poster

Barry Lyndon

  • Velká Británie

    Barry Lyndon

  • Slovensko

    Barry Lyndon

Drama / Válečný / Dobrodružný / Historický

Velká Británie, 1975, 184 min

  • Nathalie
    *****

    Konečně jsem splatila starý dluh...Barry Lyndon je ledovec. Monumentálně chladný a úchvatný. A většinu z něho tvoří část, která je skryta. Ano, pohltil mě. 184 minut zhudebněných obrazů, fascinující odcizení, které paradoxně přitahuje.....Ne, tohle kouzelné dílo neoplývá duchaplnými dialogy ani nečaruje s psychologickým vývojem hlavního bezkrevného anti-hrdiny..... Středobodem Kubrickovy pikareskní adaptace (Thackerayovo porozumění upravil k nemilosrdnému obrazu svému) pro mě nebyl průměrný hochštapler Barry a jeho sinusoidní toulky světem nahoru a dolů po společenském žebříčku, ale vypravěč, jehož neúhybnou metodou je satirický komentář. Distance je velmi mocnou zbraní, protože nutí diváka pod lupou sledovat dílo, které není řinčivým historickým filmem, ale ani příběhem hrdiny, kterému straníme. Jeden z filmů, kde můžete převyprávět děj obraz po obrazu a přitom o něm nevypovíte vůbec nic. Tenhle obtížně uchopitelný portrét z časů Sedmileté války nenese žádné jednoduše dékodovatelné poselství a ponoření do něj je jiného druhu, protože má jinakou strukturu a pomalost tu není pomalostí, ale procítěností tahů na plátně. Zvláštní smyslový zážitek, ve kterém se i ostrý otisk režisérovy osobnosti nádherně rozpil v barvách a tónech. Drama, díky kterému se mi záhadně zkrátily tři hodiny života, potože v Barry Lyndonovi čas plyne jinak. Kubrick natočil svým způsobem nonverbální film- říká toho hodně, ale jen málo z toho říká slovy.(10.5.2007)

  • Pluhy
    *****

    Vznešenost, láska, majetek a putování napříč Evropou. Nikdy by mě nenapadlo, že příběh z osmnáctého století, plný škrobených dialogů, dlouhých pohledů a půlhodinových pistolních duelů mě zaujme. Jenže Kubrick naservíroval toto pro mě těžce stravitelné téma se vší bravurností. Rozvleklé tempo v jiných historických filmech nenávidím, ale zde jsem ho miloval. Měl jsem čas se kochat každou scénou a každým dalším krůčkem Barryho za dobrodružstvím. Stanley Kubrick připravil naprosto orgasmický obrazový zážitek. Kompozice záběrů, využivání světel, zlatého řez atd. dotváří tak dokonalý zážitek, že ať film zastavíte v jakékoliv části, tak si můžete záběr v zlatém rámu pověsit na stěnu a nikdo vám neuvěří, že se nejedná o dobovou malbu z osmnáctého století. Stejně tak příběh nezabředl v melancholii a držel si tempo až do posledních sekund. Perfektní kus ryzí filmařiny.(21.3.2014)

  • genetique
    ***

    Pokiaľ ma má film s podobne dlhou stopážou zaujať, musí byť na o triedu vyššom leveli. Prvá polovica je super, pomerne svižná, zaujímavá, no potom, ako Kubrick zatiahne do filmu rodinnú drámu začne film stagnovať. Pár pištoľových súbojov a jeden pästný, to nie je tá správna cesta na zaplátanie uspávajúceho tempa a hudby. Verím, že pred Forrestom bola toto víťazná život(opis)ná dráma, no pre mňa nie. Aspoň nie teraz. 60%.(24.8.2007)

  • Gimp

    Kubrick použil při natáčení modifikovaný objektiv Carl Zeiss se světelností 0.7 s ohniskovou vzdáleností 50mm, který byl vyroben pro NASA (fotografování vesmíru). Postavy se tak například ve svéně se svíčkami pohybují velice pomalu, protože hloubka ostrosti je extrémně malá a tak je třeba dávat pozor, aby z roviny zaostření herci nevypadli (ono je to tak trochu blbost protože hloubka ostrosti bude při tý světelnosti v milimetrech ale protože rozlišení filmu tý doby nebylo nijak grandiozni, mensi neostrost se snese, protože si jí nikdo nevšimne).(19.9.2008)

  • Tom_Lachtan
    *****

    Jsou filmy, které jsou dokonalé a pak jsou filmy, oproti kterým jsou ty dokonalé pouhopouhou odpudivou slizkou (nic proti slizkám) a tohle je jeden z nich, naprosto špičkově odvedená práce ve všech možných ohledech a nehynoucí slávu a vzývání by si zasloužila i ta nejšpinavěší přezka od bot zde se vyskytující a Cubrick je jednoduše mág filmových pásů (proto si také jeho filmy dávkuju hodně pozvolna, neboť vypackat si je během pár dní by bylo nezměrné plýtvání, další si možná dovolím na vánoce). Skvěl odvyprávvěnej příběh, který by snad u jakéhokoliv jiného režiséra neobstál (a i tady druhá polovina trochu nestíhá, chybí ji lehce ironizující jiskra a i hudební doprovod není tak silný, ale to jsou výtky podřadné) a nevadí tomu ani jindy trochu děs vyvolávající tříhodinová stopáž, která není překážkou, protože tróchen sarkastické podání výsledku hrozně sluší (a taky dokonalá kamera, herci, sličné děvy, výprava, bla, bla blábolobly, bláá). Ideálnější film pro tří tisící hodnocení na čsfd sem si vybrat nemohl. Nemrzí mě to. ... Neomluvím se. Půjdu stejně rád do pekla, jako do Dubinu (30.8.2014)

  • - Mladé devče sedící za lady Lyndonovou během magické šou je Kubrickova dcera Vivian. (Kulmon)

  • - Barry Lyndona měl původně hrát Robert Redford. (Kulmon)

  • - Roli Lady Lyndon odmítla Ali MacGraw. (Epistemolog)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace