jemuž nedělá sebemenší problémy s každým dalším snímkem skočit do zcela odlišného žánru či alespoň tématu a stylu. Tentokrát Cuarón přináší (další) krásně nasnímané dílo, v němž precizně evokuje atmosféru Mexika 70. let a vypráví velmi lidský, ale na můj vkus možná až příliš řídký příběh jedné vcelku obyčejné rodiny a hlavně její služky a chůvy (v podstatě jediná postava, s níž se divák může identifikovat, ostatní mají mnohem méně prostoru). Některým scénám, hereckým výkonům neherců a technické stránce se nedá nic vyčíst, přirovnávání k neorealistickému stylu, popřípadě i československé nové vlně 60. let jsou velmi pochopitelná (viz angažování zmiňovaných neherců, zaměření se na každodenní život obyčejných lidí, absence klasického "velkého" příběhu), ale kvůli nikterak výjimečnému scénáři (který sice neměla ani Gravitace, ale zase měla jen 90 minut, ještě opojnější vizuál, úžasné finále a dodnes je jediným filmem svého druhu) mě jinak geniální a obdivuhodný Alfonso nesejmul tak jako svými (minimálně) dvěma předchozími filmy. 80 % ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Priebežne za 80%. Hyperočakávania so sebou prinášajú takmer vždy mierne sklamania, v tomto prípade ale len veľmi mierne. Skrátka Roma nie je pre mňa najlepší film desaťročia, ako som v kútiku tak trochu dúfal. Vidieť ho pred celým tým šialeným hypeom, asi by som so stovkou neváhal. Opačný prípad sa mi stal so Shape of Water, kedy som si po projekcii na MFFB myslel, že film zapadne a bola by to škoda. A som rád, že som ho videl "pred". Takže Yalitza Aparicio hrá jednu z najsympatickejších postáv za dlhé roky, Cuarónova kamera je jedna z najlepších za posledné roky a skutočne budete mať dojem, že sledujete dobový mexický film z roku 1971, ale po prepísaní do HD kvality. Príbeh je síce jednoduchý, ale natoľko dôverne známy z reálneho života, že sa voči tomu nedá nič namietať. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

To je vždy smutný pohled a mé srdce pláče, když sleduji autora, který má za sebou několik kvalitních snímků a najednou mu regulérně ruplo v hlavě a přivedl na světlo světa pseudo umělecký nudíci paskvil plný nudných postav a nudných událostí. O věcech všedního života ztrácí smysl točit filmy, protože tyto věci si může divák sám prožít, když vyjde ven na ulici. Absolutně nechápu, v čem by mě mělo zhlédnutí takové píčoviny obohatit. Jsem vděčný na to, že nejsem žena ani kavárenský homosexuál, který si pravidelně nad 5minutovým záběrem kaluže prohání svých 14 centimetrů. V celém snímku jsem viděl 2 scénky, které měly nějakou přidanou hodnotu, co se týče umění, a to byl porod a závěrečná záchrana ve vlnách. Zbytek filmu si na umění jen hraje. Největší problém jsem měl s tou prkennou píčou v hlavní roli, kolem které sledujeme dění. Tak otravnou postavu, která otravuje diváky už jen tím, že vlastně nic nedělá, jsem snad ještě ve filmu neviděl. Snímek jsem musel sledovat dvojnásobnou rychlostí, aby se jednotlivé postavy vůbec přiblížily rychlosti běžně se pohybujících lidí. Jako by nestačilo, že se tam nic neděje, ono se to nic neděje ještě tak nesnesitelně otravným šnečím tempem, že mi z toho celého bylo na zvracení. Netuším, jestli jsme viděli stejný film, když si zde pročítám, jak silný vztah si diváci vybudovali k postavám. Totálně všechny postavy mi byly krajně nesympatické a neskutečně mě sraly. Nejvíce mě srala ta píča v hlavní roli, která si z vlastní demence udělá dítě s absolutním kreténem od pohledu a potom polovinu stopáže brečí a my nebohé diváctvo to musíme sledovat. Netuším, jestli režisér zamýšlel, abychom s takovou píčou soucítili. Mám ve zvyku, že když mě film donutí jej zrychlit, tak mám povinnost odpadovat, takže se nehodlám odchýlit od tradice, přestože připouštím, že dvě krátké pasáže byly natočeny opravdu velmi dobře, ale co naplat, když 98 % stopáže je úmorná nuda. Podobně nadhodnocená nudná píčovina byl třeba The Artist. ()

AppleCore 

všechny recenze uživatele

ROMA, film s tak neskutečně zvláštní atmosférou, až se místy cítíte jako součást děje, jako pozorovatel, který putuje městem, přírodou, pláží a rodinu sleduje na každém kroku. Dokonalý vystižení času, místa a příběhů. AMOR! ()

leila22 

všechny recenze uživatele

Roma (2018) je ten typ filmu, ktorý si pozrú dvaja diváci s odlišným filmovým vkusom a zameraním a každý z nich uvidí úplne niečo iné... Ten prvý povie, že ho vyše dvojhodinová minutáž s pomalými zábermi dokonale uspávala. Je rozhorčený z toho, že okrem zopár scén sa tam poriadne nič neudialo a absencia hudby a farieb dopomohla k tomu, že ho film nemal čím zaujať. A ja mu porozumiem. Ten druhý o filme príliš ani nechce rozprávať, iba chce v sebe potichu nechať doznieť všetky tie silné emócie. Obraz mexickej rodiny a ich zamestnankyne Cleo v 70.rokoch v štvrti Roma považuje za veľmi osobnú a citlivú výpoveď režiséra. Tento divák videl film, ktorý vzdáva poctu ženám a matkám a obsahuje dve veľmi silné emočné scény, pri ktorých takmer ani nedýchal. A tohoto diváka pochopím ešte viac. Réžia/scenár/kamera - Alfonso Cuarón. 135 minút. Mexico City. Roma. A vo februári snáď aj Oscar. ()

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Roma je skvělá, Roma je dokonalá. Úplně jiná, než předchozí Cuarónovy snímky, přesto ve finále přesvědčivější a hlavně osobnější. Možná film (nejen) roku, ale to ještě nechám malinko uležet a uvidím. V kině zážitek, který nelze hodnotit jinak, než 100 procenty a letos možná můj poslední komentář. Chtěl bych, aby můj závěrečný byl z výjimečného filmu a tenhle už letos určitě nic nepřekoná. ()

silentname 

všechny recenze uživatele

"Roma" sa na CSFD stal často spomínaným filmom posledné dni. Najmä z toho titulu, že veľa ľudí ho označovalo za jeden z najlepších filmov roku 2018. Ja som bol tiež zvedavý na to, čo sa pod týmto názvom ukrýva. A vďačne môžem povedať, že ma pán Alfonso Cuarón nesklamal a priniesol skutočne skvelý film, ktorý som si užil plným priehrštím a môžem skutočne oceniť. Úvod bol síce trošku zmätený a chvíľku mi trvalo zorientovať sa. Kto je kto? O čom to bude? Čo sa deje a podobne. No keď sa príbeh začne rozvetvovať, postupne to všetko začína dávať zmysel a jednotlivé kúsky puzzle zapadnú na miesto. Záverečných 30 alebo 35 minút ponúka pre mňa absolútne najsilnejšie momentky v celom filme, kde som prežíval ohromnú ľútosť a strach o to čo sa bude diať. Nebudem zachádzať do detailov, no mal som strach, že sa udeje niečo zlé. A mal som strach o všetky naše postavy. A je tu krásne vidieť ako sa môže malé nevinné bláznenie môže zmeniť na boj o holý život. Jedna postava sa tu ukáže ako skutočný hajzel a myslím si, že bude v mnohom potom aj zodpovedný za to, čo sa udeje neskôr vo filme. Tá čiernobiela tu pasuje krásne a celkovo má film skvelú atmosféru, ktorá ma nenudila. Vôbec som nemal pocit, že by ma film počas jeho dĺžky nudil a to je čo povedať. Takže musím aj ja vyjadriť svoju spokojnosť. Nemyslím si, že to bude môj najlepší film roku, ale aj tak ide o veľmi silné filmové dielo, ktoré potrebujem oceniť. Hodnotenie: A- ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Jedna mexická rodina a dvě služky tvoří osazenstvo tohoto filmu zasazeného do let 1970 a 1971. V jeho samém centru stojí služebná Cleo, o ostatních postavách se toho vlastně dozvíme jen tolik, kolik je třeba pro její příběh. Bohužel jsou pro mne mexické dějiny španělskou vesnicí, takže netuším, co to tam figuruje za ozbrojené střety, ani jak velký hajzl vlastně byl mladík Fermín. Lubezki neměl čas, ale Cuarón si výborně poradil i bez přítomnosti svého dvorního kameramana (i když s ním by film byl nepochybně ještě lepší), zkrátka je to režisér, jehož filmy se vyplatí sledovat. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Kdyby v Brně ještě byl festival Cinema Mundi, Roma by na něm měla čestné místo. Vyprávění podařeně skloubené obrazově, obsahově, emočně. Silný konec s vlnami, kdy si napětí možná kousnete do nehtu. Retro, u něhož dlouho nemusíte poznat, že se o retro jedná. ()

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

Osrala získavajú sračky len pre to, že to natočil nejaký Cuarón? Totálna nuda o ničom, pozeráte sa na nejakých mexických cigánov bez príbehu a skoro bez textov. AKÁKOĽVEK mexická telenovela je záživnejšia a hlavne aspoň farebnejšia. Ale mentáli sa tu zas budú hrať na to, aký to kurva ART videli. ()

Související novinky

PF 2020

PF 2020

31.12.2019

Tak Le Mans ’66 nakonec v celkovém hodnocení uživatelů ČSFD.cz porazil i oceňovaného Jokera. Není to zas až tak překvapivé, jedná se přeci jen o pozitivnější film, a to máme rádi. Což dokazuje i… (více)

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

29.12.2019

S blížícím se Silvestrem vám tradičně přinášíme hlasování TOP uživatelů ČSFD.cz za nej filmy a seriály uplynulého roku. Jaké jsou jejich "topky" i s krátkým shrnutím názoru můžete vidět níže. Z filmů… (více)

Netflix už se připravuje na příští Oscary

Netflix už se připravuje na příští Oscary

12.09.2019

Loni to byl snímek Roma, letos pak bude Netflix zkoušet štěstí na Oscarech nejen s Irishmanem Martina Scorseseho, ale taky filmy Stevena Soderbergha (The Laundromat) či Noaha Baumbacha (Marriage… (více)

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Reklama

Reklama