poster

Frigo jako Sherlock Holmes

  • anglický

    Sherlock, Jr.

  • anglický

    Sherlock Junior

  • slovenský

    Frigo ako Sherlock Holmes

Komedie / Dobrodružný / Romantický

USA, 1924, 44 min

Režie:

Buster Keaton

Producenti:

Buster Keaton

Střih:

Buster Keaton

Kostýmy:

Clare West
(další profese)
  • duddek
    ****

    Film se sice rozjíždí pomaleji, ale v druhé půlce vám už jeho tempo nedovolí odtrhnout oči od plátna/obrazovek. Začíná to napínavým kulečníkem, pokračuje spuštěním ze střechy do auta na závoře a proskočením oknem do šatů coby převleku :) a končí spanilou jízdou na řídítkách motorky. Mimochodem, nejlepší detektivní schopnosti zde prokáže Keatonova milá. "By the next day the master mind had completely solved the mystery – with the exception of locating the pearls and finding the thief." :)(20.7.2019)

  • dwi
    ****

    Buster Keaton se svou jedinečnou originalitou neztrácí tempo ani v delších filmových počinech. Kreativita, s jakou se pouští do svých rolí, značně převyšuje komiky tehdejší doby. Zcela jistě se nám dnes můžou jevit některé jeho gagy jako laciné (banánová šlupka a podobné), avšak ty jsou vyváženy těmi, které svou hravostí a komičností udržují děj v tempu (například kulečníková scéna je naprosto dokonalá). Za zdůraznění zcela jistě stojí střihačská stránka vrcholící ve snové sekvenci, kdy Keaton vstupuje na filmové plátno. Jeho hravost, sžití s rolí a mnoho dalšího dělá z tohoto komika více než jen laciného herce. A v porovnání s jeho staršími díly zjistíme, že jeho originalita v komických scénách nezná mezí.(22.7.2003)

  • Mikino00
    ***

    Ale jo, povedená groteska s výbornými trikovými sekvencemi, originálním nápadem, pár povedenými vtipy a nezapomenutelnou scénou s kulečníkem nebo třeba spuštěním po závoře do auta. Keaton, ale není na plátně takový sympaťák jako konkurence a dějově to moc slavné taky není. I tak se jedná o příjemnou podívanou.(22.1.2013)

  • Webb
    ****

    Frigo jako Sherlock Holmes je nejkratším hraným filmem Bustera Keatona, nicméně jde o pozoruhodné dílo, které má dobře vystavěnou zápletku, fascinujicí atletické výkony (Keaton sám předváděl všechny své kaskadérské scény a při jedné z nich si zlomil obratel, aniž by si toho povšiml), artistickou virtuozitu a avantgardní ztvárnění věčné dichotomie mezi skutečností a iluzí. Keaton zde hraje promítače a rádoby detektiva falešně obviněného z okradení otce své dívky. Po falešném obvinění ze strany svého rivala a druhého nápadníka (Ward Crane) je mladík vykázán z dívčina domu. Sklíčený usne v zaměstnání. Ve snu vstoupí na plátno (ve skvělé scéně optického efektu), kde se stává elegantním protagonistou Sherlockem, druhým nejslavnějším detektivem na světě. Čtyřiačtyřicetiminutový film ženou kupředu v horečném tempu neuvěřitelné kaskadérské kousky a složité gagy. Zpočátku filmová realita odmítá nového protagonistu přijmout a napětí mezi oběma světy je nádherně zobrazeno montáží prostorových posunů, které našeho zmateného hrdinu přenášejí do doupěte lvů, doprostřed burácejicích vln nebo do sněhové vánice. Postupně se ve filmovém světě zcela zabydlí. V inscenovaném příběhu se ničema (rovněž hraný Wardem Cranem) marně snaží hrdinu zabít, zatímco Sherlock vyřeší záhadu ukradených perel. Frigo jako Sherlock Holmes nejen předvádí neuvěřitelné kousky, jimiž je Keaton pověstný, ale rovněž klade bezpočet otázek. Ze sociálního hlediska jde o komentář k představám o směřování americké společnosti. V psychologické rovině film nabízí motiv náhradního naplnění v imaginárním světě, neboť protagonista ho nedokáže dosáhnout v obyčejné hmatatelné skutečnosti. Především je pak film odrazem povahy umění, což je téma, které opět vystoupí na povrch v Kameramanovi (1928), když se Keaton zaměří z média na diváka. [7,5/10] (Buster Keaton Productions) (Němý, čb. /// Produkce: Joseph M. Schenck, Buster Keaton /// Scénář: Clyde Bruckman, Jean C. Havez, Joseph A. Mitchell /// Kamera: Byron Houck Elgin Lessley /// Hudba: Myles Boisen, Sheldon Brown, Beth Custer, Steve Kirk, Nik Phelps) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](28.10.2009)

  • Terzeus
    *****

    Svojej doby legendárna groteska so spústou kreativity a nápadov, ktorá sa dajú oceniť ba využiť aj dnes. Sledovať posledných 20 minút filmu mi navyše pripomínalo nejakú bondovku, čo je len a len dobre. Na svoju dobu je tu tiež séria nevídaných a parádnych trikov, ako napríklad skok cez kufrík s kravatami alebo snový vstup na plátno. Ako sa vraví, detaily tvoria obraz, v tomto Keatonovom diele je týchto detailov a režijných kryštálikov mnoho. Niet divu, že film bol na svoju dobu neobyčajným kvôli svojej invenčnosti a prístupnosti masám. Zároveň je neuveriteľne elegantný, od prvého momentu až do posledného. Z historického no aj estetického hľadiska veľmi hodnotné dielo.(2.10.2012)

  • - Při natáčení se stala Busterovi Keatonovi nejhorší nehoda v jeho kariéře. Ve scéně, kdy skáče z vagonu na vagon vlaku a nakonec se chytne vodovodu, ho proud vody strhne na kolejnice a on si rozdrtí krční obratel. Několik dní nenatáčel, ale že si rozdrtil obratel, na to přišel až o několik let později. Kdyby dopadl o pár milimetrů jinak, zlomil by si vaz. (Rosana)