Reklama

Reklama

Tramvaj do stanice Touha

  • USA A Streetcar Named Desire (více)
Trailer

Obsahy(1)

Krutý střet touhy a reality. Strhující drama vášní a tužeb, které se dotýká i těch nejskrytějších oblastí lidských duší... Děj se odehrává v jižanském New Orleansu, kam přijíždí stárnoucí kráska Blanche DuBois navštívit svou mladší sestru Stellu, která se provdala za výbušného a agresivního Stanleyho. Společně musí dočasně vydržet pod jednou střechou, což značí neustálé problémy. Přecitlivělá a domýšlivá Blanche dokáže Stanleyho svou přítomností vyprovokovat k nepříčetné zuřivosti. Ten ji navíc podezřívá, že jeho manželku připravila o dědictví, proto na vlastní pěst pátrá po pravdě o její minulosti. Stísněné prostory rozpáleného bytu představují bojiště dvou rozdílných povah a osobností. Labilní Blanche propadá vlastním sebeklamům a začíná se ztrácet ve svých představách a halucinacích. Bezvýchodná situace vyvrcholí ve chvíli, kdy se v rozpáleném bytě ocitnou o samotě... Slavný filmař Elia Kazan (1909–2003) byl jednou z nejvýraznějších postav americké kultury 20. století. V Hollywoodu se etabloval jako filmový režisér a scenárista, ještě předtím se ale proslavil jako broadwayský režisér. Na počátku 40. let představoval výraznou divadelní osobnost, která se orientuje na inscenace těch nejvýraznějších současných amerických dramatiků. Elia Kazan uvedl na broadwayská jeviště vrcholná díla Arthura Millera, Tennessee Williamse nebo Williama Ingeho. Americký dramatik Tennessee Williams patřil k jeho nejbližším a nejvěrnějším přátelům, jedním z vrcholu jejich spolupráce se stala divadelní hra Tramvaj do stanice Touha. Ta byla uvedena v roce 1947, následně získala Pulitzerovu cenu a dodnes představuje vrcholné dílo moderního amerického psychologického dramatu. Námět Tramvaje do stanice Touha představoval pro hollywoodské producenty velké lákadlo, proto už o čtyři roky později vznikla stejnojmenná filmová adaptace. Elia Kazan se ujal filmové režie, zatímco Tennessee Williams spolupracoval na psaní scénáře. Na filmovém plátně zde na sebe poprvé výrazně upozornil Marlon Brando, jenž si roli hrubého a horkokrevného Stanleyho Kowalského zahrál už předtím na Broadwayi. Jeho dámský protiklad v podobě labilní hrdinky Blanche ztvárnila britská herečka Vivien Leighová. Ta si předtím stejnou roli vyzkoušela pro změnu v londýnské divadelní adaptaci, kterou režíroval její slavný manžel Laurence Olivier. Síla výsledného díla spočívá především v hereckých výkonech hlavních protagonistů. Snímek byl ostatně jako první nominován na Oscara ve všech čtyřech hereckých kategoriích, jako jediný nebyl paradoxně vyznamenán Marlon Brando. Živočišný a prchlivý Stanley ale dodnes představuje jednu z nejvýraznějších postav světové kinematografie. (Česká televize)

(více)

Recenze (196)

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 1999, Oscar 4 : Herec VR - Karl Malden, Herečka HR - Vivien Leigh, Herečka VR - Kim Hunter, Výprava ČB + 8 nominací: Nejlepší film, Režie, Kamera ČB, Herec HR - Marlon Brando, Kostýmy ČB, Hudba, Zvuk, Scénář. . . . . Zlatý Lev - výběr ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Jedinou malilinkatou výtku bych měla - přestože film disponuje neskutečně silným scénářem, je na výsledku docela znát, že předlohou byla divadelní hra. Trochu z dialogů (a monologů), hodně moc z neměnnosti prostředí (v podstatě celou dobu se nacházíme v jediném bytě a na schodech na jeho dvůr). To ale nemění nic na tom, že jde o skvělý film, který má co říct i po více než 50-ti letech a myslím, že ani do budoucna tolik nezestárne. Poblouznění lidské duše tady totiž byly, jsou a pořád budou. A Elia Kazan dokázal za vydatné podpory Tennesee Williamse převést všechna trápení na stříbrné plátno takovým způsobem, že to bude mít co říct lidem i za sto let. Tak poctivých 5 hvězdiček už jsem dlouho nedala... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

(SPOILERY inside) Stačí málo, oprostit se od doby a prostředí, a ten příběh ztratí šanci zestárnout. Jakékoliv nové verzi bude přesto kus původní síly scházet. Nepochybně. Verze filmová není výjimkou. Cenzoři měli společně s katolickou ligou potřebu uchránit skutečným životem netčené diváky před jistými „obscénnostmi“. Ve volném čase byste museli luštit nejzapeklitější šifry tajných služeb, aby vám z dialogu mezi Blanche a Mitchem došlo, že její manžel byl homosexuál. Scéna znásilnění končí, aniž by začala. Důležitý zvrat značí alespoň rozbité zrcadlo, do něhož Blanche dříve se stále menší jistotou hledívala. Jeden z mála to okamžiků, kdy si Kazan vzpomene, že režíruje film, nikoliv divadelní inscenaci. U materiálu obdobných dramatických kvalit ani není třeba vymýšlet složitě komponované záběry. Tím prvním a posledním jsou postavy a jejich dialogy. Stanley Kowalski, hlavní hvězda večera. Obhroublý, agresivní samec, který si hájí své teritorium, ale když není zbytí, umí nasadit tvář toho největšího kajícníka. Ta na Stellu zabírá. Jakkoli konec, opět vynucený cenzory, vyznívá jinak, není pochyb, že její „definitivní“ úprk nahoru, kam si přízemní Stan netroufá, definitivním nebude. Přijde zpět. Možná kvůli sexu, možná kvůli lásce. Takové, jakou Blanche nikdy nepoznala. Když se jí Stella táže, zda jela tramvají jménem Touha, má navrch, zároveň si nepřipouští, co je nám s ironií řečeno hned na začátku: další stanicí je hřbitov. I kdyby Tramvaj do stanice Touha nebyla nejlepší adaptací Williamsovy hry, což zatím nemohu posoudit, určitě patří k nejlepším učebnicím herectví s názornými ukázkami. Máte jedinečnou příležitost porovnat prvotřídní „method acting“ Marlona Branda a teatrální herectví Vivien Leighové, jejíž velká gest zčásti odpovídají stylu vystupování její postavy, herečky na svém soukromém jevišti, zčásti svědčí o tom, že vychází ze staré školy. Dva světy se střetly. Zoufalství, z něhož se svírá hrdlo – a do jehož ještě víc neprodyšné verze vše směřuje, představuje jednu z devíz filmu. Tu druhou, která je vlastně důvodem intenzivního prožitku z první, potom herci. Obdiv. 85% Zajímavé komentáře: Morien, murakamigirl, vadic ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $1,8miliónaTržby USA $8,000,000Tržby Celosvetovo $8,042,000║ herecky úžasná práca, dravý Brando a psychoška Vivien Leigh sa výborne dopĺňajú /80%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Tramvaj do stanice Touha je filmem docela přeceňovaným a v dnešní době nepřekvapujícím. Nebýt dokonalého Marlona Branda a Vivian Leigh pravděpodobně by byl hodně rychle zapomenut. Jejich "vztah" a napětí mezi nimi z filmu přímo čiší a škoda, že je nejde vidět naživo (např. v divadle jak hrají tuto hru), protože to by rozhodně byl životní zážitek, který nedokáže plátno zcela nahradit. Elia kazan je velmi zkušený režisér, ale v tramvaji nemá moc prostoru a moc šancí na experimenty. Režie je konvenční a podtrhuje trochu zdlouhavý film, který je na úrovni 3 a půl hvězdiček. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Mísí se tu nehorázný kontrast přirozeného výkonu Marlona Branda a neuvěřitelného přehrávání Vivien Leigh. Její postava byla veskrze nesympatická a i když tragická, prostě jsem jí neměl rád. Z mého pohledu to měla nejhorší Stella protože měla silný cit k Stanleymu i Blanche, ale jednoho se musela vzdát a tudíž se pak nenávidět. Zbylé dvě postavy byli tohoto ušetřeny. Vždycky ale miluju, když film který je starý skoro už 60 let je stále aktuální. Elia Kazan byl velký filmař. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Wow; dechberoucí neotesanec Brando, oslňující nešťastnice Vivien Leigh, překvapivě chytlavých a nepředvídatelně se vyvíjejících 120 minut, stále aktuální a rozsáhle o životě vypovídající drama. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Ne, že bych se nebavil, ale je na místě promluvit k negativím stránkám jinak velmi dobrého filmu Tramvaj do stanice Touha. Předně je až příliš patrné, že se jedná o divadelní hru. Jak prostředím, tak některými hereckými výkony. Předně velmi teatrální Vivien Leigh. Přesto je však přesvědčivá a její Blanche je protivná falešná čůza, kterou jsem od začátku filmu neměl rád. Karl Malden zahrál dobře, ale na Oscara asi stačilo tehdy málo. Zejména nemasná neslaná Kim Hunter. Ta byla tak nevýrazná, že nastává otázka, zda to zahrála tak geniálně nebo tak špatně. Osobně se přikláním k druhé variantě. Z celé čtveřice nedostal Oscara ten nejlepší - Marlon Brando, ale chápu, že ve své druhé roli nemohl chtít porazit výtečného Humphreyho Bogarta. Rovněž by bylo lepší ukázat vztah Blanche a Stanleyho, protože to vybízí a toto nenaplnění sráží film dolů. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Rád bych dal pět hvězd, protože ke konci je to neuvěřitelně silné a herci tu opravdu koncertují, nicméně to "holčičí drbání" v první polovině bylo docela otravné. Ne nějak přes míru, ale jak si na to vzpomenu... ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Zatvrzele jsem vždy prohlašovala, že pohlední blonďatí svalnatí muži mě nikdy nemohou přitahovat, protože přece miluju chcípáčky s propadlými hrudníčky, velkými zuby, vystouplými lícními kostmi a bezbrannými pohledy. To je pořád pravda, ale nějak mezi ty ubožáčky budu muset strčit i Branda s utrženým rukávem. ♥ DÍ-VA-DLO! ()

brit84 

všechny recenze uživatele

Pod trochu zavádějícím názvem jsem si představoval milostný slaďáček o tom, jak Scarlettka O'Harová přebírá své ségře fešáka Marlona. Další tuctovka se naštěstí nekoná. Tady jde především o dokonalé herecké výkony a vykreslení duševních stavů postav do nejmenších detailů. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Vivien Leigh! Je božská! Táto dáma mi svojím nadneseným hereckým prejavom imponovala už v Gone with the wind, ale to, čo predvádza v tejto dráme, hraničí s genialitou. Absolútne zaslúžený Oscar za najlepšiu herečku a moja bezmedzná úcta k nej, pretože svojou postavou úzkostne melancholickej, krehkej, poddajnej a zároveň chorobne patetickej Blanche, vytiahla túto klasickú hollywoodsku konverzačku do nebeských výšin. Vynikajúci scenár schopný prenechať posolstvá aj dnešnej dobe, komorné herecké koncerty a snímka, ktorú by som radšej videla v divadelnej inscenácii, aby bol pre mňa zmätok vo vnútri Blanche realistickejší. Sama sa však nestačím čudovať, ako niekto mohol stvoriť takú úžasnú postavu a prenechať ju herečke, ktorá ju uchopila dotykom nesmrteľnosti, pôvabu a zmyselnosti. Vivien Leigh predviedla jeden z najlepších ženských hereckých výkonov, aký som mala možnosť vidieť na filmovom plátne. Nezabudnuteľný film.... vďaka nej. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

A Streetcar Named Desire patří mezi nejslavnější hry Tennesseeho Williamse. Nástup mladého Branda jsem zažila již několikrát a mohu si pouze odškrtnout položku z poválečného filmu v USA, neb toto není skvost. Ale pokud se více zamyslím nad kariérou Vivien Leigh, mohu spokojeně konstatovat, že celý život hrála pouze proto, aby se definitivně stala Blanche DuBois, neb všechny ty její drzé hrdinky jakoby této zoufalé bytosti z oka vypadly. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Uz len kvoli hereckemu vykonu Vivien Leigh a druhej polovici filmu, ktora rozostrela skryte karty hlavnej hrdinky na stol musim dat 4*, pretoze prave ta prva nejasna polovica ma skor nudila. Vzbudzovala vo mne kopu otazok, o co tej Blanche vlastne ide a ci sa tam vobec nieco zaujimave stane, takze trosku ma to nudilo, ale ako som uz spomenul, ta druha polovica sa psychologicky vynikajuco rozbehne. Okrem toho maju u mna poklonu aj Marlon Brando a Karl Malden, ktory svoje sklamanie zahral dost presvedcivo. Film ziskal az 4 Oscary, dominoval v hereckych kategoriach - Karl Malden, Vivien Leigh alebo Kim Hunter, ale mal aj 8 nominacii, medzi ktorymi su najlepsi film, rezia alebo herec Marlon Brando. Avsak v tom oscarovom rocniku mal väcsie stastie romanticky muzikal s Geneom Kellym AMERICAN V PARIZI (1951), ktory dostal Oscara za najlepsi film, dalej George Stevens ziskal ako reziser sosku za romanticku dramu MISTO NA VYSLUNI (1951) s Elizabeth Taylor a Oscara za najlepsiu hlavnu ulohu vyfukol Marlonovi Brandovi Humphrey Bogart za dobrodruzno-romanticky film AFRICKA KRALOVNA (1951)... 26.08.2010 _______ Vivien Leigh - (Blanche DuBois) +++ Marlon Brando - (Stanley Kowalski) +++ Kim Hunter - (Stella Kowalski) +++ Karl Malden - (MItch) +++ Rudy Bond - (Steve) +++ Nick Dennis - (Pablo Gonzales) +++ Hudba: Alex North +++ Nemecka Cinema - 100% ()

castor 

všechny recenze uživatele

Nespočet cen z divadelních prken (hra získala třeba Pulitzerovu cenu), stejně tak z filmového plátna (nakonec čtyři Oscary). Agresivní samec, iluzí plné děvče a vrcholné dílo moderního amerického psychologického dramatu. Přitahovala a dál bude přitahovat složitostí vztahů a možnostmi nejrůznějších uchopení a výkladů. Na jedné straně totální ponoření se do role, kdy herec skutečně cítí to, co postava (démonický Marlon Brando), na té druhé teatrální herectví (zlomená Vivien Leigh). Dva světy, co se střetly. Přesto panuje jakási rovnováha sil. Nadšení mnohých chápu, za sebe jde přesně o typ oceňované klasiky, která není mým šálkem kávy. Viděno, splněno, pojďme dál. 70% ()

HOCKEYKA 

všechny recenze uživatele

Nevidieť filmovú adaptáciu slávnej divadelnej hry z pera Tennesseeho Williamsa sa vraj rovná škandálu,aký si milovníci kvalitného filmu nemôžu dovoliť.Patrím k ľudom,ktorí si pod ťarchou takýchto argumentov ochotne dopĺňajú medzery vo vzdelaní a zatiaľ som nemala dôvod to oľutovať.Názov tohto diela sa už desaťročia skloňuje v rôznych odborných publikáciách,životopisných bestselleroch,filmových dokumentoch,pri výročných oslavách i mimoriadnych udalostiach a všeobecné názory naň by sa dali nazvať jedným veľkým superlatívom.Dočítala som sa,že túto hru skúšali v slávnej hereckej škole Leeho Strassberga takmer všetky budúce herecké hviezdy,pretože ako jedna z mála vedela dokonale preveriť ich talent i skryté vlohy.Pre Marlona Branda znamenal tento priekopnícky filmový počin vstup do sveta nesmrteľných,aj ked osobne som presvedčená o tom,že by to neskôr dokázal aj bez neho.Každopádne je jeho výkon v roli agresívneho Stana Kowalskeho aj po mnohých rokoch veľmi silným a nezabudnuteľným zážitkom.Dušou filmu však neotrasiteľne zostáva Vivien Leigh,ktorá s poriadnou dávkou divadelného pátosu a neodmysliteľným výrazom krásnej a koketnej ženy zatieňuje všetko a všetkých okolo seba.V čase nakrúcania tejto snímky bola už uznávanou filmovou a divadelnou herečkou a jej ohromujúci výkon túto skutočnosť len potvrdzuje.Svoj obdiv k osobe slávneho režiséra a literáta E.Kazana som už vyjadrila v inom komente,napriek tomu opäť klobúčik dolu a hlboká poklona pred jeho genialitou. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Na otázku amerického lektora jaký je mlj nejoblíbenější herec jsem odpověděl Marlon Brando, není to sice zcela pravdou, trošku jsem zaimprovizoval, ale Tramvaji do stanice Touha t omůžu říct s čistou hlavou. Moje odpověď ho docela rozveselila a začal mi něm vykládat a prý, že nejlepší film s ním je právě ona Streetcar Named Desire, popisoval skvělé scény, že jsem si to chtěl pustit ještě stejný týden. Udělal jsem to a musím souhlasit, že je to opravdu zajímavý a skvělý film, na kterém se sice zub času podepsal, ale stále na vysoké kvalitě. Marlon Brando je opravdu bůh, který je i fyzicky opravdu dokonalý, ale na Waterfrontu vypadal taky skvěle. Zahrál to na jedničku, ale v extrémním výbuchu to neměl v očích a mám ho raději v trošku jiné poloze i když většina tvrdí, že hrát primitivy mu šlo nejlíp. Scénář zcela divadelní i celá struktůra, ale nejvíce teatrální byla Vivien Leight, která přehrávala od první sekundy na scéně do úplného závěru, vadilo mi to dost. Na druhou stranu ji ale chápu, hrála roli Blanche v Londýně na prknech, takže prostě nezvádla tu změnu ze stage na stříbrné plátno. Působí to docela humorně, že všichni hrají normálně a vážně, jen ona si tam skáče, lítá a dělá grimasy jak v němé éře. ()

Molly 

všechny recenze uživatele

Blanche, někdejší jižanská dáma vychovávána ve velkém domě se sluhy, kterou učili, že dokonalý vzhled a umění konverzace postačí, aby se jednou dobře provdala za bohatého gentlemana, je konfrontována s neutěšeným faktem, že svět, jaký znala, je pryč. Starý Jih nahradil Jih nový, a pro dámy v něm není místo. I kavalíři, zdá se, jsou nedostatkovým zbožím. Než by si však tuto pravdu přiznala, raději žije v iluzi. Naopak Stanley, syn polských imigrantů, požadavky nového světa splňuje - je silný, přímý a živočišný a moc dobře ví, že přežít může jen ten nejsilnější. Jeho mužnost je v kontrastu s ženskostí Blanche, jeho realismus se bije s jejím idealismem. Jak jinak mohl jejich střet a boj o místo po boku Stelly (která se úspěšně požadavkům nového světa přizpůsobila) dopadnout než (pozor na spoiler!) vítězstvím silnějšího? Ale nenechte se zmást, konec není ani pro jednoho z nich nešťastný. A nešťastná rozhodně není ani filmová adaptace božské Williamsovy hry. Vivien Leigh působí tak zranitelně a Marlon Brando tak machisticky, jak je žádoucí, film ani na vteřinu nenudí a Kazanova režie je přesná. Akorát závěrečná Stellina slova zaznít neměla... ()

Reklama

Reklama