Reklama

Reklama

VOD (1)

Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)

Recenze (218)

Morien 

všechny recenze uživatele

Když jsem si film pouštěla, nevěděla jsem nic moc víc, než že je to podle Steinbecka a že hlavní roli hraje James Dean. Se spisovatelem mám ten problém, že ač se mi líbí náměty, které si vybírá, většinou mi přijdou pohřbené a zkažené přílišným patosem, potažmo sentimentem, což v sobě sice odráží vkus doby vzniku, ale dneska je dneska a já jsem já a já to nemůžu překousnout. S Deanem jsem měla ten problém, že jsem znala jenom jeho pověst a ne jeho schopnosti. Po shlédnutí snímku jsem absolutně spokojená. S postavami, jak s Calem, tak s Abrou, jsem se nečekaně ztotožnila, v tom je myslím ta opravdová nadčasovost, lidé jsou pořád stejní. Pocit z filmu ještě umocnilo srovnání s filmem James Dean z roku 2001, který pojednává o hercově životě i o natáčení právě tohohle filmu. ♥♥♥ ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 2016, Oscar 1 : Herečka VR - Jo Van Fleet + 3 nominace: Režie, Herec HR - James Dean, Scénář. . . . Zlatá Palma - výběr ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Ochuzen o četbu závěrečné části Steinbeckovy předlohy, obohacen o zjištění, že James Dean je věčný (a kapitalismus bohužel též). Houpavá kamera Teda D. McCorda rovněž zaslouží zmínku (čistě pro úplnost - právě jste ji přečetli). 80% Zajímavé komentáře: Pohrobek, Silas ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

James Dean v jedné ze svých rebelských rolí opět ukazuje, jak velkým talentem oplýval. Velká, převelká škoda, že tak záhy zemřel. Film je zpracováním literární předlohy Johna Steinbecka a i když se knize kvalitou moc nepřibližuje, přesto jde o výborně natočené drama. ()

T2 

všechny recenze uživatele

James Dean je herecký Boh a tento film jasne ukazuje jeho neskutočný herecký talent, jednoduchý príbeh dokázal povýšiť vo svojom mladom veku na pompéznu hereckú podívanú. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

,,Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. Poté odešel a usadil se v zemi Nód, na východ od ráje..." Se slavnou filmovou adaptací části stejnojmenného románu Johna Steinbecka z roku 1952 přichází jeden z velikánů světové režie Elia Kazan, sám významný autor a spisovatel (jeho nejslavnější knihou je patrně legendární Tichá dohoda demaskující podstatu amerického snu...). Na základě aluze k biblickému mýtu o Kainovi a Ábelovi je vystaveno velké klasické drama tázající se po podstatě dobra a zla, variací jednoho z nejstarších archetypů - duality dvou černobílých bratrů (oba bratři mají velmi návodová jména - Cal (Kain) a Aron (Ábel)), dochází tvůrci k zajímavé reflexi původního významu - pakliže v Bibli zabije Kain Ábela kvůli žárlivosti, neboť Bůh si vybere pouze Ábelovu oběť a Kainovu ignoruje, smyslem je ale ukázat, že Hospodin to udělal záměrně, neboť dobře věděl o vnitřních dispozicích budoucího vraha (každý si může zvolit NEZABIJEŠ, tím se lišíme od zvířat), nyní se Cal, doberoucí se otcovy lásky a zájmu až v samém finále snímku, dá vnímat jako oběť podivně pokřivených poměrů v rodině, kde se etické (biblické) axiomy nadřazují projevům citu a empatie. Tedy spíše než velké a symbolické biblické podobenství je Kazanův snímek strhující filmovou metaforou nedostatku lásky, pochopení, prostého zájmu...tedy dysfunkční rodiny. Elia Kazan natočil snímek skutečně silný, působivý, s neotřelými formálními postupy (většinu filmu statická kamera se náhle ,,nakloní" a ,,rozhoupe", čímž odráží úzkost a nejistotu hlavního hrdiny - vynikající scéna na houpačce v závěru filmu) a s Jamesem Deanem (kterého tak Kazan objevil pro film) v hlavní roli, jenž byl za svůj výkon dokonce nominován na Oskara a vznikla tak jeho legenda, legenda mladého muže, který si nese stigma svých filmových rolí - rebelů bez příčiny... Podobné filmy: O myších a lidech, Hrozny hněvu, Rebel bez příčiny, Obr / Gigant ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Dean jako nejistý, zasněný a většinou mlčenlivý mladík, kterého souží nedostatek lásky, chybějící matka a především totální neporozumění, s kterým se všude setkává. Hlavní roli v samotné dramatické struktuře filmu hrají stará biblická témata - především hledání otce a konflikt Kaina s Abelem. Film je na vysoké úrovni sám o sobě - "šikmá kamera" ve chvílích nejistoty hlavních hrdinů a ještě o něco vystupňovanější postup pomocí houpajícího se Cala. Přes to přese všechno tady jde "skoro jen" o citlivého rebela s celkem patrnou příčinou svého buřičství. Zajímavé je, že v německé verzi byla vystříhána takřka všechna místa obsahující narážky (po pravdě řečeno dosti výrazné "narážky") na protiněmecké nálady let 1917-18. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Jsou tam skvělé postavy, ale některé reakce Deanova bratra mi přišly trochu přehnané. Každopádně se na to hrozně dobře kouká a děj jsem dost hltal. Barva tomu určitě prospěla a líbila se mi i hudba. A samozřejmě musím vyzdvihnout herecký výkon Jamese Deana, je to sice klišé, ale on prostě hrát uměl. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Klasická tragédie tuny emocí, kde mi zdaleka nedávalo smysl chování všech postav, ale víte co... kdo by pohrdnul fajn steinbeckovskou podívanou a Deanem v jedné ze svých hvězdných rebelských rolí, co stihl chvilku předtím než nám odešel. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Velmi silný film, kterému dám plný počet, přestože má maličko pomalejší začátek. Výborný Dean to každopádně jistí. Konec je opravdu úžasný, i když možná maličko moc "šťastný". Dojmy jsou ale silné. 4 a 1/2, zaokrouhleno tedy nahoru. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Věru těžké hodnocení. Mí oblíbení uživatelé sází po pěti hvězdičkách jako při kulometné palbě, ale já na Kazanův film hledím se skeptickým krčením ramen. Ty hvězdičky totiž nejsou ani tak za film jako takový, jako spíš za vynikající Steinbeckovu literární předlohu a kult Jamese Deana. Což o to, téma je mimořádně silné a ve své době ten snímek představoval určitě vysoce nadstandardní počin, jenže s odstupem času je vidět, jak je zatížený dobovým balastem melodramatičnosti, patosu, přehrávání, kvílení smyčců velkého orchestru - zkrátka a dobře Na východ od ráje představuje typické studiové drama z 50. let, které běh času ve filmovém umění už dávno překonal. Tohle je přesně ten druh filmu, vůči kterému se vymezovala francouzská nová vlna, československá vlna, americký nezávislý film 70. let apod. James Dean přehrává, a to určitě ne proto, že by byl špatný herec, ale jenom se snaží vyhovět dobovým představám o dramatickém herectví a rozervané duši mladého hrdiny. Váhám mezi 3 a 4 hvězdičkami, ale nadšených nekritických obdivovatelů má tenhle kousek spoustu, takže se nemusím rozpakovat nadělit přes řadu slušných scén a zajímavých postav jen 65 % celkového dojmu a 3* k tomu. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Nedávno jsem "objevila" rebela s příčinou Jamese Deana, který si mě okamžitě získal a stal se pro mě opravdovým Idolem, jehož smrt je obrovskou škodou pro diváky a film vůbec. Jeho první snímek, který natočil se svým učitelem Eliou Kazanem se po právu stal legendou jako samotný Dean. Podobenství s biblickým příběhem Kaina a Ábela je dovedně zakomponováno do filmové řeči, takže neznechutí ani ateistu mého ražení. Naopak, toto působivé drama, s vypjatými scénami, se mi nadlouho vryje do mozku. Úchvatné jsou zejména záběry jakoby nakřivo, které ilustrují právě ty zásadní okamžiky střetu otce a syna. Ztraceného, osamělého, nikdy nemilovaného. Syna, který bojuje s vnitřními běsy a démony sžírající touhy po otcově uznání a lásce. Konec sice nekoresponduje s biblí (jestli se tedy nepletu), ale film tím nijak netupí, jen zmírňuje bolest hrdiny (diváka). Postava, se kterou jsem se ztotožnila až do morku kosti. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Jak osudové se ukázalo být spojení dvou mimořádných talentů: Jamese Deana a Vladimíra Dlouhého, který ho v tomto snímku namluvil. Myslím, že jsem ani nečekala, že by se mi Na východ od ráje mohlo tolik líbit. Jakékoliv příběhy o "loserech", rebelech, podivínech a společností odstrčených lidech jsou mi blízké a zrovna tento považuju za vysoce vydařený. Mezi jeden z nejsilnějších momentů rozhodně patří emotivní závěr. ()

sud 

všechny recenze uživatele

John Steinbeck patří mezi mé nejoblíbenější autory a jeho "Na východ od ráje" jsem přečetl těsně, než jsem shlédl film. A mohu říci, že nejsem zklamaný, naopak. Film je jiný než kniha, ale ne horší. Zabývá se sice jen poslední částí knihy, ale to až tak nevadí, protože k celkovému zfilmování bychom potřebovali možná čtyři hodiny. Hodně postav a věcí bylo vypuštěno, ale jedno zůstalo. Bratrský konflikt, otcova paličatost a tajemství okolo matky Cala a Arona. Není zde oproti knize vylíčena jako zrůda, ale spíše jako nešťastná žena s nezáviděníhodnou minulostí. Herecké obsazení je přepychové. O Jamesu Deanovi už bylo napsáno hory knih a komentářů a já jen suše konstatuju, že byl skvělý (chvílemi mi svým projevem připomínal Vladimíra Pucholta) a nechám to plavat. Jinak si pochvalu zaslouží ještě především Julie Harris v úloze osudové Abry a Raymond Massey coby paličatý otec Adam Trask. Elia Kazan natočil snímek perfektně a já kdybych měl tento román natěsnat do 110 minut, asi bych si vybral stejnou pasáž z knihy a film nenatočil jinak. P.S.: Film má rovněž vynikající dabing, který před lety vyrobila ČT. Boris Rösner, který svým znělým barytonem namluvil Adama Traska, obdržel za svůj výkon Cenu Františka Filipovského. ()

castor 

všechny recenze uživatele

V příběhu dvou bratrů, jenž je jasnou revizí biblického příběhu o Kainu a Abelovi, více než generační spor (otec x syn) zaujme rebelantský postoj Jamese Deana. Když Kazanovi odpustíme jeho stinnou politickou minulost, můžeme jeho adaptaci Steinbecka zařadit mezi ty bezesporu nadprůměrné!! ()

Rogue 

všechny recenze uživatele

East of Eden silně připomíná filmy Douglase Sirka - neúnosně roztahané limonády technicolorových barev. Bohužel chybí Sirkovy podivné vedlejší postavy, díky kterým jeho dramata vyčnívají nad konkurenci. Zdá se, že popularita Kazanova nepříliš povedeného zpracováví Steinbeckovy knihy stojí jen na rebelské slávě Jamese Deana. A té já nerozumím. ()

HOCKEYKA 

všechny recenze uživatele

Elia Kazan je aj napriek svojej neslávnej udavačskej minulosti jednou z najvýznamnejších literárnych a filmových osobností všetkých čias.Na sklonku svojho dlhého a plodného života získal Oscara za celoživotné dielo a ja si dodnes pamätám takmer nemé obecenstvo, ked s výnimkou Meryl Streep.Jimma Carreyho,Willa Smitha a niekoľkých málo dalsích prítomných nik netlieskal a nik neprejavil veľkému literátovi a režisérovi úctu tradičným stadingom.Jeho dielo napriek tomu žije dalej a je rovnako nesmrteľné,ako James Dean,ktorý si tajomstvo svojho jedinečného talentu zobral do hrobu a dodnes sa nikomu nepodarilo ani len priblížiť géniovi v ňom.Neuveriteľne krásny a talentovaný Pán Herec aj v tomto azda najlepšom zo svojich troch filmov dokazuje svoju výnimočnosť a aj šesťdesiat rokov po smrti učí svojich oveľa,oveľa mladších kolegov hrať.Obrovská poklona tomuto nádhernému a nesmierne silnému filmu. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Veľká škoda toho Jamesa Deana. Súhlasím s Dukem90, želal by som si ho vidieť hrať v pokročilom veku. V úvode je to presne ten starý dobrý rebelský J. Dean, no postupne dostáva rozum i skvelý nápad ako zbohatnúť na fazuli. Takmer biblický príbeh o dvoch bratoch a otcovi, ktorý lásku medzi dvoch synov nerozdelil spravodlivo je rodinnou drámou a pravých ľudských a možno i tak trochu amerických hodnotách. A pravda je, vďaka vojne si mnohí polepšili. Možno trochu morbidné, ale všetko zlé je na niečo dobré...80%. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Asi zde budu za škarohlída, snad i za barbara... John Steinbeck je můj nejmilejší americký autor. Mám doma (a samozřejmě jsem četl) od něj všechny knihy co u nás byly vydány. Miluji dobu kam sází své romány jimiž je povětšinou Amerika dvacátých a třicátých let. Amerika chudých a tvrdě dřících farmářů, námezdních dělníků, sezónních česáčů ovoce, tuláků....Steinbeck miloval tyto prosté hrdiny a navzdory tehdejší módě jim věnoval své romány čímž zprvu působil všeobecné pohoršení.... Na východ od ráje byla tou první a asi i nejkrásnější. Zde už Steinbeck spisovatelsky velmi vyzrál. Táta mi ještě na sklonku komunismu vyprávěl o skvělém filmovém zpracování s ,,rebelem" Deanem... Urputně jsem čekal až se k filmovému zpracování dostanu plný očekávání, zvědavosti a i touhy. Tak se také stalo ale já byl zklamán. Film převypravuje a to ještě neúplně knihu respektive její první část. Snad je to tou už jinou (novou moderní) dobou kdy jsem film viděl, ale ani film, ani Dean na mne nijak nezapůsobili. Tehdejší vzor rebela trochu vyčpěl... Zpracování je hezké, ale to je málo. Snad vidět to tenkrát v šedesátých někde v kině v barvě, snad bych byl uchvácen Kazanovým zpracováním rodu Trasků v údolí Salinas.... Je zajímavé, že táta to po letech cítil podobně a vliv na něj nemělo až tak zpracování jako spíš vzpomínky na tu dobu a jistý sentiment.... Timšel * * * . ()

Reklama

Reklama