poster

Kagemuša

  • japonský

    Kagemusha

  • francouzský

    L'ombre du guerrier

  • japonský

    影武者

  • slovenský

    Kagemuša

Drama / Válečný

Japonsko, 1980, 180 min

Komentáře uživatelů k filmu (99)

  • 0L0V0
    ***

    Človek je len do vtedy prospešný dokiaľ má nejakú hodnotu. Túto hodnotu predstavuje dvojník, vyšinutý blázon, zlodej, ktorý dostal druhú príležitosť, niečo dokázať. Ušetrený zabitiu aby poslúžil vyššiemu dobru. Zlodej sa vžíva do role a musí oklamať všetkých naokolo seba. Osvojuje si pánove zvyky, gestá, rozprávanie. Zmení sa jeho zovňajšok ale vnútro nie. Vnútri zostáva stále vyšinutý blázon, ktorého potláča hlboko v sebe. Vidíme to hlavne na konci. Síce stotožnený so svojou postavou, no však po prezradený je vykopnutý zo sídla. Odchod zo sídla je nasnímané v daždi a šere, kde ho osočujú vojaci. Doslova nám je ho ľúto. Časť filmu je o manipulácii. Najvyššie postavený ľudia ovládajú menejcenných ľudí, ako keby boli figúrkami na šachovnici. Príšerná predstava, nakoľko sa to deje nie len vo filme. Je obdivuhodné ako pomalým tempom je nám predstavovaná ich kultúra. Nikto sa neponáhľa, všetko má svoj poriadok. Prehliadka kultúry, ktorá nám Európanom je cudzia. Aj vďaka tomu má svoju výpovednú hodnotu. Pre súčasného diváka táto estetika je nevšedná a nová, neobkukaná. Je to tak diametrálne odlišné od našej kultúry. Gestá, rozprávanie, oblečenie, správanie a mnohé iného. Nemenné zábery tomu dodávajú len vážnosť a my sa len nerušenou kamerou prizeráme. Miestami mi to prišlo skvelé, ako estetika kamery bola statická a všetko bolo rámované do plochých kompozícií. Hra farieb v priestore je kúzelná na tu dobu a prostriedky. No boli okamihy kedy sa ten obraz mohol aj hýbať. Veľmi som už poznačený americkým štýlom rozprávania. Kde sa všetko musí hýbať a je dynamické. Tu to tak nie je. To možno na mňa miestami pôsobilo nudne. Pokojná kamera, s pokojnými postavami a kľudným rozprávaním vo mne vyvolávalo nepokoj. Mám rád akčnejšie veci. Žiaľ ale taká je poetika filmu. Koniec filmu už len sledujeme ako zlé rozhodnutia vo vojne môžu napáchať škody. Dlhá koláž zdevastovanej armády vo mne vyvoláva žiaľ. Aká nezmyselná je celá vojna. Ľudia zomierajú za iných ľudí. Koláž tisícky mŕtvol sú dych berúce. Ukazujú pravú tvár vojny. 70%(4.1.2018)

  • RajAthen
    ****

    Musí být ten film tak dlouhým napadne asi každého. A on musí. Vypovídá totiž o jiné mentalitě a době, a skrze neurozeného dvojníka to zvládne lépe, než leckterý jiný velký biják. Hlavní role tohoto filmu je i z tohoto důvodu hezky vymazlená. A ano, jsou zde někdy až zbytečně masové scény. Pro mě je však jádrem úloha dvojníka, který získá vše, aby přišel o vše.(16.9.2018)

  • Pete
    ***

    Vládce klanu ve starém Japonsku si pořídí dvojníka (kagemušu), a když je zastřelen, ujímá se dvojník na pár let namísto něj vlády, aby zmátl nepřátele v NEKONEČNÝCH válkách.(16.7.2009)

  • Pulper
    ****

    Dodnes si japonští historikové nejsou jistí, zda Shingen Takeda zemřel v důsledku starého zranění, na zápal plic nebo byl zastřelen. Ve filmu je třetí teorie rozvedena do extrému a navíc je doplněna o úžasný nápad s dvojníkem. Chtěl bych ocenit i postavy Nobunagy Ody a Ieyasua Tokugawy. Zvlášť první pán se povedl, zatímco z Ieyasua je sice proklatě chytrý (to souhlasí), ale jinak spíše roztomilý neohrabaný nešika, ačkoliv ve skutečnosti to byl samuraj se vším všudy, který rád plaval a jezdil na koni. Shingen a jeho náhradník jsou výborně ztvárnění Tatsuyou Nakadaiem a tímhle výkonem se určitě vyrovná bývalému korunnímu princi Toshirovi Mifunemu. Panu Kurosawovi měl ovšem někdo říct, ať zůstane u nízkorozpočtových a spíše psychologických filmů s několika (Rašomon) nebo několika více (Sedm samurajů) herci a nesnaží se o velkofilmy. Nefunguje to. Scénáristicky a herecky jde o mistrovské dílo, ale jak se objeví mnohatisícové armády, je to mnoho povyku pro nic. Davy stojí, případně se někam pohybují a padají, akce jen náznakem. Nicméně, závěrečná víceméně věrohodná bitva u Nagashina, kde se na jedné straně pálí ostošest a na druhé utíká/jede a umírá (ono to tak jednoznačné tehdy nebylo), v člověku zanechá silný dojem a na výraz Tsutomua Yamazakiho jako Shingenova bratra nikdy nezapomenu. Důkaz, že asijští herci nemusí být jen uřvaní. Kagemuša byl, jak jsem četl, přípravou na pozdější Ran. No nevím, ale předchůdce se tváří jakžtakž normálně, zatímco Ran je megapatetická deklamovaná dráma až na půdu, že by Kenneth Branagh zíral. A možná se tak i stalo.(18.9.2011)

  • JohnyTrava
    ****

    Budem stručný. Tentokrát ma Kurosawa veľmi neoslnil. Často dych berúce scény (áno ešte aj v dnešnej dobe) sú podobne ako celý film zabité svojou prehnanou dĺžkou. Najhoršie na tom je, že napriek tomu koľko sa toho deje, sa zdá akoby sa nič nedialo. Mám z toho podobný pocit ako z Ran. Ktovie možno je to práve tou farebnosťou, kde svedčí viac tá čiernobiela (prosím nebite ma za to). Ale epickosť pádu drží film ešte hore, spolu s hudbou, ktorá podtrhovala atmosféru. Bohužiaľ niečo okolo 7.(16.9.2012)

  • dogma97
    **

    Já mám obecně s Kurosawovými výrazovými prostředky problém, a v tomto filmu tuplem. Kdybych si přečetl rok vzniku 1950, vůbec by mě to nepřekvapilo - a možná bych ocenil slušné barvy na tu dobu. Z výpravy stříkají peníze na všechny strany a pan režisér nám předvádí středověké divadlo.(9.1.2013)

  • Godhaj
    ****

    ,,Zůstaňte stát!“ Trochu jsem se před projekcí obával, že tříhodinový Kagemuša bude nějakým opulentním těžkým velkofilmem, jehož sledování bude nesmírně náročné. Jak jsem ale byl mile překvapen tím, že je to vlastně velmi osobní příběh jednoho muže, který má hrát stín, dvojníka mrtvého vládce. To je samozřejmě spojeno s mnohými filosofickými otázkami, které tento film pěkně evokoval. Dokonale napodobit druhého člověka totiž znamená se jím stát, změnit sama sebe a nechat se rozplynout v druhém. Nakadai sehrál svou dvojroli naprosto bravůrně, obzvláště pomocí výrazů tváře. Pastvou pro oči byly zajímavě řešené davové scény a práce s barvami, které vůbec nejdou srovnat se západní produkcí. Také pro mě bylo neotřelé zpracování bitevních scén. Kurosawa se s tímto projektem prostě popasoval výborně a tři hodiny mi utekly jako voda.(31.8.2018)

  • chainer
    ****

    Rozmáchlá historická freska, při níž se divák neznalý japonských reálií chvílemi nudí a chvílemi ztrácí. Taky tu chybí lehkost jeho prvních snímků...Přesto je to výjimečný historický opus, který se dívá na nástup Tokugawů z pohledu "druhé" strany.(16.6.2009)

  • Ocelotr
    *****

    Já vím, že tohle se o Kurosawových filmech asi moc neříká, ale mě to přišlo jako super zábava. Těch 179 minut uteklo jak voda, což se třeba o Total Recall (2012), který na zábavu cílí,říci nedá.(9.1.2013)

  • vodkasesemte

    doufám, že při tom zapomenu na svoje malý kočičky, který jsem už tejden nenakrmil, nevyměnil jim písek ani je neodčervil, protože by to asi už potřebovaly!(11.10.2013)

  • Nobunaga
    *****

    Akira Kurosawa vyměnil svého dvorního samuraje Toširó Mifuneho za jinou samurajskou legendu Tacuju Nakadaje a výsledek je stejně velkolepý. Drama o knížecím dvojníkovi, který musí svého pána dublovat víc, než je všem zúčastněným příjemné, mělo být údajně kostýmní zkouškou na oscarový velkofilm Ran, ale dle mého mínění jej zcela zastínil. Fullhouse *****(28.8.2015)

  • pestak
    *****

    Mistrovské dílo, jež v nevšedních a přesně promyšlených obrazech ukazuje rozklad starobylého společenského systému. Kurosawa tímto velkolepým, výpravným dilem navazuje na své úspěchy předchozích, starších filmů se samurajskou tématikou.(12.6.2017)

  • hyde1987
    *****

    Nádherný, přenádherný příběh z japonských dějin. Skvělý a místy až divadelní výkon Tatsuy Nakadaie, Shakespear východu Akira Kurosawa si mě tímhle filmem omotal kolem prstu......(5.1.2012)

  • gizi
    ***

    Pro mě jeden ze slabších filmů Kurosawy. Nijak zvláštně mě nezaujal, délka vzhledem k ději přílišná. Viděl jsem s českým dabingem (Studio Brno 2011), což je na jednu stranu pohodlnější, než číst titulky, ale na druhou stranu strašně ochuzuje. 65%, 7.4.2012.(8.4.2012)

  • turboviking
    *****

    Kurosawa je mistr filmů z Japonského prostředí, tímto snímkem to jen opět dokazuje. Kagemuša je pro mě silným 3 hodinnovým pohledem do samuraiského japonska. Někomu se to může zdát místy nudné, někdo by řekl "usínací". Pán klanu Takeda je zastřelen, na což na jeho místo nastupuje dvojník, který byl obyčejným zlodějem, přičemž plní svůj úkol dokonale takže si všichni kromě několika Takedových nejbližžších strážců myslí že práve on je Takeda, zkrátka je jako stejně jako byl Takeda, pevný jako hora. Výprava je skvělá, sympatičtí japonští herci. Věrné zachycení japonských dějin.(11.4.2012)

  • RozaMadMax
    **

    Kostými sice hezký, ale víc uspávací film jsem nezažil(usnul jsem při něm min.5* :-) ). Pro mne docela nudný kecavý film.(15.10.2013)

  • lenoch
    *****

    Kurosawovy filmy připomínají spíše záznam japonského klasického divadelního představení. Nějakou chvíli mi trvalo, než mi jejich nezvyklá poetika zachutnala. Avšak smíří-li se člověk s jejich originálním filmovým pojetím (když jsem uvažoval o jejich zvláštní stylizovanosti, vybavily se mi filmy Karla Zemana, ačkoli se jedná o stylizaci zcela jinou) objeví bohatý svět požitků. Tento film je vrcholnou ukázkou Kurosawova umění, dokonalý v každém ohledu. Pečlivě vystavěné scény, jemně vyvážené barvy, hra světel a stínu, rozhovory s rafinovaně načasovanými zámlkami vytvářejí zážitek, jenž není pro každého. Jen ten, kdo dokáže vychutnat propracovanost téměř pantomimické etudy rozbíjení džbánu, kdo se podivínsky baví sledováním drobných změn v póze a výrazech účinkujících během rozhovoru, kdo ocení výrazné a přesné ztvárnění různých nálad a charakterů, bude tímto filmem nadšen. Pro ostatní: Je to nudná storka o partě týpků v hedvábných županech.(5.11.2008)

  • Rattlehead
    *****

    Kurosawu zbožňuji, Kagemuša je už devatenáctým filmem, který jsem od něho viděl, a vůbec prvním, který jsem viděl v kině. Pět hvězdiček je v podstatě samozřejmostí - Kurosawovy filmy totiž vedle běžné filmové produkce působí asi jako opera vedle písniček z rádia. Mezi mé nejoblíbenější ale zřejmě patřit nebude - vykazuje některé typické kurosawovské nešvary - až přílišná dějová rozvláčnost a dialogy, ve kterých se člověk neorientuje (o někom se mluví, ale já si v tu chvíli jaksi nedokáži vybavit, o jaké postavě že je tu řeč). Kagemuša mi přijde podobná jako Ran, ale ten si mi líbí o hodně více. Krásné scény - hned ta úvodní (jeden dlouhý statický záběr, kde je vladaři představen dvojník), dále scéna, kdy dvojník najde mrtvolu vladaře, a pak scény, kdy se dvojník seznamuje se svým novým domovem - se sluhami, a také se souložnicemi...(29.4.2010)

  • StaryMech
    ****

    Napoprvé jsem nedocenil tento historický velkofilm, nadčasovou obžalobu válek, dušezpytnou studii, symfonii barev, balet praporců, lidí, koní... Po řadě let a několikerém zhlédnutí mi došly námitky : i ona okázale romantická evropská hudba mi přestala vadit a dojem, že "Ran" je ještě lepší, u mě ztratil váhu argumentu. Naučení, jak si je přebral vážený kritik : Napodobenina / zdání někdy předčí originál / skutečnost, ale raději nespoléhejme na to ani na ono.(8.2.2015)

1 2 3 4 5 následující >>
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace