poster

Kagemuša

  • japonský

    Kagemusha

  • francouzský

    L'ombre du guerrier

  • japonský

    影武者

  • slovenský

    Kagemuša

Drama / Válečný

Japonsko, 1980, 180 min

Komentáře uživatelů k filmu (96)

  • Houdini
    ****

    Oscar 2 nominace: Cizojazyčný film, Výprava. . . . . . . . Zlatá Palma(13.4.2004)

  • T2

    Rozpočet $6miliónovTržby USA $4,000,000Tržby Celosvetovo $-(5.7.2009)

  • Pohrobek
    ****

    Kdo mě bude provokovat s jakýmsi Posledním samurajem? Tahle monumentální freska v sobě obsáhla vylíčení jedné upadající epochy, jejího zániku a nástupu věku nového. Vše v ornamentální kráse, plesající velkoleposti a poctivém nadhledu.(26.3.2005)

  • Fr
    ***

    ,,…ZLODĚJ A PALIČÁK. NIKDO NEMÁ ANI TUŠENÍ, JAK JE PODOBNEJ NAŠEMU PÁNOVI“..... /// Cože? Kníže Šingen je mrtvej?? COŽE?? Prej jo, všichni o tom povídají (každýmu)....po 20ti minutách aspoň nějaká změna. ,,Byl to skutečný hrdina!“... Asi jo, když to říká ten chlápek v zástěře a se žlutýma korálema. ,,JAK JE TO MOŽNÉ? PŘED TÍM UMÍRAL A TEĎ JE ZDRAVÍ!“ A zvědové ví hovno! Chlapi řeší svoje rodový problémy – (tedy melou, vysvětlují proč by to měl jít dělat), on zas řeší, jak ,,potlačit sám sebe a bejt někdo jinej“ – naštěstí ho čeká setkání s konkubínama. (Konečně snad bude vzrůšo!!! ??? co myslíte??? Povídají si!)….. KACUJORI VYRAZIL DO BITVY…..,,neřekl bych že to dokáže!!“ Já na to nemám názor – a chce se mi spát….. Kagemuša není ukecanej, ale upovídanej film o japonský záhadě hlavolamu na osm v plný kostýmní palbě a provedení, že TENKRÁT museli v Hollywoodu slintat. DAVY POCHODUJÍCÍHO KOMPARSU A NÁDHERNÁ KOSTÝMNÍ PODÍVANÁ v závěrečný řeži i s tím lidsky nepochopitelným, ale japonsky přirozeným (a historicky doloženým) finále. Historická uspávačka, která právem patří do zlatého fondu kinematografii, ale..... /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jsem z rodu Takeda. 2.) Mám podezření, že Vašek má dvojníka a nevím jak na to. 3.) Po večerech čtu ,,sútry“. (Pozor! Příznivci kámasútry mohou být zklamáni!!) 4.) Kvalita filmu se pozná podle počtu pomalu umírajících koní. 5.) Thx za titulky ,, ygdrassil“ a ,,drSova“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(18.7.2011)

  • Marius
    ****

    Japonské filmy mám rád. Toto bolo moje prvé stretnutie s Kurosawom. Prepáčte mi , ale ja som sa často nudil. Príbeh dvojníka hlavy klanu Takeda je zasadený do poslednej tretiny 16 storočia, keď o moc nad Japonskom súperili viaceré klany mimo iných Takeda a Tokugawa (ktorí to nakoniec vyhrali) . Hlava Takedovcov je náhodou smrteľne postrelená a jeho posledným želaním je, aby namiesto neho ešte tri roky vládol Kagemuša ( dvojník ) a vytváral zdanie pevnej ruky, ktorá nepriateľom zabráni napadnúť Takedovské územia. Čo sa týka filmu, nejde ani o konverzačný, ani o akčný film. Herci sú typovo veľmi dobre obsadení, výprava na svoju dobu určite nákladná. Celé to na mňa pôsobilo dosť nemastno neslano, ale vďaka Kurosawovej zručnej réžii to určite stojí za zhliadnutie.(13.12.2004)

  • Kulmon
    ****

    Trochu jsem se obával, že to bude další Kurosawův příspěvek na téma, jak pronudit tři hodiny. I začátek mne utvrzoval v tom, že opět budu svědkem dramatu, kdy se o válčení maximálně kecá vsedě. Naštěstí jsem se mýlil. Kagemuša přes svou délku nenudí, je plný zvratů, kvalitních (někdy až teatrálních) hereckých výkonů a zejména bezchybné Kurosawovy režie. Budu toto dílo považovat ze to lepší, co natočil.(24.1.2010)

  • RHK
    ****

    Film Kagemuša - Stínový bojovník - je Kurosawovým Posledním samurajem (ale natočeným o 23 let dříve). Ovšem vyprávěný samozřejmě po japonsku, táhle, důkladně a výpravně, plný nádherných obrazů krajiny a vojska nesoucího do bitvy na zbraních barevné vlajky klanů. Kurosawa se tak vyzráleji a napínavěji vrátil ke svým počátkům se samurajskými filmy. Na druhou stranu jde jen o historickou fresku s centrálním příběhem dvojníka mrtvého knížete, scénář není komplikovaný. Přesto výjimečný zážitek. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=XzR87VBlaoo(30.7.2012)

  • Dadel
    **

    Teď mě asi ukamenujete, ale já se při sledování tohoto filmu, který se skládá hlavně z dlouhých záběrů na Japonce, jak sedí na zemi a povídají si, neuvěřitelně nudil. Ale asi jsem divnej. Plně vás respektuji, že se vám to líbilo, a za podivíny vás kvůli tomu považovat nebudu:)(29.12.2003)

  • gudaulin
    ****

    Patrně nejdražší snímek Akira Kurosawy díky americké finanční injekci, díky níž mohl Kurosawa zobrazit velkolepé válečné scény a stvořit rozmáchlé epické drama ze 16. století japonských dějin, kdy se podobně jako v Evropě pomalu chýlil ke konci starý věk šlechtických klanů a jejich způsobů boje založených na středověkých taktikách. Kurosawa se snažil, podobně jako v jiných svých snímcích, o shakespearovsky silné psychologické drama, kde je bezvýznamný človíček uvržený shodou okolností do víru mocenských intrik a krutých bojů. Malý zlodějíček má sehrát roli mocného feudála, vůdce klanu, který usiluje o dominantní postavení v Japonsku. Jenže to není žádná úsměvná komedie stylu Císařova pekaře a pekařova císaře, ale osudová temná záležitost, kde sledujeme v přímém přenosu nejen zkázu jednoho klanu i s celou armádou, ale i konec jedné epochy. Další zásadní zvrat v Japonsku přišel až v 19. století s reformním hnutím Meidži. Jestli je něco cenné, pak je to samozřejmě výprava a konfrontace odlišných kultur, protože pozdně středověké Japonsko představuje pro středoevropana exotiku. Vytknout by se dala určitá teatrálnost - Takedův dvojník má na sobě tolik líčidel, aby zobrazil svoje zoufalství, kolik se nespotřebuje na jedno průměrné divadelní představení. Navíc emoce jsou podávány, jak už je v Kurosawových historických dramatech zvykem, v neskromném množství, je to zkrátka rozdíl proti střízlivějšímu evropskému pojetí a je to i znát na českém dabingu, který se jen obtížně strefuje do postojů filmových hrdinů. Být tohle natočené v euroamerickém prostoru, byl bych kritičtější a režisérovi bych doporučil minimálně odvážnější střih a civilnější herectví, ale Kurosawovi jeho filmové vidění rád odpouštím. Celkový dojem: 80 %.(20.5.2012)

  • kitano
    *****

    Kagemusha je takym malym prelomom v Kurosawovej kariere. Pokial v pociatkoch to boli hlavne dramy a "one-man-show" Toshira Mifuneho, tu sa dostava do popredia epicky pribeh, historia a tisicky hrdych samurajov v plnej zbroji nesuci sa na konoch. Mimo Nakadaia, ani jeden herec nedostal skutocny priestor na predvedenie svojich (ne)schonosti, avsak Nakadai svoj priestor vyuziva dokonale. Dvojrola, Shingen Tageda - hrdy panovnik nesuci prezivku Mountain, ktora poukazuje na to, ze svoju poziciu si drzi pevne ako hora, ktorou nikto a nic nedokaze pohnut, a bezmenny, trochu vysinuty zlodejicek, ktory vdaka svojej uzasnej podobnosti Shingenovi je povolany do sluzby jeho dvojnika (skor donuteny, holt nemal na vyber). Pozorovat jeho vykon je slast. I pri vedomi, ze je to stale iba jeden herec, som plne veril, ze na obrazovke su dvaja odlisny ludia. Pri jednej scene, ked sa dvojnik pokusi napodobit SHhingena mi doslova od uzasu klesla sanka (za to kredit samozrejme patri aj Kurosawovi). A najviac poteseny budu ti, ktori prechovavaju lasku k filmovemu vizualnemu umeniu, film obsahuje niekolko vyzualne strhujucich pasazi (snova sekvencia, slnko presvitajuce pomedzi pochodujuce vojsko...), a hlavne tymto pre mna zostane Kagemusha priznacna. (10/10)(27.5.2008)

  • Lavran
    *****

    Jakože kostýmní předehra k Ranu, v jejímž vytáhlém stínu se samotný Ran zcela utopil. Kagemusha svého následovníka převyšuje ve všech myslitelných rovinách: tempem vyprávění (a to je delší!), vizuální bombastičností, příběhem, hereckými výkony i nápaditostí (sen). Je to epochální historický výlet, výtvarně i stylisticky fascinující cesta do hlubin duše, a to s příchutí, možná již tradiční, ale stále milované, tragédie shakespearovského rozpětí. A kdo chce, může se nechat pohltit i silně protiválečným poselstvím, které se sice táhne Kurosawovou tvorbou jako korálovec, ale zde nabývá mnohem naléhavějšího rázu. K absolutnímu štěstí mi chyběl pouze bájeslovný Toshirô Mifune, ale Kurosawa mu vypočítavě (a snad i z nostalgie) našel obstojného hereckého dubléra. Smutným faktem zůstává, že sic je Tatsuya Nakadai více než uspokojivou náhradou, nikdy se nedokáže plně oprostit upomínky na svůj nepřekonatelný předobraz: Mifune přebývá v jeho akcentu, v jeho gestech, v jeho mimice. Příznačně to z něj činí dvojnásobně tragickou postavu. Leč, takový už je úděl herecký...(28.10.2008)

  • belldandy
    ****

    Kagemuša znamená dvojník. Kagemuša je příběh muže, který se stal někým jiným. Bezejmenný zlodějíček nahradil vládce Šingena Takedu. Přejal nejen jeho místo. Učil se tvářit, myslet a cítit jako někdo druhý. A dařilo se mu to. Ale po té, co přestal být užitečný, byl docela prostě odložen. - Kagemuša je film se zajímavým příběhem a výrazným barevným vizuálním zpracováním. Vzpomenu-li však na staré Kurosawovy filmy (Rašamon, Rudovous, Osobní strážce adal.) , zdá se mi jejich černobílé vizuální vyznění silnější. Náhle si musím u Kurosawy zvykat na barvu. Ale není to tak těžké zvykání.(25.4.2004)

  • kinej
    *****

    Další Kurosawův fenomenální snímek. Japonská historie a kultura je pro mne naprosto fascinující záležitost a Kurosawa je geniálním interpretátorem všeho co se mi na této velezajímavé zemi líbí. Zajímavý dramtaický příběh o dvojníkovi panovníka je doprovázen geniální kamerou a hudbou, jak je tomu u Kurosawi ostatně vždy. Dříve jsem myslel, že Kubrick je největší filmový umělec všech dob, ale s Kurosawou jsem objevil jemu rovného.(16.5.2005)

  • Madsbender
    *****

    Akiru Kurosawu si ctím ako pravdepodobne najlepšieho japonského režiséra všetkých čias, ktorý to opätovne dokazuje každým svojim ďalším filmom. Veľkolepý film o úpadku mocného šľachtického rodu v dobách, keď feudálnym Japonskom zmietali boje o trón aj jednotlivé provincie, a po smrti veľkého kniežaťa Šingena nastupuje na jeho miesto dokonalý dvojník, je jedným z najsilnejších historických príbehov vôbec. K úžasnému zážitku prispieva aj vynikajúca výprava, kostýmy a kulisy epochy - predsa len tu je Kurosawa doma. Do detailu ukázaný život a povinnosti kniežaťa, ktoré po ňom preberá dvojník, a nezabudnuteľný výkon Tacuja Nakadaia v hlavnej úlohe skutočného klenotu japonskej kinematografie, ktorý má len jedinú chybičku na kráse - čiernobielym Kurosawovým filmom sa jednoducho nevyrovná. I tak opäť skvostná epochálna freska a večný diamant. 100%(21.4.2014)

  • Aky
    ****

    Do široka rozmáchlý velkofilm z japonské historie, o níž toho moc nevím, lépe: téměř nic. Nicméně příběh o dvojníkovi pána mocného rodu, zřejmě inspirovaný skutečnými událostmi, je zajímavý a do značné míry originální. Vadí trochu rozvláčnost a tím i přílišná délka. Jinak ovšem nadprůměrný zážitek.(9.4.2012)

  • Ajantis
    *****

    Stín nemůže jednat nezávisle na osobě, jež jej vrhá. Kagemuša je bravurní syntézou psychologického dramatu a válečného filmu, jehož hlavní hrdinové utváří nezvyklý trojúhelník: hlavu rodu a jeho dvojníky. Zatímco vladařův bratr tuto roli zastává dlouhé roky, pro odsouzence na smrt, který vděčí za svůj život jen mimořádné podobnosti s ním, představuje šok. A vzápětí sledujeme, jak se svého života opět vzdává pro imitaci života někoho jiného; jeho překonávání překážek v podobě změny chování, vyjadřování i jemných pohybů, až po styk s vlastním vnukem a koněm, jenž nikdy jiného jezdce nesnesl. Zpočátku se jeho úkol jeví pouze dočasným a příležitostným, po pánově smrti je ale dvojník jedinou naději na utajení této – pro rod ve válečném stavu fatální – skutečnosti. A tak postupně opouští, co bylo vlastní jemu, a přejímá zvyky, které měl mít někdo jiný, každým okamžikem ovšem hrozí, že se iluze stane více nepotřebnou; a co bude pak se samotným stínem? Jeho pravá podstata je mu nadto neustále připomínána tím, že lidé, vzdávající mu na veřejnosti čest, se k němu v soukromí mohou chovat nadále stejně hrubě. Titulní dvojroli si zahrál Tacuja Nakadai a předvádí v ní jeden ze svých nejlepších výkonů, vrcholem jsou dlouhé záběry, v nichž se snaží gesty a výrazy co nejvěrněji podobat své „předloze“; v dlouhých záběrech si ostatně celý film libuje, ať už snímají promyšlené dialogy nebo nádherně barevná pochodující vojska (často doprovázena úžasnou hudbou). Pro mne osobně představuje Kagemuša Kurosawův vrchol a jeho nejlepší film. [Rovněž byl mezi studenty japonštiny s úspěchem testován jako pomůcka pro účení základních znaků kandži.](22.7.2006)

  • misterz
    *****

    Prvotriedny výpravný historický veľkofilm o postupnom úpadku jedného mocného rodu vo vtedajšom Japonsku. Je to v podstate príbeh obyčajného muža, ktorý sa vďaka svojej neuveriteľnej podobe s vodcom jedného z najmocnejších klanov stane po jeho smrti jeho dvojníkom, tak aby sa na nič neprišlo. Tým sa rozmotá klbko historických následností, ktoré nakoniec vedú k záhube celého klanu. Čo z toho vplýva? Pravdepodobne hlavne to, že niekedy aj viera vo svoju neporaziteľnosť alebo v nejakú ikonickú postavu, sa môže stať skazou. Čo sa týka technického spracovania tak tu naozaj nie je čo vytknúť. Niektoré výpravné scény vrátane tej záverečnej doslova až vyrážajú dych. Veľká spokojnosť, môžem len odporučiť. Videné v rámci Season Challenge Tour.(17.9.2015)

  • HAL
    ****

    Zajímavý epos stojící hlavně na bravurním hereckém výkonu představitele hlavní "trojrole", nicméně subtilnější Kurosawovy příběhy, soustřeďující se spíše na obyčejné lidské osudy víc, než na machinace celých království, mám výrazně raději. Se několika málo postavami se dokáže dostat do mnohem větší hloubky, než s tisícehlavými armádami. 8/10(13.2.2016)

  • jojinecko
    **

    Kurosawa má estetické cítenie, čoho dôkazom je vizuálne exibicionisticko-umelecký film Dreams a prejavuje sa aj v Kagemušovi, hoci niekedy naozaj samoúčelne a len pre efekt. Kurosawa vie tak isto natočiť film, kde je všetko ako má byť a ktorý ma dostal (Deržu Uzala). Ale nech mi priaznivci tohto japonského umelca odpustia väčšinou z môjho pohľadu prevažuje to, čo som už v súvislosti s jeho filmami spomínal:nuda, rozťahanosť, nevyváženosť, miestami absolútne prehrávanie hercov a neprehľadnosť. Silné momenty by sa našli, ale tie horšie výrazne prevažujú. Trojhodinová stopáž bola v tomto prípade zabijácka. Skrátka rád prenechávam tento film na hodnotenie "japonológom", nie je to moja šálka kafe:)(15.7.2007)

  • Ilicka
    ****

    Nebýt té kurosawovsky nekonečné stopáže, byl by to neuvěřitelně úderný a působivý film. I tak, závěrečná scéna rezonuje ještě několik dní po zhlédnutí.(23.6.2011)

  • ork
    *****

    For Me 94%(9.12.2009)

  • Šandík
    *****

    Velkolepý filmový historický epos Kagemuša se téměř vyrovná tragické černobílé velkoleposti Sedmi samurajů, intimitě a citlivosti Rudovouse, nelítostné pravdivosti Nebe a pekla i nakažlivé síle Žít, k dokonalosti mu chybí pouze naprosté drobky. Díky barvě a nesmírně vynalézavé kameře je velkolepá, šťavnatá a mnohobarevná podívaná. Bezchybná je režie, výborný je zvuk a zapojení hudby, skvělé herectví a doslova omračující výprava. Naprosto kongeniální je pak střih. Kagemuša svou propracovaností a hloubkou výpovědi rozhodně daleko předčí naprostou a drtivou většinu řemeslně skvěle natočených evropských a amerických historických filmů... Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: gudaulin, kinej, Pohrobek, kitano, Lavran, Ajantis PS: Vidět to v původním znění s titulky je opět prakticky povinnost!(9.1.2013)

  • Deschain
    ****

    Tri veci: 1. snová sekvencia - nádhera. 2. hudba Shinichiriho Ikebe - ešte väčšia nádhera. 3. záver - neúprosný a tvrdý, ani som nedýchala (Lumiere - Samurajské kroniky - 27.1.2014)(27.1.2014)

  • stub
    ****

    Původně měl hrát hlavní roli Shintaro Katsu, ale po neshodě s mistrem byl odejit a roli převzal právě Nakadai, zlí jazykové tvrdí, že kdyby Kurosawa oslovil Mifuneho, dopadl by film lépe. To nelze hodnotit, ale Nakadai podává dobrý výkon (je zajímavé si ale představit, nakolik by měnilo atmosféru, kdyby hlavní roli hrál Mifune nebo Katsu). Příběh je tradičně silný, odehrává se na pozadí konce jedné historické éry a v naprosto skvostném vizuálním provedení. AK je velkým znalcem člověka a života a kdyby nenásledoval Ran, dostala by ode mě Kagemusha *****. Obrázky, kterých namaloval při psaní scénáře desítky, jsou opravdu krásné - ve filmu je vlastně jen rozpohyboval (pokud se nepletu, nebylo to u něj neobvyklé)(23.1.2008)

  • anderson
    ****

    ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 2 (český okruh) = 3.12.1988+SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 2 (slovenský okruh) = 27.5.1989, réžia českého znenia (ČST Praha 1988) = ZDENĚK HRUŠKA+ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA (s novým dabingom): PRIMA COOL = 4.4.2012 (R: PRIMA COOL = 8.1.2013), réžia českého znenia (PRIMA 2011) = JIŘÍ KUBÍK (30.5.2009)(30.5.2009)

  • rikitiki
    ***

    Dramatické počasí a dramatický boj o moc, kdy přírodní živly jsou stejně nevyhnutelné jako války. Obojí s výsledkem stejně pomíjivým. ____ Na druhou stranu jsem mnohdy nechápala motivaci postav, což je asi dáno jinou kulturou. Závěrečná scéna byla však mrazivě dechberoucí. Některé boje jsou ztracené od začátku, přesto se vybojovat musí. /7. 4. 12./(7.4.2012)

  • Turiec
    *****

    Štyri diamanty v erbe klanu Takeda znamenajú „Rýchly ako vietor, tichý ako les, búrlivý ako oheň a nehybný ako hora.“ Pevný a neotrasiteľný ako hora. Jedného dňa sa však ta hora pohla ... Jednoducho veľkolepý pestrofarebný film – výtvarné dielo lahodiace zraku. Takmer každé políčko filmu pripomína maliarov obraz. Vzhliadnuc tento film málokto uverí, že režisér je spájaný s čiernobielymi filmami. Vojaci takmer nie sú zobrazovaní v dennom svetle. Zvyčajne ich vidíme pri východe, či západe slnka, čo mení nielen vzhľad exteriéru, ale aj samotných kostýmov. Veľkolepé kostýmy len dokresľujú atmosféru filmu zachytávajúceho prechod z feudalizmu do začiatkov moderného štátu. Prechod od tradičných zbraní k strelným. Od tradičných účesov a odevu k preberaniu západných vplyvov. Hlavne Nobunaga jeden zo súperiacich kniežat bol známy osvojovaním si mnohých západných zvyklostí. Preto si oblieka oblečenie ovplyvnené Európou a nemá klasický samurajský účes (zvyčajne oholená hlava a uzol), v boji používa pušky a na cestu mu žehnajú kňazi. Nobunagov erb je kvet s piatimi lupienkami. I preto, že je pre nás nejaponcov historické pozadie filmu neznáme a máme problém sa orientovať v dobovom oblečení, častokrát nám pri bitkách uniká kto je kto. V niektorých scénach sa aj ťažko sleduje, kto práve hovorí, pretože muži sedia nepohnute. Nobunagu a jeho erb už poznáme. Takedov erb tiež. Tieto znaky sú na zástavách (štandardách) ako aj na odevoch. Čiže keď vidíme štyri diamanty, nech už sú akejkoľvek farby, sú to Takedove vojská. Účes a zostrih vlasov je symbolom postavenia. Rovnaký strih majú kniežatá, rovnaký pážatá atď. Hovorilo sa o bojových scénach. Je tu však výstraha pre tých, ktorí očakávajú nespočetné scény predvádzajúce všemožné bojové umenia a zakrvavené katany. V tomto filme ich nenájdete!!! Kurosawovi sa podarilo zobraziť hrôzy vojny bez násilia a bez krvavých výjavov. Stačí len ukazovať čo sa odohráva na tvári toho, kto vojnu sleduje – vynikajúco zrežírované a ešte lepšie zahrané. Nezabudnuteľný pohľad a mimika. Za každým bojovým výstupom sú ohromné emócie a hĺbka. Pozoruhodné je, že zložité nálady filmu sú zobrazované len jednoduchými dialógmi a veľmi prepracovanými scenériami, ktoré často využívajú dlhé zábery. Atmosféra filmu a najdojemnejšie scény tvoria herecké výkony bez slov a len hudba. Jednoduchá a skvelá melódia meniaca sa podľa nálady a deja. Snímka obsahuje množstvo emotívnych scén, počnúc výstupom Kagemušu na Takedovom pohrebe až po záver. Skvelé je stretnutie zlodeja so zomretým pánom vo sne, alebo to, keď Takedov brat hovorí, že býval dvojníkom - tieňom svojho brata. A teraz keď ho stratil je ničím. Silným je i obraz Kagemušu na kopci nad bojiskom kde musí byť ako Hora – nepohnutý, zatiaľ čo jeho vojaci ho chránia vlastnými telami a kosia ich nepriateľské guľky. Toto je prvý film od Kurosawu, ktorý som videl a môžem ho pozerať opäť a znovu a zostanem nadšený. A keď ho prestanem pozerať, tak si ešte niekoľko dní pohmkávam ústrednú melódiu. Záver - doslova vyvrcholenie filmu - vo mne doznievalo ešte veľmi dlho, symbolická scéna so zástavou jednoducho hovorí viac ako všetky slová. Nakadai podáva veľmi dojemný a citlivý výkon. Je to jedno z naozaj veľkolepých diel strieborného plátna. Vrelo odporúčam. ***** Veľmi podobný príbeh môžeme vidieť v americkom filme Dave.(4.11.2003)

  • ScarPoul
    *****

    Tacuja Nakadai a jeho uhrančivý pohľad patria k najsilnejším preformance tohto filmu. Kurosawa na staré kolená ide viacej do epickosti ako vo svojich predchádzajúcich filmov. Mifune je nahradený Nakadaiom a namiesto čistých ľudí v morálne pochybnom svete, tú máme machinácie, intrigy a značný vplyv mysticizmu – prevažne so šintoistickými prvkami. Začalo to Deršuom a naplno sa to tu prejavilo v snovej sekvencií a v predurčenosti aká z neho vyvstala. Oproti rozpohybovanej kamere z predchádzajúcich Kurosawových diel, sme tu väčšinou statický. Zároveň, sa ale nezabúda na vizuálnu podmanivosť a aj napriek tomu, že sa v nejakej scéne len rozpráva, je v nej perfektne využitý priestor, plány a postavy vždy hovoria k veci a predurčujú významom ich neskorší zmysel. Scény večerného boja, rozprava o nehybnej hore, finálne pole mŕtvych a už vyššie spomínaný sen patria k silným a katarzným scénam filmu. Najviac ma štve, že takéto filmy sa dnes netočia. Strašne rád by som bol, keby som mohol zažiť Kurosawu v tomto období ešte ako mladé ucho snažiace sa rozprávať veľké príbehy svojim spôsobom. Perfektná ukážka historického filmu, pri ktorom nadobúda Posledný samuraj s Cruisom hlbší význam.(2.9.2014)

  • Anderton
    ****

    Ran a Kagemuša, nájdite desať rozdielov. Pre Japonca možno diametrálne odlišné filmy, pre nás, bežných smrteľníkov, môžu statky zmätky japonskej histórie pôsobiť ako hokej. A to je Kurosawa, povedal by som, ešte zámerne prehľadný. Ale uznajte, máme tu dvojníka panovníka, ktorý už má dvojníka a navyše všetci Japonci majú rovnaký účes, takže utriediť si, kto je kto, vám zaberie určité množstvo času, počas ktorého sa film poriadne rozbehne. Vďaka tomu občas pôsobí komediálne a trochu to bol aj zámer. Možno ním bola aj hudba, intertextuálne odkazujúca hádajte na čo. Kurosawa je patrične epický, dialógy striedajú akčné pasáže, nasleduje veľká bitka a zase znova atď. Proste historický veľkofilm so všetkým, čo k tomu patrí a navyše inteligentne natočený.(12.3.2015)

  • Terva
    ****

    75%(22.1.2012)

  • GodComplex
    **

    Velmi prudce nudny Kurosawa. Ma to barvy a epicke ambice jako Kurosawuv pozdejsi Ran, ktery je ale mnohonasobne kvalitnejsi ve vsech ohledech. Kagemusha je az prilis protahly a oplyva naprosto nulovou porci zabavnosti. Konference upovidanych samruajskych lordu jsou nezajimave a podstatne delsi a castejsi, nez by mely. Bitevni sceny to vubec nezachranuji, naopak, namisto grandiozniho audio/vizualniho bonbonku, ktere byly k dispozici v Ran jsou zde pouze totalne nezazivne komparzisticke party, ktere nemaji sebemensi sanci divaka uspokojit. Akira je sice velky reziser tocici velke filmy, coz ale nemusi nemusi nutne znamenat, ze jsou take kvalitni. Tenhle tezce prehodnoceny Kurosawuv kousek je typickym prikladem. Mozna ani ty 2* si to nakonec nezaslouzi. 3/10(25.6.2010)

  • Tommassi3
    *****

    "Vyčkat nebo zaútočit ?? Co si o tom všem myslí kníže ?? Otče, mluvte !!" - "Nehýbat se !! Hora zůstává na místě !!"(12.10.2013)

  • liquido26
    ****

    Slušný pozdní Kurosawův film s výborným Nakadaiem v hlavní roli. Dvě a půl hodiny se mi zdály zbytečně moc, i když jsem se nenudil. Příběh to byl zajímavý, pěkně natočený, výpravný, hezky barevný, ale prostě na těch pět hvězd tomu toho ještě hodně chybělo.(3.12.2011)

  • Laxik
    **

    Je to historický velkofilm se vším všudy, takže se tak musí i brát. Proto, když už srovnávat, srovnávat s Gladiátorem, Alexandrem Velikým, Králem Artušem a podobnými filmy. Nejpříhodnější je asi srovnávat s Posledním samurajem. Ale protože poměřovat dva filmy se nesluší a je třeba hledět na každý snímek v rámci jeho vlastních kritérií a jeho světa, snažil jsem se nesrovnávat. A to docela neúspěšně. U Kagemuši je třeba prvně zmínit výpravu, kostýmy a podobné serepetičky. Ty jsou všechny vyvedené dokonale, úchvatně a velkolepě, že si s nimi nezadá ani mnohý současný historický spektákl. Jsou tu vidět Kurosawovy zkušenosti a jeho cit a talent. Příběh člověka zaujme a vlastně většina složek je kvalitních. Dokonce sám uznávám, že jde o hodně dobrý film. Je to ale film, který mi vůbec nesednul a já se celou dobu nudil a sledoval, kolik že desítek minut to ještě zbývá do konce. A že jich vždy ještě zbývalo. No a když už se věci začínaly zlepšovat, přišla snad nekonečná srdceryvná scéna se záběry na zmítající se muže a koně v krvavé lázni, která lezla na nervy už po pár prvních záběrech. Do toho tam vběhnul jeden nejmenovaný panáček a celý ten kolosální patos Hollywoodských rozměrů mě znechutil jako máloco.(4.7.2012)

  • Toshiro
    ****

    Další z řady výborných Kurosawových filmů. Pomalé tempo vyprávění dává šanci se do filmu opravdu zabrat a zamyslet se nad ním.(21.6.2008)

  • YURAyura
    ****

    7/10 Udelal jsem si zacatek roku s Kurosawou a nebyla to spatna volba - i kdyz... mohlo to byt i lepsejsi - nektere zabery by mohly byt kratsi a nektere tam nemusely byt vubec ale jinak nemam moc co vytknout - takove to bylo pekne Peckinpahovske - temer bez bab, zato se spostou krwe, skvelou vypravou/kostymy, zajimavym lec ne uplne vyuzitym nametem a pro me misty nepochopitelnou asijskou mentalitou.(3.1.2008)

  • Dont
    ****

    Zaokrouhlím nahoru a dám čtyři, ale mělo se víc stříhat. Kdyby to Kurosawa sestříhal na nějakých 120 minut, tak by se mi to líbilo víc. Takto to chvílemi ztrácelo tempo, 180 minut je příliš. Výborná je ovšem hudba a výprava.(24.6.2016)

  • Genryuusai
    ****

    Pravda je, že by se hlavně druhá polovina filmu mohla zkrátit. Takhle musím dát bohužel "jen" 4*, protože některé záběry se skutečně mohly vynechat.(30.4.2007)

  • kagemush
    *****

    Můj oblíbený( to by jeden neřek,co?) .V mé TOPce není jen proto,že se mi zatím vymyká mimo jakékoli žebříčky.(3.5.2009)

  • kusper
    *****

    Dvojník v sobě nese to nejlepší z tvorby pana Kurosawy. Vizuálnost Rana a Děrsu Uzala. Hloubku Rašomona a Rudovouse. Spád Sedmi samurajů. Dokonalé.(22.12.2009)

  • d-fens
    ****

    ocenenia : Oscar 1981 - Nominácia na najlepší zahraničný film ◘◘◘◘ MFF Cannes 1980 - Zlatá Palma (spolu s filmom "All That Jazz")(1.2.2012)

  • Maq
    *

    Japonci si vzali den volna, nafasovali kostýmy, a šli dělat Kurosawovi komparz. A teď pozor, tohle vás asi zaujme: po bitvě zůstává na bojišti spousta poraněných koní. Japonci jsou však kluci šikovní, takže do večera všechen svinčík uklidili, doma se okoupali, a další den už makali jako obvykle. --- Kurosawa ty záběry sestříhal do dvou filmů (ještě Ran), ale povídá se, že materiálu bylo tolik, že těch filmů mohlo klidně být šest, i pět. ---(3.3.2013)

  • danecek24

    38. Zlatý Glóbus za rok 1980 - nominace (1) - Nejlepší cizojazyčný (zahraniční) film - Japonsko(25.12.2008)

  • tojowoeZNK
    ***

    Marně jsem doufal v pořádnou bojovou akci kde budou lítat končetiny vzduchem ale nakonec to docela rychle uteklo.(9.1.2013)

  • kaylin
    ****

    V téhle době už Akira Kurosawa moc dobře věděl, co má dělat, když chce mít silnou scénu. A já jsem si říkal, že právě u Kurosawy se v obraznosti inspiroval takový Scorsese se snímkem "Silence". "Kagemuša" je snímek velkolepý, ale přitom zaměřený na postavy, kdy ale scény na bojišti dokážou skutečně ohromit.(21.4.2017)

  • Steffa.
    ****

    Větší část filmu se zabývá právě Šingenovým dvojníkem, který se musí naučit vystupovat tak, aby nebyl od originálu k rozeznání. Daří se mu to velmi dobře, avšak jediný, koho neobalamutí hned na poprvé, je malé dítě. To jediné cítí pravdu, avšak později i ono uvěří a nového strýce si velmi zamiluje. Všichni se k novému vládci chovají s úctou, která také působí velmi důvěryhodně. Vypadá to, že si navzájem skutečně všichni přirostli k srdci, což je ale vyvráceno ve chvíli, kdy je lež odhalena a dvojník je bez úcty vyhnán jako obyčejný zloděj a předchozí roky jako by ani neexistovaly.(22.5.2015)

  • eye candy
    *****

    Geniální barevná čmáranice, úchvatné kostými, spousty prachu a mhly, západy slunce, soumrak a dlouhé stíny. Kagemusha není ani tak typický válečný film s řadou bitev jako je tomu např. v Ran, spíš se zaměřuje na boj planoucí uvnitř člověka. Tatsuya Nakadai je výborný herec, ale některé scény-snová pasáž- působily trochu teatrálně. Vůbec je to zajímavá představa, hrát dvojroli kde druhá postava je dvojníkem té první. Pro mě osobně ..nezapomenutelný zážitek(2.5.2006)

  • honz
    *****

    Bezesporu úchvatná podívaná na vnitřně rozvrácené feudální Japonsko v 16. století. Jeden z nejlepších historických velkofilmů, který jsem měl možnost vidět.(24.11.2009)

  • Martin741
    ****

    Moj prvy Akira Kurosawa. Ako namet o bojoch vo feudalnom Japonsku 16. storocia fajn, aj dvojnici sa tu vyskytnu. Kurosawa vedel rezirovat, ale na mna to ma az sialenu dlzku 155 min. Zostrihat, par dialogov vypustit, a hned by som siel vyssie. 85 %(12.10.2013)

  • vik
    *****

    Kagemuša, stín bojovníka, někdy také uváděn pod názvem Dvojník. Kurosawův film, ve kterém sledujeme téměř epickým způsobem proměnu bezvýznamného zlodějíčka v důstojnou osobu císaře jednoho japonského rodu. Přestože je pro něj z počátku nesmírně těžké se do nové role vžít, je pro něj na konci ještě těžší se jí vzdát. Velkolepé scény, které v japonském filmu nemají obdoby, spolykaly tolik rozpočtu, že Kurosawa musel o peníze žádat dokonce i u svých obdivovatelů. Kagemušu osobně považuji za Kurosawův nejpůsobivější film.(14.1.2006)

  • rudeboy
    **

    Nuda, nuda, šeď a strašne dlhá a pomalá nuda. Ale keď máte radi samurajov, tak nech sa páči...(1.2.2014)

  • horacko
    *****

    Neviem cim to je, ale tento film sa mi zacal viac pacit az po nejakom case ako som ho dopozeral. Bolo to naozaj skvele zobrazenie velkej historickej udalosti. Kurosawa opat ukazal svoje umenie a to doslova, scenerie a kostymy su fascinujuce. Iked sa mi viac pacia Kurosawove starsie ciernobiele snimky, tu by ta ciernobiela nebola na mieste. Vyborny film od vyborneho rezisera.(21.2.2009)

  • NoFiction
    ***

    Výborné dobové oblečení, skvělé doladěna zvuková kulisa, bohužel docela přepálena stopáž, ve které jsem se ze začátku nějak nemohl zorientovat. Tohle určitě nepatří mezi Kurosawový Top.(5.1.2010)

  • carlos 2010
    ****

    Kurosawa sa nezaprie, ale nie každému to sadne.(17.7.2013)

  • Hees
    ****

    Akira Kurosawa ma znova zabavil svojím trojhodinovým "eposom". Vo filme je obrovské množstvo symboliky a skrytá je aj vojenská taktika. Kurosawa nepotrebuje ukazovať nejaké veľké armádne súboje o to mu vôbec nejde. Na konci skôr ukazuje krutosť vojny. Je režisérom, ktorému nejde v prvom rade o to, aby zaujal akciou, ale skôr celkovým vyznením príbehu. Film udržuje človeka v napätí lebo ten čaká určitý zlom v chovaní panovníka. Lenže Kurosawa ako vždy nerobí nič tak ako by divák čakal a ide si vlastnou tŕnistou cestou. Tacuja Nakadai podal výborný výkon a jeho potenciál bol naplno využitý. Dĺžka filmu vôbec neprekáža skôr čím sa viac blížil koniec som chcel toho vidieť viac a viac. "Hora sa nikdy nemôže pohnúť". Odporúčam nad týmto filmom porozmýšlať.(26.5.2015)

  • majo25
    ****

    Fúha, začiatok bol dost nudný a film sa konečne rozbehne až od príchodu kniežata-dvojníka domov. Stredná čast je výborná, ale koniec opäť sklzne do nudy. Bojové scény filmu nesvedčia, i ked ich spracovanie je velmi dobré. Celkové spracovanie však pokrivkáva. Samotný zpomalený" koniec, ako to povedať, bol skoro des. Nakadai však troj-roli vynikal. Hodnotenie: 70%(4.6.2013)

  • LeoH
    ****

    S Kagemušou definitivně vzala za své moje někdejší proklatě zjednodušená představa, že Kurosawa v začátcích kariéry pevně vězel v japonských kořenech a pak se postupně „pozápadňoval“ – tady si za americké peníze natočil jeden ze svých nejjaponštějších filmů, silně odkazující na historii, tradice, divadlo nó/kabuki etc., což sice působí trochu nepřístupným, ale zároveň v té důslednosti, ukázněné práci s barvami apod. povznášejícím, harmonickým dojmem. Na rozdíl od pozdějšího a za mě přeceňovaného Ranu se Kagemuša mezi pompézně inscenovanými bitevními scénami, osudy národů a vladařskými eskapádami dotýká i komornějších témat, která mě osobně oslovují víc – třeba toho, co vlastně dělá z konkrétního člověka jedinečnou lidskou bytost. A moc mě potěšilo, jak málo je tu očekávatelných příběhových klišé – žádné „podceňovaný nýmand všechny překvapí, získá si všeobecný respekt, ale nakonec podlehne intrikám“, vždycky se v pravou chvíli ukročí stranou a do větší hloubky. Zralý, silný, mnohovrstevnatý kousek, i když už ne tak omračující a vlivný jako Kurosawovy největší „klasiky“.(1.12.2017)

  • Pecival
    ***

    Mocensko politické hrátky feudálního Japonska jsou sice docela zajímavé, nicméně občas lehce uspávající. Naštěstí to Kurosawa zachraňuje noprosto úchvatnými barevnými orgiemi, kde i ten nejposlednější záběr vypadá jako pestrobarevná koláž. Na mě je však těch klečících samurajů ve třech hodinách více, než bych snesl.(14.12.2009)

  • CSSML
    *****

    Ze šera se vynořují tři na pohled stejní muži… Japonské divadlo začíná. Nejedná se ani tak o válečný film, jako o psychologické drama o vztahu dvojníka ke knížeti a jeho vnuku, které je precizně zasazené do historických reálií období Sengoku. Tak precizně, že se na dvoře Nobunaga Oda objeví i misionáři a evropské víno, o takové věrohodnosti di mohou amíci nechat zdát divoké sny. Děj končí bitvou u Nagašina, podobně jako v jisté emerické slátanině. Doporučuji seznámit se s historickými událostmi období Sengoku předem, abyste při sledování nebyli zmateni jako já, kdo je kdo a co mu jde, ovšem mírnému zmatení se vzhledem k přítomnosti několika dvojníků nevyhnete. – Kdo jiný by měl točit skvělé samurajské snímky, když ne Japonci. Doporučuji japonské znění s titulky.(5.12.2014)

  • Hopper
    *****

    Vynikajúci film majstra Kurosawu, s trojhodinovou stopážou. Výborná atmosféra.(22.10.2003)

  • hanagi
    *****

    Pro mě Kagemuša rozhodně není kostýmovou zkouškou na Ran, ale je to pro mě hodně osobní záležitost. Je to příběh malého zlodějíčka, který je přinucen hrát roli mrtvého vladaře, ačkoli se tomu všemi svými instinkty maximálně brání (snaží se jen ukrást co se dá a zmizet). A najednou je lapený do pasti, je tak přesvědčivý...Od svého předchůdce nepřebírá jen gesta, ale i hrdé a odvážné jednání. Bere si jeho ideje za své. Jeho život má konečně řád a cíl. A když o to všechno přichází, je v koncích. Už to není ten stejný muž jako na začátku - může jen přihlížet, jak se všechno čemu uvěřil hroutí. Jestli jsem Kurosawu správně pochopila (a proto ho taky miluju), tak všechna ta velkolepost bojových scén je jenom na efekt - ten důležitý je člověk a jeho jedinečnost!(21.11.2014)

  • Drc
    **

    Úplně špatný film to nebyl, koukat se na to dalo, slušný příběh a zajímavé momenty by se taky našly. To by bylo vše co se týče kladů, ze záporl pak jednoznačné délka a neskutečná zdlouhavost. Přestože historické filmy jsou můj žánr, tak tento byl na mě příliš divný, chaotický a proč to neříct, také nudný.(21.5.2006)

  • VanTom
    ***

    Velmi, opravdu velmi pozvolně a rozvážně vyprávěný historický velkofilm. Kurosawovo estetické cítění a filmařská jistota jsou cítit z každé scény, bohužel příběh jednoho obyčejného zlodějíčka, který je donucen dělat dvojníka knížeti váženého rodu i dlouho po jeho smrti, by stěží vydal na hodinu a půl, takže mi snímek přišel strááášně natahovaný. Navíc naprosto tristně vyznívají všechny bojové scény - v předlouhých, ale téměř statických záběrech před kamerou sice pobíhají tisíce komparzistů v nádherných kostýmech, ale vždy jenom někam jedou, běží nebo na někoho střílí mimo záběr, nedojde k žádnému kontaktu nebo souboji. Tady se mohlo hodně stříhat.(25.3.2012)

  • efko
    *****

    Napriek tomu, že sa zlodej dokonale vžije do svojej úlohy - dvojníka zomierajúceho kniežaťa, zostáva vždy len kagemušom - tieňom skutočného bojovníka.(27.2.2004)

  • Mouzon
    *****

    Sice mám ke Kurosawovi poněkud rezervovanější vztah než ti, kteří jej pokládají za velkého mistra, sice mne jeho stopáže často dohánějí k zoufalství, ale tímto filmem mne o svých režijních kvalitách přesvědčil. Míra spočívá v tom, že některé jeho snímky považuji i po KAGEMUŠOVI za nudné a ubíjející, některé považuji za dobré, avšak pořád "pouze" řemeslně zdařilé, ale přeci jen jsem díky tomuto filmu zahlédl odlesk génia (který mi v některých Kurosawových snímcích zůstává úspěšně skryt). KAGEMUŠA je epicky rozmáchlý, lidsky niterný, skvěle vypointovaný a v některých momentech dokáže vytvořit natolik silnou atmosféru, že můžete tak maximálně nepohnutě zírat na obrazovku a nechat se unášet tou nádherou. Velkým zážitkem pro mne byla scéna, ve které si služebníci Šingenova dvojníka poprvé uvědomí jeho podobu s mrtvým knížetem. A samozřejmě by bylo nactiutrháním nezmínit závěrečný obraz "po bitvě".(6.6.2011)

  • MR007
    ***

    Vizuálně 80%, obsahově 40%, z námětu šlo udělat celkově lepší film.(17.12.2013)

  • Ironfood
    ***

    Linka s dvojníkem je zajímavá, se zobrazením války už je to bohužel slabší. Samotné bitevní scény působí dost chaoticky a strategická a politická rovina konfliktu je zobrazena jen velmi povrchně... Některé scény po vizuální stránce výborné, například pochodující armáda. Ale třeba snová sekvence mi až tak neučarovala, těch barviček mi tu už přišlo přespříliš, já radši černobílo...(31.10.2017)

  • Chajimwitz
    **

    Můj pocit z filmu naprosto přesně vystihuje uživatel Dadel,navíc veškerou asijskou filmovou produkci opravdu nemám rád, vůbec se o ní nezajímám a už je to hodně let,co jsem byl v kině na tomto filmu.Již v průběhu první poloviny filmu se začali lidé zvedat a odcházet,pamatuju si jednoho staršího pána,který svůj odchod hlasitě komentoval dost vulgárním projevem. V půlce byla přestávka a po ní se do kina vrátilo už jenom pár lidí,já jsem to tehdy vydržel také až do konce.(23.4.2011)

  • drankeryth
    *

    Milujem japonske filmy, ale tento specialne mi nic nehovori. Neprisiel som mu na chut a preto ma aj nejako dost nudil. Nic sa tam dokopy nedialo a ta extremna dlzka minutaze filmu ma ubijala hlboko do zeme a dost som sa premahal, aby som to dopozeral az do konca.(8.9.2013)

  • HH
    *****

    Bezejmenný zloděj unikne popravě jedině proto, že je k nerozeznání podobný knížeti a stane se kagemušou (v překladu to znamená stínový válečník). V okamžiku, kdy je panovník smrtelně zraněn (víceméně náhodou), je jeho posledním přáním utajit po dobu tří let svou smrt před nepřátelskými rody, jež také usilují o nadvládu nad Japonskem. Problémy však nastanou, když se Kagemuša začne cítit jako skutečný panovník... Film dostal Zlatou palmu v Cannes, podle mě naprosto právem.(20.8.2003)

  • Tominecek
    ****

    Kurosawa v tomto díle projevil výjimečné inscenační umění. Vytvořil nepřekonatelné zpracování bitevních scén, ve kterých dokonale zorganizoval prostor a perfektně sladil barvy zároveň s propočítaným rytmem a gradací jednotlivých válečných výjevů. Právě opravdovost těchto bitev ukazuje nesmyslnost války, ve které umírají lidé i nevinní koně. Film doprovází skvělá hudba a podtrhuje vyznění díla.(8.1.2007)

  • Andronikos
    ****

    Kurosawovské alebo všeobecne japonské? Z ničoho len (takmer) nič, avšak sugestívne, hoci zdĺhavo, emotívne, hoci ťažko uchopiteľne podané. Východiskovým nič je pomerne banálne "historické dianie": jedno z najmocnejších japonských kniežat, Šingen Takeda, zomrie a zakrátko nato je moc jeho rodu zlikvidovaná kniežaťom Nobunagom Odom. - Film nám teda predvádza pána Takedu a pána Nobunagu (a tiež pána Iejasu Tokugawu, ktorý sa napokon stal posledným víťazom týchto bojov). Nuda? Na obzvláštnenie si dáme sprisahanecko-bulvárnu historku o tajení smrti pána Šingena Takedu jeho prominentnými vazalmi a generálmi pomocou prostého dvojníka. Že tých filmov o dvojníkoch už bolo? Určite, ale taký nedejový, ako tento, ste ešte nevideli. - Priznám sa ale, že mi to nevadilo. Nie azda preto, že tu miestami boli rozohraté zaujímavé psychologické motívy (napr. vnuk, jediný kričiaci, že cisár je nahý, resp. starý otec nie je starý otec, aby napokon k prišelcovi citovo priľnul). Tie boli miestami dokonca otravné (Nobunagova pieseň ako výraz životného pocitu/poznania po definitívnom oznámení Šingenovej smrti). Ani tie kostýmy a davovo-bojové scény ma nezaujali samé o sebe. Príťažlivosť filmu pre mňa spočívala pravdepodobne práve v jeho monotónnosti, ktorá však predsa len k niečomu dospela, vyjadrujúc tak podstatu historického diania. - Dobrý zážitok mi trochu strpčil onen až príliš surrealistický, ale vlastne divadelný kagemušov sen, definitívnu trhlinu dostalo absolútne hodnotenie filmu u mňa až pri záverečnej bitke: kagemuša s nápadným líčením v poraste tu hrá akéhosi nepozorovaného zdeseného diváka, čo mi bohužiaľ nedáva zmysel, ak len nešlo o nejakú mnou nepochopenú symboliku (tento typ krikľavej "nenápadnosťi" ale už predtým zdatne v deji uplatňovali viacerí špehovia), a natočeniu bitky samotnej neverím, resp. nepredpokladám, že by Kacujori Takeda posielal všetkých svojich bojovníkov tak slepo v ústrety smrtiacej salve z európskych bojových noviniek. Už len preto nasledujúci päťminutový záber na padlých nemohol mať pre mňa onú tragickú esenciu, akú zrejme mať mal.(16.8.2012)

  • 2Hitman3
    ****

    Historický velkofilm jak to umí jen Kurosawa. Intriky, provokace, lži a výborné bojové scény, zkrátka další skvělý film z feudálního Japonska.(14.7.2017)

  • Chauncey
    *****

    Krásný Kurosawův film...(3.6.2007)

  • Haide
    *****

    Po Seppuku jde o můj nejoblíbenější japonský hraný film. Poetičnosti a komplexnost tohoto díla je (stejně jako u všech Kurosawových filmů) taková, až je to neuvěřitelné. Film, který se tváří jako příběh o zlodějíčkovi, který se vžije do role knížete natolik, že poté není schopen svého předchozího života, je ve skutečnosti velkofilmem, který velmi věrně dokumentuje změny, které v tehdejším Japonsku probíhali. Rozhodně to není film pro každého, ale jeho kvalita je nesporná.(15.1.2011)

  • Dr.Cilka
    ****

    Vypravny historicky velkofilm, ktoreho dlzka vobec nie je prekazkou. Rovnako ako dalsie Kurosawove filmy ukazuje v plnej krase (a farbe:) jedinecnost japonskej kultury a mentality daneho obdobia. Dej filmu bol pre mna mimoriadne putavy. Vrelo odporucam kazdemu milovnikovi samurajov.(3.4.2011)

  • Biopler
    ***

    Dejové línie boli na začiatku vykreslené veľmi solídne, prostredie a postavy vykreslené veľmi verne času, do ktorého bol dej zasadený. Japonsko 16. storočia sa mi páči svojou atmosférou. Kurosawa sa ju snaží verne presúvať na plátno. Tomuto easternu sa však v druhej polovici citeľne aj viditeľne vybíjajú baterky.(13.7.2010)

  • dogma97
    **

    Já mám obecně s Kurosawovými výrazovými prostředky problém, a v tomto filmu tuplem. Kdybych si přečetl rok vzniku 1950, vůbec by mě to nepřekvapilo - a možná bych ocenil slušné barvy na tu dobu. Z výpravy stříkají peníze na všechny strany a pan režisér nám předvádí středověké divadlo.(9.1.2013)

  • Mabe22
    ****

    Syrový pohled na úpadek klanu Takeda a smrt jednoho z mých oblíbenců - Shingena. Určitě doporučuji pro každého, kdo má rád aspoň trochu historie, či japonských filmů bez dnes tolik již oblíbených "hollywoodských" efektů. Film popisuje období, kdy je klan Takeda na válečném tažení proti Tokugawům a jejich dayimjó (kníže,vládce) je postřelen a následně umírá, ale ještě předtím poručí celému svému klanu aby zatajili jeho smrt po dobu tří let. A v tu chvíli přichází na scénu již dříve nalezený dvojník (jap. Kagemuša), který se snaží sžít s rolemi původního vládce klanu.(10.4.2014)

  • 0L0V0
    ***

    Človek je len do vtedy prospešný dokiaľ má nejakú hodnotu. Túto hodnotu predstavuje dvojník, vyšinutý blázon, zlodej, ktorý dostal druhú príležitosť, niečo dokázať. Ušetrený zabitiu aby poslúžil vyššiemu dobru. Zlodej sa vžíva do role a musí oklamať všetkých naokolo seba. Osvojuje si pánove zvyky, gestá, rozprávanie. Zmení sa jeho zovňajšok ale vnútro nie. Vnútri zostáva stále vyšinutý blázon, ktorého potláča hlboko v sebe. Vidíme to hlavne na konci. Síce stotožnený so svojou postavou, no však po prezradený je vykopnutý zo sídla. Odchod zo sídla je nasnímané v daždi a šere, kde ho osočujú vojaci. Doslova nám je ho ľúto. Časť filmu je o manipulácii. Najvyššie postavený ľudia ovládajú menejcenných ľudí, ako keby boli figúrkami na šachovnici. Príšerná predstava, nakoľko sa to deje nie len vo filme. Je obdivuhodné ako pomalým tempom je nám predstavovaná ich kultúra. Nikto sa neponáhľa, všetko má svoj poriadok. Prehliadka kultúry, ktorá nám Európanom je cudzia. Aj vďaka tomu má svoju výpovednú hodnotu. Pre súčasného diváka táto estetika je nevšedná a nová, neobkukaná. Je to tak diametrálne odlišné od našej kultúry. Gestá, rozprávanie, oblečenie, správanie a mnohé iného. Nemenné zábery tomu dodávajú len vážnosť a my sa len nerušenou kamerou prizeráme. Miestami mi to prišlo skvelé, ako estetika kamery bola statická a všetko bolo rámované do plochých kompozícií. Hra farieb v priestore je kúzelná na tu dobu a prostriedky. No boli okamihy kedy sa ten obraz mohol aj hýbať. Veľmi som už poznačený americkým štýlom rozprávania. Kde sa všetko musí hýbať a je dynamické. Tu to tak nie je. To možno na mňa miestami pôsobilo nudne. Pokojná kamera, s pokojnými postavami a kľudným rozprávaním vo mne vyvolávalo nepokoj. Mám rád akčnejšie veci. Žiaľ ale taká je poetika filmu. Koniec filmu už len sledujeme ako zlé rozhodnutia vo vojne môžu napáchať škody. Dlhá koláž zdevastovanej armády vo mne vyvoláva žiaľ. Aká nezmyselná je celá vojna. Ľudia zomierajú za iných ľudí. Koláž tisícky mŕtvol sú dych berúce. Ukazujú pravú tvár vojny. 70%(4.1.2018)

  • Pete
    ***

    Vládce klanu ve starém Japonsku si pořídí dvojníka (kagemušu), a když je zastřelen, ujímá se dvojník na pár let namísto něj vlády, aby zmátl nepřátele v NEKONEČNÝCH válkách.(16.7.2009)

  • Pulper
    ****

    Dodnes si japonští historikové nejsou jistí, zda Shingen Takeda zemřel v důsledku starého zranění, na zápal plic nebo byl zastřelen. Ve filmu je třetí teorie rozvedena do extrému a navíc je doplněna o úžasný nápad s dvojníkem. Chtěl bych ocenit i postavy Nobunagy Ody a Ieyasua Tokugawy. Zvlášť první pán se povedl, zatímco z Ieyasua je sice proklatě chytrý (to souhlasí), ale jinak spíše roztomilý neohrabaný nešika, ačkoliv ve skutečnosti to byl samuraj se vším všudy, který rád plaval a jezdil na koni. Shingen a jeho náhradník jsou výborně ztvárnění Tatsuyou Nakadaiem a tímhle výkonem se určitě vyrovná bývalému korunnímu princi Toshirovi Mifunemu. Panu Kurosawovi měl ovšem někdo říct, ať zůstane u nízkorozpočtových a spíše psychologických filmů s několika (Rašomon) nebo několika více (Sedm samurajů) herci a nesnaží se o velkofilmy. Nefunguje to. Scénáristicky a herecky jde o mistrovské dílo, ale jak se objeví mnohatisícové armády, je to mnoho povyku pro nic. Davy stojí, případně se někam pohybují a padají, akce jen náznakem. Nicméně, závěrečná víceméně věrohodná bitva u Nagashina, kde se na jedné straně pálí ostošest a na druhé utíká/jede a umírá (ono to tak jednoznačné tehdy nebylo), v člověku zanechá silný dojem a na výraz Tsutomua Yamazakiho jako Shingenova bratra nikdy nezapomenu. Důkaz, že asijští herci nemusí být jen uřvaní. Kagemuša byl, jak jsem četl, přípravou na pozdější Ran. No nevím, ale předchůdce se tváří jakžtakž normálně, zatímco Ran je megapatetická deklamovaná dráma až na půdu, že by Kenneth Branagh zíral. A možná se tak i stalo.(18.9.2011)

  • karlee
    ***

    Není to špatný film, nicméně neshledávám na něm ani nic moc povedeného. Kdo to neviděl, rozhodně nepřišel o žádnou perlu kinematografie, Vzhledem ke stopáži se pohybuje na hranici nudy, příběh není zvlášť zajímavý, ještě to zachraňuje rovina o dvojníkovi, ale válečná rovina je zmatená a nezajímavá.(11.4.2012)

  • JohnyTrava
    ****

    Budem stručný. Tentokrát ma Kurosawa veľmi neoslnil. Často dych berúce scény (áno ešte aj v dnešnej dobe) sú podobne ako celý film zabité svojou prehnanou dĺžkou. Najhoršie na tom je, že napriek tomu koľko sa toho deje, sa zdá akoby sa nič nedialo. Mám z toho podobný pocit ako z Ran. Ktovie možno je to práve tou farebnosťou, kde svedčí viac tá čiernobiela (prosím nebite ma za to). Ale epickosť pádu drží film ešte hore, spolu s hudbou, ktorá podtrhovala atmosféru. Bohužiaľ niečo okolo 7.(16.9.2012)

  • chainer
    ****

    Rozmáchlá historická freska, při níž se divák neznalý japonských reálií chvílemi nudí a chvílemi ztrácí. Taky tu chybí lehkost jeho prvních snímků...Přesto je to výjimečný historický opus, který se dívá na nástup Tokugawů z pohledu "druhé" strany.(16.6.2009)

  • Ocelotr
    *****

    Já vím, že tohle se o Kurosawových filmech asi moc neříká, ale mě to přišlo jako super zábava. Těch 179 minut uteklo jak voda, což se třeba o Total Recall (2012), který na zábavu cílí,říci nedá.(9.1.2013)

  • vodkasesemte

    doufám, že při tom zapomenu na svoje malý kočičky, který jsem už tejden nenakrmil, nevyměnil jim písek ani je neodčervil, protože by to asi už potřebovaly!(11.10.2013)

  • Nobunaga
    *****

    Akira Kurosawa vyměnil svého dvorního samuraje Toširó Mifuneho za jinou samurajskou legendu Tacuju Nakadaje a výsledek je stejně velkolepý. Drama o knížecím dvojníkovi, který musí svého pána dublovat víc, než je všem zúčastněným příjemné, mělo být údajně kostýmní zkouškou na oscarový velkofilm Ran, ale dle mého mínění jej zcela zastínil. Fullhouse *****(28.8.2015)

  • pestak
    *****

    Mistrovské dílo, jež v nevšedních a přesně promyšlených obrazech ukazuje rozklad starobylého společenského systému. Kurosawa tímto velkolepým, výpravným dilem navazuje na své úspěchy předchozích, starších filmů se samurajskou tématikou.(12.6.2017)

  • hyde1987
    *****

    Nádherný, přenádherný příběh z japonských dějin. Skvělý a místy až divadelní výkon Tatsuy Nakadaie, Shakespear východu Akira Kurosawa si mě tímhle filmem omotal kolem prstu......(5.1.2012)

  • gizi
    ***

    Pro mě jeden ze slabších filmů Kurosawy. Nijak zvláštně mě nezaujal, délka vzhledem k ději přílišná. Viděl jsem s českým dabingem (Studio Brno 2011), což je na jednu stranu pohodlnější, než číst titulky, ale na druhou stranu strašně ochuzuje. 65%, 7.4.2012.(8.4.2012)

  • turboviking
    *****

    Kurosawa je mistr filmů z Japonského prostředí, tímto snímkem to jen opět dokazuje. Kagemuša je pro mě silným 3 hodinnovým pohledem do samuraiského japonska. Někomu se to může zdát místy nudné, někdo by řekl "usínací". Pán klanu Takeda je zastřelen, na což na jeho místo nastupuje dvojník, který byl obyčejným zlodějem, přičemž plní svůj úkol dokonale takže si všichni kromě několika Takedových nejbližžších strážců myslí že práve on je Takeda, zkrátka je jako stejně jako byl Takeda, pevný jako hora. Výprava je skvělá, sympatičtí japonští herci. Věrné zachycení japonských dějin.(11.4.2012)

  • RozaMadMax
    **

    Kostými sice hezký, ale víc uspávací film jsem nezažil(usnul jsem při něm min.5* :-) ). Pro mne docela nudný kecavý film.(15.10.2013)

  • lenoch
    *****

    Kurosawovy filmy připomínají spíše záznam japonského klasického divadelního představení. Nějakou chvíli mi trvalo, než mi jejich nezvyklá poetika zachutnala. Avšak smíří-li se člověk s jejich originálním filmovým pojetím (když jsem uvažoval o jejich zvláštní stylizovanosti, vybavily se mi filmy Karla Zemana, ačkoli se jedná o stylizaci zcela jinou) objeví bohatý svět požitků. Tento film je vrcholnou ukázkou Kurosawova umění, dokonalý v každém ohledu. Pečlivě vystavěné scény, jemně vyvážené barvy, hra světel a stínu, rozhovory s rafinovaně načasovanými zámlkami vytvářejí zážitek, jenž není pro každého. Jen ten, kdo dokáže vychutnat propracovanost téměř pantomimické etudy rozbíjení džbánu, kdo se podivínsky baví sledováním drobných změn v póze a výrazech účinkujících během rozhovoru, kdo ocení výrazné a přesné ztvárnění různých nálad a charakterů, bude tímto filmem nadšen. Pro ostatní: Je to nudná storka o partě týpků v hedvábných županech.(5.11.2008)

  • Rattlehead
    *****

    Kurosawu zbožňuji, Kagemuša je už devatenáctým filmem, který jsem od něho viděl, a vůbec prvním, který jsem viděl v kině. Pět hvězdiček je v podstatě samozřejmostí - Kurosawovy filmy totiž vedle běžné filmové produkce působí asi jako opera vedle písniček z rádia. Mezi mé nejoblíbenější ale zřejmě patřit nebude - vykazuje některé typické kurosawovské nešvary - až přílišná dějová rozvláčnost a dialogy, ve kterých se člověk neorientuje (o někom se mluví, ale já si v tu chvíli jaksi nedokáži vybavit, o jaké postavě že je tu řeč). Kagemuša mi přijde podobná jako Ran, ale ten si mi líbí o hodně více. Krásné scény - hned ta úvodní (jeden dlouhý statický záběr, kde je vladaři představen dvojník), dále scéna, kdy dvojník najde mrtvolu vladaře, a pak scény, kdy se dvojník seznamuje se svým novým domovem - se sluhami, a také se souložnicemi...(29.4.2010)

  • StaryMech
    ****

    Napoprvé jsem nedocenil tento historický velkofilm, nadčasovou obžalobu válek, dušezpytnou studii, symfonii barev, balet praporců, lidí, koní... Po řadě let a několikerém zhlédnutí mi došly námitky : i ona okázale romantická evropská hudba mi přestala vadit a dojem, že "Ran" je ještě lepší, u mě ztratil váhu argumentu. Naučení, jak si je přebral vážený kritik : Napodobenina / zdání někdy předčí originál / skutečnost, ale raději nespoléhejme na to ani na ono.(8.2.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace