Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)

(více)

Recenze (441)

matolos1 

všechny recenze uživatele

Skvelý príbeh nič znamenajúceho chlapčeka, ktorého charakter a pýcha doviedli naspäť na to isté miesto a ešte aj to posledné čo mal, stratil. Páči sa mi, ako dokáže Kubrick symetrickými líniami kamier dať najavo, čo si myslí o postavách, o ktorých sa v tomto filme rozhodol rozprávať a zároveň jeho angažovanosť spoločnosťou chápeme tým, či sa kamera oddaľuje alebo približuje. Takisto jednotlivé udalosti sú vyberané s veľkou opatrnosťou, aby sme si finálny portrét hlavnej postavy nevyfarbili príliš skoro. Najprv navonok banálna láska dievčiny, potom zvíťazenie v pästnom súboji a získanie si rešpektu, nespútaná túžba zdielať s neznámou osobou samotu, zrada a dezertácia a následne pripojenia sa do neznámeho regimentu..... Život je plný zvláštnych zvratov. Ale prečo ho neodieť do tých najkrajších obrazov doby? Ohromné dielo. ()

MrDorry 

všechny recenze uživatele

Pomalé, rozvláčné a precizní, přesto naprosto uchvacující, poutavé a krásné dílo, zejména co se kamery, hudby a výpravy týče. Detaily a hudba krásně dokreslují několika minutové scény, které by v moderním filmu zabraly ne více než 20 sekund, dělají společné s výpravou z filmu famózní podívanou. ()

pollstro 

všechny recenze uživatele

Umělecké historické drama největších rozměrů, které je překvapivě v rámci Kubrickovy tvorby nejméně provokativním filmem, ale na druhou stranu je výsledkem důsledné vůle k artistickému stylu, jenž je silou vizionářského talentu zcela kontrolovatelným způsobem ovládán, což vytváří v rámci jeho tvorby nejvíce umělecký film. Velkolepý a vícevrstvý portrét doby, ve které bez jakéhokoliv náznaku pochybení spojuje osobní a vztahové dimenze. Odvážně vytvořená obrazová melodramatická bajka plná intrik, duelů a skryté lásky, narušuje zavedené konvence realizace dramatického textu. Kubrick od prvního momentu poukazuje na bezmoc a osud člověka nad velkolepým schématem věcí, přičemž tohoto efektu dosahuje distanční formou záběru, která je předzvěstí celkové filmové reprezentace všech událostí, které jsou patřičně důležité pouze tehdy, kdy je to rozhodující pro další vývoj příběhu. Záměrné využití jednoduchých statických kamerových záběrů a pohybů se nese v duchu historického kontextu tehdejší doby. Většinou se jedná o čisté, ničím nerušené, mistrovsky stvořené záběry. Kubrick takřka uměleckým stylem největších světových malířů postupně odhaluje vystavěnou, do detailu promyšlenou scenérii svého záběru, který ve finální podobě připomíná umělecký obraz. Malé lidi na velké scéně přitom působí osudovým a estetickým dojmem, skoro jako na plátně. Téměř každá scéna, kterou Kubrick filmovým způsobem maluje, začíná oddalujícím zoomem, přičemž se záměrně vyhýbá opačnému směru, který by narušil celkovou koncepci, efekt a perspektivu. Natočil tak film, který svým vizuálním a emočním vykreslením každého momentu přenáší diváka do historie. Režíruje film, jako by ho režíroval filmař v 18. století. Díky tomu vytváří filmové momenty, které nebyly v rámci kinematografie nikdy doposud spatřeny. Epické panoramatické vizuální záběry, které převyšují vše, co Kubrick kdy vytvořil. ()

hrumsrt 

všechny recenze uživatele

Tvořil sice už v minulém tisíciletí, ale způsob jakým tolikrát dokázal Stanley Kubrick dosáhnout filmového úspěchu je neuvěřitelný.. Člověk, který bez vzdělání propadl kouzlu fotoaparátu a jeho moci zachytit okamžik optikou muže za objektivem. A jakoby to už pak šlo ráz na ráz, z občasných návštěv kina se stala téměř mánie, což pak vyústilo tak, že Stanley obětoval všechny úspory pro sázku na jednu kartu v podobě natočení vlastního dokumentu, kterou lze dodnes považovat za jeho krátkometrážní prvotinu. Něco podobného se nažil Kubrick zopakovat ještě párkrát, ale pořád dokola narážel na finanční problémy, kdy pro něj jako neznámého začínajícího filmaře, kde si pořád filmová obec nebyla jistá, zda jde o amatéra nebo ne, bylo složité sehnat odhodlané producenty.. Ale tady si pomohl asi osud sám a díky několika šachovým partiím si Kubrick navázal ty správné vztahy, aby mohl zrealizovat pár dalších kousků, což pak pozvolna přešlo k dokumentům na zakázku.. A pak už se to rozjelo a Kubrick začal točit opravdové celovečerní snímky, které prakticky okamžitě sklízeli obrovský kritický ohlas, a tak s každým dalším kouskem šel newyorkský rodák dál a dál až najednou točil opravdové filmy s opravdovými hvězdami. A jde krásně vidět, jak pořád Kubrick šplhal nějakým tvůrcovským žebříčkem, který mu zajišťoval větší a větší renomé až si mohl točit, co chtěl a lidi z jeho práce byli instantně nadšení.. Zpětně můžeme vidět kolik velkých filmů, které se dodnes drží ve svých žánrech na absolutní špičce vlastně jako režisér natočil a pořád platí, že jeho ohlas sice slábne, jelikož jak jsem říkal jde o režiséra minulého století, naštěstí ale postupně nabírá na kultovní slávě podobně jako Alfred Hitchcock, a tak snad i každá nastupující generace sem tam dostane chuť na libovolnou ochutnávku z Kubrickova žánrově různorodého koláče. Neříkám, že všechno, co natočil je výborné, ale jakoby všechno nabíralo na svém kouzlo s rubem času. Takže i když bych asi i já na samotný vrchol usadil Mechanický pomeranč, tak právě Barry Lyndon by měl být vždycky dost dlouhým soupeřem pro zamyšlení, zda jde o správný krok... Kdo uzná Barryho Lyndona jako to Kubrickovo vrcholné dílo má minimálně pravdu v tom, že jde o takový nejvelkolepější kousek z režisérovy tvorby.. V době kolem sedmileté války, tam začal příběh muže, který prošplhal armádním a nakonec i společenským žebříčkem k absolutnímu vrcholu.. Barry Lyndon byl neúprosný mladík, kterého láska a upletená lest zavedla do řad anglických uniforem a z řad vojáčků k aristokracii.. Celý život jsem přemýšlel, proč je Barry  označován za antihrdinu? Ano, vidím, že se nechová pokaždé správně, že je víceméně pořád sobecký, ale i tak z něho mám nakonec vlastně spíše lidštější a důvěryhodnější pocit, že z něj autoři nedělají šlechetného romantického hrdiny.. Když přitom Barry přesně prochází situacemi, kterými by již tolikrát jiná kladná postava prošla a divák ho shledal hrdinou. Možná proto, že Barry je až tak věrným obrazem klasického člověka, který v první řadě touží po respektu a uznání v rámci společnosti? To je pro mě tak málo, že buď jsme antihrdiny ve svých životních příbězích všichni, anebo bych se tomuto označení spíše vyhnul.. Film uchvátí diváka svým pomalým tempem, které ale pořád dokola servíruje další zážitek v rámci Barryho poutě k dychtivému cíli stát se váženým. Takže i v rámci větší stopáže bych nikde nekrátil a díky logické vyprávěcí kompozici, které stejně v každém ladnějším momentu diváka spíše přehoupne v čase než, aby řekla něco navíc. Velkolepá podívaná, která je jak nekonečná exkurze do aristokratického života, jakou navíc příběh servíruje v tak reálném a širokém pojetí, že řeší vysokou politiku anebo finanční otázky v takové podobě, že nakousává úvahy, o nichž si všechny podobně zasazené snímky mohou jen zdát. Ryan O'Neill ve svojí životní roli, že i když bych herce už nikde jinde neviděl, jeho jméno si zapamatuji navždy.. Nechci ani označovat Barryho za satiru, to je v podstatě každé dílo zobrazující nějakým způsobem společnost autorovýma očima.. Kubrick servíruje film, který lahodí každým záběrem, podporuje nejepochálnějšími hudebními kousky, jaký vidíte jednou a máte pocit, že jste uzřeli vrstevnaté dílo, na jehož opětovné shledání se už od konce nemůžete dočkat. Je to možná příběh o prospěcháři, který pro cíl zradí i svoji vlast, ale stylem jakým jsou samotné okolnosti podané, mu to nemůžu dávat za zlé.. Barry byl dobrý voják, fantastický společenský šplhač a rádce, ale když už dosáhl vrcholu přesáhla jeho aura a postavené jeho samotného. Člověk, který sice dosáhl čeho chtěl, ale na samotném vrcholu se dočkal zklamání a selhání. Film mě tolikrát překvapil, co ještě hlavním postavám naloží na záda, co musí na svojí cestě dál a dál setřepávat. Ale v podstatě má tak málo vad na kráse, že jednou zůstává, že jde "jen" o tříhodinový epos, který si zaslouží všechnu diváckou pozornost a i po téměř padesáti letech jde o jeden z největších děl kinematografie! 100% () (méně) (více)

Rudy77 

všechny recenze uživatele

Veľmi dlho som odkladal zhliadnutie tohoto diela.Barry ma nikdy moc nelákal a až nedávno, po vypočutí veľkej chváli na jednom nemenovanom portáli(Moviezone), som si povedal že nastal ten správny čas na ďalší krok ku skompletizovaní Kubrickovej filmografie. Prvú hodinu som sa sám seba pýtal, za čo toľká chvála, druhú som musel pripustiť že vizuál a celková estetika filmu, je naozaj dielo perfekcionistu s veľkým talentom….a tretiu som si uvedomil, že aj napriek tomu ako je to dlhé a dejovo v podstate pomerne plytké, vôbec ma to nenudí. Aj tak sa ale čudujem majstrovi, že si vybral takýto aspoň pre mňa nevýrazný námet. To čo z neho urobilo výnimočný film je skôr režisérov vklad- talent, perfekcionizmus a invencia. Že by som mal ale nutnú potrebu to vidieť znova….asi ani nie…zatiaľ. UPDATE: Tretí deň od projekcie mi stále v hlave znie geniálna ústredná melódia a chcem to vidieť znova…🤓 ()

beowulf 

všechny recenze uživatele

Tri hodiny, ktere utecou jako voda. Jeden z mala historickych filmu, ktere si z historie neberou jen kulisy, jez pak neinvencne vesi na placate a nejapne scenare. ()

Madax 

všechny recenze uživatele

Všechno, na co Kubrick sáhl, se měnilo ve filmařské zlato. I kldyby si vybral sebenudnější a jakkoli nezajímavý námět, dokázal by ho zřejmě zpracovat do podoby okouzlujícího a úchvatného filmu. Barry lyndon to jasně potvrzuje. Téma ani období, v němž se film odehrává, mě vůbec nezajímá, a přesto jsem se ani chvíli díky mistrovské režii nenudil. Božský Stanley opět ukázal, co umí. ()

DonFrolimo 

všechny recenze uživatele

Vybehnuv sotva z kina ocitam se v souboji kritickeho rozumu a jeste doutnajicich smyccu cembal a pusobivych kopii anglickych platen. Precijen nakonec obe strany slozi zbrane a dohodnou se na prumeru. Jimave kulisy sestavene s preciznich zaberu plnych cekani na to prave svetlo, vsech tech detailu i padnoucich gest - rekneme ano, je to ten zeitgeist, ta pozdne rokokni melancholie, smesnost, perverze. Cele se to muze dokonale obtisknout do mistrovsky bezcharakterni obludy hlavniho nehrdiny. Jenze vypravec postrada puvodni thackerayovskou satiru a ta nova neprinasi rozhodujici kvalitu do tech tvarovych hodu, neco, co by nas donutilo zakuckat se nebo alespon zakaslat. Nepochybuji o tom, ze tento snimek je svym zpusobem uzasny, o audivizualni strance to plati rozhodne, ale polopaticky receno: co chtel basnik rici? Ze konec 18. stoleti byl smesny (to sotva kdyz si je snazi vymalovat mistrovskymi umeleckymi dily)? Ze cekani na osudovou ranu nakonec bude osudovou ranou , jen z toho druheho konce? (nejspis take ne, to bychom film prislapli k zemi). Ze zivot cloveka nestoji za vic nez lacinou cinohru, ac draze zahranou? (to by byla prilis draha metafora). Nic vic jsem v tom nenasel a pochybuji, ze za tim neco vic je. Smrtelne vazny souboj s divakem, ktery jej smrtelne vazne prijme, cely se roztrese pod tou sugestivni vypravou a kdyz je srazen k zemi, zjisti ze kulka byla falesna. Inu, ucel zasahnout srdce byl splnen, jen mi vrta hlavou cim vlastne, ta totiz provrtana nebyla. ()

tombender 

všechny recenze uživatele

Written for the screenplay, produced and directed by Stanley Kubrick.. co víc je potřeba vědět? Strhující životní příběh člověka, kterému, i přes neoddiskutovatelné charakterové vady, nelze alespoň trochu nefandit. Jako obvykle přesně padnoucí hudba, vynikající kamera a také zajímavý herecký ansámbl. Kubrick opět potvrzuje svou jedinečnost. ()

John Dunbar 

všechny recenze uživatele

Přesně na 3 hodiny jsem se ocitl v nefalšovaném 18. století. A to nejen díky fantastickému kamerovému zabírání, jak exteriérů, tak uvnitř v interiérech. Rovněž styl vypravěčův a hudební doprovod opírající se o díla Händela, Mozarta, Bacha, Vivaldiho, Schuberta a dalších, včetně použití starých anglických a irských lidovek společně vytváří stoprocentní autenticitu snímku, kterou jsem byl naprosto uchvácen. "THIS IS THE GREAT ART!" ()

milhouse86 

všechny recenze uživatele

Pri trojhodinových filmoch čakám oveľa viac. Po vizuálnej stránke pekne podaný príbeh jedného človeka s niekoľkými silnejšími momentmi, ale pri svojej dĺžke skrátka nudí. ()

Merenre 

všechny recenze uživatele

Film na motivy stejnojmenné knihy od W. M Thackeraye, který je u nás poměrně neznámý, ale v Anglii jde o autora nejvyšší třídy. Kubrick si utrhl opravdu krutou stopáž, ale přesto nenudí. Zpracování je esteticky na vynikající úrovni a má čarokrásnou atmosféru. Pracuje s nádhernými exteriéry, vynikajícími kostými a vypráví příběh jednoho člověka v 18. století zejména v období sedmileté války, který sice neoplývá velkou inteligencí a kromě odvahy ani mnoha úctyhodnými vlastnostmi, za to je nápaditý a má obovské ambice a v honbě za bohatstvím a mocí dokáže ohýbat svou páteř do neuvěřitelných poloh. Nečekejte nějaké zápletky ani pointy, ani žádný patos, vynucené moralizování. Barry navíc není rozhodně hrdina, jak z amerického filmu. Je to prospěchář, manipulátor, ale přesto sympaťák, navíc skvěle zahraný. Dílo je určitým obrazem doby a lidí, ale bez toho, aby nám podsouvalo nějaké předsudky, závěry, kritizovalo apod. Naopak sleduje vše s určitým klidným odstupem. ()

RomanT 

všechny recenze uživatele

Jedna ze Zajímavostí přesně vystihuje mé dojmy, překapivě je od jednoho ze spoluautorů - "Leonard Rosenman, autor hudby k filmu, povedal: Keď som ten neuveriteľne nudný film videl a počul som, ako všetka tá hudba, ktorú som vybral, hrá stále dookola, hovoril som si: ´Panebože, takto to pokaziť!´ Uvažoval som dokonca o tom, že Oscara odmietnem." ()

zissou 

všechny recenze uživatele

Nádherně odvyprávěný ale především vyobrazený(!) příběh. Co záběr to barokní malba. Pastva pro oči. Neuvěřitelný.. ()

karnifex 

všechny recenze uživatele

Vizuálně opravdu nádherné, postavy nejsou ploché a navíc výborně zahrané. Neseděly mi ale některé sentimentální scény za hranicí kýče.. ()

RF 

všechny recenze uživatele

Ze začátku mi film připadal jako nějaká imitace Evžen Oňegin, ale jen do nějaké chvíle. Velmi temná a expresivní scéna ke konci filmu v rodinném sídle - spící služební, opilci okupující zámek, cizinci hrající karty (dobré aranžmá). ()

Sympy 

všechny recenze uživatele

Tomu říkám filmařina !! Film byl jako kniha-samo sebou dlouhý, aby zvládl obsáhnout Barryho příběh, skvěle se rozvíjející a v pozvolném tempu, které nikterak nenudilo. Prostě paráda, po dlouhé době zhlédnutí nových počinů často o ničem, jsem si napravil chuť dobře odvedenou prací se skvělým příběhem. ()

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Zemřel herec Hardy Krüger

Zemřel herec Hardy Krüger

20.01.2022

V americké Kalifornii včera v požehnaném věku 93 let opustil filmový svět německý herecký veterán a spisovatel, Hardy Krüger. Rodák z Berlína má k dnešnímu dni na svém kontě na 70 filmových a… (více)

Reklama

Reklama