Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z dílny produkčních společností Artactive production a Blackout production přichází dokument, který vás jako pomyslný DeLorean vezme zpět do časů, kdy našim videím vládly rychlodabingy, filmy se nakupovaly na černých burzách a hromadně se pořádaly domácí videoprojekce. Pojďte se podívat, jak na svoji dobu vzpomínají tehdejší piráti, dabéři, distributoři a vůbec všichni ti, díky kterým jsme měli čím naše videa krmit. (Artactive Production / Blackout Production)

(více)

Videa (7)

Trailer 4

Recenze (216)

Tosim 

všechny recenze uživatele

No vida, na počátku zájmu jednoho z tvůrců o rychlodabing bylo to, že se těšil na kazetu s Vinnetouem. Nestává se tak často, že by filmoví fanoušci natočili film  pro filmové fanoušky, navíc s jejich finančním přispěním. Je jasné, že nikdo z tvůrců rychlodabingu nechtěl "svrhnout socialismus,", ale vše, co bylo s tehdejším režimem v rzporu, v podstatě protirežimní bylo. Je dobře, že Hejma a Neff k nám kdysi přinesli západní kulturu, když teď dělají spíš opak. Rychlodabing považuju za bizarní a v podstatě ho nemám rád, ale tenhle dokument jsem si užil velmi. 90%. ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

Éru VHS som si užil až v časoch všade prítomných videopožičovní. Jednohlasný dabing ma zasiahol okrajovo. No Predátora som prvých 10 x videl práve s rýchlodabingom od Hejmu. Králové videa poskytnú všetky dôležité informácie a predstavia viac či menej dôležité osoby tohto fenoménu. Dve veci mi tam vadili. Tie pokusy o hrané scénky boli trápne a úplne zbytočné. A viac by mi sedelo, keby každý dostal viac ucelený priestor. Skákalo sa od jedného k druhému. Hejma povedal dve tri vety, skočilo sa na Neffa. Ten dve tri vety a zasa skok. Nostalgická hodnota veľká, informatívna hodnota nezanedbateľná, ale celkový dojem bohužiaľ nič moc. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Většina z mladších generací už dnes vlastně dost možná ani neví co to termín rychlodabing znamená, přesto ale éra rychlodabingu zůstává zásadní kapitolou filmového světa naší země a především se stal rychlodabing pojmem, který právě ve většině starších filmových fandů probudil to pravé fanouškovství a divácký filmový zápal. Česká kinematografie je sama o sobě plná výrazných titulů, pořád ale platí, že ty zásadnější filmové milníky většinou pochází odjinud (většinou USA). Většina americké produkce ale v období Československa pod vládou Komunistické strany prostě neměla šanci a tak právě přišli do hry rychlodabingy. A tuhle éru se ve svém dokumentu pokusila přiblížit čtveřice Lukáš Bulava, Petr Svoboda, Peter Pavlík a Igor Kovács a zároveň je nutno dodat, že většina z této čtveřice nejsou zkušenými filmaři. To ale vůbec nevadí, protože má tahle čtyřka ráda filmy. A to sakra hodně. Králové videa možná nejsou mistrovskou dokumentární filmařinou spadlou z nebes, jsou ale osobití a především je opravdu poznat, že jsou tvůrci filmoví fandové s velkým obdivem k fenoménu rychlodabingu a vzdávají mu zde neskutečnou poctu. Víceméně amatérský spolek filmařů tak stvořil něco neskutečnýho. Dramaturgicky jsou Králové videa naprosto parádně vystavěni. Začínají a končí tam kde by téma fenoménu rychlodabingu mělo, různé kapitoly od klasických filmů po pornofilmy otevírají a zavírají postupně a především za mně platí, že by se tvůrcům mohlo dařit do pojmu rychlodabingu rychle zapojit i lidi, kteří předtím ani víceméně nevěděli o co jde. Jak už to u těchto filmových poct bývá tak bude tábor rozdělen na dva tábory- 1) ten geekovský, který prostě jenom bude hotový z naprosto bravurně zvolených filmových kultovních momentů s přispěním velmi brutálně vtipných hlášek z rychlodabingu a 2) ty, kteří jednoduše ocení skvělou retro práci, která možná není dokonalá v tom nejlepším slova smyslu, tvůrci si ale drobné výtky za mně vykupují velmi jasným srdíčkem, které do výroby filmu dali. Králové videa jsou plní vtipných historek a především velmi zajímavého tématu, které se naštěstí prodává skvěle a především Králové videa opravdu fungují jako úžasná komedie, která má ale s humornou stránkou i stránku informativní. Je to geniální ukázka toho jak člověku trochu nabiflovat hlavu a zároveň ho přitom velmi solidně pobavit. Peter Pavlík jakožto střihač do pozadí občas velmi trefně zasazuje střihy z kultovních klasik jako Uprchlík, Scorseseho Mys hrůzy nebo Blade Runner a vždy to perfektně ladí s tím o čem se právě vypráví. Zároveň Králové videa velmi často přeskakují a nepůsobí to chaoticky ale naopak svižně a především se vybrali ty nejlepší možné ukázky rychlodabingu. Do toho všeho Králové videa obsahují velmi dobře zpracované ilustrační záběry a už jen touhle očividnou výraznou prací Králové videa ukazují, že mají skutečně daleko k průměrnému amatérskému filmu nějakých náhodných chlapíků. Ať už dojde na komentáře Františka Fuky, Ondřeje Hejmy nebo Ondřeje Neffa (který na éru rychlodabingu ze všech králů videa zanevřel asi nejvíc až to vlastně zamrzí) tak to skutečně stojí za to především proto, že králové videa mluví s velkou otevřeností a takový Hejma se zde velmi svěřuje o pocitech tehdejších a pocitech aktuálních po letech. Králové videa jsou prostě projektem se srdíčkem, který bohatě vynahrazuje všechny menší nedostatky a servíruje tak vlastně jeden z vrcholů české dokumentaristiky posledních let. Myslím to zcela upřímně a především opravdu cením fakt, že tvůrci vytvořili tento film proto aby připomenuli, že rychlodabing existuje a proč tak zásadní je. Už i proto si Králové videa zaslouží podpoření a obrovský úspěch, který by tvůrce případně mohl nakopnout k podobnému projektu o nějakém podobném zásadním důležitém filmovém domácím tématu. A především také proto, že jde nejenom o nejlepší film na kterém se kdy podílel Zdeněk Troška ale také proto, že jde o nejlepší dokument o rychlodabingu všech dob. Že potřebuje speciální Director´s Cut Justice League? Svět spíše potřebuje čtyřhodinový Director´s Cut Králů videa! () (méně) (více)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Náš první videopřehrávač bylo DAEWOO za tehdy neuvěřitelné peníze, které můj otec našetřil a mám neodbytný pocit (musím se zase zeptat), že ho koupil už v roce 1989 těsně před pádem železné opony. Ale ať je ten časový údaj jakýkoliv, pořád si vzpomínky na dobu rychlodabingu, videoburz a pirátských videokazet dobře pamatuju, taky aby ne. Éra pirátských videokazet de facto poprvé definovala můj filmový vkus a nutno říct, že se za ta léta sice trochu změnil, ale přesto na většinu (s)hitů téhle éry nedám dopustit. To nadšení s jakým jsem tehdy vytvářel svou či spíš rodinnou sbírku videokazet, pečlivě sepsaný seznam či spíš katalog s mnoha informacemi o daném filmu, s výstřižky a fotografiemi. Nejdřív to byli známí a kamarádi rodičů, kteří zapůjčili první kazety, potom návštěva rozličných burz a utrácení mnohdy nehorázných peněz, seznámení se s distributorem a nákup na základě aktualizovaných seznamů přímo od něj, zaručoval nám alespoň jakous takous kvalitu, poté první rozvoj videopůjčoven a vlastně vlastní pirátská činnost po zakoupení opět šíleně drahého videorekordéru, kdy jsem šílené kopie přehrával prvními kopiemi z již "profesionálně" dabovaných originálů, pořízení prvních dekodérů a pak to pokračovalo i s nástupem dalších médií, CD a DVD disků... A v roce 2004 jsem se registroval na ČSFD... Všechno tohle a v mnohem větších detailech se mi při sledování tohohle parádního dokumentu vybavilo. Pro pamětníky a nadšence dokonalé, pro ostatní, kteří alespoň trochu přičichli k pravému fanouškovství k těm pohyblivým obrázkům , určitě alespoň zajímavé a úsměvné. A strašně fajn je i to, že dokument nestaví videopiráty na nějaký piedestal slávy či odporu k režimu a příjemným překvapením je i upřímnost vlastních aktérů. "Jo, byl to ve své podstatě hlavně tvrdej byznys, nic víc." Pět pruhů přes obrazovku jede... ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Pre mňa prekvapujúco fakt dobrý dokument o tom, ako sa k nám dostávali spoza železnej opony západné filmy a ako sa sme sa museli s nimi vysporiadať, aby to všetko prešlo, aby sa pripravil zodpovedajúci dabing, aby to mohlo ísť do vysielania atď. Dobre zvládnutá forma, ktorá v rozhovoroch odhaľuje veľmi veľa pikošiek. A tie ja rád. ()

Galerie (101)

Zajímavosti (10)

  • Některé scény se natáčely v Muzeu filmových legend, které je v České republice již na 3 místech, a to konkrétně v Poděbradech, v Praze a v Kroměříži. Dohromady nabízí sbírku téměř 2 000 detailně propracovaných exponátů. (rublik05)
  • Dramaturg Petr Svoboda prezradil, že v zbierke má viac ako dvetisíc rýchlodabingových videokaziet. Do filmu z nich vybrali asi 150 ukážok a len ich digitalizácia trvala 40 hodín čistého času. (krasomama)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle ČSFD

31.12.2020

Úbytek filmů v kinech v uplynulém roce šel bohužel ruku v ruce s nižším množstvím kvalitních celovečerních filmů obecně, především těch hollywoodských. Z prvních deseti nejlepších filmů roku dle ČSFD… (více)

Reklama

Reklama