poster

Lolita

  • USA

    Lolita

  • slovenský

    Lolita

    (festivalový název)

Drama / Romantický

USA / Velká Británie, 1962, 152 min

Komentáře uživatelů k filmu (229)

  • Radko
    ****

    Rozdiel medzi mužom a ženou pri prežívaní a ukončení osudovej lásky je podľa mňa hlavným motívom filmu. Muž sa často stáva zúfalou, žiarlivou troskou a žena zostáva hrdou, s ohľadom na zánik vzťahu aj racionálne uvažujúcou osobnosťou - to nie je nič nové. Ak je ale táto myšlienka podaná prostredníctvom kvalitných výkonov hercov, podľa Nabokovovho scenára a pod Kubrickovým režijným vedením o zaujímavý zážitok je postarané.(2.2.2005)

  • Cival
    ****

    Vlastně jeden z nejslabších Kubricků. Ale už jenom kvůli úchvatnému Peteru Sellersovi stojí tenhle film za zhlídnutí.(25.5.2002)

  • Houdini

    Oscar 1 nominace: Scénář - A. . . . Zlatý Lev - výběr(5.3.2004)

  • Matty
    ****

    Kubrickova adaptace vypravěčsky i obsahově dodnes obdivuhodně odvážné knihy po letech působí poměrně krotce (mj. vinou místy násilného humorného zlehčování, které si vyžádala kontroverznost tématu). Neznamená to ale, že by nešlo o ukázku prvotřídní filmařiny. Díky předsunutí knižního finále na začátek filmu jsme po celou dobu drženi v napětí, jakým způsobem Quilty do vztahu Humberta a Lolity zasáhnul. Trpká komedie mravů a tragická romance jsou tak obohaceny ještě o kriminální linii, dodávající s ironickou nadsázkou vyprávěnému příběhu (dvojsmysly jsou obsaženy v dialozích i v mizanscéně) zcela vážně temné podtóny. Atmosférické svícení a dlouhé záběry vystupňované k dramatickému vrcholu k sobě nestrhávají pozornost na úkor výborných herců. Nepopiratelným králem filmu je Peter Sellers, podávající tak geniální výkon, že na mne zapůsobil ještě více než nohy Sue Lyon (a trochu tím zmírnil můj provinilý pocit). Zpětně mám dojem, jako kdyby byl ve filmu neustále přítomný, což je zřejmě přesně ten pocit, který bychom z Quiltyho coby jakési šedé eminence vyprávění, měli mít. Bezezbytku, nicméně v pozitivním slova smyslu, platí, že si pro sebe ukradnul celý film. Nicméně, pokud jde o vrcholné výkony Stanleyho Kubricka, spojuji si je s jinými snímky. 80% Zajímavé komentáře: novoten , francis(1.4.2006)

  • J*A*S*M
    ****

    Jednoznačně jeden ze slabších Kubricků. Z dnešního pohledu velmi neskandální a strašně rozvláčné. Narozdíl od ostatních nemám potřebu nikterak vyzdvihnout Petera Sellerse, jehož Quilty mě otravoval kdykoli se zjevil (dáno však samozřejmě charakterem jeho postavy, nikoliv herectvím Sellerse), nýbrž Jamese Masona, jehož postava v průběhu filmu vzbudí snad všechny myslitelné emoce. Divácký zážitek mám sice spíše pozitivní, ale opakování projekce myslím nehrozí.(12.6.2010)

  • T2
    *

    Rozpočet $2miliónyTržby USA $9,250,000Tržby Celosvetovo $10,500,000║ bez kúska iskry rozťahaná telenovela, ktorá je absolútne príbehovo nevyvážená a nevie či má byť vážna alebo komická(za každým keď sa na pľace objaví Peter Sellers dej dostáva úplne iný nádych-komický), James Mason úplne mimo misu a ťažko mu uveriť nejaký ten vzťah z Lolitou, ďaleko horšie a povrchnejšie než verzia Adriana Lyne, uspávanka ktorá nemá dohromady čo ponúknuť, sklamanie ako hrom, neskutočne nevyrovnaný počin od Kubricka /20%/(14.11.2009)

  • AngelAngie
    *****

    Osobně mám raději remake kvůli sympatičtějším hercům.(27.5.2008)

  • Superpero
    ****

    Příběh mi přišel docela nevěrohodný. Ne kvůli tomu, že to spolu táhli, ale spíše kvůli časovým skokům, díky kterým se film šikovně vyhýbá emocionálně nejvypjatějším momentům. Nevíme pak, jak Humbert docílil toho, že s ním měla dobrovolně sex (což ve filmu není vidět, ale předpokládám, že spolu spali) když musela rozdejchat smrt matky. Postava Quiltyho byla taktéž přemrštěná. Přišlo mi komické, že ho Humbert nepoznal. Na druhou stranu je to skvěle zahrané. Proměna Jamese Masona z dokonalého gentlemana v úlisného žárlivého staříka je výborná a Peter Sellers svojí over the top postavu prodává na jedničku. Při taneční scéně je megacool. Hodně mi to připomínalo film Uprostřed Noci, který se taktéž zabývá vztahem starého muže s mladou kostí.(16.7.2015)

  • novoten
    ****

    Dostatečně dramatická, dostatečně ironická, ale překvapivě málo naléhavá a osudová, taková je Kubrickova Lolita. Jsem rozmazlený z Lyneho dokonalého remaku, ale když vidím Humberta v Masonově zbytečně umírněném podání předvádět neodůvodněné paranoidní záchvaty a když si Shelley Winters jako Charlotte Haze ukňučeně stěžuje a přehrává přitom, tak ve mně všechno vře. Největší výhrou je tak samotná Lolita, jejíž čarovně okouzlující představitelka dokáže svým nejjemnějším úsměvem vyvolat v divákovi přesně ten pocit, který musel mít Humbert při prvním jejím zahlédnutí. Zajímavé je i pojetí Quiltyho, kterého mám v paměti jako nepolapitelného všudypřítomného démona a tady je v Sellersově podání slizkým hadem, otevřeně ukazujícím svou tvář a naznačujícím do očí Humbertovi svoje touhy. Konečné pocity jsou nakonec smíšené. Scénář má velmi hluchá místa a drobné chyby v návaznosti, ale nebojí se přijít s úžasně sarkastickým momentem (uchechtnutí při čtení láskyplného vyznání) nebo všeříkajícím romantickým obrazem (úvodní titulky). Ale je to "jen" romantické drama a ne osudová zpověď plná zoufalé a unikající vášně. 70%(27.8.2007)

  • Oskar
    *****

    Když ji miluješ, není co řešit? ;-) Je zvláštní, jak některé podružné okolnosti mohou změnit tvář filmu a jeho působení na diváky. Čtenáři Nabokovovy předlohy (musím doznat, že k nim nepatřím) považují film za vyměklý, protože Lolitin věk byl zvýšen na 15. Já si myslím, že to není na škodu. Erotická fascinace dítětem by díky filmové konkretizaci asi vyzněla jako samoúčelná provokace a takovou je příliš snadné bez váhání odsoudit a pustit z hlavy. Sue Lyonová ale působí jako zralá duše, chladně obchodující s vnějšími atributy své mladistvosti. Filmu to ušetřilo spoustu vysvětlování a divákům připravilo nejedno morální dilema. Copatá blonďatá teenagerka, krutě a vědomě pokořující starého poblázněného chlapa? Na druhé straně, není zvrácené soucítit s pedofilem? A co soudit o třetí straně trojúhelníku, Lolitině matce, koketní manipulátorce a zároveň oběti cizí manipulace? Opravdu nevěřím, že rozporuplné emoce, které postavy vyvolávají, by se mezi ně dělily rovným dílem, kdyby Lolitě bylo 12. Ale můžu se mýlit. Stanley Kubrick měl původně trochu jinou představu a nejskandálnějším esem v jeho rukávu mělo být obsazení Caryho Granta do role Humberta Humberta. Grant, sužovaný od 50. let zvláštní paranoiou, si připadal příliš starý i vedle 0 26 mladší Audrey Hepburnové. Postupně proto odmítl hlavní mužské role v Prázdninách v Římě, Sabrině a Odpolední lásce. V Šarádě si s Audrey zahrál až po změnách ve scénáři, které z její postavy udělaly usedlou dámu. Tudíž není těžké domyslet, proč odmítl roli v Lolitě. 43letý rozdíl by byl moc. Tak jsme přišli o možnost vidět ho bok po boku Petera Sellerse (měli leccos společného, například vášeň k Sophii Lorenové, nenávist k Blaku Edwardsovi a jednoho nadšeného fanouška z Brna) a v potenciálně nejujetější roli jeho života. Díky jeho odmítnutí se ovšem mohl vrýt do filmové historie výborný James Mason. Herec, který mimochodem nahradil Granta už ve filmu Zrodila se hvězda (1954). Humbert prakticky neopustí plátno a charismaticky nevyzpytatelný Mason v této roli vyvolává škálu nestálých emocí, od odporu po soucit. Z 13 Kubrickových filmů jsem jich viděl 12. Vzhledem k žánrovému rozptylu nemůžu žádný označit za nejlepší, ale řekněme, že Lolita je z nich nejbližší mé představě o dokonalém filmu. 100%(8.8.2008)

  • B!shop
    *****

    No tak tohle me hodne mile prekvapilo. Je mi jasny, ze Kubrick byl vyjimecnej reziser, ale precejen cernobily filmy, az na par vyjimek, nemam moc v lasce, protoze me jednoduse nudi, takze jsem od tohohle filmu zadnej extra zazitek necekal. Jenze to byla chyba, protoze tohle je naprosto paradni film, asi jeden z nejlepsich cernobilych co jsem kdy videl. Nejvetsi podil na tom maj herci. James Mason je naprosto genialni, jak behem nekolika sekund dokaze zmenit vyraz z "milujiciho tatinka" v podezrivavyho uchyla - coz je spis v druhe polovine filmu a nebo jak se neustale pretvaruje - prvni polovina. Samozrejme i ostatni jsou paradni, hlavne silene protivna Shelley Winters, dokonalej Peter Sellers, kterej tu moh bejt castejc a i Sue Lyon byla dobra. Navic je pekna, takze se na ni hezky divalo. Je dobre, ze z filmu Kubrick neudelal obycejny drama, ale je hezky prolozenej vtipnejma scenama, podbarvenej peknou chytlavou hudbou a je tu spousta nezapomenutelnych scen. Precejen je film uz starsiho data, takze mi zas tak skandalni neprisel, precejen vsechna ta skandalnost je tu odbyta recma, ale urcite ma co do sebe. Cekal jsem, ze mi bude vadit delka, ale film utek jakoby nic a me zustal vybornej zazitek.(16.3.2006)

  • Kulmon
    *****

    U Stanleyho Kubricka si divák může být jist, že každý jeho film je zcela jiný. Lolita také patří mezi ty filmy, které nelze způsobem natočení ztotožnit s jakýmkoli jeho filmem. Lolita je snímkem o posedlosti, která naráží na pohrávání si kočky s myší. Lež se kupí za lží a nemilosrdná pravda vyjde najevo až nakonec, a tragédie je nevyhnutelná. V souvislosti s tímto filmem jsem uhromen hereckým výkonem Sue Lyon. Výborný je i Peter Sellers jako Quilty a nelze opomenout Jamese Masona jako posedlého Humberta Humberta. Abych se zase vrátil čím jsem začal. Velikost Kubricka spočívá právě v mnohojakosti jeho tvorby a proto mě baví a mám ho rád. Jen škoda, že se v tomto filmu neodhodlal trochu víc naštvat mravokárce.(10.5.2009)

  • H34D
    ***

    Není divu, že po necelých 40 letech byla Lolita zremakeována, Kubrick samozřejmě nic nezkazil, ale jeho počin jednoduše přestal být aktuální. Co bylo dříve šokující a pobuřující, dnes už tolik není, kde dříve mohl být divák přišpendlen k obrazovce jen díky tomu, že sledoval něco velmi neobvyklého až úchylného a společností zakázaného, dnes akorát zívne. Kubrickova Lolita je jaksi odtažitá, nedostatečně emocionálně prožítá, Kubrickovo pomalé tempo a minimalismus se tentokrát tolik nevyplatil, tedy krom samotného závěru, tam to zafungovalo klasicky skvěle... Bohužel, i tak je Lolita první mistrův film, kterému musím dát pouze lepší 3*. 7/10(24.4.2009)

  • Lynn
    ****

    Konečně jsem shlédla svoji milovanou Lolitu (knihu a film z roku 1997 s Jeremy Ironsem v hlavní roli) i v původní filmové verzi z roku 1962. Byl to trochu nezvyk, Irons byl totiž jako Humbert Humbert geniální. Ovšem jako Lolita byla o stupínek lepší Sue Lyon. Mám jedinou výtku, která padá na hlavu obou režisérů (ačkoli Kubrickovi lze málokdy něco vytknout) - totiž Lolitě je, když ji Humbert prvně spatří a na první pohled jí podlehne, 12 let; právě to, že je ještě holčička a přitom mnohdy i žena, Humbertovi učarovalo, proto pro něj byla "nymfička". Obě představitelky Lolity byly ve svých 16, respektive 17 letech fyzicky příliš "dospělé", byť po herecké stránce zvládly vše na výbornou. A ani jednomu z filmů neuškodila víceméně vynucená zdrženlivost, spíše naopak. Vynikající drama, Kubrick i Nabokov.(24.8.2006)

  • Skejpr
    ****

    Předlohu jsem nečetl, nicméně je fascinující, jakým způsobem odstřelil Kubrick film do, místy až absurdní komedie. Škoda jen, že se drží příliš při zemi, bojí se skandálních momentů (první sex bych prostě nepochopil, kdyby mi znalec knihy po mém boku nedával průběžně doplňující informace) a nejde víc do hloubky. Kubrickova Lolita je povrchní hříčka se solidním hereckým obsazením, z něhož možná až nepatřičně vyčnívá exhibující Sellers...(25.1.2010)

  • Madison
    ****

    Majster špekulatívnych filmových klenotov ma znovu usadil do kresla a pripravil mi žánrovú lahôdku. Nie je to také pulzujúce ako remake, pretože vzhľadom na dobu, v ktorej vládlo tabu, si Kubrick žiadne vášnivé kreácie nemohol dovoliť, no i tak je to príbeh odvážny, kontroverzný a v neposlednom rade diskutabilný. Lolita je nádherným stvárnením detskej nevinnosti, ktorá postupne dozrieva v dospelú plnohodnotnú ženu, s čím sa zatrpknutý otec-žiarlivec nedokáže zmieriť. Úchvatný film, ktorý napriek dĺžke vôbec nenudí.(14.11.2009)

  • viperblade
    ****

    Je tomu už nějaký čas, co jsem viděl Lolitu z roku 1997 a ta se mi líbila. Po nějaké době, kdy jsem stačil zhlédnout většinu Kubrickových filmů (už mi chybí jen The Killing a Fear and Desire a budu mít zhlédnuto vše, co tento velikán natočil) jsem se dozvěděl, že to byl právě on, kdo zfilmoval Lolitu v roce 1962. A proto jsem na tento snímek opravdu těšil. Je škoda, že musím napsat, že jsem tak trochu zklamaný. Ne, že by tento snímek byl nějak špatný, ale tady jsem se místy nudil. Trochu mi to připomíná situaci u filmu Barry Lyndon kdy jsem se na film opravdu těšil a výsledek mě sice nezklamal, ale ta stopáž byla nesnesitelná. Stejně tady, film není vůbec špatný, Sue Lyon byla opravdu krásná a Sellers si pár svými scénami prakticky ukradl film pro sebe, ale to nic nemění na faktu, že kdyby se film prostříhal o takovou půlhodinku, bylo by to (alespoň pro mě) lepší. Takhle dnes musím dát "jen" 80 %. P. S. A to mi dlouhé stopáže nevadí, například (když zůstaneme u Kubrickových filmů) mě Spartacus opravdu bavil a to jsem viděl 198minutovou verzi. P. S. 2. A momentálně nedokážu určitě, která verze Lolity je lepší, obě mi přišly dobré i když byly jiné.(29.7.2011)

  • xxmartinxx
    ****

    Nemá smysl si nic nalhávat, cenzorské zásahy Lolitu značně znehodnocují a nedovolují doznít plnému rozsahu toho, co se vlastně děje. Jinak je zajímavé především Kubrickovo odvážné rozhodnutí neuchýlit se k voice overu, k němuž předloha vybízí - musel tak hledat způsoby, jak nahradit právě to, v čem spočívá jádro knihy (více či méně úspěšně - předně dloufé výpadky děje nejsou příliš přirozené). V důsledku je i proto zážitek z filmu zásadně odlišný a poněkud smířlivější vůči protagonistovi. Nejvíc ale škodí posunutí věku hlavní hrdinky o dva roky. Co bylo cenzory zamýšleno jako vyhnutí se největší perverzi, má do značné míry kontraproduktivní dopad, protože totéž chování u čtrnáctileté dívky už jen stěží přijmeme jako stejně nezištné a neuvědomělé jako u dvanáctiletého dítěte. Samotná postava Lolity tak do značné míry ztrácí svou tragičnost, protože ve filmu je buď nadržená, nebo blbá, ale nemůže být tak nevinná, abychom Humbertovo chování mohli plně odsoudit. Lolita je každopádně Kubrickův ekvivalent Wellesových Ambersonů - fragment skvělého filmu, který byl rozčeřen zásahy necitlivých úředníků.(13.12.2009)

  • Rogue
    ****

    Na svou dobu zřejmě skandální film, který nyní poněkud ztrácí na aktuálnosti. Přesto je i po čtyřiceti letech schopný zaujmout, a to především díky výkonu Petera Sellerse.(23.10.2002)

  • NinadeL
    ****

    Patrně jediný skutečně zábavný Kubrick.(5.5.2013)

  • Divočák
    **

    Nuda, nuda, nuda. Ve srovnání s verzí z roku 1997 Kubrickova Lolita vyloženě zaostává, chybí jí atmosféra knižní předlohy a kromě excentrického Selerse nepřináší nic zajímavého, co by vás udrželo 152 minut u obrazovky.(10.9.2005)

<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace