• Radiq
    ***

    "Zdravá soutěživost je zrovna tak blbej termín, jako když se někomu zdravě potěj nohy." Zajímavej alkoholickej výlet komunistické doby s hromadou skvělejch českejch herců. Bohužel pro Menšíka role poslední, ale pro Kňažka asi role životní. To s tím grgáním do ucha mi přišlo jak vystřižený z Nejšílenějších úchylek. Jo a nesmím zaponemout na to, že The Tchendos použili jednu ze scén do svýho songu Dnes naposled ("Prosil bych 3 limonády." "Nemáme!" ...).(29.4.2016)

  • tomtomtoma
    *****

    Filmová tvorba Dušana Kleina je pro mě lidským teplem, které prohřívá zasmušilý den, vše zalévá a projasňuje. S humorným nadhledem proměňuje satirický společenský pohled v prosté lidské pochopení. Je smutné, ale uvnitř si stále podrželo naději a víru v radostné prožívání života. Otázky jsou věčné a neodbytné a každý pokus o vysvětlení vyvolává otázky další a navazující. Hledání smyslu života je věčné, stejně tak, jako opakované hledání lidskosti a lidství. Hlavní hrdina neřeší jen svoji závislost, jde mu o pochopení daného společenského stavu, kde nemůže existovat jedna univerzální spravedlnost. Spravedlnost je vymezená právními předpisy, politickým zřízením, korupčními možnostmi, prospěchářstvím, strachem, mírou násilí, skrytým monitorováním, či pokryteckou přetvářkou. Ideální stav existuje pouze v několika málo hlavách a částečně i na stránkách nemnoha knih. Hlavní postavou tohoto jedinečného satirického pohledu na společnost je topič Miloš Lexa (dobrý Milan Kňažko, jako mladý Michal Dlouhý) se svým stálým zmatkem v hlavě. Pohybuje se na tenké hranici mezi obyčejností a kultivovaností a nedokáže se nastálo přiklonit ani k jedné straně. Všeobecná nespravedlnost, všudypřítomné korupčnické pobídky a okázalé elitářství bouří jeho mysl. Bouří, přináší otázky a hledání. V tom nepřehledném zmatku kruhu s nejasným východem ven se dobrovolné hospitalizování může jevit jako hořké vítězství neustálého hledání a nepochopení. Hlavní ženskou postavou je bývalá Milošova spolužákyně a současná slavná operní pěvkyně Soňa Landová (zajímavá Alicja Jachiewicz, jako mladá Eva Vejmělková, vše s hlasem Zlaty Adamovské). I ona má své únikové cesty před tíživou náladou reality a vnitřní nespokojeností s ní. Výraznou zápornou postavou je hlavní ošetřovatel protialkoholní léčebny Bohuslav Masák (skvělý Rudolf Hrušínský), v jehož osobě se rafinovaně zvráceným způsobem kumulují všechny společenské neduhy a větší i menší nespravedlnosti. Z výraznějších pacientů protialkoholní léčebny: svérázný a lačný malíř Ament (vynikající Miroslav Macháček), nešťastný ministerský úředník Honzíček (unavený Vladimír Menšík), zoufalý fotbalista na konci své kariéry Láďa Muclinger (dobrý Pavel Zedníček), šikanovaný číšník Čtvrtečka (sympatický Jiří Hálek), na svatbu čekající slovenský farář Dorenda (Marián Labuda st.), profesor s posledním zbytkem vetché vůle Zlámal (skvělý Zdeněk Řehoř) a násilnický kriminálník Janošík (Radan Rusev). Z dalších rolí: citlivý a laskavý primář protialkoholní léčebny Dobrotka (dobrý Josef Somr), jízlivý psycholog v léčebně Voňka (Jan Přeučil), živelná rehabilitační sestra Irena (Evelyna Steimarová), Milošův bohémský strýc Karel (Petr Čepek), pacient léčebny a Janošíkův poskok Obuli (Rudolf Hrušínský ml.), či Milošovi rodiče (Jaroslava Brousková a Ladislav Potměšil). Jde spíše o filozofické úvahy o životě, lidskosti a spravedlnosti. O výzvách a o útěkách, o ochotě se smířit s realitou a celou řadou osobních i společenských nespravedlností. Je smutné i veselé. A živočišné. V radosti i ve strachu.(8.8.2016)

  • dom156
    ***

    Toliko hereckých ikon. Kde jsou ty zlaté časy naší kinematografie... Osobnost za osobností, nicméně vtipů velmi pomálu a vážně se to opravdu brát nedá. Když už nějaká ta vtipná scénka přišla, nebylo to pravé ořechové, spíše jako v křeči. Chybí mi zde nějaký hudební podtext, který by dokázal rozvrátit trochu ztrnulou atmosféru. Proto dávám jen průměrné hodnocení a možná lehce nedoporučuji.(20.7.2018)

  • C0r0ner
    ****

    Slaboučký odvar Ikarova pádu a Tažných ptáků, ačkoli se tenhle film počítá do jakési trilogie spojené s dvěma předešlými. Je horší, protože tam chyběl Menšík? Nebo je horší, protože tam chyběli Hubač s Filipem? Těžko říct, ale kvalitativně to opravdu je o jeden celý stupeň níž. Tak jako tak je to ale smutný příběh o další trosce. 70%(26.4.2017)

  • Cival
    ****

    Na české (československé) poměry neskutečně dobře zrežírovaná záležitost. Až se mi nechce věřit, že ten samý člověk diriguje blitkoidní Ulici. Důraz na sugestivní podání odvykačky, s náběhem do psycha, je sice více než klasický, Klein se ale nebál lehké anarchie s kamerou, takže výkvět české herecké společnosti uvidíte z úhlů, z jakých jste je ještě neměli čest spatřit (a to doslova). Klein si zaslouží pochvalu i za vedení herců - hvězda na hvězdě, ale přesto jedna životná role vedle druhé. Skvělý Kńažko a dobrý scénář Pecháčka, jenž se bohužel příliš drží schémat/klišé/pravidel filmů z prostředí psychiatrických léčeben a vězení. Na druhou stranu, asi to v nich probíhá doopravdy dost podobně...(23.11.2006)

  • Petr Čepek

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace