Obsahy(1)
Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (266)
Osmnáctý nejlepší americký snímek všech dob dle ankety Amerického filmového institutu - a nutno dodat, že oprávněně. Nový hudební doprovod Tokyo City Philharmonic Orchestra pod vedením Joea Hisaishiho tomu dodává úžasnou šťávu. Pro některé může být výhodou, že to není klasicky groteskově ztřeštěné - je zde vše od lásky, situační komiky, války, honiček... Prostě vše v čistém kondenzátu klasické zábavy. Navíc je to opravdu akční a dynamické, nejen na svou dobu. Buster Keaton si zde splnil svůj velký sen co se týče vlaků. Nebýt slabší prostřední pasáže ve velitelském sídle Unie a útěku z něj, tak je to bezchybné. Ovšem i tak je to geniálně jednoduché, jednoduše geniální. ()
║Rozpočet $750,000║Tržby Celosvetovo $1,000,000▐ Geniálny film, až neskutočne nápadité scénky, na tú dobu to malo slušný rozpočet ale je vidieť že ho dokázali krásne využiť, lebo má to svoj rozmach, veľkolepú výpravu a poctivé herecké výkony. /100%/ ()
No moje asi prvni setkani s Busterem a ze by to byla nejaka slava, jak by se podle hodnoceni zdalo, se rict neda. Je sice fakt, ze nakej fanousek grotesek nejsem a jediny, co jsem sledoval trosku peclivejc, byly kdysi davno Laurel a Hardy, ale tenhle film mi proste kdovijak paradni neprisel. Musi se sice uznat, ze se Buster mraci ze vsech sil a na vlaku, kde se odehrava vetsina deje, lita jak opice a obcas udela nakou vtipnou scenku, vetsinou ze nekam spadne a podobne, jenze ja se u tohohle filmu parkrat maximalne tak pousmal a to je vsechno. Navic, co se tyce hudby, ta je misty fakt paradni, problem je, ze se dost casto opakuje a je stereotypni az skoro uspavaci a to vlastne plati i o samotnym filmu. Nicmene je tu jedna vec, kterou musim vyzdvihnout, bojovy pasaze vypadaj jak z nakyho historickyho velkofilmu. Celkove, ac natoceny pekne, bohuzel ne moc vtipny a misty nudny, za coz taky muze delka, nakejch 20 minut by stacilo, takze jen 3*. ()
Scénář: Clyde Bruckman, Buster Keaton .. Můj první němý Buster Keaton a nakonec velice příjemné seznámení. Nesází sice na hluboké myšlenky nebo emoce (jako Charlie Chaplin v některých svých dílech), ale příběh, který je plný akce, pohybu a dobrodružství. ()
FRIGO NA MAŠINĚ je jedním z těch mistrovských děl, do nichž tvůrci vložili veškeré svoje ambice, schopnosti, peníze… a leckdy i budoucnost. Pro pochopení jeho významu je podstatné uvědomit si zvláštní paradox: Keaton tvořil bez detailních scenáristických příprav a jeho obrovskou kreativitu burcovaly především konkrétní problémy a výzvy, kterak se vyjevovaly během vzniku filmu. Současně ale patřil a patří mezi nejvíce perfekcionistické, důsledné a konceptuální filmaře americké kinematografie. ___ A právě FRIGO NA MAŠINĚ nejlépe demonstruje, jak marné je ho zaškatulkovat – jako režiséra i jako herce. Film má mnohem blíže k historickým velkofilmům a dobrodružným spektáklům než k dobovým komediím. Zároveň ale historické filmy přesahoval mírou pečlivosti při rekonstrukci konkrétní události americké občanské války a dobrodružné spektákly neokázalým stoicismem, s nímž inscenuje náročné kaskadérské kousky, opulentní sekvence s velkými stroji a davové scény snímané nevídanými šesti kamerami. Současně jde však o vysoce konceptuální film, o umělecký experiment s vypravěčskou symetrií, s rozvíjením prvků v opakováních a variacích – jenž zas a znovu zcela inovativním způsobem využívá pronásledování jako schéma, které žene celý film kupředu na cestě tam a zase zpátky. ___ I tady ovšem můžeme vidět i konkrétnější kontinuitu v Keatonově práci, a sice zapojení centrálního dopravního prostředku coby scelujícího motivu provázejícího (nás) napříč sérií situací, leč s opačným akcentem. Kupříkladu ve filmu FRIGO VE ČLUNU používal lodě jako rozcestníku ke spoustě tzv. nemožných gagů v okouzlující demonstraci strašně vtipných věcí. Oproti tomu ve FRIGOVI NA MAŠINĚ využil lokomotivy jako rozcestníku ke komedii, která činí věci strašně vtipnými, aniž by přestala být působivým filmem o věcech, které jsou venkoncem především strašné. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (17)
- Lokomotíva Generál bola počas americkej občianskej vojny naozaj ukradnutá. (Raketoplan)
- Buster Keaton (Johnnie Gray) robil osobne všetky nebezpečné kúsky s lokomotívou. (vander19)
- Kvůli vysokým produkčním výdajům a diváckému neúspěchu – film nebyl přijat zřejmě kvůli tomu, že diváci čekali jednoduchou komedii a místo toho dostali historické drama s gagy – byl Buster Keaton donucen podepsat nevýhodnou smlouvu se společností MGM, která mu sebrala prakticky veškerou tvůrčí svobodu. (Rosana)
Reklama