Reklama

Reklama

Mlčenlivý souboj

  • Japonsko Šizukanaru kettó (více)

Obsahy(1)

Mladý lékař Kyoji Fujisaki se během války nakazí syfilidou od operovaného pacienta. Po válce se vrací zpět ke své snoubence, ale záhy ji bez vysvětlení opouští. Jeho zdravotní sestra Rui se naneštěstí dozvídá celou pravdu. Když se Fujisaki setkává s mužem, který ho ve válce infikoval, vyvíjí na něj tlak, aby nesl odpovědnost sám za sebe a za svou ženu, která očekává dítě...

Mlčenlivý souboj svým tématem spadá do řady japonských snímků, které se pomocí alegorie vyrovnávají s válečným traumatem. Je také třetí kolaborací dnes již bájné dvojice Mifune-Kurosawa: legendárního herce a neméně slavného režiséra, který hluboce ovlivnil vývoj světové kinematografie a stal se jedním z otců "autorského filmu". (Lavran)

(více)

Recenze (16)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Ja keď sa raz za čas vrátim ku Kurosawovi, tak vždy v sebe objavím pocit úplného nadšenia. Mlčanlivý súboj je film po Opitom anjelovi a pred medzníkom Rašomonom. Pritom sa nejedná o zlý film. Práve naopak. Človek čo má napozerané nejaké Kurosawové filmy tu môže badať určitú podobnosť s filmami Žijú v strachu, Červenobradáč, alebo Žiť. Nosnou témou týchto sociálnych filmov je stret morálneho s prízemným. Túžby a rozumu. Nádeje a úpadku. Je to hľadanie nádeje a dobrých vecí na mieste, alebo v situáciách, kde by sa možno iným hrdinom hľadali ťažšie. Tu sa znova ukazuje Kurosawová schopnosť vykresliť do detailu svoje postavy. A znova tu máme kráľovskú dvojicu Takaši Šimura a Toširo Mifune, tentoraz v úlohe otca a syna. Kurosawa je v tomto prípade milo úsmevný, morálne čistý a dramaticky zaujímavý. Využíva atmosféry vo svete za ordináciou, kde väčšinou prší, alebo sneží. Inak je film takmer celý interiérový - vytvárajúci emócie v sterilnom prostredí - znova vďaka postavám. Jasný dôkaz toho, že aj ranný Kurosawa sa vyrovná svojim posledným dielam. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Shizukanaru Ketto by som osobne rozhodne zaradil medzi to najlepsie, co natocil japonsky rezisersky velikan Akira Kurosawa /Dersu Uzala, Velka Legenda Judo/. Krasny film z povojnoveho Japonska, ktoremu vladne Toshiro Mifune /Hell in Pacific, Opily Andel/. Krasne je zobrazeny vnutorny boj cloveka - Toshiro Mifuneho - so zakernou chorobou, dialogy su mimoriadne kvalitne a talentovanu reziu nemozno popierat. A ako je u Kurosawu zvykom, dej plynie mimoriadne pomaly, divak sa musi obrnit trpezlivostou a pritomne je pomale, rozvlacne, ale nie ospale tempo : 92 % ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Jestliže v případě filmu "Nelitujeme svého mládí" pomáhalo pomalé tempo vygradovat dramatický závěr a u "Krásné neděle" zase bylo součástí snové poetiky filmu, tady mi přišlo poněkud nadbytečné. Nyvé pohledy z okna na měnící se počasí samozřejmě dokládaly plynutí času, jindy pomalý rytmus gradoval dramatičnost té které chvíle,vcelku ale bylo těch zámlk možná příliš. Co mi naopak velmi vyhovovalo je otevřený závěr. Kurosawa taky vlastně primárně "nevypráví příběh", ale spíš ukazuje dva zásadně odlišné postoje. Odpovědnost a profesionalita na jedné straně, lehkovážnost a slabošství na straně druhé. Musím ale říct, že mi celou dobu běželo hlavou "a proč jí to neřekne?"... Samozřejmě vím, že "jiný kraj, jiný mrav" ale stejně. Tohle muselo být pro oba naprosto šílené... Celkový dojem: 75% ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byla síla! Silně dramatický příběh o tragickém osudu dobrého lékaře, který chtěl jen pomáhat a žít svůj život, jenže osud se mu vysmál do tváře. To celé je stanoveno ve vynikajícím, atmosférickým a napjatým úvodu, jaký jsem dlouho u filmu nezažil. Je to právě ten souboj ze sebou samým a s pokušením, které tenhle film dělá tak neuvěřitelně poutavý a zajímavý. Toširó Mifune je standardně úžasný a vnitřní konflikt jeho postavy ztvárňuje krásným způsobem a bez něj by to nebylo ono. Přičemž setkání a konflikt s mužem, který stojí za jeho zkaženým životem je to, co tenhle film opravdu dokresluje a obohacuje na vyšší úroveň. Režisérsky se nedá příliš vytknout, ale musím souhlasit s většinou lidí, že se film zbytečně v některých chvíli táhne a svižnější tempo, by dalo prostor ještě hlubšímu prozkoumání tohoto silného konfliktu zodpovědné logiky, proti nezodpovědné lehkovážnosti. Někdy je lepší žít zodpovědně a v utrpení, než se tomu vzpírat, nebrat na nic ohledy a způsobit tak větší utrpení ne jen sobě, ale i svému okolí. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nemocniční prostředí, rozehraná morální dilemata i jméno režiséra a obou hlavních herců slibovali velký zážitek. Úvodní dlouhá realistická scéna s operací pacienta ho slibovala také a celkově Mlčenlivému souboji určitě nelze upřít mistrovskou režii vybraných scén, stejně jako nadčasovost, pokud jde o obsah. Ale samotné zpracování na můj vkus bylo co do tempa a délky scén poněkud rozvláčné a provázely ho až přehnaně afektované projevy hereček. Akira Kurosawa při tom nejednou ukázal, že umí natočit velké napínavé drama (viz. Skandál či Nebe a peklo) výrazně zbavené i těchto neduhů japonských černobílých filmů, ale 4 roky po válce se teprve rozehříval a největší Kurosawovy snímky měly uzřít světlo světa až později. Několik velmi silných scén úplně nedokázalo zachránit celek, který na mě působil poněkud kolísavým dojmem i v rovině dialogů. [60%] ()

Galerie (31)

Reklama

Reklama