poster

Seven Chances

  • slovenský

    Keď sa Frigo ženil

Komedie / Rodinný

USA, 1925, 56 min

Režie:

Buster Keaton

Kamera:

Elgin Lessley
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    *****

    (1001) Ach ne, co to znamená, že tam má Buster bělochy natřené na černo předstírající, že jsou černoši, a potom jiné opravdické černochy hrající černochy? Toho jsem si předtím nevšimla. Po mírném výzkumu jsem zjistila, že Buster s největší pravděpodobností rasista nebyl a tenhle stav věcí vypovídá o Hollywoodu tehdejší doby a ne o Busterově smýšlení, to bylo víc než všechno otevřené, protože vyrůstal ve vaudevillovém prostředí, kde se setkával s lidmi s celého světa a tak neměl čas pozřít do sebe strach z čehokoliv cizího a jiného. Skuteční černí herci se v rámci politiky filmových studií mohli objevit v komparzních roličkách, ale nemohli se objevit ve vedlejších rolích přímo posouvajících děj. Každopádně k filmu jako takovému: Na Busterových filmech často obdivuji dramaturgii bizarnosti, která se zde projevuje v plné síle. Celý příběh začne vlastně realisticky, sice trochu nadsazeně, ale jakoby docela normálně, obyčejný chlápek smolař se střetne s nějakým problémem a pustí se do jeho řešení, které se shodou nešťastných náhod oddaluje a znemožňuje. A postupně celý možný svět daného příběhu nabobtná do něčeho velmi absurdního až abstraktního, jako v tomhle případě, kdy se nejprve nápaditá honička s partou nevěst přerodí do primordiální potyčky, při které jde o čest a létají cihly, a potom se to zvrhne rovnou do symbolického boje muže proti osudu, který zastupuje umělá lavina kamení ženoucí vše před sebou ku zkáze. Příběh nehraje hlavní roli, Buster se nechává instinktem vést tam, kam ho vedou gagy a jeho vlastní fyzické limity, a bůžku, je to pořádná jízda.(8.2.2016)

  • Webb
    ****

    Jedna z nejlepších Keatonovek, je tu spousta nápadů, zábava zaručena :-) [8/10] (Buster Keaton Productions) (Čb./Technicolor /// Produkce: Joseph M. Schenck, Buster Keaton /// Scénář: Clyde Bruckman, Jean C. Havez, Joseph A. Mitchell podle divadelní hry Roie Coopera Megrua /// Kamera: Byron Houck, Elgin Lessley) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](1.2.2013)

  • kaylin
    ****

    Buster Keaton mě neskutečně udivuje. Nejen tím, jak dokáže procházet svými filmy s kamennou tváří, ale především tím, co všechno ve svých filmech dělí. To jsou kaskadérské kousky opravdu neuvěřitelné. Scéna s lavinou je prostě parádní. Proč už tohle dneska tolik není? Mám pocit, že dnes už nic nevypadá skutečně nebezpečně a přitom reálně. A navíc je tohle vlastně příběh o tom, jak se Keatonův hrdina nechce ženit. Skvěle akční, zábavné.(3.7.2014)

  • Anderton
    *****

    Budem tuctový a napíšem, že Seven chances je jedna z najlepších komédií, aké boli kedy natočené. Podľa mňa je to komédia s vôbec najlepším nápadom, aký bol v rámci žánru vymyslený a s najzbesilejším tempom, aké bolo kedy natočené nielen v rámci komédie, ale vôbec. Súčasné akčné filmy sa nechytajú. Nápad so ženením nie je nápad za milión, ale nápad hneď za sedem miliónov a Buster Keaton je aj vďaka tomuto filmu jeden z najväčších gigantov a géniov strieborného plátna. Skoro každý jeho film to má u mňa za plný počet, tento je ale vôbec najlepší. Takže k tuctovému komentáru ešte tuctový dodatok, že toto proste musíte vidieť a aj keď vám možno Keatonov humor stopercentne nesadne, stále sa budete nadpriemerne baviť. Netreba zabúdať, že hrozba v tomto filme je tá úplne najstrašnejšia zo všetkých! Neviem, či mi má byť pri takýchto dobových filmoch súčasnej komerčnej komediálnej tvorby ľúto, alebo mi má byť z nej zle.(24.2.2013)

  • Matty
    ****

    Živelná pohroma, kterou vrcholí mnohé Keatonovy filmy, má tentokrát podobu zhruba pěti stovek rozohněných žen ve svatebních šatech, které hlavního hrdinu nahánějí ulicemi Los Angeles. Bravurně vystupňované, krkolomnými kaskadérskými kousky a ujetými vtípky (želva!) popoháněné dvacetiminutové honičce, vrcholící scénou nechávající za sebou i úvod Dobyvatelů ztracené archy, předchází nádherná ukázka práce s časovým limitem. Keaton hraje starého mládence, který může zdědit sedm milionů dolarů, pokud se ožení nejpozději do sedmi hodin večer v den svých sedmadvacátých narozenin. Ten den právě nastal a do večera zbývá pár hodin. Poté, co jej kvůli nevhodné poznámce odmítne dívka, kterou již dlouho tajně miluje, zkouší štěstí u sedmi dalších dam. Osudová sedmá hodina je s každým odmítnutím blíž a nechce-li Frigo, zachovávající kamennou tvář i při kličkování mezi valícími se balvany, svůj závod s časem prohrát, nesmí se zastavit. Od začátku jde díky tomu o nesmírně dynamický film, oživovaný kromě ustavičného pohybu protagonisty chytrými vizuálními gagy (které k sobě nestrhávají přehnanou pozornost a nechávají na vás, zda si je najdete a doceníte), nekonvenčním řešením některých scén („statické“ přemísťování automobilem) i vícero paralelně běžícími akcemi (černošský sluha, kterého očividně hraje nabarvený bílý herec, je zároveň nemilou připomínkou rasismu doby, ve které film vzniknul). Jak se na film pohybu sluší, největší riziko představuje zastavení – kritickou se situace stává po hrdinově krátkém zdřímnutí v kostele. Oproti tradicionalističtějším Chaplinovým groteskám, v nichž nalezení partnerky znamená zároveň nalezení harmonie, je u Keatona uzavření sňatku v zásadě pragmatickým rozhodnutím (nutností), kterému navíc předchází série stresujících a život ohrožujících událostí. Romantiku posledního záběru tak nutně musí narušit otravný pes, dávající tušit, že právě oddaný pár žádná velká idylka beztak nečeká. 85%(25.9.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace