Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Debut Evy Gerové po boku Zity Kabátové v románu Marie Blažkové  Další úspěšnou adaptací románu se Zitou Kabátovou v hlavní roli, který původně vycházel ve Hvězdě, se staly Spodní tóny Marie Blažkové. Pro film byl titul aktualizován jako Manželství na úvěr a z Ostravska převeden do Prahy. Na plátna kin přivedl vedle Kabátové také teprve šestnáctiletou Evu Gerovou a rok od roku populárnější Věru Ferbasovou. Příběh se tentokráte věnoval milostnému životu sester Ley a Emy Pohlových a komickým eskapádám Kristýny Žitné, Eminy spolužačky. Příznivý ohlas a zájem publika udržel film v neutuchající pozornosti celou zimní sezónu 1936/1937. (Filmexport)

(více)

Recenze (29)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Slabý sentimentální románek natočený podle románu "Spodní tóny" od spisovatelky Marie Blažkové (v třicátých letech ještě třeba předloha k filmu Klatovští dragouni, podle románu "Rozvod na zkoušku"), od nepříliš známého a úspěšného režiséra Oldřicha Kmínka. Od kterého vůbec nejraději mám jen jediný film a to drama Žena na rozcestí o kterém si zároveň myslím že byl jeho asi nejlepším a nejúspěšnějším filmovým počinem. I když..? Samotné vyústění filmu Manželství na úvěr bylo pro mě trochu překvapivé a také pomalu tragické ! Lea se seznámí se svým sousedem, medikem Brožkem (Antonín Novotný), který je v jisté finanční tísni. Lea se s ním proto dohodne že bude financovat jeho studia a on se s ní po dostudování ožení. Všechno je ale jinak než do filmu a do děje vstoupí Ema (Eva Gérová), která se později do Brožka zamiluje..A také pozdější setkání Ley s JUDr. Pavlem Navrátilem. František Smolík jako JUDr. Pavel Navrátil, bývalý spolužák Ley Pohlové ( Zita Kabátová), snad ve své jediné milovnické roli ! Těchto druhů rolí se mu až zas tolik nedostávalo, či spíše se na ně nehodil. Ale přesto pěkné. Hudba od Josefa Stelibského a od tehdy populárních Setlerů s texty Jaroslava Mottla bylo to jediné malé plus tohoto filmu, jinak se spíše jednalo o takový šedý kýčovitý podprůměr a také o něco co už tady bylo ale v daleko lepší kvalitě a podání. 1,5/5* za hudbu a výkony Zity Kabátové. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Přemýšlím, co bylo pro českou/československou kinematografii horší. Jestli Zdeněk Troška, budovatelské filmy o traktorech nebo Olda Kmínek. Btw. říká se, že sledováním filmů velkých mistrů se mladý filmař hodně naučí. Já bych řekla, že snad i víc se naučí sledováním špatných filmů. Toto je učebnicový příklad totálního failu - scénář, režie, herectví, střih (!!!) - můj pes má lepší cit pro kontinuitu záběrů. Věrka zachraňovala. "Ty jsi ten nejpitomější velbloudek, který kdy běhal v Evropě.“ ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Po obrovské kampani Hvězdy se Světlem jeho očí bylo jasné, že další podobné filmy se Zitou Kabátovou na sebe nenechají dlouho čekat. Nicméně další román, tentokrát z pera Marie Blažkové - Spodní tony - neměl už tak atraktivní ceny v soutěži, jakými byly dívčí role ve filmové adaptaci. Osvědčenou Zitu tak doplnila rok od roku lepší Věra Ferbasová a debutující Eva Gerová. Výběr to byl šťastný, protože Věra i Eva brzy rozkvetly jako výtečné komičky. Na jistotu pokračovala spolupráce Stelibského v interpretaci R. A. Dvorského. Zápletka je sice možná až příliš moderní a pesimistická, přesto není důvodu nad Manželstvím na úvěr ohrnovat nos. Kromě hlavního ženského tria film oslní záběry tehdejší Prahy a ty nejlepší frky dostaneme od Pištěka, který má lepší vyřídilku než trio klepavých bab Kysilkové, Balek-Brodské a Nollové. Tu a tam mám chuť i na Bělu Tringlerovou, leč byla koč, ale neměla na růžích ustláno. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Oddechová prvorepubliková limonáda, která možná měla být vztahovým dramatem, ale díky Věře Ferbasové se lehce a neplánovaně nachýlila ke komedii. Navzdory plytké zápletce a lehce toporným hereckým výkonům je to vcelku milá podívaná, která sice nenadchne, ale neurazí a člověk se s ní rád na chvíli ponoří do iluze idylických starých časů. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Film, v němž by nebyla nouze o humor a přitom by hrál na jemnou strunu lidských citů, byl žádanou akvizicí snad u všech tehdejších producentů. Svou roli v tom nepochybně sehrál také fakt, že podobné románky masově zpopularizovaly ženské týdeníky, v nichž tyto příběhy lásky a cti obvykle vycházely na pokračování. Přestože tvůrci v čele s režisérem Oldřichem Kmínkem byli do jisté míry limitováni původní předlohou, v tomto případě ryze nenáročným dílkem Marie Blažkové, podařilo se do filmu vměstnat celou řadu komických špílců, které měly za úkol vytvářet vedlejší (odlehčený) rámec pro hlavní dějovou linii. Je nasnadě, že tento nesnadný úkol připadl především temperamentní Věře Ferbasové, která exceluje ve scénách ze školních škamen, a také Theodoru Pištěkovi, jenž si tu střihl věčně namíchnutého strejce, náruživého fotbalového fanouška. Milý, vcelku sympatický film, který dokáže ještě dnes vyloudit na tváři lehký úsměv i decentní slzu. A koneckonců o nic víc tu přece nejde. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Tak jedině dokumentární záběry dobové Prahy přinášejí nadčasovou kvalitu, zbytek točený statickou kamerou s dlouhými záběry s hloupými a literátskými dialogy (či spíš monology) je rádobymelodrama nejnižší úrovně. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Příběh je sice lehce čitelný a vývoj odhadnutelný, přesto se jedná o příjemnou oddechovou záležitost, milou a úsměvnou. Zita Kabátová si zahrála starší sestru Evy Gerové a na konec se o ni láskyplně postarala. Nemohu nezmínit Theodora Pištěka, v roli správce domu byl skvělý a vtipné hlášky sypal nenuceně z rukávu jednu za druhou. U mě dobrý. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Manželství na úvěr sice dopadlo trochu jinak, než bych si přála, přesto má film dosti kladů. Přehlídku tehdejších dámských šatů, záběry noční i denní Prahy 30. let, noblesní chování tehdejších mužů. Také dobré obsazení hlavních hrdinů. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Podle názvu jsem si myslela, že půjde buď o nějakou praštěnou komedii nebo drama. Nakonec se ukázalo, že jde o solidní drama. Věra Ferbasová opět hraje studentku gymnázia, která se snaží likvidovat učitelům nervy. Pak se z ní vyklube výborná studentka. ()

Rodriguez 

všechny recenze uživatele

Dáma v letech se zamiluje do mladého hocha, aby si ho udržela, podporuje finančně jeho studium. Jenže shodou okolností se on zamiluje do její mladší a daleko hezčí sestry. 55% ()

zette 

všechny recenze uživatele

Celkem povedeny predvalecny film, ktery potesi dobrym hereckym obsazenim. Zapletka sice neni nicim vyjimecna, ale nenudi. Pistek s tou svoji Spartou mi trosku lezl na nervy, jak ale klepnam na schodisti rekl, ze jak ony byly mlade, tak auta jeste nejezdila me pobavil:-). Ferbasova ve sve typicke roli, ktera me nikdy neomrzi. Hezke zabery na Prahu. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Manželství na úvěr je žánrovou záležitostí naivního romantismu, holčičí knihovnička nevalné úrovně je určená pro únik dívek a žen. Zde se mohli na chvíli ztotožnit s jednou ze tří hrdinek a prožít si ty roztodivné představy dráždivého melodramatu rytířství, povznést se na sebevědomé emancipační vlně a zapomenout na chvilku na skutečnost reality. Hlavní zápletka i ty vedlejší jsou vskutku pitomé a zvrhle potěšit může snad jen občasná bezradnost hereckých celebrit. Skutečné poslání o nebezpečnosti ztotožňování se s představou romantismu naivním děvčátkem je životu nebezpečné a kontraproduktivní ke svému vlastnímu žánru. O humoru mluvit nelze a v celém průběhu děje se může dostavit migréna, schoulená v roztřesených dlaních. Hvězdou příběhu je Lea Pohlová (zajímavá Zita Kabátová), sebevědomá mladá žena s úspěšnou samostatnou cestou a ochrannou rukou nad svou mladší sestřičkou. Lásku lze koupit, tělesný chtíč se drážděním může vymknout z pod kontroly. Nadějí příběhu je středoškolačka Ema (zajímavá Eva Gerová), sestra Ley, je vskutku příkladnou ukázkou naivního děvčátka, věřícího bezhlavě na ideály romantismu, do něhož vkládá veškerou životní energii. Pravidla je schopná porušit, své představy nikoli. Poslední výraznější ženskou postavou je Kristýna Žitná (Věra Ferbasová), Emina spolužákyně s rafinovaným líčením na muže. Hlavní mužskou postavou je Olek Brožek (sympatický Antonín Novotný), chudý student medicíny s nenadálou možností dostudování a uplatnění. Výraznější mužskou postavou je také právník Pavel Navrátil (příjemný František Smolík), galantní muž a pozorný nápadník. Dále nový profesor fyziky Havelka (sympatický Bedřich Veverka), Kristýnina kořist, a domovník Brabec (velmi zajímavý Theodor Pištěk), jízlivý komentátor ženského klevetění. Z dalších rolí: Brožkova povýšená bytná Brandejsová (příjemná Milka Balek-Brodská), klevetící sousedky Kokošková (Ella Nollová) a druhá drbna (Betty Kysilková), středoškolští profesoři matematiky (Jan Hodr) a přírodopisu (Jan W. Speerger), či upřímný Brožkův přítel a začínající lékař (sympatický Štefan Munk). Film je určen pro příznivce svého žánru, které uspokojí, byť je kvalita nevalná a nezvýší ji ani hysterická obrana fanoušků laciného melodramatu. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Mám rád předválečné české komedie, tato ale bohužel nemá ono kouzlo, kdy sedíte u obrazovky a mile na ni civíte, protože zobrazení doby, vztahů a morálky dnes už jen navozuje onen milý úšklebek. Kromě tradičního děje (který je přeci jen složitý na vysvětlování a navíc to výborně udělal Karlos80) slyšíme během celého filmu velmi jednoduchou, nechytlavou a čím dál více otravnější hudbu, postavy si nejsou schopny vynutit naše porozumění a výsledné napárování je tak nepravděpodobné, až je směšné. ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Tento v televizi méně uváděný slaďák možná nedosahuje kvalit jiných pamětnických komedií, ale ukazuje laskavou tvář prvorepublikových časů. Jako žena se s potěšením dívám na tehdejší účesy, módu, hudbu a záběry staré Prahy. Tyto snímky jsou svědectvím své doby, proto jsem k hereckým výkonům i sladkobolným příběhům shovívavější a nehodnotím je tak přísně. Příjemná oddechovka. Zaujalo mě, jak se na hodině fyziky zmiňuje učitel Bedřich Veverka o televizi. ()

Kamkon 

všechny recenze uživatele

Vtipné (hlavně díky české Mary Pickfordové-Věře Ferbasové), i když trochu předvídatelné. Jinak však příjemně odpočinkové s přídavkem nečekaně zdramatizovaného konce ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Průměrná romantická blbůstka první republiky. Kupodivu nejvíce zde na mě zapůsobila Ferbaska, i když tu měla pouze malou roličku. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Člověk kouká a kouká a najednou zjistí, že je to taková blbost, až oči přecházejí. Hvězdička za tradičně skvěle hrající a okulahodné Ferbasovou a Gérovou. ()

Reklama

Reklama