poster

Revoluční rok 1848

Drama / Historický

Československo, 1949, 122 min

Režie:

Václav Krška

Předloha:

Karel Josef Beneš (kniha)

Kamera:

Jan Stallich

Hrají:

Vladimír Ráž, Václav Voska, Josef Bek, Zdeněk Štěpánek, František Smolík, Helena Friedlová, Vlasta Fabianová, Zdeněk Dítě, Soběslav Sejk, Jaroslav Mareš, Jiří Plachý st., Vítězslav Boček, Saša Rašilov st., Zdeňka Baldová, Věra Petáková, Theodor Pištěk, Jaroslav Marvan, Eva Karelová, Jiřina Petrovická, Zvonimir Rogoz, Bedřich Vrbský, Eduard Dubský, Karel Dostal, Libuše Freslová, Eduard Kohout, Felix le Breux, Marie Popelková, Václav Vaňátko, Jiří Dohnal, Vladimír Salač, František Černý, Karel Jelínek, Marie Kautská, Jan Stanislav Kolár, Marta Májová, Viktor Očásek, Ota Motyčka, František Vnouček, Antonín Šůra, Josef Mixa, Jiří Vondrovič, Robert Vrchota, Jarmila Bechyňová, Božena Helclová, Zdena Kožíková, Hynek Němec, Růžena Gottliebová, Jaroslav Seník, Josef Bělský, Jiří Němeček, Vladimír Brabec, Oldřich Šmalcl, Stanislav Remunda, Bolek Prchal, Rudolf Deyl ml., Václav Švec, Vladimír Řepa, Karel Richter, Vladimír Hlavatý, Antonín Holzinger, František Kreuzmann st., Eman Fiala, František Marek, Zdeněk Hodr, Vojta Plachý-Tůma, Josef Kotapiš, Jan W. Speerger, Miloslav Jenčík, Miloš Kopecký, František Klika, Josef Příhoda, Antonín Kandert, Josef Maršálek, Václav Špidla, Karel Hovorka st., Karel Pavlík, Richard Záhorský, Soňa Červená, Vlastimil Fišar, Jaroslav Zrotal, Radovan Lukavský, Helena Scharffová-Tomanová, Jarmila Patzeltová, Josef Leitner, Otto Tutter, Ladislav Janeček, Karel Šašek, Ada Dohnal, Ladislav Kulhánek, Josef Steigl, Antonín Jedlička, Jiří Majer, Karel Svoboda, Egon Kulhánek, Harold Mayer, Břetislav Král, Method Buitcik, Vladimír Jedenáctík, František Holar, Ilona Kubásková, Zdeněk Šavrda, Otakar Brousek st., Oskar Hák, Stanislav Litera, Věra Ralston-Hrubá
(další profese)
  • Karlos80
    ***

    Epická freska vypjatých událostí z června roku 1848 zachycující známé osobnosti z řad českých velikánů té doby nebo např. mladé radikály Josefa Václava Friče či Karla Sabinu a jejich postoje a požadavky k pražským revolučním událostem, kdy došlo jednak k významnému národnímu vzpěpětí a kdy byly formulovány požadavky na sebeurčení českého národa. Snímek nemá typického ústředního hrdinu, je to spíš jak jsem už psal výše, epická freska, která mapuje klíčové události tzv. studentské revoluce a jako v mozaice letmo zobrazuje osudy vedoucích osobností národního hnutí. Jako ilustrativní doplněk výuky národní historie si myslím že tento film tenkrát obstál, opravdu se jedná dle mého skromného mínění o celkem vkusný a určitě i nákladný film který rozhodně neurazí a potěší nejen všechny ty co se zrovna moc o relativně blízkou historii nezajímají.(19.5.2006)

  • dr.fish
    ****

    Rok vzniku tento film poznamenal, ale zas ne tak, jak by člověk čekal. Lze očekávat, že radikální vrstvy zde dostanou největší prostor, ale upřímně řečeno, byly taky nejvíc vidět. Několikeré zdůraznění zájmů dělnictva, zviditelnění nejnižších vrstev a další drobné dezinterpretace nemohou zakrýt poctivou snahu natočit svědectví doby, načrtnout stav české společnosti v předvečer revoluce, najít vzory v minulosti. A to se myslím v rámci možností povedlo na výbornou. V době, kdy k vlasti má náš národ vztah jen v rámci MS v hokeji či Eura, možná film bude působit trochu směšně, ale jednou třeba zase národní hrdosti nabudeme a pak nám tyto vzory budou dobré...80%(25.6.2012)

  • sportovec
    ****

    Toto dílo je - podobně jako příbuzné filmy JAN ROHÁČ Z DUBÉ nebo ROZINA SEBRANEC - produktem vývojově starší řady českého historického velkofilmu, kterou na konci dvacátých let na sklonku němé éry začíná SVATÝ VÁCLAV. Tomu odpovídá poetika, ideový záběr i prostor, věnovaný pro podání bližších charakteristik hlavních představitelů. Představa, že film je poplatný známému sloganu Nejedlého "Komunisté dědici pokrokových tradic naší minulosti" je ovšem nepřesná; film byl realizován v době přetrvávajícího vlasteneckého nadšení z porážky hitlerovských okupantů a dlouhodobého pojištění národní a státní samostatnosti a svébytnosti a pohledu Palackého filozofie českých dějin (jakkoliv nepravděpodobně to dnes může znít). Přestože postavy jsou z větší části živými schématy a ambicí filmu - vcelku slušně Krškovou režií zvládnutou - je být kronikou bouřlivých měsíců let 1848-1849, nevzniklo sterilní dílo. Naopak, pohled je to svým způsobem dodnes podnětný a shoduji se svými předpisateli i v tom, že vlastně na věcné parketě svého působení nenahraditelný. I tak ovšem vyniknou jeho limity v porovnání s neprávem zatracovanou Vávrovou a Kratochvílovou husitskou trilogií, vlastně jen o několik málo let mladší.(26.3.2008)

  • Spinosaurus
    ***

    Ale fuj! Revoluční lůza, které se nechce pracovat, u mě žádné sympatie rozhodně nevyvolá. Mnohem raději bych viděl práci našich velikánů - třeba něco ve stylu Evropa tančila valčík, doplněné o scény z barikád, ale takhle ne! Naši velikáni jsou zde dokonce líčeni jako zrádci!!! Postavy jsou už od začátku rozděleny na dobré a zlé. Ti dobří kolem sebe neustále kopou, dělaj kravál a když někdo z nich umře, tak se z toho můžou všichni pos*at. Zatímco když zastřelí paní W., tak má divák div chuť nezatleskat. Jelikož toto není první revoluční film, který jsem viděl (kvalitou patří k tomu lepšímu někam mezi husitskou trilogii a prasárny typu Rudá záře nad Kladnem), bylo mi jasné, že revolucionáři jsou géniové, které zastaví jen jedna věc a to je zrada! A prásk, pochopitelně je tam. :D Normálně bych dal čtyři hvězdičky, protože film řemeslné kvality má, ale za to špinění Palackého, Šafaříka a spol. si to víc než tři nezaslouží.(2.2.2013)

  • majo25
    ***

    Historická dráma o historickom roku. Priznávam, nemal som poňatia, ako tieto revolučné roky prebiehali na západ od rieky Moravy. Režisér Krška sa snažil o akčnú epopej, ráznu ako mentalita mladých ľudí, ktorí chcú zboriť starý svet, aby na jeho ruinách mohli postaviť nový. V.Ráž sa však hodí skôr do rozprávok ako princ či kráľ. Tiež sa nedá filmu uprieť teatrálnosť emócii ako ľud - deti bohatých mešťanov, novinári, spisovatelia, hudobníci a robotníci - drží pokope a ťahá za jeden povraz vpred novým začiatkom - bohužiaľ začiatkom socializácie a budovateľstva. Hodnotenie: 65%(27.4.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace