Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Zatím nejosobnější projekt oscarového režiséra a scenáristy Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí, Mexická jízda), film Roma, sleduje dívku Cleo (Yalitza Aparicio), která pracuje v domácnosti středostavovské rodiny ve čtvrti Roma v Mexico City. Jako v propracovaném psaníčku ženám, které ho vychovaly, vzpomíná Cuarón na vlastní dětství a vytváří živý a procítěný portrét domácích konfliktů a společenské hierarchie v politickém chaosu 70. let. (Netflix)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (371)

castor 

všechny recenze uživatele

Ráno jsem vstal, nasnídal se, spláchnul ranní hygienu, poseděl si na záchodě, kouknul, jak čilí osmáci zase prokousali kus svého obydlí, a vrcholem dopoledne pak bylo vyvrtání dvou děr na pověšení obrazu. Nechce o tom někdo natočit celovečerní film? Název nechám na něm, ulici klidně prozradím. Opravdu nechci být zlý, chápu, že se mexický tvůrce Alfonso Cuarón vrací ke svému dětství, k rodnému jazyku, k meritu věci. Ovšem mě ta jeho cesta minula. Dokážu pochopit, že nosným tématem je úděl ženy a její síla, když se zrovna nedaří, jenže ke mně ty emoce nedoputovaly. A to jsem se na nejnovějšího Cuaróna díval s ženou, které rozhodně není dvacet, má děti a rozhodně neulítává na Avengerech. Jsme v Mexico City, Cuarón stejně jako jeho souputník Alejandro González Iñárritu v Amores Perros zachycuje jeho náladu a atmosféru, ač zdaleka není tak zemitý a drsný. Nikam nespěchá (asi jako služebná s úklidem), vše si pečlivě předchystává. Jenže počáteční nevlídnost pokračuje a pro mě osobně děj nijak nerozpohyboval. Sledovat denní úkony a rituály velké rodiny mi nevadí, pokud NĚCO. A to NĚCO rozhodně nepřišlo ani s partnerskými otřesy pánů domu, ani s nečekaným těhotenstvím hlavní hrdinky-služky. To, jak režisér (a zároveň kameraman) pracuje s obrazem a jeho hloubkou, je obdivuhodné. Stejně jako zvuková stopa. Zbytek je prázdný. A nestydím se za to, že si opravdu kromě několika silnějších momentů pamatuju jen dvůr posetý psími exkrementy. Filmy o obyčejných věcech mám rád, jenže tímhle si Netflix jen posiluje artovou prestiž a tvůrci volají po umělé pozornosti. A rozplývání se diváků úplně nerozumím. Asi jsem barbar. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Alfonso Cuarón je rozhodně jeden z nejtalentovanějších filmařů této doby- I přesto, že mám Vězně z Azkabanu jako nejméně oblíbený díl Harryho Pottera (pokud nepočítáme druhá Fantastická zvířata) ho mám rád a spíše než s Cuaronóvym skvělým vizuálním dílem mám problém s jistými dějovými prvky, což ale není Cuarónova chyba a jako režisér svým vizuálem pořád natočil parádní film, který je zároveň jedním z těch, který utvářel mé filmové dětství. V roce 2013 poté nabídl Gravitaci, která byla neskutečným nářezem a dodnes je pravděpodobně jedním z mých nejlepších kino zážitků a to jsem si ani Gravitaci nedal v IMAXU. Cuarón za Gravitaci dokonce dostal Oscara za nejlepší režii a měl tak velice široce otevřené dveře. Cuarón však odmítl všechny ty velké zakázky- Warneři se ho pokoušeli opět nalákat do světa Harryho Pottera s prvními Fantastickými zvířaty a Cuarón je odmítl, odmítl dokonce i režii Star Wars: Epizody VIII- a místo toho natočil snímek, který chtěl už dlouho natočit: Chtěl se vrátit do Mexika, natočit film s menšími biografickými prvky (děj je zasazený do 70. let, tedy do let Cuarónova mládí, ze kterého Cuarón v Romě vychází), chtěl to celé natočit černobíle, chtěl na to mít neomezený čas, celé to chtěl natočit na lokacích bez ateliéru a dokonce Cuarón zašel tak daleko a celá Roma je natočena chronologicky od začátku do konce podle scénáře. Cuarón to přitom ale ani se svým režijním statusem neměl jednoduché a jediný kdo mu poskytl finance a zázemí (i přes to, že Roma ve finále stála pouze relativně směšných 15 milionů dolarů) je Netflix. Právě účast Netflixu mi ve finále na celé Romě smrděla nejvíce- Netflix v poslední době totiž skupuje co může a kupuje buďto látky, které by nikdo financovat nechtěl nebo to dokonce zajde tak daleko a zakoupí nějaký dotočený snímek u kterého se studia bojí, že skončí průserem (Anihilace, Extinction, Titan, Mowgli) a uvede ho rovnou na svou platformu. Netflix se sice chlácholí, že svým tvůrcům dává co největší volnou ruku a mají velkou kreativní svobodu, i to ale ve finále není úplně pravda (Netflix se například zasadil o to aby byl Outlaw King sestříhán z původního 140- minutového materiálu na pouhé 2 hodiny) a většinou to dopadá tak, že je z Netflix filmů solidní průšvih. Proto se neskutečně bojím jak dopadne Irishman od Scorseseho a bál jsem se jak dopadne Roma od Cuaróna. Cuarón to ale opravdu zázrakem dokázal- natočil film, který je autorský až na kost a je naprosto vidět, že měl totální volnou ruku a povedlo se mu natočit zatím nejlepší film v Netflix produkci! Omlouvám se, ale tohle je prostě látka co patří na plátno! S Netflixem jsem měl dlouhou dobu problém, že zničil spoustu potencionálních kvalitních kino zážitků (věřím, že i to digitální peklo jménem Mowgli nemuselo být na velkém plátně vůbec tak marný jako na malé obrazovce), tady ale pochopitelně ucítili oscarové želízko v ohni ale pokud Netflix chtěl aby Roma opravdu napadla Oscary, musela být promítaná alespoň v pár kinech. A Netflix tak učinil. Alfonso Cuarón byl po Vězni z Azkabanu a Gravitaci v statusu člověka, kterému se každý pokusil nacpat blockbuster jelikož doufal, že v Cuarónových rukách vzniknou perfektní díla. Kdo by si taky nenechal líbit nové Star Wars nebo klidně nového Batmana od Cuaróna? Jediný Netflix ale Cuarónovi řekl, ať si prostě natočí co chce a nesliboval něco za něco. Například Warneři by pravděpodobně Romu zajistili ale chtěli by za to na oplátku aby jim Cuarón natočil nějaký větší blockbuster typu sólovky Flashe nebo Muže z oceli 2 (Ptáčci jarabáčci cvrlikají, že Christopher Nolan dostal peníze na Počátek, protože Warnerům slíbil, že natočí Temného rytíře povstal). Netflixu totiž především jde o dobrou reklamu a to jim u Romy vyšlo, jelikož názory jsou nadšené a ty Oscary reálně opravdu hrozí. Cuarón si opravdu doslova natočil přesně co chtěl. Na Romě je opravdu vidět, že nikdo se do Cuarónova řemesla nepletl a že měl Cuarón neomezený čas. Všichni kromě Netflixu by pravděpodobně měli problém s tím, že Cuarón natočil 135 minut dlouhý černobílý film kde jsou navíc všichni herci reálně neherci. A já nemůžu ve výsledku říct nic jiného, než že Roma je opravdu kvalitní řemeslo. Roma je opravdu kvalitní řemeslo, ale ne každý bude schopný její esenci vstřebat. Roma požaduje trpělivost a především tu správnou náladu. V celkovém součtu je především závěrečná třetina jedna depresivní podívaná a ne každý bude dle mně schopný film psychicky vstřebat. Zároveň se dle mně jedná o film, který je stvořen přímo pro kina. Není to ten typ filmu, který si z plezíru pustíme na počítači, protože prostě nemáte nic lepšího na práci. Zároveň to dle mého názoru je film, který prostě nemůže na internetu působit tak perfektně jako na plátně. Čím lepší zvuk a čím lepší obraz tím lépe! Problém co mám je možná s postavami. A tím nemyslím herecké výkony- jak jsem již říkal, všichni členové hereckého štábu jsou neherci a nikdo mi nevadil, nikdo mi nepřišel jako špatný a u některých bych možná ani nebyl schopen poznat, že jde o neherce, například představitelka hlavní hrdiny Cleii Yalitza Aparicio hraje velice přirozeně. Problém je s tím, že téměř s žádnou postavou není schopné se ztotožnit a jednoduše ne tím, že by byli špatně napsány ale pouze tím, že si k ním divák nějak nenajde cestu, s výjimkou hlavní hrdinky. Cuarón sice velice zdařile a přirozeně vtahuje diváky do jejich příběhu, sympatie a důvod oblíbit si je ale nepřičaruje a většina postav mi kromě hlavní hrdinky bylo dosti nesympatických, především co se týče dětských představitelů. Zábavnou věci je ale sledovat jak Cuarón vymýšlí různé části filmu co se týče kamery: Kamera je základním kamenem Romy, Cuarón dokáže každý záběr udělat nějak zajímavý a to ať kamerou točí o 360° nebo jen pomalu přibližuje. Různě přemýšlí kam kameru nastavit a nikdy během filmu nemáte pocit Déjá Vu. Bohužel příběh není moc komplikovaný a díky tomu není scénář výjimečný. Emoce poté nefungují až do té závěrečné třetiny, kde se najednou všechno nabalí do sebe a dojde k jednomu šokujícímu zvratu u kterého jsem nečekal, že na něj bude mít Cuarón odvahu ale o to více jsem byl příjemně překvapený. Emocionálně zasažený ale příjemně překvapený. Problém přitom není v délce, černobílém formátu nebo nenáročném tématu. Problém je jednoduše v řídkosti děje a celou dobu jsem si říkal, jak byl poté vlastně Cuarón schopen dojít k perfektní poslední třetině. Jádro pudla asi stojí v tom, že je Cuarón jednoduše perfektní umělec, kterému nedělá problém měnit žánr či styl a člověk by ho nejradši viděl u všech možných i nemožných projektů. Cuarón jinak u Romy stojí za režií, scénářem, kamerou a i střihem, takže se opravdu dá říct, ŽE JE TO VYMODLENÝ SNÍMEK ALFONSE CUARÓNA. Teď jen doufám, že příště půjde o další změnu žánru a od Cuaróna bych si dal líbit třeba nějaký Western a klidně i žánrový návrat k Tenkrát na Západě, jestli na to někdo má tak právě Cuarón. Nekompromisní autorský film, který možná u mně i časem vyzraje, rozhodně ale musím film označit za kvalitní řemeslo. Ne perfektní řemeslo, ale kvalitní řemeslo. Není to sice film pro všechny, ale všichni by ho vidět měli. Rozhodně se zatím jedná o nejlepší Netflix film (i když laťka nebyla nastavena příliš vysoko) a jestli to za měsíc fakt posbírá několik nominací (jakože posbírá) a dokonce by to nakonec vyhrálo cenu za nejlepší film roku vůbec s tím nemám problém. Tento rok sice dle mého názoru vznikli filmy, které si to zaslouží víc (Zrodila se hvězda, Bohemian Rhapsody, BlacKkKlansman...), pořád se ale jedná o perfektní ukázku toho co to znamená autorský film. Skládám ti poklonu Alfonso Cuaróne a přeju ti Good Luck, Oscara za kameru máš jistou! () (méně) (více)

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Roma nevcucne a nesežvejká, nedonutí diváka, aby si napětím okousával nehty, ani nepřipomene ten stejný humánní žalozpěv, s jakým se nešťastní hrdinové protloukali například ve Zlodějích kol. A přesto je krásná... Film o pocitech tak skutečných, že mě v kině štípaly do zadku, kdykoli jsem si pomyslel, že sleduji jenom film. Procítěné pomalé vyprávění, kde nejsou tak důležité následky, jako prožívání přítomnosti a empatie k hlavní postavě. A tomu odpovídá i styl - do dlouhých záběrů a do výrazné hloubky komponované scény, jejichž inscenace a ozvučení nechávají diváka putovat prostorem společně s aktéry, popřípadě dosyta vychutnávat emoce, které narace pečlivě připravuje a předznamenává (závěrečná mořská očista). Přestože jsem nepociťoval vytoužené cinefilní políbení, Romu jsem si veskrze zamiloval pro původní znázornění lidské sounáležitosti a pro její svět, který umí být stejně nehostinný, nevypočitatelný i láskyplný najednou. Režie i kamera fenomenální. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Co se naopak povedlo velmi je nejnovější režijní počin Alfonsa Cuaróna Roma. Humanistický příběh o mladé uklízečce, která zápolí se svým chudým životem, těhotenstvím a starostí o děti středostavovské rodiny, u níž bydlí, vás sice nechytne za srdce od první minuty, s přibývajícím časem si vás ale Cuarón omotá kolem prstu. Začne totiž jednotlivé dílky pomalých a dlouhých záběrů skládat do smysluplného celku, vytáhne z rukávu řadu dramatických situací, u nichž vám dojde, že vám na zdánlivě neexponovaných postavách opravdu záleží. A samozřejmě uhrane i tradičně perfektním zpracováním, které oživuje Cuarónovy dětské vzpomínka na Mexiko s životností, již známe z Potomků lidí, třetího Harryho Pottera či Gravitace. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Nejlepší díla československé nové vlny (i když i Felliniho by v tom jeden poznal) se právě rozrostla o spřízněného mexického bratránka, který v kruzích "náročnějších" diváků snad ani nemůže nevyvolat nejednu strhující mexickou vlnu. Což je natolik vypovídající, že si i odpustím původně zamýšlené chvalozpěvy na každý jeden aspekt od neherců přes nasnímání a nazvučení až po sofistikovanost vyprávění, které bezezbytku naplňuje řčení "ďábel se skrývá v detailech". To co Cuarón jakožto scenárista/kameraman/režisér dokáže "jakože mimoděk" mizanscénou (či čistě ruchy mimo obraz) odvyprávět v pouhých náznacích, to je více než pouze obdivuhodné. Aby toho snad nebylo málo, tak přes zdánlivou prvotní chladnost je tato "oslava obyčejných silných žen v našich životech" navíc i podmanivá a emoce vzbuzující jako máloco v posledních letech. Roma působí jako snímek, který se minul vznikem o pět dekád. Ovšem díky jeho kvalitám by se na něj nezapomnělo, ani kdyby před oněmi padesáti lety skutečně vznikl. Naopak by se na něj láskyplně vzpomínalo v intencích "takové majstrštyky se už dnes, bohužel, netočí". Díky Cuarónovi to však neplatí; a za to jeden musí být neskonale vděčen, ať už v konečném důsledku je Roma jeho šálkem kávy či není. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (17)

  • Většina rolí ve filmu je obsazena debutanty nebo naturščiky. (ČSFD)
  • Násilný incident ve filmu odkazuje k tragické události z roku 1971, označované jako Corpus Christi massacre, při které bylo zabito okolo 120 demonstrantů. (Stany3)

Související novinky

PF 2020

PF 2020

31.12.2019

Tak Le Mans ’66 nakonec v celkovém hodnocení uživatelů ČSFD.cz porazil i oceňovaného Jokera. Není to zas až tak překvapivé, jedná se přeci jen o pozitivnější film, a to máme rádi. Což dokazuje i… (více)

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

29.12.2019

S blížícím se Silvestrem vám tradičně přinášíme hlasování TOP uživatelů ČSFD.cz za nej filmy a seriály uplynulého roku. Jaké jsou jejich "topky" i s krátkým shrnutím názoru můžete vidět níže. Z filmů… (více)

Netflix už se připravuje na příští Oscary

Netflix už se připravuje na příští Oscary

12.09.2019

Loni to byl snímek Roma, letos pak bude Netflix zkoušet štěstí na Oscarech nejen s Irishmanem Martina Scorseseho, ale taky filmy Stevena Soderbergha (The Laundromat) či Noaha Baumbacha (Marriage… (více)

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Reklama

Reklama