Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh msty, lásky a statečnosti ve filmovém zpracování opery Bedřicha Smetany... Mistr poetického filmu Václav Krška se po druhé světové válce věnoval životopisným filmům: mj. Posel úsvitu o vynálezci Josefu Brožkovi, Mikoláš Aleš, Mladá léta o Aloisi Jiráskovi a Z mého života, jehož hrdinou byl český skladatel Bedřich Smetana a v němž se objevily působivě inscenované operní scény. Zkušenosti z natáčení využil tvůrce ve svém následujícím filmu, jímž se stala adaptace známé Smetanovy opery Dalibor. Příběh o hrdinském rytíři Daliborovi, jenž chce pomstít smrt svého přítele, ale je poražen v nerovném boji s královským vojskem, se odehrává na konci patnáctého století. Václav Krška v něm prokázal odvahu, invenci a velký cit pro filmové inscenování hudebně-dramatického díla. Do titulní role obsadil Karla Fialu, jemuž ovšem propůjčil hlas operní pěvec Beno Blachut. Výpravné scény se natáčely na hradě Křivoklát, podstatná část filmu však vznikla mimo reály: stavbu tvrze postavil architekt Bohuslav Kulič za pozemkem Filmového studia Barrandov, Vladislavský sál vznikl ve filmovém ateliéru. (Česká televize)

(více)

Recenze (10)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Operu v českém filmu můžu a tohle je dobrý pokrok od Prodané nevěsty. Ta se ostatně povedla jen jednou - Němcům. My můžeme být rádi především tady za toto a dál už jen za krátké operní sekvence životopisného filmu Z mého života. Mimochodem, tam je ta Prodanka taky ;) ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Opera mi nevadí a občas ji i cíleně vyhledávám, platí to však o italské a německé, protože tam mě netrápí, že nerozumím slovům. České se vyhýbám právě z tohoto důvodu a v Daliborovi jsem opravdu nerozuměl skoro ničemu (kromě toho Daaalibooor a vypravěči). Výprava studiově opulentní, ale jinak děsně statický film... ()

roswelll 

všechny recenze uživatele

Nejsem znalec opery, ale tuhle jsem se zájmem sledoval od začátku až do konce a byl jsem velice mile překvapen. Krásná Jana Rybářová ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Dnes ortel bude provolán. Dalibor! Dalibor! Udatný, slavný rek to byl. Dalibor! Dalibor!" Provolat "ortel" nad filmovým přepisem Smetanova Dalibora je za mě tentokrát poměrně snadné. Myslím, že už samotný historický námět skýtá pro filmové zpracování velký potenciál a řekl bych, že Václav Krška ten potenciál dokázal zcela naplnit. Výprava (částečně v lokacích Křivoklátu) je téměř opulentní. Samotné pojetí je vcelku živé a to zejména v úvodní a závěrečné bojové scéně. Za velmi zdařilý považuji úvod filmu, kdy nás vypravěč v během předehry seznámí s tím, co předcházelo ději samotné opery, přičemž ono vyprávění je doprovázeno i pěkným vizuálem. Snad za jedinou drobnou vadu na kráse bych značil to, že herci se občas ani nesnaží "předstírat", že zpívají. Ale jinak celkově dost hezký zážitek. ()

Jonatthan 

všechny recenze uživatele

Úvodem musím napsat, že nemám rád operu. Díval jsem se jen proto, že bych jednou rád shlédl všechny české filmy, které kdy byly natočeny a tento jsem ještě neviděl. Filmařsky to určitě není na padesátá léta špatné, ale zpěvu jsem chvílemi (obzvlášť při ženských a sborových partech) nerozuměl. Jediné co mi utkvělo v paměti je: "Daaaaaaaaalibor" a "Miiiiiiiiiiiiilada". ()

Gig 

všechny recenze uživatele

Film sám o sobě by mohl být monumentální historický epos. Krásné barvy kostýmů, které značí pohusitské období. Výborní herci, krásné lokace. Mnoho lidí může odpudit spojení tohohle filmu s hudbou. Ještě víc může odradit to, že se jedná o operu. Opera není pro každého a je to těžká hudba. Není to melodičtější a zpěvnější Dvořák. Zato je to kvalitní Smetana. Škoda, že dnes už se takové filmy netočí. ()

Související novinky

Reklama

Reklama