Reklama

Reklama

Z mého života

Drama / Životopisný / Hudební
Československo, 1955, 105 min

Režie:

Václav Krška

Předloha:

Jiří Mařánek (kniha)

Hrají:

Karel Höger, Zdenka Procházková, Jaromír Spal, Bedřich Karen, Vlasta Fialová, Oldřich Lukeš, Eduard Cupák, Jana Rybářová, Libuše Matějová, Eduard Kohout (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Film zachycuje osudy Bedřicha Smetany od roku 1856 až do sklonku jeho života. Jde spíše o mozaiku jednotlivých epizod od mladých let až do chvíle, kdy se vyčerpán lidským i uměleckým strádáním dočká naplnění velkého snu, otevření Národního divadla. (oficiální text distributora)

Recenze (42)

Gavin87 

všechny recenze uživatele

Chápu, že rozepsat písničku Kočka leze dírou pro celý symfonický orchestr a výsledek pojmenovat Vltava mohl dokázat jedině génius, ale přesto... film velice nepřesvědčivý a až příliš idealizující a zkreslující postavu Bedřicha Smetany, v jehož nadlidskou, bezbřehou genialitu v té době věřil snad jen exministr školství Nejedlý, který Smetanův kult udržoval i v době, kdy už neudržel nic jiného. Karel Höger nebyl vskutku špatný, za což mu dávám dvě hvězdy. Akorát jsem postrádal ve filmu okamžik, kdy se Bedřich Smetana nakazil syfilidou, což považuji v kontextu jeho úmrtí za docela podstatný okamžik v jeho životě. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Včera jsem závěrem víkendu poslouchal celou Mou vlast. Natolik mne to chytlo, že jsem si dnes dal ještě o Smetanovi i film. Znovu musím říct, že Karel Hoger zahraje opravdu cokoli a kohokoli. Ani na minutu jsem nepochyboval, že on je tím Bedřichem Smetanou. Film je silně vlastenecky zabarven, ale těžko nám chápat, když jsme v té době nežili, a koneckonců byla to přeci doba Národního obrození. Jako památka věnovaná skladateli to funguje velmi dobře a navíc se člověk i lehce dovzdělá. 80% ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Po letech jsem se znovu podívala na tento pamětnický snímek. Jedná se o životopisný film hudebního skladatele, lze tedy předpokládat, že bude naplněn hudbou. Čeho je ale moc, toho je příliš a to jsou v tomto případě hudební ukázky. I když se jedná o operní pasáže výpravné a s početným komparsem, jsou většinou veřejnosti známé. Život jejich autora už tak známý není, proto by nezaškodil podrobnější pohled do jeho soukromí. Karel Höger se své role zhostil jako vždy se ctí. Dost možná nebyl Bedřich Smetana takový bouřlivák a jeho život byl málo barvitý, aby bylo co natáčet a skandalizovat autora nejkrásnější české hudby ve vlasteneckém filmu by bylo trestuhodné. S potěšením jsem se jen dívala a poslouchala. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Asi by se tomu filmu dalo leccos vytknout (např. až přepjaté vlastenectví nebo filmová podoba jeho oper - fakt nechápu, proč byla snaha je točit v exteriérech, když jsou pak prostřihy na diváky v divadle). Zvláště když se na to koukám teď po delší době a s jistým odstupem času. A asi bych mohl jednu hvězdičku ubrat, protože bezchybné to vskutku není (třeba moc nerozumím proč do tónů Libušina proroctví v závěru filmu vstupuje česká hymna), ale neudělám to. Jednak si furt říkám, že některá ta negativa jsou trošku i odrazem doby, ve které film vznikal (přeci jen jde o polovičku padesátých let). A pak hlavně z úcty k Högerovo mistrovství, které je hlavní devízou tohoto filmu. V jeho podání je Smetana jako živý...Celkově je ten film hodně poučný. Smetanu automaticky beru jako nejvíc českého hudebního skladatele, ale ve své době to opravdu neměl lehké. Přitom fakt nechápu to obviňování z wagnerismu. Tím byli čeští "vlastenci" tehdy zřejmě naprosto posedlí. Nejvíce to odnesl Fibich, ale je vidět, že se tomu nevyhnul ani Smetana. Přitom i v tom Daliborovi jsou tak krásně slyšet ty typické smetanovské melodie. Krásně je tu žel ukázána ta naše česká malost a potřeba držet se toho našeho malého českého "dvorečku"... ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Žaluji zde na CSFD české komunistické školství, že nám vlastence a génia zprotivilo na umrdum utrum. Smetana nám byl vtloukán do hlavy stejně jako Žižka, Husák a Lenin. Proto má tento film Krškův asi tak slabé hodnocení. Je to poetický příběh o vlastenci muzikantovi, který se na boj se zrůdností monarchie mohl taky pěkně vysrat a dělat kariéru ve Švédsku. Šel do českých hvozdů a skládal a skládal, až z toho zblbnul a onemocněl. Hudební motivy čerpající z přírody a z národních velmi debilních popěvků dokázal prodat do zahraničí tou měrou, že se Japonci rozhodli podle jeho "Má vlast" (či Vltava ale to je jedno) udělat etalon nového hudebního nosiče Compact Disc. Tehdy jsem byl hrdý na to, že jsem Čech, neboť je mi fotbal i hokej naprosto U prdele. Filmu vyčítám pouze zdlouhavé záběry z oper v exteriérech, tam, kde se jasně hovoří o interiérech. Hogerovo pojetí hlavní role beru beze zbytku. ()

insurgentes 

všechny recenze uživatele

Nacionalistický paskvil, kde se o B. Smetanovi dozvíme akorát to, že rád vysedával u piána v okruhu podobných postihů a sypal hotové melodie z rukávu (tím je jako by skládal...) a kde hlavně furt hraje nějaká hudba, neni chvíle kdy by se děj posouval nějak kupředu, nastuduje se jedna opera, má to úspěch, hned se studuje druhá, ta má taky úspěch, a veškeré pozadí vzniku Vltavy se nám básnicky převypráví tím, že Béda nabere z potoka do hrsti a řekne: "Já to tam slyším!" Fakt paráda, to by mě nenapadlo, netuším, proč vlastně tenhle film vznikl. ()

Kovaja 

všechny recenze uživatele

Krásný film na oslavu Bedřicha Smetany o jeho životě který nám ukazuje docela podrobně jeho nejslavnější díla.Jako Češi musíme být hrdí na to co po sobě zanechal.Skvěle ho ztvarnil Hoger ()

patrikus 

všechny recenze uživatele

Naivní, směšná a nepravdivá pohádka o B. Smetanovi. Jeden z nejhorších Krškových filmů! Aneb Letem světem s Bedřichem Smetanou a pražskou kavárnou 19. století. Scenárásticky napsané jako film pro děti. Barevná učebnice pana Kršky tentokrát nefunguje. ()

GIK 

všechny recenze uživatele

Vynikající Höger v českém vlasteneckém velkofilmu. Kostýmně nesmírně náročný film obsahující ukázky z několika Smetanových oper, umně kombinující záběry z divadla s venkovními scenériemi. Nejhezčím momentem filmu je Smetana přehrávající úryvky z Vltavy. ()

Ozzy2 

všechny recenze uživatele

Strhující film se skvělým Hogerem v hlavní roli.Nechápu to nízké hodnocení.Náš národ je národ kulturních barbarů.Kdejakej shit Made in Hong Kong má daleko víc.To vypovídá o národním cítění i hudební nevzdělanosti ()

IvonaK 

všechny recenze uživatele

Po shlédnutí tohoto filmu jsem poznala že opery nejsou můj šálek kávy. A co se týká veselé barevné krajiny, tak vím že tento film není budovatelský, ale zkrátka nemůžu si pomoct ale tu hroznou dobu padesátých let kterou se snažili filmově zkreslit krásným slunečním dnem v tom prostě vidím a nelíbilo se mi to. Avšak oceňuji hudební umění ať už je jakékoli a alespoň jsem si mohla zopakovat názvy Smetanových oper. ()

Pitryx 

všechny recenze uživatele

Nemám rád životopisné filmy a jsem hudební analfabet. Prakticky nerozeznám hornu od kombajnu. V tomto snímku se jen blábolilo, nebo ječelo. Takže bych v klidu nedal ani bodík do plusů, ale přesto… Pamatuji si jak hluboce na mne působila scéna, kdy Smetana ohluchl. Nemohl jsem to pochopit a matka měla co vysvětlovat. Zdařilost této scény je neoddiskutovatelná a do hodnocení se musela promítnout spolu s někdy krásnou hudbou dala filmu alespoň tu dvacítku. ()

ilclassico 

všechny recenze uživatele

Smetanův život viděný z rychlíku. A taký je i film. Text distributora tentokrát (výjimečně) nelže. Jsou to jen fragmenty, žádný příběh, které vyplňují mezeru mezi jednotlivými hudebními výstupy. Smetana sám hraje jen druhé housle, dominantní je hudba, což vede k domněnce, k čemu je pak film a proč si raději nepustit hudbu samotnou. Přehršel herců jen čekají na svou několika vteřinovou scénu, aby pak nadobro opět zmizeli. Svůj text jen deklarují, jakoby jste slyšeli úryvky z novin, nebo odborné literatury. Film je sice plný hudby, ale vyzařuje chlad. Jde o příklad, jak by životopisný film vypadat neměl. Napsat, že film zestárnul, by byl omyl. On už v domě premiéry starý byl. V rámci žánru za 3. ()

Gig 

všechny recenze uživatele

Výtečný životopisný snímek s krásnou hudbou Bedřicha Smetany na pozadí. Dodnes ve mě mrazí, když vidím skvělého Karla Hogera, když coby Bedřich Smetana ztratí sluch, jak se drží za hlavu do toho hudba-nehudba, skřípot-neskřípot. Je úžasné sledovat, jak komponoval, i když nic neslyšel. Když kolem byly děti a on jim představuje Mou vlast a variaci na Kočka leze dírou, nebo hraje a zpívá o zvířátkách z Prodané nevěsty. Navíc Krška využil scény i z jiného filmu, co natočil a to historickou operu Dalibor, kostýmní výpravný film, který zakomponoval do tohoto životopisu s vkusem a citem pro hudbu a náladu. ()

foehr 

všechny recenze uživatele

V podstatě už to řekl insurgentes. Hrůza, jeden z filmů řady Žižka, Hus atd. Scénář, herci i tempo filmu bylo jako po řádné dávce "peří". ()

hostivít 

všechny recenze uživatele

Velice pěkný životopisný film, zaměřený především na operní počátky B.Smetany. Oceňuji hlavně hudební promyšlenost, kdy se zde objevují i motivy z oper Tajemství a Čertova stěna, aniž by je režisér nějak více rozváděl. Pro mě, jako znalce Smetanových oper, je to radostným zjištěním. Vynikající Höger. ()

killberrybil 

všechny recenze uživatele

Krásný životopisný film o národním umělci Bedřichu Smetanovi. Myslím, že něco dá i hudebně nepolíbenému člověku. Minimálně ukázku toho, jakou zásluhu má Smetana na založení Národního divadla a na udržování morálky v těžkých letech Česka. Nedoceněný umělec již v té době. Filmu škodí to, že ze začátku je mírně nudný a vlastně rozebírá jen jeho první díla a dále nic. Přesto velmi zajímavé a poučné. ()

Související novinky

Filmová ocenění benátského festivalu

Filmová ocenění benátského festivalu

26.04.2017

Nejstarší filmový festival a jeho ocenění je nyní už i na ČSFD. Festival v Benátkách patří mezi tzv. "Velkou trojku", kterou tvoří festivaly v Benátkách, Cannes a Berlíně. Založen byl už v roce 1932… (více)

Reklama

Reklama