poster

Spalující touha

  • Česko

    Eyes Wide Shut

  • USA

    Eyes Wide Shut

  • Slovensko

    Eyes Wide Shut - Spaľujúca vášeň

  • Slovensko

    Široko zatvorené oči

Thriller / Drama / Mysteriózní / Erotický

USA / Velká Británie, 1999, 159 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Pohrobek
    ****

    Údajně psychologický film. Já bych řekl, že spíše psychoanalytický. Problémy manželství a zdánlivého vyhasnutí manželské erotické touhy jsou rozebrány ze všech možných hledisek zcela v duchu Sigmunda Freuda. Buď zůstaneme na povrchu a z díla nám zůstanou jen příjemné či rozporuplnější pocity, anebo se pokusíme chápat skrytější podtóny a snad si odneseme i cosi hodnotnějšího. Třeba POMOvu myšlenku - nevím, jestli to takto myslel i Schnitzler, ale o to tady asi nejde.(26.10.2004)

  • Aky
    ****

    Povedený film, ovšem povedený zejména díky Arthuru Schnitzlerovi. Nic proti Kubickovi, všechny superlativy na něj snesené určitě platí, ale Snová novela jako předloha tohoto filmu je mnohem uměřenější, méně vulgární, jemnější, zkrátka umělečtější. Kdyby jí nebylo a Kubrick by si vymyslel tento film dal bych i pátou hvězdu; ale to srovnání mi to nedovoluje.(2.9.2014)

  • belldandy
    *****

    Eyes Wide Shut se pohybuje na pomezi dvou klišé : americká filmová rodina 20.století a tajemný, stále však uvěřitelný příběh vycházející z fantaskních vídeňských romanet přelomu 19. a 20.století. Obě tyto roviny jsou přítomny a třebaže žádná z nich není zrovna originální, z jejich střetnutí se nesměle cosi zajímavého dere. Poslední Kubrikckův film není zdaleka tak děsivý jako Shining, ani tak krutý jako Mechanický pomeranč, má však své nevtíravé a tiché kouzlo. Atmosféra je mysteriózní, erotická, trochu i hororová. Nebo by taková alespoň měla být. Námět: jedení zakázaného ovoce. Kubrick nám klade zajímavé otázky: Lze na pravdě jedné noci stavět celý život? A na druhou stranu : Lze zjevení této noci ignorovat? Přesto tomu něco chybí. Kubrickova práce na filmu je tradičně vysoce precizní. I když tato verze filmu neměla být posledním střihem, není nedokončenost nijak znát. Jako vždy Kubrick dokonale zpracovává myšlenky jiných, přežvýkává dílo Arthura Schnitzlera, sám však jakoby ovšem nebyl přítomen. Pro mě zůstal Kubrick těsně pod cílovou páskou mimořádného díla. Je jí ovšem vzrušujícím způsobem blízko.(26.10.2004)

  • Malarkey
    ****

    Dlouho předlouho jsem se chystal na tento film. No a když už jsem se dočkal, tak jsem prvních dvacet minut měl co dělat, abych přijal poetiku filmu. Pomalé, intenzivní vyprávění ale naštěstí nabírá na obrátkách a po půl hodině se rozjíždí hodně slušný psychologický kolovrátek spolu s mysteriózní atmosférou amerických thrillerů devadesátých let. Nakonec se musím přiznat, že jsem z filmu Kubricka cítil na sta honů. Dokonce jsem místy měl i pocit, že nejsem ve filmu Eyes Wide Shut, ale že koukám na nějaké pokračování Osvícení. Kamerové záběry nebo intenzivně kousavá hra na piáno, mě utvrdila v tom, že tento film je opět naprosto jedinečným zážitkem, kterých aby divák pohledal. Závěr sice mohl být trošku údernější a nemusel skončit pouhým "fuck", ale jinak dobrý. Kubrick jak se patří. Podobných tvůrců dneska moc nenajdete...spíš vůbec.(22.6.2018)

  • betelgeuse
    ***

    Troufám si tvrdit, že EWS není film, který by těžil z opakovaných shlédnutí. Jakmile si člověk přisvojí metaforický "plán" hrdinovy sexuální odysey, film ztrácí svoje prvotní tajemství a napětí atrofuje. Téma střetu dvou verzí (mužské a ženské) představivosti a destruktivnosti touhy je inspirativnější než pojetí Cruisova hrdiny jako oběti sexuální represe, kterou v závěru jeho externalizované a zoufale nenaplněné představy doženou až k slzám a provinilému doznání. Jsme v New Yorku na konci 20. století nebo ve Vídni za časů Freuda? Film vůbec působí odtažitě svým mixem bezčasí a kubrickovského chladu, který může být projevem stejně tak intelektuálního odstupu jako mizantropie. Postavy jsou spíš archetypy zbavené individuálních rysů, humoru a spontánnosti. Architektura a dekorace filmu jsou bezčasé; leimotivem je vánoční výzdoba, která záměrně nepůsobí rušivě jen tam, kam skutečně patří: do rodinného kruhu. Chladně promyšlený je i způsob, jakým Kubrick nakládá s kamerou, hudbou nebo třeba barvami - kontrast rudé (touha) a mrazivě modré (smrt) se zde prolíná do ambivalentní fialové. Jako zbavená jakékoliv emoce a kouzla působí i evokace nočních ulic New Yorku, nejspíš další záměr autorovy mimozemsky chladné inteligence. Konečně zaráží to, jakou péči (co do délky a pozvolnosti budování) věnuje Kubrick každé scéně, včetně těch vyloženě explikativních nebo rovnou zbytečných (např. rozhovor hrdiny se zženštilým recepčním je už třetím zpochybněním jeho kompetence jako heterosexuála). Out of Time.(26.9.2006)

  • - Scéna u biliardu, která ve filmu trvá 13 minut se natáčela 3 týdny. (don corleone)

  • - Eyes Wide Shut měl premiéru 16. července 1999. Stanley Kubrick trval na tom, že to bude tento den a žádný jiný. Přitom 16. červenec 1999 byl dnem, na který připadlo 30. výročí letu Apolla 11 na Měsíc. Podle fanoušků konspiračních teorií měl tento kosmický let údajně zrežírovat právě Kubrick na objednávku americké vlády. (Looka)

  • - Meno hlavnej postavy Dr. Harforda (Tom Cruise) vzniklo spojením mena Harrison Ford. Stanley Kubrick totižto prehlásil, že hlavná postava v jeho predstavách vyzerá presne ako tento herec. Nevedno prečo, Kubrick však nikdy Forda s prosbou, aby v tomto filme účinkoval, neoslovil. (srbak)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace