poster

Skandál

  • Japonsko

    Šúbun

  • Japonsko

    醜聞

  • Japonsko

    スキャンダル

  • Japonsko

    Shūbun

  • anglický

    Scandal

Drama

Japonsko, 1950, 104 min

  • ScarPoul
    ****

    Večné témy Akira Kurosawu o morálke. Na tom je postavená väčšina jeho diel. A myslím, že to je aj hlavný dôvod prečo sú také funkčné aj po toľkých rokoch. Škandál je posledným filmom pred najväčším medzníkom v Akirovej kariére Rašomonom. Nesie ale typické znaky ako aj neskorších tak aj ranných diel. Boj proti zlu a klamstvám tentokrát v podobe ľudskej drámy sa odohráva znova na pleciach excelentnej dvojice Mifune a Šimura. Ťažko hovoriť o negatívach. Niektoré veci sú možno zastarané ale téma je súčasná. V centre totiž stojí klamstvo vydané novinármi, pošpiňujúce inak hodnotovo čistých ľudí. A toto klamstvo a ľudské slabosti sa tu stávajú dôvodom pre zlé rozhodnutia. Rovnako ako v celej režisérovej tvorbe je vidina úspechu podmienená fatalizmom. Na konci nás možno čaká happyend ale postavy vždy stratia niečo dôležité. A to čo získali, dokáže postrehnúť len rovnako hodnotovo založený človek. Ako raz napísal Coelho Víťaz je vždy sám. Pre mňa neuveriteľne sympatické zosobnenie správneho fungovania spoločnosti, ktoré vtedy ani dnes neprešlo potrebnou reformou. Pre toto bol Kurosawa majster. A pre toto mám každý jeho film rád. A vždy iným spôsobom.(21.6.2014)

  • VanTom
    ***

    Posunutím (úvodu) téměř do komedie se Kurosawa snažil připravit půdu pro průhledně moralistický soudní proces, který bezúhonný malíř vedl proti bezskrupulóznímu bulvárnímu plátku kvůli vymyšlenému románku se slavnou zpěvačkou. Hlavní postavou se však brzy ukázal snaživý, jenomže slabý a bezpáteřní právník (s čistou, nemocnou dcerou), jenž s poskytnutou důvěrou a šancí se vzmužit a narovnat dlouho nevěděl, jak naložit. Myšlenky tedy ctnostné, ovšem nekompaktní snímek je deklamoval nahněvaně polopaticky, často v dlouhých, přiopilých (polo)monolozích.(13.11.2018)

  • werewolf69
    ****

    Užívateľ liquido26 svojím komentárom vlastne povedal to, čo som aj ja sám mal na jazyku. Ak by sa nejednalo o Kurosawov film, tak by som asi o to ani nezakopol. Priznávam že som od toho nič prevratného nečakal, ale keďže sa jedna o môjho najobľúbenejšieho tvorcu, tak som do toho šiel. Nuž na moje začudovanie ma to milo prekvapilo, nič prevratne ale bolo to natočene veľmi pútavou formou a vôbec som sa nenudil. Mifune bol skveli ako vždy, ale ten Shimura mi bol trocha nesympaticky, ale v celku to bol dobrý film.(26.3.2012)

  • Sdoom
    ****

    Mé první setkání s Akirou Kurosawou a hned napoprvé vynikající film. Navíc vskutku nadčasový, protože etické otázky, které nastoluje, jsou i dnes zcela aktuální. Kurosawa však nenabízí černobílý pohled, jak je zvykem ve většině filmů, kde je jasně stanovené dobro a zlo. Pochopení, lítost, odpuštění, nenasytnost, touha po penězích, po slávě, nemoc, smrt...vše se v tomto příběhu prolíná a v japonském podání to prostě celé dává smysl. Neumím si představit podobný film natočený v Americe. (SD, orig.)(1.9.2014)

  • Martin741
    *****

    Film, ktory je nadcasovy svojimi etickymi a moralnymi otazkami, ktore nastoluje. Pribeh moze niekoho nudit, lebo dejova linia plynie pomaly, a ako je u Kurosawu dobrym zvykom, opat je vo filme pomale, rozvlacne tempo, ale rozhodne neuspava, to zase nie. Rezia je brilantna, vidno ze sa Kurosawa pohral doslova s kazdym detailom filmu a hlavne perfektne film tahaju dopredu vyborni herci ako Tosiro Mifune /Opily Andel, Mlcenlivy Souboj/ a Takasi Shimura. Krasne je vykreslena moralna dilema, ci ma mlady pravnik radsej vziat peniaze a tak si vyrazne financne pomoct, alebo na druhej strane moze sa radsej zastat klienta, ktory je nespravodlivo obvineny? Pochopitelne s tym, ze sa jeho financna situacia nezlepsi a financne problemy budu pokracovat. Tot otazka. Tato tema je nadcasova a ako fungovala v rokoch 1750, 1850, tak fungovala aj 1950 a bude fungovat stale. Hoci sa niektore aspekty filmu /kulisy, exteriery/ mozu zdat z moderneho uhla pohladu uz zastarale. 95 %(16.4.2016)

  • - Snímek, jenž jako obvykle u komornějších Kurosawových filmů doplňuje hudba Fumio Hayasaky, vznikl začátkem roku 1950 pod legendární japonskou filmovou společností Shochiku a stal se jednou z prvních spoluprácí pověstné dvojice Kurosawa - Mifune. (vendysek)