Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Na dobu vzniku nezvykle hutná a naturalistická podívaná. Atmosféra přístavních doků, temných uliček a špinavých hospod je velmi uvěřitelná a (nejen) díky černobílé kameře působí velmi sugestivně. Dynamický děj je plný stupňujícího se napětí a herci rovněž odvádějí skvělou práci. Richard Widmark je zde velmi sympatický a Jack Palance působí opravdu hrozivě. I po více než půl století svěží a napínavý thriller. 85%. ()
Doktor-hygienik běhá po městě, očkuje o sto šest a nařizuje karantény ve snaze zastavit morovou epidemii, přičemž původní šiřitel byl obětí vraždy a chce to urychleně lapit její pachatele. Přiznávám, že Widmark nepatří mezi mé oblíbené hlavní herce, rodinný život jeho postavy mě nezajímal, tím spíš jsem většinu filmu probloumal bez valného zájmu, nějaké to vytržení pouze na začátku a ve finální honičce před zákonem na molu a mezi pytli kafe. Přihrádka se štítkem slabší noir. ()
Docela netradiční námět je podporován tradičně dobrým Elia Kazanem, ale to je tak vše. Zbytek je 96 minut dlouhý průměrný snímek, který kromě námětu a jistých postupů z doby dávno minulé nemá příliš co nabídnout. Na druhou stranu právě tato dobová nabídka pohledu do minulosti prakticky se vším, co k tomu patří filmu dává jistý punc zajímavé realističnosti. Pro diváka, který tohle neocení nebo spíše mu to je ukradené je Panika v ulicích dost možná hodně nudný film s dobrým námětem. Pěkných 70% ze slabých 70 hodnocení je však dost zavádějící... ()
Vydařený noir s luxusním obsazením - Doktor Widmark, snažící se zastavit nákazu dříve, než zkosí celé New Orleans; zbabělý Zero "Producent" Mostel, který zde projevil svůj komický talent; a nakonec respekt vzbuzující Jack Palance, jehož potkat sám v temné ulici, raději bych mu odevzdal všechny peníze a poníženě se odplazil po čtyřech pryč. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- Jack Palance počas natáčania jednej záverečnej scény sám šplhal po lodnom lane po tom, čo dvaja jeho kaskadéri zlyhali. (westerns)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
Reklama