Režie:
Peter BebjakScénář:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrají:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pětatřicetiletý Adam Krajňák je otcem tří mladých dcer, ale především hlavou slovensko-ukrajinského gangu, který se zabývá pašováním cigaret. S blížícím se vstupem Slovenska do Schengenského prostoru se však chystá velké zpřísnění hraničních kontrol a mezi pašeráckými skupinami vzrůstá napětí. Kvůli náhodně zmařenému kontrabandu nemůže Adam splatit dluh mocnému ukrajinskému mafiánovi Krullovi; navíc se staví proti jeho plánům na pašování tvrdých drog. Události nabírají příliš nečekaný spád a Adam bude muset překročit i hranice, které pro něj dosud byly tabu… (Česká televize)
(více)Recenze (317)
Čiara se mi poprvé dostala do rukou v podobě scénáře. Uměl bych si ji představit ještě o maličko lepší, protože vtipnější. Folklorní stopa ale zůstala zachována, což mě velmi těší- od prvního momentu mi to evokovalo Kusturicu. Představitel hlavní role neuvěřitelný, pro tento film jako dar z nebes. P.S.: Skutečně odvykám slovenštině, přesvědčila mě o tom jak včera viděná Pátá loď, tak i dnešní Čiara. Přestávám jí místy rozumět, což pro slovenské tvůrce není s ohledem na nejmladší generace dobrá zpráva. ()
Tvrdý, surový, prenikavý až do morku kosti. Taký, aký je život a situácia v pohraničí na slovensko-ukrajinskej hranici je aj film. Bebjak sa už v minulosti predviedol, že filmy točiť vie a aj tu, v prítomnom filme nezostal nič svojej povesti dlžný. Čiara je vlastne zrkadlom života tohto kraja, ktorý keď vidíte, chvíľu pochybujete či sa vlastne pozeráte na slovenské, ruské, či balkánske kino. A preto Čiaru považujem v tomto ohľade viac za sociálnu drámu než za krimi-thriller. Až na malé výtky všetko OK. Na slovenské pomery je to viac než dobré. ()
Líbí se mně, že se Slováci pustili do takové tematiky a žánru na pomezí dramatu a thrilleru, v našich končinách to není úplně běžná věc. Dokonce je mně jasný, že se reálně tyto věci dějou, a to nejen kousek za hranicema, ale obecně po celým světě (to není žádná novinka). Nicméně se musím přiznat, že mě ten film vůbec nevtáhl do děje, nechytil mě a celou dobu mně bylo jedno, co se tam stane a komu. To určitě není dobře, takovýhle snímky by měly napínat struny na maximum, aby diváka mrazilo. Herectví se tady ve většině případů smrsklo na zamračený a zachmuřený pohledy a hlubokej (rádoby drsnej) hlas, což je dost málo. Jsou tam dobrý scény (např. topení v lomu), místy i pěkný a zajímavý záběry, ale jinak je to celkově málo. Anebo jsem měl jenom moc velký očekávání. ()
Překvapivě výborný film, za který Slovákům patří uznání. Nejvíce se mi líbila hutná a místy až temná atmosféra. Dokonce mi to občas připomnělo v některých aspektech severské filmy. Dalším velkým plusem byly dobře napsané a především skvěle obsazené a zahrané postavy. Tomáš Maštalír to zahrál parádně a vhodné bylo i doplnění neznámými ukrajinskými herci (alespoň pro mě). Velmi dobře bylo vystiženo i místo slovensko-ukrajinské hranice. No a naštěstí nic nepokazil ani příběh, i když originální pravda není. Proto dávám tentokrát zasloužené čtyři hvězdy. ()
Peter Bebjak je frajer! Martin Žiaran - perfektná kamera ako vždy! Výborné. ()
Prvý krát tu niekto vytvoril hlavného hrdinu, ktorý má svoje morálne princípy, ktoré ho okolnosti nútia prekročiť, takže vám nezostáva nič iné než ľutovať ho a držať mu palce. Od Liovej Domu tu nebol film, kde by všetko pôsobilo tak logicky, lebo má každé konanie namotivované, film s príbehom, ktorý má niekoľko zvratov(ok, nie vždy prekvapia), vďaka čomu má akýsi vnútorný potenciál vtiahnúť diváka do seba a držať jeho pozornosť. ()
Keď pánboh dá, aj motyka vystrelí. Tak by som to zhodnotil... Čističa som hodnotil odpadom, ale Čiara... to je úplne iná káva. Kamera fajnová! K tomu niet čo dodať... Páči sa mi aj ukrajinsko slovenská spolupráca na filme. Ale treba vypichnúť v tomto prípade aj scenáristu (na tých sa tu jak tak kukám dosť zabúda)...Dobrá zápletka, fajn zvrat, bolo to napínave, dramatické, vtipné a neskončilo to ako ďalší depresívny slovenský počin. Za mna na 5* ()
Ak by bežná Slovač navštívila aspoň jeden z tých troch väčších filmových festivalov, ktoré u nás máme, tak by zistila, že filmov s podobnou tematikou ako Čiara sa na Balkáne natočí ročne iks. A to s autentickejším dejom a kvalitnejšími dialógmi. Lenže my si vystačíme s konštatovaním "na naše pomery výborné". Áno, v porovnaní s ostatnou domácou tvorbou tu je lepší obraz, presvedčivejšie herectvo a dokonca ja znesiteľné dialógy... Ale stále je to tak nesmierne priemerné. Nerozumiem, ako sa tunajší užívatelia môžu rozplývať napr. nad tým Maštalírovým monológom o psovi. To už bol z kategórie béčkových ak nie céčkových filmov. Poznajúc súčasnú európsku kinematografiu dávam tri hviezdičky. ()
Drsný slovenský thriller, u kterého mi asi jenom chyběla větší propracovanost postav a trochu silnější závěr. Jinak fakt slušná práce. Btw Maštalír je drsňák hollywoodských parametrů. ()
Tomáš Maštalír sympoš a perfektně hraje. Film je dost dobře natočen a člověk by pomalu ani nepoznal, že jde o česko/slovenský film. Příběh je napínavý a plný akce. Jediný co mi vadilo, byl trochu rozkouskovaný příběh. Být to trochu ucelenější bez nějakých vsuvek, dal bych o hvězdu víc. ()
Mafiánský slovenský film co docela ušel ale nikterak mě to nebralo. Určitě to patří k tomu zajímavějšímu ze Slovenska ale je to takový ten film, který když vidíte tak si říkáte, že tohle je lepší prostě vidět jenom v televizi a pak už o tom nikdy neslyšet. Slovenská jednohubka. 55% ()
Temné mraky nad modernou slovenskou kinematografiou zopár svetlejších momentov nezaženie, posledné mesiace ale ukázali, že slovenská produkcia dokáže voči zvučnejším zahraničným titulom priniesť do širokej distribúcie dobrú alternatívu, pre ktorú sa mnoho ľudí odhodlá rozbiť svoje prasiatko. Kvôli orientácii na masové obecenstvo tvorcovia Čiary do určitej (a predovšetkým znesiteľnej) miery konvertujú geografické a kultúrne špecifiká, v konečnom dôsledku mi v pamäti ale utkvelo niekoľko pozitív. V prvom rade funkčnosť spojenia kriminálneho filmu a rodinnej drámy. Po druhé nenásilné a dobre načasované výkyvy nálad prostredníctvom čierneho humoru. A nakoniec vizuálna podoba filmu, rámovanie obrazov a záberovanie dialógov s nenáhlivým strihom, za ktorý Peter Bebjak neskrýva neschopnosť vedenia hercov. Rozvidnieva sa. Alebo by som tomu aspoň rád veril. (Kino) ()
Rozpočet_ 1.3 miliona € // Tržby_ 2.1 miliona dolarov // Tržby v ČR*_ 1 482 393 Kč // Diváci v ČR_ 10 608 ()
Pri hodnotení českých a slovenských filmov sa mi stane, že moje hodnotenie nemusí byť vždy totálnym odrazom objektivity. Spôsobené to je hlavne akou situáciou v hlave, že aj u nás (ČR až tak nie) sa točia filmy. Na Čiaru som sa fakt tešil. Dokonca aj v kaviarni alebo so známymi sme dlho o tomto filme diskutovali. Hlavne ak niekto pozná pomery na Ukrajine alebo, žil či dokonca žije na pohraničnom území. Úvod filmu je v celku živo prevedení a prakticky mu nič nechýba. Horšie je to až časom. Dosť mi prekážalo, že vo verzií ktorú som ja videl pri pokecoch s ukrajinskými obyvateľmi nie sú titulky, ale tak diváky si poradí. V hlavnej postave v Maštalírovy som sa príjemne prekvapil, fakt sa na danú rolu hodil. Rovnako aj Fialová podala svoj štandart. Film nie je takým ako som ja predpokladal, čakal som viac kriminálnej sféry. Naopak je tu dosť kladený dôraz aj na rodinu a rodinné väzby, ktoré v tejto lokalite treba držať pevné, inak Vás východ pohltí. Nebolo to pre mňa sklamaním, len niečím s čím som nerátal. ()
Až do svadby šlo o svižnú a zaujímavú záležitosť z takmer mafiánskeho prostredia našich hraničiarov. Fungovala kamera, náčrt toho čo malo gradovať a príbeh mohol počítať s hercom, ktorý dodal filmu coolovosť ako kedysi Denzel v Training Day. Lenže potom ma to zaujímalo čoraz menej, dej prišiel neprehľadný, čím ďalej viac odstrihnutý od reality a aj napriek tomu, že sa tam neustále niečo dialo, nedokázal ma poriadne vtiahnuť. A je to škoda, pretože potenciál tu bol a nemalý, ťažko povedať či za to mohla nezaujímavá časť s migrantmi, alebo réžia, ktorá ako keby vynechala zo 4-5 pre nadväznosť dôležitých scén či len nevedela správne zachytiť atmosféru. Jednoducho dačo tomu chýbalo. ()
Hodně solidní krimidrama od našich balkánských sousedů. ()
5,5/10 ()
Asi nejlepší film roku v česko-slovenském prostoru ( 2017 - nejenom že už mají euro ale letos to je poprvé co mají Slováci lepší filmy než my - včetně Špíny, Unosu a Pírka). Film o partičce, která je na večerních zábavách folklorní kapelou a po zbytek dne gangem pašeráků cigaret a lidí. Film, který stojí na Tomáši Maštalírovi má několik hodně dobrých věcí: 1) námět - ikdyž ten děj je jednoduchý a je tam víc osobních linek než pašeráckých akcí 2) technicky dospělý moderní film 3) atmosféra východního Slovenska 4) potěšily nahaté děvčata Zuzka Fialová a hlavně Kristína Kanátová, která když to roztancovala tak jsem litoval, že v tu chvíli sedím před televizí PS: Kdyby ten film vznikl před deseti lety měl by daleko větší hodnotu ()
Na slovenske pomery urcite nadpriemer. Vyborna kamera, dobra hudba, skvele herecke vykony, velmi zaujimavy namet. Na vyssi pocet hviezd to vsak bolo malo autenticke. Chapem, ze postavy nemohli hovorit narecim, ale aby sa v cerkvi pred ikonostasom farar pozdravil veriacim "pochvaleny bud jezis kristus" to uz bolo na mna moc... ()
Jeden z najlepších Slovenských filmov vôbec. Nehovorím, že je úplne bez chyby, ale atmosféra fungovala, prostredie autentické, dej napínavý... A koniec vážne na naše pomery super. Maštalíra nemusím, ale toto zahral viac než dobre. 85% ()