poster

Osvícení

  • český

    Záření

  • anglický

    The Shining

  • slovenský

    Osvietenie

Horor / Drama / Thriller

Velká Británie / USA, 1980, 119 min (SE: 146 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Enšpígl
    ****

    Když během napínavého filmu mám občas husí kůži je to neklamné znamení, že hororo se povedl. Tento film se skutečně povedl. Pocit děsivosti zde vyvolávají dokonalé záběry kamery, hudba, prostředí a skvělý herecký výkon Jacka Nicholsona . Třeba scéna kde manželka Jacka Torrance zjistí co její muž celou dobu psal na stroji je naprosto skvělá a má 100x větší efekt úzkosti než kde jaké vyvražďování puberťáků. Jediný co kazí Kubrickovu témeř 5* práci je to, že Shelley Duvall jsem občas ten strach nevěřil !(13.10.2006)

  • Tyler
    ***

    Takže asi takhle - "Osvícení" není špatné, ale převažující pocit, který jsem si z tohoto filmu odnesl, je velká (znova opakuji, že velká) nuda...Je to zvláštní, protože Jack Nicholson podává jeden z nejlepších výkonů své kariéry, kamera je zneklidňující a hudba opravdu nepříjemná, což by mělo pasovat...Takže v podstatě dle jednotlivých složek by mělo být "Osvícení" výtečným filmem. Ale celek působí paradoxně jinak...Nechci řešit, kdo nebo co za to může, ale napadá mě jediné - režie Stanleyho Kubricka. Jeho technický, řemeslně naprosto odosobněný styl se mě vůbec nedotknul...Za tohle mě určitě nebudou mít Kubrickovi fanoušci rádi - ale osobně se mi mnohem víc líbila parodie na Kubrickův "skvost" v jednom ze speciálních halloweenských dílů "Simpsonových".(22.4.2005)

  • Aluska88
    *****

    Ještě předtím, než jsem toto kultovní dílo prvně zhlédla, jsem se podívala na trailer s nepopsatelně strašidelnou a mrazivou hudbou a krví valící se z výtahu. Měla jsem pocit, že na tak strašně děsivý a mysteriózní film se nikdy neodvážím podívat. Poté jsem se odhodlala a tento film se pro mě stal jedním z nejlepších vůbec. A nejen v rámci hororu. Je to mistrovská ukázka filmařského umění. Je to geniální Stanley Kubrick a ďábelský Jack Nicholson. Je to dokonalé úvodní intro. Je to fantastická hudba. Je to zlo, které bude vždy přetrvávat v místech, událostech a lidech. Je to neopakovatelně a fenomenálně budovaná tísnivá atmosféra, která neustále houstne a dopadá na diváka. Hory. Zima. Samota. Wendy a Jack. Danny (boy) a Tony. Overlook. Delbert Grady. Ticho, prázdný hotel, prázdné chodby, venkovní bludiště, pokoj s číslem 237 a všudypřítomná hrůza z něčeho, co se nazývá jako REDRUM... "Come play with us, Danny. Forever and ever and ever..."(11.7.2006)

  • kiddo
    *****

    Hrozte mi sekerou, mírně nahnilou babou ve vaně, vymlaťte mi mozek z mý podělaný palice, naservírujte mi mou medicínu: horory NEJSOU Kingova doména a Osvícení NENÍ dobrá kniha. King se topí v rozvláčných a upocených popisech, které se točí na jednom místě, a přestože charakteristika postav zabírá nejvíce prostoru, z nějakého důvodu působí zkratkovitě, nevěrohodně a zlom v psychice hrdinů vyznívá neodůvodněně, zajímavý námět či jednotlivé situace jsou promarňovány a King si ani pro tentokrát nedokázal odpustit absurdní a směšné nadpřirozené „vylepšení“ scén (pro ty, co momentálně rudnou jako záplava v hotelové předsíni: míním útok pohyblivých keřů, nikoli telepatii), o chybějící atmosféře děsu nemluvě. Na rozdíl od těch, jimž se kniha líbila (pro mě osobně mimozemská záhada hodná chybějících rolí toaletního papíru na palubě Červeného trpaslíka), jsem tedy měla jednu jistotu: film NIKDY NEMŮŽE být horší než kniha. A opět mě předvídavost mého úsudku nezklamala: filmové Osvícení představuje ukázku nejčistšího hororu, výtažek čiré vykrystalizované hrůzy, která netěží z divácky vděčných rekvizit, ale inovativně objevuje a využívá nové a pronikavější prostředky k navození strachu. Film nabízí vypiplanou prácičku jak po stránce technické, tak obsahové. Falešně klidná kamera využívá rozlehlých prosvětlených interiérů hotelu k tomu, aby v divákovi vyvolala strach právě z oné přehnané dokonalosti, která se snaží vnutit nám pocit, že v takovém prostředí se nikdy nic zlého stát nemůže, a mizanscéna je prostě skvostná. Psychedelická hudba v mém přehrávači rozhodně místo nenajde: existují příjemnější způsoby sebevraždy. Herecké výkony jsou v pravdě dechberoucí, Kubrickova práce vzorovou ukázkou režijního mistrovství. Zatímco King ve své knize kladl dle mého místy až přehnaný důraz na nadpřirozenost dění a výsledek působil mírně řečeno přepísknutě, Kubrickovi se paradoxně fluidum prohnilého hotelu podařilo oživit tak, že je jako samostatný element nebral vůbec v potaz a umožnil mu existovat jen v závislosti na posunutém vnímání postav, a tak fakticky nevěrohodnému dění vtisknul i jistou realističnost. Přerod mysli hrdinů je postupný, nikoli předlohově skokový, ale vystavěný za pomoci drobných replik a nenápadných situací (a samozřejmě téměř nepostřehnutelných zákmitů ve tvářích herců). Tohle všechno tvoří dohromady úchvatný celek, který vás svou minimalističností vtáhne do sebe jako mě osobně dosud málo filmů a dá vám prožívat tak silné okamžiky hrůzy, že na konci budete mít problém vůbec obnovit své motorické funkce. Ve svém zaprášeném táboře odpůrců „mistra hororu“ si sice stojím osaměle, ale stejně budu i nadále tvrdit: Kingova kniha byla dobrá jen potud, že dala vzniknout tomuhle filmařskému skvostu. P.S: zhlédnutí director’s cut se tady stává takřka nutností. V původní verzi totiž až na výjimky není stopáž filmu limitována vypouštěním scén, ale jejich krácením. Tím se jednak ztrácí drobnosti a detaily zde ve výsledku víc než důležité, jednak dochází k přerušování a skokům do vybroušené práce herců a jednak tím značně trpí návaznost scén, takže film mnohdy působí poněkud osekaně a ve svém původním střihu si zaslouží hodnocení určitě o hvězdičku nižší.(10.6.2006)

  • H34D
    *****

    Režijně vypiplané mistrovské dílo, pečlivě gradovaná atmosféra, která v hororovém žánru nemá obdoby, nádherná plynulost stupňování strachu a psychologického přerodu hlavní postavy, jednoduše Kubrick a Nicholson v nejlepším... Proslulé Kubrickovo užití kamery (distancované až "robotické" následování postav), minimalistická, ale perfektně atmosféru podbarvující hudba, famózní halucinační/imaginární/snové scény v čele s valící se krví - Osvícení je dokonalé nejen formou, ale i obsahem - působí inteligentně, nezakládá si na temnotě a lekačkách, divák má před očima velký prostor, ale přesto cítí značnou tíseň. A ten strach... Ale přesto bych si ani na minutu nedovolil zakrýt oči a přestat se opájet genialitou díla. 10/10(6.3.2009)

  • - Snímek se zapsal do historie největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. (Zdroj: Festival nad řekou) (hippyman)

  • - Podle konspiračních teoriích se traduje, že Stanley Kubrick ukryl do filmu několik odkazů na falešné přistání posádky Apolla 11 na Měsíci v roce 1969, které měl údajně sám režírovat. (Seabeast)

  • - Loptička, ktorú si Jack (Jack Nicholson) hádže o stenu a nakoniec hodí smerom do chodby, odkiaľ sa mu už nevráti, je tá istá, ktorá sa potom prikotúľa k malému Dannymu (Danny Lloyd) hrajúcemu sa na koberci v chodbe na úplne inom mieste hotela. (quarel)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace