Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1955 a vláda v Československu vyhlásila amnestii pro poválečné emigranty. Řada se jich vrátila ke svým rodinám, jen na mladého Pavla Kociána čeká jeho osamělá matka marně. Navzdory jejím protestům je v jejím bytě jako podnájemník ubytován montér Tomáš Stach. Na Pavlův návrat donedávna čekala i jeho snoubenka Jana, avšak ta již přestala doufat a navštěvuje paní Kociánovou jen ze soucitu. Jednou večer navštíví Kociánovou neznámý muž, který se představí jako Jonáš a tvrdí, že Pavla zná. Mladík se prý brzy vrátí. Ve skutečnosti však Pavel tragicky zahynul v uprchlickém táboře a Jonáš je tajný agent. Jako první se o Pavlově smrti dozví Tomáš Stach, který převezme poštovní zásilku s Pavlovými osobními věcmi… Působivé psychologické drama režiséra Jiřího Krejčíka s vynikajícími herci v čele s Marií Vášovou vzniklo podle divadelní hry Františka Pavlíčka. Ta byla původně uváděna pod názvem "Černá vlajka", autor ji však přepracoval a přejmenoval na Labyrint srdce. Vzhledem k době vzniku je třeba brát s odstupem pozadí příběhu, které se liší od skutečnosti. Emigranty, kteří se spolehli na komunistickou amnestii, po návratu čekalo vězení. (Česká televize)

(více)

Recenze (27)

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Nebýt toho kontextu, který mi celou dobu neskutečně pil krev, bylo by to slušné drama, které nezapře um svého režiséra. Herci skvělí, psychologie postav propracovaná, atmoška by se dala krájet a pointa sice očekávatelná, nicméně krutá... Jenže film otevřel František Smolík slovy: "To víte.. Západní Německo. Cenzura... " a pak už to jelo. Emigranti, co mají rozum a šťastně se vrátí, se mají dobře, ale ti, kteří to štěstí neměli, byli v západoněmeckém lágru zastřelení lidma, kteří jim bránili v návratu.... Dalo by se to všechno brát jako fikce, ale když ono to byla tak strašně okatá propaganda. A když mi něco celou stopáž takhle pije krev, víc dát nemůžu... :( ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Marie Vášová v další ze svých emblematických rolí žen/matek - ideálních představitelek Státního filmu. Tak jak se zformovalo její herectví v Siréně, takovou zůstala už navždy. Chudičký pokus o příměs Pudovkyna samozřejmě nesměl chybět. Poněkud jiný případ je Jana Brejchová, která v této době ještě stereotypně představovala melancholické dívky (srovnej s Krejčíkovou Morálkou paní Dulské i Vyšším principem) a na zásadní zlom teprve čekala. Poměrně zajímavé vedlejší role mají v několika záběrech Bohdalová a Smolík, kteří svými obyčejnými lidmi osvěžili sterilní kolorit tohoto dramatu. Téma Labyrintu srdce je děsné a zbytečně realizované na širokém plátně. Tyhle hity počátku 60. let jsou jedna zbytečnost vedle druhé a hodí se je znát jen pro celkovou představu o vývoji českého kina. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

"Chcete vyslíchat, kádrovat, nebo si dát rande?". Ptá se, jako vždy, vynikající Jana Brejchová, která tu má ovšem silnou konkurenci. Matka čekající, doufající a na těžkosti dané doby narážející v podobě Marie Vášové je dokonalá. Hrdost a odhodlanost nevzdat se, má tato herečka v sobě a pravidelně dává svým postavám toto silné charisma. Nájemník, který má montérky a knížku, se nemusí o svou budoucnost bát, nicméně upřímnost a pohrdání nutnou lží, jsou vlastnosti, které se politicky nerozdělují. Závěr není bohužel tak silný, jako celý předchozí děj, ovšem precizní, širokoúhlá Krejčíkova režie a Liškovo temné tóny, dodávající všemu perfektní příchuť, drží film v nadprůměru, o tom není potřeba diskutovat. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Téma je poplatné dobové schematice, ale Krejčík z něho dokázal vykřesat solidní psychodrama a Marie Vášová tady podává jeden ze svých strhujících hereckých výkonů. Navíc jako vždy působivá hudba Zdeňka Lišky. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Jana Brejchová velmi pohledná ale lidí kterým tohle poselství vtloukali do hlavy, musí být líto. Prchat ze Západního Německa, to muselo být něco. Munzar bohužel hrál tyhle soudruhy až moc často. V menších rolích potěšili Řehoř a Hašek. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Působivé psychologické drama s vynikajícími herci v čele s Marií Vášovou vzniklo podle divadelní hry Františka Pavlíčka, která nesla název Černá vlajka..... ()

roswelll 

všechny recenze uživatele

Vynikající výkony všech propagonistů, režisérsky výborně zvládnuté, smutný příběh matky, která marně čeká na návrat svého syna z emigrace ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Kamera, nasvícení, herecké výkony, atmosféra, gradace.... prostě forma je téměř dokonalá. Bohužel to vše slouží k výrobě agitky, která má nadsadit lidštější tvář totalitnímu režimu. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Tady se mistr tesař utnul. Jiří Krejčík natočil tak okatě propagandistický blábol, kde se očerňují emigranti, kteří po roce 48 utekli z naší "milované" vlasti a ti, kteří se dobrovolně vrátili mohou normálně pracovat, ostatní, kteří tam zůstali tak jsou vrazi nebo špióni, zatímco pracující člověk poctivě vítězí nad touhle "chamradí". Hnus! Z některých scén se mi vyloženě obracel žaludek, odporně slizký Luděk Munzar (zahrál to jako super), který se nastěhuje do bytu k matce (úchvatná Marie Vášová), do pokoje po jejím synovi, jenž emigroval. Jenže on poctivě pracuje a za prací musí dojíždět, tak mu stát přidělil místnost po uprchlíkovi a následně ještě balí jeho holku (Jana Brejchová), která na něj stále čeká, ale brzy se její hodnoty přemění. Fuj! Poslední scéna, když Vášová pronese větu - "Proboha chlapci, co to tam z vás udělali" by se dala tesat do bolševického pomníku! Jinak je film po celkové filmařské stránce skvěle odveden, jak jsme u formátu Jiřího Krejčíka již zvyklí, ale ten kontext vyloženě bolí a odpuzuje. František Pavlíček byl do roku 68 zapáleným komunistou a je to z jeho scénáře hodně cítit. Divím se však, že takové látky se ujal Jiří Krejčík, jehož ostatní tvorba jsou vyšperkovaná dramata a psychologické filmy. V podstatě i Labyrint srdce takový je, až na ten přehnaný a nepříjemný agitační podkres. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Vyborne natoceny a zahrany film s velmi zajimavym scenarem. Skvele vykreslene jednotlive postavy pribehu, film ma az mysteriozni atmosferu a jistou davku napeti. Vasova v roli zoufale matky hraje jako o zivot, herecky urcite potesi i Munzar nebo Pleskot. Brejchova bohuzel zaujme jen celkem nezvykle tmavou barvou vlasu. Skoda, ze diky nametu film zustane asi navzdy zapomenut. ()

sator odpad!

všechny recenze uživatele

Takové rozporuplné...idylka jak bylo s navrátilci z emigrace slušně zacházeno (dost pochybuji) a Munzar by se asi dnes za svůj monolog "co byly zač ti co ze země prchají " dnes zřejmě nepostavil...To dobré jsou výkony a posmutnělá atmosféra... Nakonec za konec _odpad... ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film. Nemám žánr dramatu ráda, protože většinou špatně končí. Nebudu ani posuzovat nakolik příběh odpovídá pravdivé realitě té doby, protože co se týče pravdivosti, nemohla bych z tohoto hlediska hodnotit žádný film. Autor se vždy snaží diváka získat napínavou historkou bez ohledu na to, nakolik odpovídá skutečnosti. Málokdo ví, jak to tenkrát doopravdy bylo. Oceňuji herecký výkon Marie Vášové v roli zoufalé matky. Takové herectví už dnes není k vidění. Člověk její smutek a naději prožívá s ní. Černobílá verze filmu podtrhuje atmosféru bezútěšnosti té doby. Není to až taková agitka, bezmocnost občana vůči byrokracii je ukázána celkem pravdivě. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Bylo by to krásné profesionální drama Krejčíkovo, střihnuté Liškovinou s naprosto hvězdným obsazením. Bohužel agitační komunismus námět poškodil natolik, že je to chvílemi nedívatelné. "Byl jsem na hranicích v té době a každý kdo utíkal asi měl proč" (Munzar) "To víte, západní Německo, cenzura" (Smolík) "Chyběl mu táta, proto utekl". Přesto 3* za skvělé herectví a skvělou temnou režii. Brejchová s tmavými vlasy, no nic moc.... ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Poněkud méně povedený "Vyšší princip" - podobný je jak rok vzniku filmu (1960 a 1961), tak i herecké obsazení (Vášová, Brejchová) a rovněž také i dějová linka má shodné rysy (matka přichází o svého syna a dělá vše proto, aby jej ještě mohla spatřit). Samotný film v době svého vzniku musel dosahovat i opěvování stejného jako "Vyšší princip", ovšem dnes, když už víme, jak to všechno doopravdy bylo, se díváme na danou tématiku z druhé strany barikády. Emigranti utíkali ne proto, aby mohli zničit s pomocí západu svou vlast, ale aby se měli lépe, než by jim bylo dopřáno zde. Nikomu neškodili, ba naopak byli všem ku prospěchu věci (jak komunistům - odpadla jim práce s "nebezpečnými živly", tak západu - příchod levné pracovní síly). A prozření Marie Vášové, že "pokud by se měl syn vrátit takto zle poznamená, tak to raději vůbec" - nyní ztrácí na účinku. Nicméně nic se nemění na tom, že Vášová byla skvělá dramatická herečka a Brejchová ještě pískle. ()

Gekacuk 

všechny recenze uživatele

Velice těžké hodnotit. Film je samozřejmě výborně zvládnut mistrem kumštu panem Krejčíkem. Skvěle psychologicky vykreslené postavy a vygradovaný děj. Vášová je grandiózní. To už se dnes nevidí. Ovšem propagandisticky je film záludnější než prostoduché agitky let padesátých. Takže dávám kompromisních 60%. ()

L'Alpagueur 

všechny recenze uživatele

Pokud jde o uměleckou stránku tohoto filmu Jiřího Krejčíka, pak mu nelze vytknout vůbec nic, scénář je velmi zdařilý, všichni herci předvedli výborné výkony. Pět hvězdiček však nemohu dát, protože děj filmu se zakládá na historické nepravdě, že Adenauerovo Německo fyzicky likvidovalo české emigranty, kteří se chtěli vrátit domů. ()

Reklama

Reklama