poster

Revoluční rok 1848

Drama / Historický

Československo, 1949, 122 min

Režie:

Václav Krška

Předloha:

Karel Josef Beneš (kniha)

Kamera:

Jan Stallich

Hrají:

Vladimír Ráž, Václav Voska, Josef Bek, Zdeněk Štěpánek, František Smolík, Helena Friedlová, Vlasta Fabianová, Zdeněk Dítě, Soběslav Sejk, Jaroslav Mareš, Jiří Plachý st., Vítězslav Boček, Saša Rašilov st., Zdeňka Baldová, Věra Petáková, Theodor Pištěk, Jaroslav Marvan, Eva Karelová, Jiřina Petrovická, Zvonimir Rogoz, Bedřich Vrbský, Eduard Dubský, Karel Dostal, Libuše Freslová, Eduard Kohout, Felix le Breux, Marie Popelková, Václav Vaňátko, Jiří Dohnal, Vladimír Salač, František Černý, Karel Jelínek, Marie Kautská, Jan Stanislav Kolár, Marta Májová, Viktor Očásek, Ota Motyčka, František Vnouček, Antonín Šůra, Josef Mixa, Jiří Vondrovič, Robert Vrchota, Jarmila Bechyňová, Božena Helclová, Zdena Kožíková, Hynek Němec, Růžena Gottliebová, Jaroslav Seník, Josef Bělský, Jiří Němeček, Vladimír Brabec, Oldřich Šmalcl, Stanislav Remunda, Bolek Prchal, Rudolf Deyl ml., Václav Švec, Vladimír Řepa, Karel Richter, Vladimír Hlavatý, Antonín Holzinger, František Kreuzmann st., Eman Fiala, František Marek, Zdeněk Hodr, Vojta Plachý-Tůma, Josef Kotapiš, Jan W. Speerger, Miloslav Jenčík, Miloš Kopecký, František Klika, Josef Příhoda, Antonín Kandert, Josef Maršálek, Václav Špidla, Karel Hovorka st., Karel Pavlík, Richard Záhorský, Soňa Červená, Vlastimil Fišar, Jaroslav Zrotal, Radovan Lukavský, Helena Scharffová-Tomanová, Jarmila Patzeltová, Josef Leitner, Otto Tutter, Ladislav Janeček, Karel Šašek, Ada Dohnal, Ladislav Kulhánek, Josef Steigl, Antonín Jedlička, Jiří Majer, Karel Svoboda, Egon Kulhánek, Harold Mayer, Břetislav Král, Method Buitcik, Vladimír Jedenáctík, František Holar, Ilona Kubásková, Zdeněk Šavrda, Otakar Brousek st., Oskar Hák, Stanislav Litera, Věra Ralston-Hrubá
(další profese)
  • Rob Roy
    ***

    10 zfilmovaných stran učebnice Dějepisu. Zfilmovaných s naivitou ( úvodní scéna, kde se spolu v salónku baví snad všichni velikáni české kultury je mimořádně roztomilá ) ale i nadšením. Charaktery postav samozřejmě omezeny pouze na svojí historickou funkci. Občas je znát dobové ideologické zabarvení, ale kdo by se divil vzhledem k roku vzniku. Po technické stránce jde ovšem o vynikajicí a nákladné dílo(20.3.2006)

  • majo25
    ***

    Historická dráma o historickom roku. Priznávam, nemal som poňatia, ako tieto revolučné roky prebiehali na západ od rieky Moravy. Režisér Krška sa snažil o akčnú epopej, ráznu ako mentalita mladých ľudí, ktorí chcú zboriť starý svet, aby na jeho ruinách mohli postaviť nový. V.Ráž sa však hodí skôr do rozprávok ako princ či kráľ. Tiež sa nedá filmu uprieť teatrálnosť emócii ako ľud - deti bohatých mešťanov, novinári, spisovatelia, hudobníci a robotníci - drží pokope a ťahá za jeden povraz vpred novým začiatkom - bohužiaľ začiatkom socializácie a budovateľstva. Hodnotenie: 65%(27.4.2014)

  • Kulmon
    ****

    Tento film vznikl za jasným ideologickým záměrem, a přesto je velmi dobře, že vznikl. Sto let od revoluce 1848 přišla revoluce další. Prý vítězná, tedy jak pro koho. Komunistický systém této shody využil a sto let staré události se snažil ukázat k obrazu svému, tak jak potřeboval. Čili vykořisťování chudého lidu, to prý bylo, oč v revoluci 1848 šlo. Přestože má film tento jasný ideologický nádech, je přesto celkem věrně zpracován se zaměřením na události, které se komunistům hodily. Dost nevěrohodná je již úvodní scéna, kdy se v jedné místnosti setkávají všichni politicko - kulturní protagonisté 19. století. Všimněmě si, že i Palacký je zde spatřován spíše negativně, přestože jde bez pochyb o největší osobnost 19. století, a to ne jen v rovině politické. Ale celkově hodnotím film kladně, kdyby tak všechny historické epochy byly tak nákladně a poctivě zpracovány pro nevzdělaný český lid, který radši čumí na bezduché americké rádobykomedie ...(8.6.2008)

  • sportovec
    ****

    Toto dílo je - podobně jako příbuzné filmy JAN ROHÁČ Z DUBÉ nebo ROZINA SEBRANEC - produktem vývojově starší řady českého historického velkofilmu, kterou na konci dvacátých let na sklonku němé éry začíná SVATÝ VÁCLAV. Tomu odpovídá poetika, ideový záběr i prostor, věnovaný pro podání bližších charakteristik hlavních představitelů. Představa, že film je poplatný známému sloganu Nejedlého "Komunisté dědici pokrokových tradic naší minulosti" je ovšem nepřesná; film byl realizován v době přetrvávajícího vlasteneckého nadšení z porážky hitlerovských okupantů a dlouhodobého pojištění národní a státní samostatnosti a svébytnosti a pohledu Palackého filozofie českých dějin (jakkoliv nepravděpodobně to dnes může znít). Přestože postavy jsou z větší části živými schématy a ambicí filmu - vcelku slušně Krškovou režií zvládnutou - je být kronikou bouřlivých měsíců let 1848-1849, nevzniklo sterilní dílo. Naopak, pohled je to svým způsobem dodnes podnětný a shoduji se svými předpisateli i v tom, že vlastně na věcné parketě svého působení nenahraditelný. I tak ovšem vyniknou jeho limity v porovnání s neprávem zatracovanou Vávrovou a Kratochvílovou husitskou trilogií, vlastně jen o několik málo let mladší.(26.3.2008)

  • dr.fish
    ****

    Rok vzniku tento film poznamenal, ale zas ne tak, jak by člověk čekal. Lze očekávat, že radikální vrstvy zde dostanou největší prostor, ale upřímně řečeno, byly taky nejvíc vidět. Několikeré zdůraznění zájmů dělnictva, zviditelnění nejnižších vrstev a další drobné dezinterpretace nemohou zakrýt poctivou snahu natočit svědectví doby, načrtnout stav české společnosti v předvečer revoluce, najít vzory v minulosti. A to se myslím v rámci možností povedlo na výbornou. V době, kdy k vlasti má náš národ vztah jen v rámci MS v hokeji či Eura, možná film bude působit trochu směšně, ale jednou třeba zase národní hrdosti nabudeme a pak nám tyto vzory budou dobré...80%(25.6.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace