Obsahy(1)
Kino Effenberger je příběhem člověka, který propadl kouzlu jednoho řemesla a našel pro něj u sebe i vlohy. Jenomže mu nedovolili používat nástroje, s nimiž se to kouzelné řemeslo dělá. Kino Effenberger je film o tom, jak si s tím ten člověk poradil. Kino Effenberger je film proměnlivého obsahu, obsahující v sobě i řadu nekinematografických prvků. (Marienbad Film Festival)
(více)Recenze (1)
Přiznám se, že úplně netuším proč se film jmenuje Kino Effenberger, když se jedná o docela věrnou adaptaci, Effenbergerova "pseudoscénáře" Tlučte hrbaté z knihy Surovost života a cynismus fantasie, ale tam, kde takový David Jařab ztroskotal, tam Felcman s Maškem uspěli. Především v tom, že ponechali divákovi velký díl představivosti. Tam, kde Jařab doslovně a toporně inscenuje s herci ukázky z Effenbergerových scénářů, rozhodl se Felcman svůj film složit různých na první pohled velmi disparátních, ale v konečném důsledku funkčních složek. Effenbergerův text zaznívá výhradně mimo obraz, takže zprvu ani netušíme, že se může jednat o adaptaci. Zdá se, že film přináší jakési výjevy z jednoho letního dne na plovárně, kde různé nejmenované osoby mimo obraz vedou absurdní a mimoběžné řeči. To, co pak vidíme v obraze je složeno z různě "kolážovaného" materiálu: skutečný nalezený filmový found footage, inscenované záběry, které se jako found footage pouze tváří, fotografie s lehce absurdním textem, jak je známe právě z Maškovy Recykliteratury. Máme dost prostoru k dotváření jednotlivých prvků filmu uvnitř své mysli, snímek pořádně vzniká až tam. Takže Kino Effenberger je spíš tajemná fragmentární, neúplná, ale něčím velmi přitažlivá adaptace. To není vůbec málo. ()