poster

Idiot

  • Japonsko

    Hakuči

  • Japonsko

    白痴

  • Japonsko

    Hakuchi

  • Velká Británie

    The Idiot

Drama

Japonsko, 1951, 166 min

Režie:

Akira Kurosawa

Scénář:

Akira Kurosawa

Kamera:

Tošio Ubukata

Střih:

Akira Kurosawa

Scénografie:

Takashi Matsuyama
(další profese)
  • Hafran
    ****

    I přes značnou výhodu že jsem Idiota nečetl a s napětím sem tedy čekal co se stane, byla tahle stopáž prostě přepálená. Vynikající herecký koncert který se rozehrál v první části bylo asi to nejlepí z "povídavého" Kurosawy, krásný vizuál a citlivé střídání klidu a napětí však nemůže obhájit nudu v poslední půlhodině, kdy už všechno bylo vysloveno, morálka vysvětlena a film jede dál. Celá krása tohohle filmu je postavena na jemných nuancích a subtilním herectví a jakmile člověk ztratí pozornost už nic nevidí. Film je rozdělen na dva akty a myslím že by nebylo špatné si je pustit odděleně. Stále však 75%(7.4.2010)

  • anniehall
    ****

    Pomalé, hypnotické, temné a působivé... obzvláště ve své druhé části, kde vztahové napětí pomalu dostupuje vrcholu. Zajímavé je to i jako setkání s naprosto odlišnou mentalitou. Motivace postav je totiž zásadně formována japonskou kulturou a tradicemi, a proto se nám evropanům může zdát chování některých hrdinů naprosto zvláštní. Ale na působivosti to filmu rozhodně neubírá.(1.4.2017)

  • mortak
    ****

    Naprosto přesný přepis románové předlohy, který neztratil ani kousek myšlenkové hloubky knihy. Jistě, musíme si zvyknout na to, že prostředí je japonské, doba jiná a herci japonští, ač nic z románu nebylo transformováno do nových podmínek, takže japonského vlastně není v tomto filmu skoro nic, ale herci jsou ve svých úlohách vynikající a odpovídají přesně Dostojevského předloze. Je rozdíl mezi láskou, jež se dává a obětuje bez stopy zloby, a láskou vlastnickou, jež chce držet předmět touhy jenom pro sebe a pro ostatní má jen nenávist.(28.12.2009)

  • Adam Bernau
    ****

    Poválečné Japonsko v zápaďáckém střihu a do toho klasický ruský román. Když jsem v devatenácti Dostojevského Idiota četl, moc se mi to líbilo, ale nikde jsem tam nemohl najít onu "genialitu". Nyní, při sledování Kurosawovy adaptace, mám velmi podobné pocity, jen o něco blíž k pochopení. Pan Kameda je prostě idiot. Postavy Kurosawova filmu a jejich ztvárnění jsou naprosto skvělé, chybělo mi ovšem nějaké jejich duševní pozadí (obzvlášť citelně u Mifuneho postavy). Kameda (Miškin) je ztvárněn sice skvěle, koncipován však trochu nešťastně: historkou o zešílení z popravy (ač samo o sobě dobře dostojevské), při předpokladu, že pan Kameda je prostě takový, to Kurosawa překombinoval. Dostojevského Miškin je, pokud si vzpomínám, prostě těžký epileptik, občas se vynořující z mozkové temnoty. Kamedova povaha - je takovým "odjakživa" nebo až od popravy? Tedy: Je to jeho přirozenost nebo jakýsi pokus? To se neví a je to škoda. Pan Kameda má sice svou dokonalou dobrotou narážet na nepochopení a posměch, ale celou dobu ho tam všichni obdivují. (Ovšem tak, jakoby byl svatým z obrázku a ne živým člověkem.) Pokud jde o řemeslné komponenty, autor opět nezklamal. Na druhou stranu je to první mistrův film, který jsem nedal na jeden zátah a u nějž jsem se chvílemi trochu nudil. V druhé části se to stále zlepšovalo, ale zase tou závěrečnou vraždou to celé pohřbil (z četby už si to nepamatuji, ale myslím, že Dostojevskij to tam nemá). Místy to na mě působilo dojmem sentimentálnosti našich "filmů pro pamětníky". Dávám čtyři hvězdičky, což je na Kurosawu zatraceně málo.(26.6.2011)

  • kinej
    ***

    Film má všechny atributy být plnohodnotným dílem. Námět je klasika. Herci jsou skvělí, Toshiro Mifune, zde opět ukázal zcela odlišnou rovinu svého herectví. Hraje zde nedobrého člověka. Úžasná je kamera, protože přestože se film odehrává vlastně jen v pár místnostech a někdy v exteriérech, dokáže Kurosawa svými záběry a střihy prostě vtáhnout. Jen mám výhrady k dějové linii. Některé postavy z filmu na dlouhou dobu vymizí a pak s objeví až na konci, i když jsou klíčové. Slyšel jsem, že film se zachoval nekompletní, tak to bude asi tím.(10.1.2007)