Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (CinemArt)

(více)

Recenze (422)

Faustka 

všechny recenze uživatele

Karel Dobrý je výjimečně vydařený protipól vodníka Pepy Dvořáka, to natuty. A i jinak je film velmi příjemným překvapením. Chci víc. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

V rámci jakéhosi podžánru "paranormální romance" si moc nedovedu představit lepší výsledek, obzvlášť když se jedná o žánrovku natočenou v čechách. Hlavním tahákem je jednoznačně Hastrman Karla dobrého, který se konečně dočkal velké filmové role a také kamera Diviše Marka, která by nejspíš dokázala krásně zabrat i máselnici, kterou někdo pohodil v lese a usídlila se v ní rodinka obzvláště nehezkých krys (krysy tu nejsou, za to spousta kaprů). Děj je na mnoha místech rozvleklý, působí knižně, ať už některé dialogy, nebo postavy samotné, ale... To všechno pomáhá vytvářet zajímavou magickou atmosféru, která je tu prostoupena celým filmem a obzvlášť při scénách, kdy se dějí různé "pohanské věci" má obrovskou sílu. Jasně, lepší to být mohlo, ale ne o moc. A obsadit do jedné z hlavních rolí herce, který je sám o sobě spoilerem své postavě, je v pravdě geniální (O= ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Pokud chceme nějakým způsobem znovu zkvalitnit českou tvorbu, tak podobné snímky jsou určitě cestou. Škoda že film neudrží svou mystickou úroveň a ke konci trošku slábne, a místo gradace tak nějak vyšumí. Musím pochválit volbu hlavní role. Karel Dobrý je obdařen hypnotickou schopností a Simona Zmrzlá je čarovně krásná. Pro Ondru Havelku je Hastrman debut jako hrom. 60% ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Vpravdě romantický příběh s nádechem balady je zapuštěn do čarokrásné české přírody. Po vizuální stránce pastva pro oči. Temný příběh logicky směřuje k temnému konci, jelikož pozemská a nezemská láska nemají na růžích ustláno. Pohanské rituály, chladné vody, šelest rákosu, svádění přes zeď a pravda zjevená uprostřed oslepujících blesků a burácení hromů. Román doposud neznám, ale film mě fascinoval. Tak dobrý už jsem léta neviděl, ale chápu, že osloví spíše menšinové diváky. Karel Dobrý jako by sem zavítal skutečně z jiného světa, Simona Zmrzlá nepříjemná a nesympatická, a přesto s podivně magickou jiskrou, co dokáže zažehnout plamen. „Zmrzlý maso nemůže obživnout." „Co by nemohlo, koukněte na mě, stačil čaj s rumem." ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Ach škoda přeškoda zpívá se v lidové písni, protože tohle mělo velký potenciál ! Již před nedávnem mne nadchl dokonce studentský film Lesa pán o hejkalovi a máme tu další tajemnou bytost z říše mýtů a pohádek - hastrmana. Nečekejte však žádného pana Puškvorce či Česílka, tedy jakéhosi zeleného mužika v zeleném kabátku s dlouhou fajfkou a pentlemi jak je známe z obrázků Josefa Lady. Baron de Caus vypadá jako úplně normální baron. Je dobře vychován, vzdělán, zná mravy, je finančně zajištěn a na panství v Čechách kam se vrací podporuje češství, tedy netrvá na němčině. Jeho specializací jsou vodní díla. Z mokřadů ležících ladem dělat soustavy rybníků aby voda zůstala v krajině, ale byla ku prospěchu všem. Tuto zálibu sdědil po otci stejně jako tajemnou bednu vystlanou slámou... Topení lidí bere jako přežitek a nehodlá se tím zabývat. V Čechách se mu líbí ač už viděl kus světa... Jenže i vodník se zřejmě může zamilovat a tak když potká Katynku, je zle. Když se totiž vodníkovi začnou zapalovat lýtka, vyschne mu šos :-). A to je jaksi problém. Upřímně jsem se muc nedivil, zakoukat se do očí divoženky Simony Zmrzlé asi bych taky zapomněl na hráze a stavidla... Nevím kde ji pan Havelka našel, ale za to klobouk dolů, protože ona je vážně zajímavá ! Hastrman samozřejmě nemůže prozradit svoji identitu a tak se trápí nenaplněnou láskou, protože se zdá, že Katynce jeho přítomnost není nepříjemná... To vše však vyvrcholí v pořádné drama. Máme tak zde romanticko poetickou baladu plnou krásných záběrů na vodu i na procházející se pár po březích rybníků a potůčků. Lehce si to nese ducha viktoriánských filmů, starých sídel a romantismu. Bohužel Havelka neukočíroval vyváženost mezi tímto a drama, které nastane. Některé filmové sekvence totiž byly točeny naprosto amatérsky, navíc k nim byla přidána příšerná hudba, takže to působí jako by jste najednou dostali z obrazovky facku. Přitom Karel Dobrý hned po Danu Bártovi aspiruje na českého filmového hastrmana ovšem pominu-li éru vodníků osmdesátých let v podání udavače STB Josefa Dvořáka nebo vyvedené rodinky v Dr, Mráčkovi. Dobrý byl prostě typově vybrán dokonale! Atmosféru to mělo také pěknou včetně všech těch lidových zpěvů... Jak říkám, je to škoda. Mohli jsme mít svojí vlastní tajmenou bytost z jezera pod Bezdězem, podobně jako v Transylvánii mají svého Drákulu. Za vidění film ale rozhodně stojí, protože v českých vodách kinematografie a to značně stojatých a zahnívajících se objevil zcela nový a velmi zajímavý tvor ! Dávám tedy za 3,5 resp. 4 porculánové hrníčky s pokličkou, ale ten jeden je ještě prázdný ! * * * * ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

Takový skvělý potenciál - netvor vodník, panství s osmi rybníky, mlžný úvod ... A Havelka z toho udělá selské lidové písně. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Krásne lyrizovaný príbeh s obrazom rustikálnej drámy. Skoro až balada, takéto niečo ja môžem. Tá veršovaná poetika sa sem veľmi hodila, celej tej tragédii okolo hlavnej postavy dodala príjemné hypnotické vyznenie. Páčila sa mi aj výprava, i keď nejaké tie chybičky by sa v tomto smere našli, ale nič hrozné. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Kráska a zvíře z českých rybníků a potůčků aneb Zase ta žena. Stvoření, které nedá spát nesmrtelnému, ani služebníku božímu. Žel, na tomto romantickém souboji se sebou samým a svými tělesnými touhami, stojí celý příběh, jakási hlubší podstata či detaily života naší oblíbené, zelené pohádkové bytosti, jež má v Čechách určitě své postavení, zůstává divákovi skryta. Film je lehce monotónní, střídání přeletů nad vodou a polopohanských tradic s pěknými písněmi, krásným způsobem oslavující život i vztah k přírodě, vše prokládané silnou touhou, jak vlastně na tu rychtářovu dceru. Podivný černý humor mne také trochu zaskočil. V závěru se vše z přehnané poetiky probudí, nabízí to, co mohlo ve filmu přijít mnohem dříve a pokračovat na podobné vlně, takto mi v příběhu zůstalo dokonce i několik zcela zbytečných postav. Nicméně v rámci současné tuzemské tvorby se jedná o velmi povedený historický film, drsně navazující na současnost, což si vychutnají zejména občané Mostecka a s docela silným nádechem české venkovské kultury a nejen rybníkářských tradic. Je velmi lehké tento povedený debut shodit, ale osobně k tomu nevidím žádný důvod, jsem skromně spokojen a rád, že se něco takového u nás točí. [Kino Citadela - Litvínov] ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Na film jsem byl hodně zvědavý, protože mě zajímalo, jak se Havelka vypořádal s předlohou (které si však literárně příliš necením). Ve výsledku jsem byl poměrně zklamaný, film mi přišel hodně nudný, především kvůli velmi slabému ději. Kdyby ten scénář vyprávěl nějaký poutavější příběh, hned by mě zaujal víc (zde si nejspíš vybrala svou daň provázanost s předlohou). Takto se mi tam líbily asi jen lokace, kamera, obsazení neokoukanými hereckými tvářemi, a částečně i soundtrack, byť jeho autora moc nemusím. Jinak mi to celkově přišlo takové... hodně nevěrohodné. Prostě jsem se celou dobu nemohl zbavit vědomí toho, že sleduji herce z naší současnosti, kteří - navlečeni do historických kostýmů - mluví v kulisách skanzenu archaickou češtinou, a vůbec jsem jim to nevěřil. Obzvláště všechny podvodní scény mi přišly extrémně nevěrohodné - Karel Dobrý ani při nejlepší snaze prostě vodníka ve svém živlu nepřipomíná ani vzdáleně, a jen jsem počítal vteřiny do nejbližšího střihu, abych viděl, jak dlouho vydrží jeden záběr na jedno nadechnutí. Film v tomto ohledu podle mě prostě dojíždí na určitou "nezfilmovatelnost", jíž se Urbanův text vyznačuje - marná sláva, ale to, co v literárním textu s lehkostí vystihne pár vět a zbytek zajistí čtenářova fantazie, ve filmu prostě dost dobře natočit nejde, byť by si tvůrci pomáhali sebelepšími speciálními efekty (ty mi zde mimochodem přišly poměrně slabé, pravděpodobně z finančních důvodů - omezeným rozpočtem si zde také vysvětluji relativně početně skromný komparz). Celkově soudím, že "zázračný celovečerní filmový debut" se zde nekonal, akorát si nejsem jistý, zda je to osobou režiséra a scenáristy jako takovou, nebo zda prostě z Urbana víc dostat nešlo - skoro jsem v pokušení víc věřit druhé možnosti. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Tak už i česká kinematografie má svůj typický divnofilm. Nepříliš umělecky vyvážený příběh hastrmana obšourníka, který si myslí na vilnou Katynku, opravdu strhne grandiózní odvahou natočit něco pramálo konzumního, příslušně mokrosuchého a na české prostředí i mírně kontroverzního. Co nestihl Vorlíček, v tom už Ondřej Havelka tolik nepokračuje. Vydává se totiž vlastní cestou a jeho navození iluze vyzrálé režie je dokonalé a snadno se tomu dá podlehnout. Ovšem je zde jeden podstatný zádrhel - i bez znalosti literární předlohy Miloše Urbana je více než znát, že musela být značně komplikovaná, tudíž na filmové plátno obtížně převeditelná. Dejme tomu, že v Karlovi Dobrém se našel ideální představitel mužíka, pro něhož je vodní živel nezbytně životadárným. Ale co o jeho postavě tak dohromady víme? Fajn, vydává se za barona, patrně je nesmrtelný, proč a hlavně kvůli čemu se ale frekventovaně stěhuje z místa na místo, jak je nám v jedné z replik naznačeno, to zůstane víceméně utajeno, i to, jak ho má vlastně divák vnímat, není příliš jasné. Kladně či záporně? Režisér si ještě vypomáhal vnitřními monology, zdůrazňujícími psychologické pochody ústředního kavalíra. Technickou výtku bych měl i ke scénám, v nichž se potápí. Od hastrmana bych čekal hbitější pohyb pod vodou a určitě se neodboural ani dojem, že herec pod hladinou urputně nezadržuje dech. To objekt jeho touhy byl podstatně smyslnější. Simona Zmrzlá rozmrzne i pyj v ledu, takže o její klín zápolí málem půlka vesnice, a v žádném případě se při styku s ní nedoporučuje mít nenabroušenou sekeru, aby se předešlo nedostatku polen, sloužících k výrobě sex panen (však uvidíte). K tomu se vsadilo na rozdělení vyprávění do kapitol, takže prožijeme různá roční období a tradice s nimi spjaté, přičemž se divák stane svědkem pohanských rituálů. Přišlo mně to příliš nepříjemně strojově přesné, načež každý počátek kapitoly provázela úděsná zpívánka doprovázená poetickým přeletem kamery nad luhy a háji. Havelka nepřišel s filmem, který by svoji atraktivnost dával na odiv. Je to vyloženě dílo velmi specifické, nesoucí v sobě nejeden různorodý žánrový prvek, čekající na své objevení. Zrežírované je příslušně kvalitně, herecká garda je vyhovující, i tak působila ale poněkud druhořadě, celkově se hlavně nedařilo vzbudit můj zájem o hastrmanské vodní hrátky natolik, aniž bych zdárně ignoroval fakt, že Vorlíčkova stařičká vodnická konkurence byla přece jen zábavnější a invenčnější v mnoha ohledech. 5/10 ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Váhala jsem mezi čtyřmi a pěti. Film má výtečnou atmosféru a Dobrý je vynikající. Dokonce ani Lábus se nepitvoří a nepřehrává, takže nikterak snímku neškodí. Netvrdím, že průchod kamery mříží v Reportérovi mě nevhal chladnou, ale vedle průchodu opuštěným panelákem je to slabý čajíček. Po tomhle již neváhám. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

"Lásko má Zmrzlá, vodníkem zamražená, kdy pro mě roztaješ? Pohansky prdlá a božsky nadržená, se mnou se poměješ..." Bylo mi ho líto. Až na tu sběratelskou vášeň pro porcelánové hrnečky s pokličkami to byl docela sympaťák. Vzdělaný a sečtělý vodník gentleman, šlechtic se silnou vazbou k rodnému kraji a rybníkářství, navíc skromný a sympatizující s prostým lidem i s jeho pohanskými rituály. Bohužel kvůli jedné koketě v tom pěkně lítal, dlouho sušil a nesmočil, a bylo jasné, že nemá ánung ani o problematice sexuality pohanské divoženky ("Opřeš-li mne o strom v chtíči, tvůj prst s drápem bude v píči! :-)), ani o tom, jaké nástrahy skrývá neodborně provedená hibernace samice. Jó, zmrazit umí každej blbec, resp. blbě zamilovanej vodník, ale pak zase rozmrazit, to už chce fištrón. A taky správnou dobu a kraj. Mostecko nebrat! ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Hastrman je ten typ filmu, pri ktorom prezeraní si nehybných záberov na obrazovke počítača mám silnejší zážitok, než pri ich pohyblivej variante v televízii, kde treba premýšľať aj nad ich kontinuitou. Neviem, kde sa stala chyba, že ani tak jednoduchý príbeh nemá drive a rozvíjajúca sa láska medzi "kráskou a zvieraťom" nemá gradáciu. To sa mali páni scenáristi radšej vykašľať na témy predlohy a poskytnúť len jej kostru, milostnú líniu. Tá je v takomto prevedení značne nepochopiteľná, prečo sa mladá, cca 25 ročná žena krátko po smrti svojej životnej lásky zahľadí do 50 ročného osamelého podivína s plešinou, je zrejmé asi len z predlohy. Na film sa ale celkom dobre pozeralo, pretože kostýmy, výprava aj casting sú OK. Bez druhej časti bude ale Hastrman navždy nekompletný. Len je otázka, či Havelka a spol. vôbec na niečo podobné pomýšľali. ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Dost zvláštní film. Na jednu stranu mě to bavilo, ale na tu druhou mi to přišlo takové táhlé a podivné. První půlka téměř o ničem a druhá až moc deep. Konec nijaký. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Tuhle literární adaptaci drží nad vodou hlavně kameraman a herci v hlavních rolích. Nefunguje členění filmu do kapitol, nemístná snaha o humor, komentář ani konec. Většina vedlejších postav jsou jen karikatury. Ondřej Havelka si jako režisér-debutant ukousl moc velké sousto a nakonec spíš selhal. Ale paradoxně je mi jeho selhání pořád sympatičtější než běžná domácí hra na jistotu. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Vtažen do osobité atmosféry hned v prvních minutách jsem si na velkém plátnu docela vychutnal tenhle tajemný romantický příběh s hastrmanem, proslulou toť postavu v českých končinách napříč všemi druhy a žánry v umění. Především oceňuju vizuální stránku filmu (kostýmy, výprava, kamerové záběry) a hudební složku z dílny Petra Wajsara (pěkné vstupy ve stylu lidového folkloru z dávných vesnic). Příběh místy lehce pokulhával, ale upoutal v rámci zápletky otázkou střetu s vírou (včetně několika zajímavých myšlenek, např. "musíme znát své nepřátele") a vykřeslením pověrčivého lidu na vsi. Všeumělu Ondřeju Havelkovi se ve svém filmovém režijním debutu povedlo vytvořit velice osobitý snímek, který v rámci žánru (fantazijní, mysteriózní až hororový poetický film) možná úplně nedosáhl kvality starších klasik jako Panna a netvor nebo Valerie a týden divů, ale v rámci současné domácí produkce nabídl jedinečný filmový zážitek. Ovšem musím se přidat k těm, kteří smysl krátkého epilogu na závěr s přenesením do současnosti (zbourání starých míst a vybudování panelového sídliště) příliš nepobrali. (70%) [Kino Úsmev, Košice] ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Filmový orgasmus vyladěný mistrem Ondřejem. Sice se mi vůbec nelíbí konec, ale atmosféra tohohle filmu a démonické vystupování hlavní postavy v kontrastu s lidovým folklorem a nepojmenovaným sex appealem hlavní ženské postavy mě děsně bavily. Výborná výprava, kostýmy, kamera, hudba, nápad a herci (většina z nich naprosto neokoukaných). Nejlepší český film roku. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Národopisná přehlídka písní a tanců "Rok a vsi" s mistrovskou školou svádění. režisér ale má svou stylizaci pod kontrolou. Geniálně se mu povedlo z knihy převést nepřenosné mystérium a ironii.Nadbytečný VYPRAVĚČSKÝ KOMENTÁŘ. pOETIKA NA hraně reality a pohádky rytmus škobrtá o zneužívané přírodní obrazy. Finále s ekologickým mementem působí planě. ()

Související novinky

26. Český lev – výsledky

26. Český lev – výsledky

23.03.2019

Letošní 26. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to poprvé pod… (více)

26. Český lev – Nominace

26. Český lev – Nominace

22.01.2019

Česká filmová a televizní akademie oznámila své nominace pro 26. ročník Českých lvů a mezi největší favority se tak zařadil snímek Toman s Jiřím Macháčkem, který získal celkem 13 nominací. Hned za… (více)

Startuje BEST FILM FEST

Startuje BEST FILM FEST

11.07.2018

Pražská kina Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádají od 12. do 18. července BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé poloviny roku 2018. Kina v době léta potěší… (více)

20. Kino na hranici má ve znaku hvězdy

20. Kino na hranici má ve znaku hvězdy

17.04.2018

Jubilejní dvacátý ročník mezinárodní filmové přehlídky Kino na hranici, která se pravidelně koná v Českém Těšíně a polském Cieszynie, se blíží. Letos se uskuteční od 27. dubna do 3. května 2018.… (více)

Reklama

Reklama