Reklama

Reklama

Zao Chun Er Yue

Čína, 1963, 109 min

Recenze (2)

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Na počátku 60. let, tedy v době, kdy si soudruzi z ČLR dávali oddech v mezičase mezi Kampaní proti pravičákům a Kulturní revolucí, se poměry v čínském filmu opětovně krátce a mírně uvolnily a mohly tak vzniknout filmy, které příliš nevyčnívaly ze stranické linie, ale zároveň nebyly nucenými zásahy shora příliš osekány, což se pozitivně podepsalo na jejich kvalitě. Treshold of Spring sleduje osudy mladého učitele, který nedlouho před komunistickou revolucí odjíždí na venkov, kde se sice zamiluje do sličné dívky, ale brzy také začne narážet na hořké plody tamní neutěšené sociální situace a množství lidových předsudků. Film je cenný zejména tím, že se mu podařilo prokličkovat mezi komunistickou stranou prosazovanými přístupy "revolučního romantismu" (který zobrazuje svět tak, jak by měl vypadat dle komunistických ideálů) a "revolučního realismu" (kde není moc prostor pro osobní touhy, city a emoce, neboť se vše podřizuje socialistickému úsilí). Treshold of Spring tak umně spojuje poutavé osobní (melo)drama s naléhavou (a nikterak hloupou či přílišně schematickou) sociální kritikou. Dalo by se tedy říct, že jednak navazuje na tradici čínských levicových filmů 30. let a na druhé straně mnohými tematickými i vizuálními motivy předznamenává pozdější filmy jako je třeba Xieho Ibiškové městečko. To vše s dobrými herci, krásnou barevnou kamerou a umem pro spojení hudby a obrazu.______ P.S: Vzhledem k výše řečenému asi nijak nepřekvapí, že Treshold of Spring se stal jedním z prvních filmů, které to od Maa schytaly ještě předtím, než byla Kulturní revoluce - znamenají děsivou ránu nejen čínskému filmu - uvedena v chod. ()

Reklama

Reklama