Scénář:
Vladimir Antonovič GolovanovHudba:
Nikolaj Rimskij-KorsakovObsahy(1)
V jednom carství, v jednom hospodářství žil byl car se svými třemi syny. V královské zahradě dozrávala zlatá jablka, klid a mír byl v celé říši. Zlatá jablka se však ze stromu začala ztrácet. Car chtěl potrestat neznámého zloděje. Ukázalo se, že jablka krade překrásný Pták Ohnivák - Žar Ptica. Car slíbil polovinu celého carství tomu, kdo mu nádherného ptáka přinese. Hledat Ptáka Ohniváka se vydali všichni jeho synové, i když nejmladšího, Ivana, car pustil jen s těžkým srdcem. Starší bratři jeli spolu, Ivan jel sám za nimi. Cesta krajem se dělila na tři a na rozcestí stál kámen s věštbou. Ivan učinil osudovou volbu. Než se rozhodlo, kdo získá kouzelného ptáka, koně Zlatohříváka, Jelenu Překrásnou a půlku otcovského carství, bylo třeba ještě překonat mnohé nesnáze a úklady. Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby běh událostí neovlivnil šedý vlk.
Animace je inspirována obrazy Ivana Bilibina. Ve filmu zazní hudba N. Rimskeho-Korsakova, Sandora Kallośe a Vladimira Černyšova.
(Jezinka.Jezinka)
Recenze (2)
Vlk se nažral a Jelena zůstala celá. Až na detaily jako sežraný kůň na začátku prakticky stejné jako naše O ptáku ohniváku a lišce Ryšce. Jak však správně poznamenává jezinka, hlavním hrdinou, který řeší zapeklité situace je vlk, carevič je spíš do počtu a neustále omdlévající Jelena byla komická vložka. Velmi pěkná animace, ale nejvíc se mi líbil skoro hororový začátek. ()
Ivan při cestě lesem evidentně podlehl Dunning-Krugerovu efektu, věštba nevěštba, čert vem to, že nikdy ničeho nedosáhl, pokud bude žít on, svého koně takový machr, jakým se cítí být, jistě ubrání. Životnost tankisty v boji je prý dvě minuty. V porovnání s životností koně v majetku carského synka bez sebereflexe vede tankista v boji dlouhý a nerušený život. Šedý vlk za báječnou hostinu, jakou jen maso z bílého koně hrdiny může skýtat, onomu chlapci, který se navíc ukáže stejným dílem nechápavým jako sebelítostivým, pomáhá, div se z vlka nezmění v Bílý kruh bezpečí. V nádherné animaci a projevené velkorysosti a moudrosti si divák přeje v ději více prostoru pro vlka, méně pro Ivana a vůbec žádný pro unylou a zcela zjevně mentálně nedostačivou Jelenu Překrásnou. ()