Režie:
Dušan KleinScénář:
Václav NývltKamera:
Josef VanišHudba:
Petr HapkaHrají:
Josef Abrhám, Viktor Preiss, Pavel Zedníček, Pavel Kříž, Zlata Adamovská, Markéta Hrubešová, Miloš Kopecký, Jiří Lábus, Marian Labuda st. (více)Obsahy(1)
Filmové zpracování novely Bohumila Hrabala vypráví o skupině sympatických podvodníčků a jedněch krásných nevinných očích. Bizarní příběh se odehrává v létě 1947, kdy narůstala hrozba likvidace drobných živností. Této dobové atmosféry využije parta falešných pojišťováků a začne ustrašeným řezníkům, holičům, drogistům či ševcům nabízet ve své „Opoře ve stáří“ jakousi pomyslnou ochranu před neodvratitelnou společenskou katastrofou. A přestože se parádně a s patřičnou nadřazeností baví na účet důvěřivé slepoty svých klientů, nakonec sami nedopadnou nejlépe… Režisér Dušan Klein obsadil do rolí drobných živnostníků i falešných pojišťováků a dalších postav z léta roku 1947 Josefa Abrháma, Pavla Zedníčka, Viktora Preisse, Pavla Kříže, Zlatu Adamovskou, Markétu Hrubešovou a další známé herce. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (98)
Je velká chyba u každého Hrabala čekat Menzela. Klein se toho zhostil po svém - a podle mě hodně dobře. Až na Křížovy "andělské oči", ale znáte to, Klein si Kříže prostě obsadí, i když se tam vůbec nehodí. Ale Preiss, Adamovská, Abrhám, ti koncertují. K tomu nádherná nostalgie a vědomí blížícího se průšvihu osmačtyřicátého roku, jehož důsledky si v té době nikdo neumí představit, a tak je to ještě jako oslava plná lampionů, muziky a pohody. Když mám náladu, mám tuhle nostalgii moc rád. ()
Andělské oči jsou asi nejhorší filmovou adaptací literárního textu Bohumila Hrabala (když nepočítám francouzské extempore převodu Příliš hlučné samoty) zcela bez typické Hrabalovské poetiky, okleštěny o půvab pábitelství, nemajíce skoro nic společného s původní předlohou vyjma dějové kostry. Režisér Klein akcentuje především nostalgii po zlatých časech a dobovou nadsázku, celý snímek je takové příjemné retro, jehož vykastrovaný obsah zachraňuje výborné herecké obsazení. Dobová česká herecká elita (snad mimo pánů Zedníčka a Kříže) předvádí docela slušný koncert... ()
Tohle že mělo něco společného s Hrabalem? Všechno zcela čitelné, od počátku jasné, všichni herci vybraní naprosto důsledně podle svých typů (zase žádný protiúkol, co, pane režisére? Proč riskovat?), takže jediné osvěžení snad představuje Václav Postránecký a jeho drogistická etuda. Nuda. Ale hrozná. ()
Viděl jsem báječnou inscenaci v divadle Na zábradlí, ve druhém vrcholu jeho úrovně a to byla krása. Tohle je shit, bohužel pan režisér Klein opravdu nemá pro Hrabala pochopení. Skvělé herecké výkony, nad kterými se zde rozplývá mnoho hodnotitelů, mi až na vyjímky unikly, ano, ńadra Markéty Hrubešové mi neunikla a je za ně ona hvězdička. Pavel Zedníček hrál i v onom divadle, ale tady je to taková televizně bakalářská limoška s umělým sladidlem a chemickou ovocnou příchutí, značně vyčpělá - bez bublinek. Pavel Kříž musel v Kanadě nebo kde to byl projít snad lobotomií, protože po Zámku nekonečno a konec konců i Básnících už po návratu do vlasti nezahrál podle mého nic. Poulení očí (andělských) to nevytrhne. Ano, Příliš hlučná samota je ještě horší Hrabal, ale to není moc velká útěcha. ()
Andělské oči jsou typickým případem filmu bez chuti a bez zápachu, který ničím neprovokuje ani zjevně nenadchne a za pár hodin si na něj nevzpomenete. Konvenční režie i střih, fakticky televizní podoba snímku, kde vedle sympatického hereckého obsazení (tradičně dobří Preiss i Abrhám) stojí za zmínku snad jen výběr exteriérů, který vytváří nostalgický retroobrázek českého maloměsta poloviny čtyřicátých let. Tenhle Hrabal se dal zfilmovat mnohem elegantněji a s větší odvahou. Celkový dojem 45 %. ()
Reklama