Reklama

Reklama

Frigo staví dům

  • USA One Week (více)
Krátkometrážní / Komedie
USA, 1920, 27 min

Obsahy(1)

Režijní debut Bustera Keatona, kterým si získal publikum v té době. Vypráví o novomanželích, kteří dostanou svatebním darem dům. Ten si však musí sami sestavit z dílů. Bývalý ctitel nevěsty jim ale stavbu ztíží a Frigo s manželkou pak postaví neobyčejný dům ve kterém se odehrává mnoho neobyčejných situací. (Rosana)

Recenze (48)

Matty 

všechny recenze uživatele

Krom jako obvykle nepolevujícího tempa a ohromné nápaditosti vyniká One Week raným projevem filmové sebereflexivity (ruka zakrývající kameru). ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Stavba domku v rozmezí jenoho týdne se šikovností, ale i elánem, Pata a Mata aneb na pátek třináctého si kolaudační párty rozhodně neplánujte. Nejedna chybka by se zde sice našla, ale tak krásně a nápaditě vrstvené gagy se jen tak nevidí. V jiných Frigových eskapádách jsou nesporně lepší jednotlivé segmenty. Ovšem jako celek je právě One Week nejvyrovnanější. Navíc nejeden fór předběhl svou dobu. Kupříkladu "zcenzurované" podání upadlého mýdla. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Kdo se dívá pozorně, popatří, že Frigův PatMatovský dům je bratrancem výtvarné estetiky jež našla svůj vrcholný výraz ve filmech německého expresionismu. No vážně! :) ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

První Keatonův film bez Fattyho Arbuckle a opravdová komedie, jíž se nerovnala ani většina Chaplinových do této doby. Frigo staví domek a zároveň kupí gagy, které jsou neuvěřitelně promyšlené a do sebe zapadající. Co scéna, kdy na Friga padá dům? Vše bylo točeno opravdově, kdyby Buster stál o kousíček vedle, bylo by po něm. Však to také bylo vyhlášeno jako jedna z nejnebezpečnějších scén v dějinách filmu vůbec! Před tímto byl snad jen Harold Lloyd visící na ručičkách hodin v O patro výš! ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„The wedding bells have a such a sweet sound, but such a sour echo..“ Nápadité kaskadérské scény s promyšlenou realizací, vtipná cenzorská dlaň a disproporce interiéru jak u haciendy Oggyho a švábů. Poučením pro novomanžele je nikdy nekolaudovat prefabrikovaný svatební dar v pátek třináctého, protože pak budete mít ložnici s výhledem na všechny světové strany.. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Naprostá smršť gagů, Buster Keaton to tentokrát doslova roztočil (a v závěru rozjel). A ta roztomilá legrácka s vanou. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Takto nejako by mohla vyzerat hrana verzia A je to! Smrst napadov, gagov a postavy, ktorym sa neda nefandit. Ale preco to vlastne nemalo happy end? Velmi som im ho prial. 10/10 ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Začínám s Frigem. Buster Keaton svojí kamennou tváří umí pobavit, jsou tu nápadité scénky a tradičně dobrá grotesková muzika. Na rozjezd je to za 4*. P.S. Chaplinovi dávám přednost. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

jakožto bývalý študent stavební školy chválím Bustera Keatona za ekologicky šetrnou stavbu jeho pasivního nízkoenergetického domu. ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Složte si sami dům z námi dodaných dílů! To by ovšem v pozadí nesměl být ohrdnutý nápadník, který přečísluje krabice. Pěkný film, 4*. Ještě víc než samotné stavění domu mě ale zaujala cesta ze svatby v úvodu filmu a originální přestupování mezi vozidly :). ■ P.S. Je mi sympatická frigova partnerka z tohoto filmu. Taková "nevěsta do nepohody". ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Konečne bez Tučka” , a ešte k tomu s novou, atraktívnejšou frajerkou, s ktorou sa oženil, a v ten istý deň sa pustil do stavania dreveného domu, je z neho “MAJSTER, odborník, ktorý vie, čo robí, alebo nebyť toho neprajníka, ktorý prehádzal krabice, tak by určite nevznikol dom addamsovcov, či aj v takomto podobnom, pokrivenom domčeku sa krútila i Dorotka z Čarodejníka z krajiny Oz, pamätáte” ? „Síce nebol taký dokrivený, a predsa sa točila”... Frigo si stanovil, že do týždňa to zmákne, a na PIATOK 13. , si pozval hostí na kolaudáciu... Blíži sa tornádo, ale nielen kvôli nemu, skončí domček na železničnej trati... Myslel som si, že mi vyrazí táto „kamenná tvár” tvár, nemá to ďaleko ku naprostej GENIALITE, má to typické fázy, že zo sekundy na sekundu sa zvyšuje adrenalín, ale pre mňa to nie je STRAŠIAK, ktorý začínal taktiež v malom, univerzálnom domčeku, a postupne sa prepracoval do takých stupňov, že som nechápal... ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Prvý samostatný film Bustera Keatona ako za jeden týždeň postaviť domček svojich snov... Skvelá groteska "večne smutného muža". ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Mé první setkání s Frigem a hned takový náklep. Strašně se mi na tom líbí to, že Keaton sám o sobě není (oproti jiným komikům té doby) nijak extra komický, naopak, je to prostě obyčejný týpek s kamennou tváří, že ten humor nespočívá na něm a jeho taškařivém chování (jako je tomu např. u Chaplina nebo Lloyda), ale jde v podstatě o situační humor, kdy on jen jako by vystupuje v humorné situaci, kterých je tady požehnaně a místy člověk až zírá (padající dům apod.). A scéna s mýdlem, nádhera.... ()

Mgb21 

všechny recenze uživatele

Já brečel smíchy. Navíc s jakou lehkostí jsou prováděny všechny akrobatické kousky. A scéna s točícím domem je nádherná! ()

Caelos 

všechny recenze uživatele

Mé první setkání s Busterem "Frigem" Keatonem dopadlo naprosto skvěle a těším se na další. Překvapilo mne provedení gagů, některé vypadají opravdu nebezpečně, například "otočná" stěna, či scéna se dvěma auty a motorkou ihned v úvodu, ta byla taková... překvapivá (motorku jsem tam nečekal). ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

První Keatonův sólový film a hned taková bomba! Z jakékoliv scény filmu Frigo staví dům byste mohli extrahovat esenci čistého humoru! Je to poezie pohybu, černobílá filmová báseň, ten nejhravější surrealismus! A závěrečný gag s vlakem je snad Keatonův nejslavnější a nejcitovanější (sám ho znovu použil ve Frigovi, svůdci žen; taky gag s padající stěnou později geniálně použil v Plavčíkovi na sladké vodě). Je to ta nejpřirozenější poezie moderního člověka. Harold Lloyd ve svých filmech představuje typického měšťáka, který by bez moderní techniky nepřežil. Chaplin veškeré moderní vynálezy odmítá (viz nejlépe němá Moderní doba). A Keaton? Ten bojuje s instantním domkem z krabice tím, že z něj postaví holý nesmysl, za který by se nemusel stydět ani Salvador Dalí, a zůstane tak věrný sám sobě, zůstane svobodný a tvůrčí. Neodmítá realitu, která ho obklopuje, ani se jí zbaběle nepodřizuje. Vytváří z ní umění a tu nejčistší poezii. Keatonův človíček sice dostane pořádně do těla, ale nikdy se nevzdá a nakonec vždycky odchází jako vítěz. Tedy aspoň do dalšího filmu. ()

Reklama

Reklama